Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Medierosen 2017 til den kristne salmeskatten

av | 6. sep, 2017 | Nyheter

Medierosen 2017 til den kristne salmeskatten

av sep 6, 2017

Årets vinner av Medierosen fra Tro & Medier er «Salmer til alle tider» på NRK P1 og P1+.

Av: KPK

Juryen er imponert over at programmet har klart å bevare sin sterke posisjon i et radiolandskap i stadig endring. Programmet har hatt stor betydning for mange i mange år, noe en markedsandel på nesten 50 prosent viser.

De mener at slike programmer, som gir et varmt og nært møte med enkeltmennesker og salmeskatten, skal kunne bidra til økt forståelse på tvers av livssyn.

– Salmeskatten er en viktig del av vår nasjons historie, og den er en viktig del av menneskers troshistorie. Dette er noe vi i Tro & Medier mener er viktig. Slike programmer har sin rettmessige plass på NRK også i fremtiden, i et radioformat som passer nåtidens lyttere, sier daglig leder i Tro & Medier Jarle Haugland.

Kjært program

Salmer til alle tider har vært et kjært program for mange i flere år, og har klart den krevende oppgaven å fornye et program som mange har et nært forhold til.

Juryen mener videre at programleder Kjetil Lillesæter og Produsent Gudbjørn Bondhus har gjort en svært god jobb med å utvikle programmet, der Lillesæter sammen med ulike gjester lar oss få møte dybden og rikdommen i salmer og kristne sanger til alle tider.

– Det var inspirerende å bli nominert, men vi ble overrasket over å få prisen – i konkurranse med Petter Uteligger, «På flukt» og flere andre gode TV-programmer, sier Kjetil Lillesæter, programleder for «Salmer til alle tider»

Lillesæter opplever at NRK satser på livssynsstoff.

– Å speile Norges religiøse arv er en viktig del av samfunnsoppdraget vårt som allmennkringkaster. To timer med «Salmer til alle tider» hver søndag på radioen utgjør bare en liten del av NRKs livssynstilbud, sier han.

Oppmuntringspris

Medierosen er en oppmuntringspris som går til en person, et program eller en redaksjon som har løftet frem kristen tro eller gode verdier i de allmenne mediene.

Tidligere vinnere har blant annet vært Andreas Håtveit, NRK for «Salmeboka minutt for minutt», Aftenposten for «Sweatshop» og TV Inter.

Medierosen 2017 ble delt ut under LINK-konferansen til NORME på Fjellhaug internasjonale høgskole i Oslo.

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

#

Siste innlegg

$
Tusen takk, mamma

Tusen takk, mamma

Foto: Skjermdump fra TV 2 SumoMer enn noen gang tidligere trenger vi foreldre som våger å sette grenser for sine barn. Foto: Skjermdump fra TV 2...

Ukas ros til samlivsappen VI

Ukas ros til samlivsappen VI

Samlivsappen VI skal styrke parforholdet. Det ønsker vi å rose!  VI-appen er et enkelt og effektivt hverdagsverktøy som gir par faglige råd og...

I en tid som denne

I en tid som denne

Foto: Skjermdump fra TV 2 SumoHvordan skal kristne leve i en tid som denne? Kjetil Fyllingen har noen tanker om akkurat dette.Foto: Skjermdump fra...

Ukas ros går til Lydian og NRK Super

Ukas ros går til Lydian og NRK Super

«Lydian synest det er fint å vekse opp som pinseven og meiner at det å tru på Jesus er bra. Likevel synest han det kan vere kjedeleg på vaksenmøter....

Ukas ros går til Maud Angelica Behn

Ukas ros går til Maud Angelica Behn

Ukas ros går til Maud Angelica BehnNoen ganger er ukas ros enkle og en takk til det lyse og gledesfylte. Andre ganger er det en takk til dem som...

2019 – en oppsummering

2019 – en oppsummering

Nysgjerrig på hva mer vi har gjort? Gjennom året har vi også publisert artikler fra bladet vårt På Bølgelengde, som du forresten kan få tilsendt...

Ukas ros går til Kort fortalt på NRK

Ukas ros går til Kort fortalt på NRK

Gjennom 50 episoder tar «Kort fortalt» opp ulike temaer innen livsmestring og psykisk helse. Serien er et samarbeid mellom Mental Helse, NRK skole,...

#
$