Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Jakter ekte frihet

av | 11. mai, 2021 | Nyheter

Jakter ekte frihet

av mai 11, 2021

– Det skal være en bedre opplevelse å møte meg enn å følge meg. 

Av Anne Solfrid Brennhovd

Thomas Neteland retter på lua som for anledningen erstatter den karakteristiske capsen, og peker på telefonen. 

– Det er jo totalt bom hvis jeg fremstår bedre på sosiale medier enn i virkeligheten. Det kan ikke være sånn at det er nedtur å treffe meg. Det samme gjelder menigheten. Tenk om folk kommer til kirken og opplever at bildene i sosiale medier fordreier sannheten om hvem vi er? 

Skapt for å skape
bioen, presentasjonen av seg selv på sosiale medier, skriver Thomas Neteland fra Sandnes alltid «Jesus berømt og tilgjengelig». Mer enn det finner vi ikke. Skulle han notert flere momenter, hadde det stått «27 år, gift med en fantastisk dame ved navn Karoline, kreativ pastor i Sentrumskirken Sandnes/Stavanger/Farsund og ansatt ved Bibelskolen LINK i Stavanger». Og har man sett lovsangsledere i pinsemenigheter over hele jorden gjennom de siste årene, er det ikke vanskelig å avdekke at Thomas er nettopp en slik. Ung, hipp mann med gitaren rundt halsen, oversized genser og smale bukser, han passer perfekt i bildet. Men så fort Neteland begynner å snakke om hva hjertet brenner for, skjønner man at her er langt mer enn image. 

Akkurat dette er det nemlig Neteland er inderlig opptatt av, at han vil være mer enn bare en ytre identitet, et kjent navn. Det å kalle seg kreativ pastor er for ham å ta på alvor at Gud taler til mennesker på mange språk, og å gjøre Jesus berømt og tilgjengelig er midt i kjernen av dette oppdraget. Det handler ikke om å følge pastor Thomas, det handler om å bli en Jesusetterfølger. Thomas jobber med lovsang, og står blant annet bak sangen Frihet sammen med Karoline. Men han er også leder for alle som produserer og skaper på ulike arenaer i de tre menighetene som tilhører Sentrumskirken, også det som skjer på skjermen. 

– Tenk hvilke muligheter sosiale medier gir! Jeg får snakke til en hel haug mennesker jeg ellers aldri hadde nådd. Potensialet er gigantisk, forklarer han entusiastisk. Med 3.000 følgere på Instagram opplever han at historiene som han publiserer fort kan nå flere tusen mennesker. 

Neteland & venner 

Det ble ekstra tydelig akkurat da Norge stengte ned i mars 2020. Ekteparet Neteland hadde sju års bryllupsdag, som de markerte ved å ha samtaler med ulike vennepar på Instagram live hver dag i en hel uke. Tingen er at når man har tusener av følgere, får man svært fort tilskuere til en slik hendelse. Og nettopp det skjedde. 

– Første kvelden var 800 mennesker innom middagssamtalen vår. Det dalte noe ut over uken, men hver dag kom det flere hundre. Det er et prosjekt som er super lavterskel, men det fungerte så bra! Vi ville dra på en reise inn i hvordan ekteskap og å være gift ser ut, og ønsket å invitere folk med. 

Foto: Anne Solfrid Brennhovd.

Håpet er å kunne utvikle konseptet videre. Derfor var Netelands prosjekt et av tre som kjempet om stipendet fra MELT Kickstart i 2020. Selv om de ikke nådde helt opp, ønsker Thomas og Karoline å finne en måte å realisere ideen på. Planen er å komme hjem til vanlige mennesker for å snakke videre om hverdagen og livet. 

Les om stipendet MELT Kickstart her. 

Bildebærer 

Og da er vi tilbake til omtalen i bioen, «Jesus berømt og tilgjengelig». For hvordan kan en kreativ pastor bruke dette potensialet for å formidle de gode nyhetene om Jesus uten å bli en del av det overfladiske jaget etter image på sosiale medier? Hvordan kan man fremstille et sant bilde av Jesus gjennom korte budskap uten å selv bli stående i sentrum for oppmerksomheten? Det har Neteland jobbet med både for sin egen del og for hvordan menigheten tegner seg selv. 

– Det er en stadig balansegang. Bruken av sosiale medier må ha noen rammer. En nøkkel er å gi innhold som oppmuntrer og som løfter opp. Jeg vil at mine poster skal gi et autentisk bilde av hvem jeg er, jeg ønsker ikke å bygge en fasade. Samtidig innser jeg at det er noe idealistisk, for fasade blir det uansett i en eller annen form. Det er så fort gjort å gå i en felle, at hver gang jeg har gjort noe gøy, så må det publiseres et sted. Der har jeg forsøkt å bremse. 

Det er også der fru Karoline kommer inn og fortjener sin omtale ved å stadig korrigere ektefellen: «Du må ikke bare være inspirerende, Thomas!». Derfor har han også jobbet med å ikke alltid ha en agenda, ikke alltid komme med sine kristne tanker, men vise et bredt perspektiv på livet. 

– Jo, det er kanskje en idealistisk tanke å være så autentisk som mulig, for jeg kan ikke poste alle mine verste sider. Noe må få være i en prosess mellom meg og mine eller Gud og meg. Men alternativet til å være så autentisk som mulig er tross alt dårligere, reflekterer Thomas.   

Den samme tanken har han tatt med seg inn i menighetens arbeid for digitale flater. 

– Vi har faktisk en egen design- og kommunikasjonsmanual for sosiale medier i Sentrumskirken, der vi har definert hvilke verdier som skal prege ordlyd og bildebruk. Det handler for eksempel om å være ærlig. Det er lett å trikse med bildeutsnitt slik at salen ser full ut, men vi velger heller å vise frem at det også finnes tomme stoler. Vi kan ikke bare vise lykkelige mennesker, men samtidig er det jo mange som blir glade av å komme til kirken.  

Autentisk mandag 

Ordet autentisk går igjen i samtalen. Det er ikke uten grunn. Nettopp det autentiske har vært viktig for pastoren å dykke ned i i løpet av de siste par årene. 

– Hva betyr egentlig autentisk? Det begynte som en frustrasjon rundt det å være ekte. Jeg opplevde at mange brukte ordene «ekte» og «autentisk» som en unnskyldning for å omfavne dårlige sider ved seg selv ved å si «jeg er bare sånn». Men det der er jeg skeptisk til, særlig når kristne bruker slike omtaler. Som kristen er man født på ny, man er gitt en himmelsk identitet. Sier man at «det er bare slik jeg er», tar man på seg en identitet som er selvskapt. 

Slik begynte en reise for Thomas, en forskningsferd som han likegodt tok med seg sine følgere på. Han ønsket å bruke ordet autentisk riktig, og lette opp kilder. Det ble opptakten til serien Autentisk mandag, enkle poster med inspirasjon som ble delt hver mandag. Serien gikk over mange måneder, og responsen økte. Nylig ble den tatt opp igjen, og de siste postene har handlet mye om mediebruk: hvordan de små pustehullene i hverdagen er sparklet igjen med skjermbruk, eller «den mest effektive måten å gå glipp av hva Gud ønsker å gjøre i livet ditt, er å bare følge med på andres hele tiden». 

Foto: Fra Netelands Instgram

– I løpet av den spesielle våren vi hadde i fjor begynte jeg å tenke på hva sosiale medier gjør med oss, både bevisst og ubevisst. Jeg fikk et ønske om å gjøre noe mer praktisk, noe folk kunne være med på. Derfor ble «autentisk mandag» koblet med «digital hviledag», der det ble fokusert på det som virkelig er autentisk: livet og relasjoner. 

Være den du er skapt til 

– I dag fikk jeg en melding, forteller Thomas, og åpner telefonen. En person delte at nettopp denne serien hadde ført til en samtale om tro på skolen, og det stoppet ikke der, samtalen endte i en invitasjon til å bli med på gudstjeneste. 

– Flere har delt slike historier om at en annerledes dag har åpnet muligheter, beskriver Thomas. 

Artikkelen fortsetter under bildet. 

Men hva har han kommet frem til at det å være autentisk handler om? 

– Det handler ikke bare om å være seg selv, men om å være den Gud har kalt deg til å være, og de to innfallsvinklene kan noen ganger krasje. Vi knytter ofte vår suksess eller vår sorg eller skam til vår identitet. Men identitet er ikke noe du kan lage deg selv, som om hjertet er forhåndsfylt med livets sannheter som du bare må oppdage når du leter innover. 

Thomas lener seg litt fremover og tar sats. 

– Det å skape seg selv og si at det er ekte er en smågiftig filosofi. Vi har fått høre at vi må lytte til oss selv hele vårt liv. Hvorfor er det da så mange flere som er deprimerte og opplever problemer i sine liv? Det er fordi hjertet er som en løk. Det har ingen kjerne, det er bare mer av det du alt vet er der. Holder du lenge nok på med en løk, vil du begynne å gråte. Hvis vi virkelig skal oppdage hvem vi er, må vi bruke riktig speil. Det er Guds ord. Jo mer du ser i speilet, leser i Guds ord, jo mer ser du hvem du er. 

Sjekk hensikten 

Så hvilke råd vil en kreativ pastor gi til andre som ønsker å være bevisst i sin bruk av sosiale medier? 

– Først og fremst: lær å stille deg spørsmålet «hvorfor poster jeg dette?». Ha en grunn. Av og til kan grunnen være at det er gøy. Andre ganger kan det være for å oppmuntre, eller for å løfte en tematikk. Men man må tørre å slå ned på egoistiske motiv, når vi poster for å fremme oss selv, påpeker pastoren. Han mener at vi innerst inne vet når vi publiserer noe med feil motivasjon. Kona er viktig som sparringspartner også på dette området. 

– Vi forsøker å speile hverandre. Kanskje er vi i overkant ærlige, men vi ønsker å bryte ned murer slik at andre våger å være ærlige. Det åpner for spennende samtaler. Når vi løfter et tema, må det komme fra rett plass. Husk at hjertet ditt skinner gjennom i det du skriver påpeker pastoren. 

– Så må man tørre å faktisk poste litt. Men jeg diskuterer aldri i sosiale medier. Når mitt navn popper opp, skal det være helt sikkert at det er noe oppmuntrende som kommer, understreker Thomas. Det betyr ikke at ikke andre kan ha andre tjenester. 

– Det er bare et standpunkt jeg har bestemt meg for. Jeg er opptatt av å ikke ta plattformer jeg ikke er gitt. Når en begynner å diskutere på andres vegger, tar man deres plattform. Jeg kan si det jeg vil i mine egne kanaler, det er min vei. 

Tilgjengelig talerstol 

En kreativ pastor som bevisst bruker sosiale medier som plattform, med strategier, temaområder, filter, tekstplakater, videosnutter og ærlighet, er det ikke altoppslukende? 

– Hm, la meg se. Det er faktisk en stund siden jeg sjekket, sier Thomas, dytter litt på lua og snoker i tallene. 

– Det var faktisk ikke så ille. Forrige uke brukte jeg 3,5 time på Instagram. Uken før omtrent det samme. 

Når man ukentlig har et publikum som ville fylt de største kirkesalene vi har i Norges rike, kan det vel konstateres at det er imponerende uttelling for innsatsen.
– Men jeg må ofte justere hva jeg gjør. Noen ganger kan det hende jeg tråkker over. Andre ganger får jeg være med på å sette folk i frihet. 

Artikkelen stod på trykk i På Bølgelengde nummer 1, 2021. Bladet sendes blant annet ut til våre faste givere i nettVerket, og kan også bestilles her

 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli fastgiver i nettVerket eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Jesus synlig i julen

Vi ønsker å gjøre Jesus synlig i julen! La mennesker rundt deg få glimt av Jesus gjennom dine sosiale medier denne førjulstida.

#

Siste innlegg

$

Den livsviktige ventingen

I en tid der smarttelefonen alltid er innenfor rekkevidde, klar til å underholde oss, har venting dårlige kår. Og dermed forsvinner også forventningen. Pinsehøytiden kaller oss til å gå en annen vei. 

Jesus kommer igjen!

Kristi himmelfartsdag utfordrer oss i Norge i dag til å løfte blikket, la forventningen oppstå – og misjonsengasjementet vekkes.

Ukas ros til Kari-Hilde French

– Hun har formidlet morskjærlighet, nestekjærlighet, nåde og forsoning på en forbilledlig måte, sier redaktør i Tro & Medier, Berit H. Steensen.

Vi trenger journalister som forstår kristen tro

I dag var det en ulykke i Bergens mest trafikkerte kryss. Det var en tydelig blindsone-situasjon. Når man ikke ser godt nok etter, eller kjenner til trafikkbildet, kan det oppstå farlige situasjoner. Det bør også journalister ta på alvor i møte med livssynsmangfoldet.

Jesus synlig – i 17.mai-toget i Bergen

Jesus synlig – i 17.mai-toget i Bergen

I dag gikk jeg i 17.mai-tog i Bergen sammen med Bergens Indremisjon – og andre som ønsket å være med og synge kristne sanger for de tusener som stod og så på toget. Som vanlig gikk jeg med en klump i halsen.

Derfor blir vi Tro & Medier

Hva vil det si å være en kristen medieorganisasjon i et etterkristent land? Svarene har ført til en styrket misjonsstrategi og endret navn på organisasjonen.

Ukas ros til «Beat for beat»

– Det sentrale budskapet om Jesus og frelsen ble nært og personlig under sist sending av «Beat for beat» på NRK, sier redaktør i Tro & Medier, Berit H. Steensen.

Vi har en elefant i kirken!  

Vi har en elefant i kirken!  

Pornografi som læringsarena er en katastrofe for noe av det vakreste Gud har ment skulle skje mellom mann og kvinne. Vi har et ansvar ovenfor den kommende generasjonen, vi må se skammen i øynene og snakke om det.

Ukas ros til «Menneskeverd»

– Menneskeverd har frontet Rockesokk-kampanjen på en flott måte og de har skapt engasjement for en veldig viktig sak, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Bare en tanke…

Jeg er oppvokst i et aktivt kristent hjem og ble tidlig interessert i teologi. Analyse av bibeltekster var min favorittsyssel fra ungdomsskolen,...

Ukas ros til «Anno»

– Vi har mottatt ros på programmet fra flere hold. Det har godt innhold og er nærmest er fritt for dårlig språk, sier redaktør Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Selger sjelen for komfort

Vi søker det enkle, det komfortable, til nesten hvilken som helst pris. Hva er egentlig baksiden med at alt skal være enklest mulig? 

Nytt nettkurs på kurs.omGud.net – Det ondes problem

Nytt nettkurs på kurs.omGud.net – Det ondes problem

Nå har vi åpnet opp et nytt gratis nettkurs på kurs.omGud.net som tar opp temaet «Det ondes problem». Det er et stort, vondt og vanskelig spørsmål som det er viktig å tenke gjennom både for kristne og ikke-kristne.

Trygghet i et samfunn preget av frykt

Et blikk på nyhetsbildet viser oss et ustabilt vestlig samfunn, i noens øyne på vei mot sammenbrudd. Hva gjør det med oss? Jeg er redd det fører til et samfunn styrt av frykt. For å overleve som samfunn og medmennesker trenger vi å bevege oss i en annen retning.

Fem lærdommer fra lignelsen om såmannen

Jeg var nylig i Misjonssalen Ålesund og talte. Søndagens tekst var lignelsen om såmannen, som vi finner i Luk 8. Her er fem viktige lærdommer jeg mener vi kan hente fra denne lignelsen.

Å gjøre Jesus synlig

Jeg leder en organisasjon som ønsker å gjøre Jesus synlig i mediene. Det er ikke et ufarlig oppdrag. Synligheten kan fort vise seg å være en destruktiv venn.

Ukas ros til Nåde-skilt på Ål stasjon

Konfirmantene på Ål arbeidet med temaet nåde i forbindelse med reformasjonsjubileet. De laget seks skilt som henger på ulike bygninger i sentrum. – Dette er et flott initiativ og er med på å gjøre Jesus synlig, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

#
$