Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Hvem skal du slutte å følge?

av | 5. jan, 2022 | Mediekommentaren

Hvem skal du slutte å følge?

jan 5, 2022

Av Jenny Ofrim Bruvik

«Nytt år og nye muligheter», sier man ofte etter rakettene har skutt sin fart opp og tegnet lyse bilder på den mørke himmelen. Vi roper «godt nyttår» og feirer det gamle og gleder oss til det som kommer, og over muligheten til å starte på nytt. Nye vaner, andre metoder og rett og slett med nye, blanke ark. 

Før det nye året slo inn, suste jeg rundt i vår 71m² store leilighet og forsøkte å tilrettelegge for at 2022 skulle starte med blanke ark. Jeg vasket kjøleskapet, kvittet meg med mat som hadde gått ut på dato, ryddet i skap, vasket og organiserte. Jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at hvis ikke omstendighetene ligger til rette for det, er det vanskelig å tre inn i noe nytt, til å innføre gode vaner, og ikke minst, kvitte seg med dårlige. Jeg tenkte at hvis leiligheten startet med et godt utgangspunkt, ville det være lettere å fortsatt holde det fint, og at hvis kjøleskapet inneholdt mer sunt enn søtt, ville fristelsene om sjokolade hver kveld bli mindre.  

Selv om jeg er usikker på hvor lenge leiligheten vil holde seg ren og ryddig, og hvor lang tid det tar før utskeielsene starter, er jeg ganske sikker på at metoden likevel har en virkning. Å ta noen runder med seg selv, vurdere og evaluere, fjerne og tilføre, kan være sunt. Å ha et bevisst forhold til hva vi lar prege oss, er viktig. Spesielt i et samfunn der det hele tiden er impulser som prøver å tilføre oss noe.  

Les også: Jeg sletter mine kontoer på Facebook og Instagram

Mediearenaen har hatt en enorm vekst

De siste tiårene har mediearenaen hatt en enorm vekst, og stort sett alle har hengt seg på på en eller annen måte. Det startet gjerne som en måte å tilegne seg informasjon og nyheter på, til å i dag også handle mye om underholdning og sosial interaksjon.  

Hver dag sluker vi tv-programmer, instagramposter, podkaster, radiosendinger og andre inntrykk ute i medielandskapet. Mye er bra, det jobber jo vi i Tro & Medier for, men det finnes også mye som verken gir glede, vekst eller noe som helst godt. Derfor tok jeg, 31. desember, en runde på Facebook, Instagram og Snapchat, og sluttet å følge kontoer og folk som jeg opplevde ikke var gode for meg. 

Jeg sluttet å følge de helt åpenbare: de med for mye seksuelt innhold eller dårlig behandling av mennesker. Men jeg sluttet også å følge noen aviser, kristne ledere og venner. Det er ikke sikkert at innholdet på disse kontoene er feil, sånn helt grunnleggende og verdimessig. Men, det var noen av de som fokuserte så mye på noen faktorer som ikke føltes bra for meg, enten det handlet for mye om kropp, dyre klær eller prestisje. 

Kontrollere det jeg kan kontrollere

Jeg vil at når jeg nå starter dette nye året, skal det innholdet jeg kan kontrollere, være godt og sunt. Det som får meg til å se til Jesus, glede meg eller får meg til å vokse. Jeg vil at de kontoene jeg følger, ikke skal gi meg dårlig samvittighet fordi jeg spiste sjokolade eller få meg til å føle at kroppen min ikke er fin nok eller at jeg ikke er god nok i det jeg gjør. Det betyr ikke at jeg bare følger de som sier akkurat det samme som meg, for vi trenger også å utfordres på en god måte, men jeg velger bort det som ikke gjør meg godt eller det som bryter meg ned. 

Nå skal jeg begynne med blanke ark

Det er ikke alltid like lett å gjøre denne opprenskningen. Jeg vil jo helst vite alt om alle til enhver tid. Spesielt venner. Men hvis de påvirker meg i negativ grad, er det ikke verdt det. Kanskje kan man følge igjen senere, men ikke nå, for nå skal jeg begynne med blanke ark! Hvem skal du slutte å følge? 

For innspill, spørsmål eller kommentarer,
send e-post til  Jenny Ofrim Bruvik, jenny@troogmedier.no 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]
Tro & Mediers nyttårskavalkade 2024

Tro & Mediers nyttårskavalkade 2024

Nå nærmer det seg slutten på året, og vi har samlet noen av de mest populære innleggene fra Facebook-siden vår – innlegg som har inspirert, fått dere til å reflektere og kanskje dele videre. Klikk på overskriftene for hver måned og bli med på en reise gjennom årets...

2024 – en oppsummering

2024 – en oppsummering

Nysgjerrig på hva vi har gjort i 2024? Her er en oppsummering av noen av våre høydepunkter! Gjennom året har vi publisert både nettartikler og spennende artikler fra bladet vårt På Bølgelengde, som du forresten kan få tilsendt gratis i posten – bare trykk her. Ca....

Jarle oppsummerer 2024

Jarle oppsummerer 2024

Tro & Medier-sjef Jarle Haugland har i 2024 ledet en undersøkelse om pornobruk blant kristne, utviklet et eget nettkurs og arbeidet for at Tro & Medier skal dykke dypere inn i viktige temaer.

#

Siste innlegg

$
Kraften i påskens budskap

Kraften i påskens budskap

Jeg tror påsken er det sterkeste stedet å begynne i møte med motløsheten, håpløsheten og uroen som preger vår verden så sårt. Gud ble menneske, og Guds sønn var godt kjent med dødsangst i Getsemane. Men han gikk hele veien til Golgata og vant seier.

«Så stakk det dem i hjertet»

«Så stakk det dem i hjertet»

Jeg brukte litt tid på å fordøye nyheten, før jeg orket å gå inn på noen aviser for å se hva som var skrevet. Det jeg så var rystende. Vi kunne vel alle kjenne på avmakt og hjelpeløshet den dagen. Goliat mot David. Jeg fant meg selv på kne, dekket i tårer og snørr noen timer etterpå. I bønn for Ukraina og menneskene som så urettferdig står midt mellom en stormakt og dens mål.

Ukas ros går til NRK Supernytt

Ukas ros går til NRK Supernytt

Denne uka ønsker vi å gi ros til NRK Supernytt for deres reportasje fra Ulsteinvik Tensing, som viser kristne ungdommer på en positiv måte!

Ukas ros går til NRK

Ukas ros går til NRK

Denne uka ønsker vi å gi ros til NRK for å belyse et stort problem, men også for å løfte frem de som arbeider for å gjøre noe med det!

Bibelen på podkast ble redningen

Bibelen på podkast ble redningen

Det at man kan ta imot Guds ord uten å bruke øynene ga meg et helt annet bilde på hva historiene betyr. Det tillot meg å i større grad bruke kreativitet, som er gitt av Gud, til tolkning. Det oppleves mer visuelt og ekte, og det tilfører virkelig mye godt inn i min tro og mitt gudsliv.

Er det så farlig med pornografi?

Er det så farlig med pornografi?

Jeg er redd for at noen fra neste generasjon snur seg til oss og spør, i kjølvannet av sårede og ødelagte mennesker: «Hvorfor gjorde dere ikke mer?

Ukas ros til Farmen-ros

Ukas ros til Farmen-ros

– Denne lille sekvensen på Farmen viser hvordan vi kan oppdage gull hos andre mennesker når vi tør å legge til side bildet vi bærer med oss. Det skaper flotte møter mellom mennesker og godt TV. Slike øyeblikk vil vi se mer av, sier Vilhelm Viksøy.

To uenige, fantastiske menn på Farmen

To uenige, fantastiske menn på Farmen

Av Alexis Lundh«Vebjørn er oppriktig – og det trodde jeg aldri at skulle komme ut av min munn – en fantastisk mann», uttalte Farmen-deltaker...

Ukens ros til The Voice-mentorene

Ukens ros til The Voice-mentorene

Dette er fire mentorer som kunne valgt å briljere og hovere, men som i stedet velger de en ydmyk tilnærming til oppgaven uten å snakke ned verken deltakerne eller de konkurrerende mentorene, sier Vilhelm Viksøy.

Ukas ros går til «Din sang»

Ukas ros går til «Din sang»

– Programmene gir oss sterke møter med mennesker som har opplevd krevende motbakker i livet, men der det er glede og håp å finne.

Jesus på barne-tv i jula?

Jesus på barne-tv i jula?

Det blir stadig vanskeligere å finne det kristne julebudskapet på NRK Super. Men hvem sitt ansvar er det? 

Et vekkerrop

Et vekkerrop

Vi ble kanskje sjokkert, men jeg er redd for at effekten var kortvarig. Vi ristet på hodet over hva noen ungdommer på Sørlandet gjorde, og livet gikk videre med nyere nyheter eller statuser på Facebook.

Ukas ros går til TV-aksjonen

Ukas ros går til TV-aksjonen

År etter år får de oss nordmenn til å tenke ut over oss selv, og sette fokus på en verdig sak som vi kan gi av vår overflod til. Dette fortjener ros, og Ukas ros går til TV-aksjonen.

#
$