Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Medierosen til Plussord!

av | 28. aug, 2020 | Nyheter

Medierosen til Plussord!

aug 28, 2020

At daglige videoer på ett minutt kan få en stor betydning i folks liv er noe av det som driver teamet bak Plussord.

Tekst og foto: Ingunn Marie Ruud, KPK

Årets vinner av Medierosen fra Tro & Medier er Plussord, daglige videoandakter på sosiale medier, produsert av TV-Inter.

Siden slutten av oktober i fjor har Plussord i skrivende stund fått over 41 800 følgere til sammen og nesten 6,2 millioner visninger totalt. Videoene har blitt delt over 71 000 ganger og vises i gjennomsnitt over 20 500 ganger per dag.

Slike høye tall er selvsagt motiverende for programleder Egil Svartdahl, produsent Ole Kristiansen og daglig leder i TV-Inter Einar Matre, men når KPK treffer dem i Barratt kaffebar i Filadelfiakirkens lokaler i Oslo forteller de at det først og fremst er enkeltmenneskers hjerterørende historier som gir dem den indre drivkraften.

– For noen er slike små ting avgjørende. At noe så lite kan bety noe så stort, det deler vi med hverandre når vi får gode tilbakemeldinger. Enkeltmennesker som blir berørt og takknemlige, det har alltid vært det som driver oss, forteller Egil Svartdahl.

TV-pastoren forteller at han ikke har noe ønske eller ambisjon om at Plussord skal erstatte noe for mennesker som tar seg tid til større rammer i Bibel og bønn.

– Min ambisjon er at alle de som skulle ønske de gjorde det, men ikke gjør det, likevel får noe som er bedre enn ingenting. Det er helt sikkert mange som ser dette som ikke trenger det, men noen har bare dette, sier han.

Nesten 40 prosent av stemmene

Plussord var nominert til Medierosen sammen med fem andre kandidater (se faktaboks). Det var en avstemming på nett som avgjorde vinneren der Plussord fikk nesten 40 prosent av stemmene.

Juryen skriver i sin begrunnelse for nominasjonen av Plussord:

«På kort tid har dette konseptet klart å nå ut til mange tusen, med over 21 000 følgere på Facebook og over 12 000 følgere på Instagram. Forkynnelsen er livsnær, Jesusforankret og i et format som er perfekt for sosiale medier.»

Prisen ble utdelt fredag 28. august i forbindelse med webinaret «Korona og digitalt kirkeliv – hva har vi lært?»

Startet med velsignelsen

Historien om Plussord starter egentlig med en annen produksjon TV-Inter gjorde for nettsiden OmGud.net. I videoserien «Velkommen hjem» holdt Egil Svartdal et slags innføringskurs i kristen tro. OmGud.net klippet ut velsignelsen fra en av disse videoene og la den på sin Facebook-side. Den fikk en mengde positive kommentarer og takk.

– Da begynte en tanke å forme seg hos meg: Tenk om vi kunne få velsigne folk hver dag og la dem få en god start på dagen med en tanke, et bibelvers og en velsignelse, sier produsent Ole Kristiansen engasjert.

Etter litt overtalelse ble han enig med Svartdahl om å prøve ut konseptet med korte videoandakter hver dag i ett år. Etter første uka med videoer hadde Plussord over 400 delinger og en mengde kommentarer og likes.

Vil holde ryktet om Jesus levende

Svartdahl selv forteller at en del av hans skepsis i starten stammer fra at han i stor grad har holdt seg unna sosiale medier tidligere.

– Jeg mener selv at jeg er rimelig oppmerksomhetssyk og tar stor plass. Jeg har hatt et slikt forhold til sosiale medier at det er fint for dem som håndterer det, men at jeg kanskje ikke skal behøve å fore den oppmerksomhetssyken min inn der, sier han.

TV-pastoren lot seg likevel overtale til å bli programleder i den nye satsingen.

– Vi i TV-Inter har en visjon om at vi skal holde ryktet om Jesus levende. Det er en drivkraft. Når vi snakket om hvem som kunne nå både kirkefremmede og kirkevante og de andre ble enige om at det var meg, da gjorde vi det sånn, sier Svartdahl.

Mulig å dele

Kristiansen, som har vært primus motor for Plussord fra starten, forteller at de ble enige om at videoene skulle ha en tematikk som gjorde det enkelt å dele.

– Vi ville at det ikke skulle bli så internt, eller så kristelig, at en ikke kunne dele det på sosiale medier. Det er mange som synes det er vanskelig å skulle dele en andakt, sier han.

Produsenten forklarer at TV-Inter ikke har brukt en eneste krone på å kjøpe seg seere eller visninger.

– Alt er organisk. Alt har skjedd gjennom delinger, at folk har villet dele dette med sine venner.

– Krevende å være kort

Plussord har valgt formatet med videoer på maks ett minutt fordi det er grensen for videoer på Instagram uten at du må klikke deg videre for å se hele.

Svartdahl, som er kjent fra programmer som «Pastor på prøve» og «Reisen hjem», der han har lengre og dypere samtaler med folk, innrømmer at det ikke har vært lett å skrive tekster på under ett minutt.

– Det er krevende å være så kortfattet og samtidig prøve å levere et innhold som gjør at det er verdt å høre på. Det er ikke noe problem i seg selv å være kort, men innholdet skal jo gi folk noe.

– KPK

Plussord

  • Små daglige ord for dagen på Facebook og Instagram med Egil Svartdahl.
  • Har publisert en video hver dag siden 28. oktober, 2019
  • Har i skrivende stund 41.857 følgere på sosiale medier (Instagram: 13.545 – Facebook 28.312)
  • Har over 1,6 millioner visninger totalt med et gjennomsnitt på over 20 500 per dag.
  • Har til nå over 71.000 delinger og rundt 485 000 likes totalt
  • Produsert og distribuert av TV- Inter, som bl.a. står bak produksjoner som Reisen hjem, Pastor på prøve og Velkommen hjem.

Kilde: TV-Inter

Medierosen

  • En oppmuntringspris fra Tro & Medier som går til en person, et program eller en redaksjon som har løftet frem kristen tro eller gode verdier i de allmenne mediene.
  • Prisen er en innrammet illustrasjon av Ina Sæther Berger.
  • De andre nominerte i år var: Benjamin Karlsen, «Einig?» med Ingunn Solheim (Nrk), Per Arne Dahl, Chris Duwe og Birgitte B. Larssen.
  • Juryens rolle har vært å nominere kandidater, mens folket har stemt frem vinneren gjennom sommeren.
  • Juryen har i år bestått av: Siv Ane Nerhus, kommunikasjonsrådgiver i NMS, Lars Dahle, førsteamanuensis på NLA og daglig leder i Damaris Norge, og Jarle Haugland, daglig leder i Tro & Medier.
  • Tidligere vinnere av Medierosen er bl.a. Trygve Skaug, Lisa Børud, Andreas Håtveit, NRK for «Salmeboka minutt for minutt» og «Salmer til alle tider» og Aftenposten for «Sweatshop».

Kilde: KPK og Tro & Medier

    Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

    Bli fastgiver i nettVerket eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

    #

    Siste innlegg

    $
    Ukas ros går til Norge nå på NRK

    Ukas ros går til Norge nå på NRK

    Foto: Skjermdump fra NRK nett-tv 1.april blir vi invitert inn i Fosen bedehus på Karmøy, et bedehus som også var sentralt da NRK sendte dokumentaren...

    Nå logger jeg av

    Nå logger jeg av

    På fredag, fra 5.april, logger jeg av, kaster bort mobilen og lukker skjermen. I en uke tar jeg en pause fra skjermen etter jobb. Jeg ønsker å ta...

    Bli med og ta en uke fri fra skjermene

    Bli med og ta en uke fri fra skjermene

    Uka før påske arrangerer vi Skjermfri uke. Vi ønsker å stoppe opp og tenke over hva som er viktigst. Driver jeg bare med i strømmen av oppdateringer...

    En verktøykasse for karakterbygging

    En verktøykasse for karakterbygging

    Kjære sønn,  I dag vil jeg gi deg to verktøy jeg vil at du skal lære deg å bruke. Ikke sånt verktøy som du kan bygge hus med. Nei, dette er verktøy...

    Er det verdt å kjempe den gode kamp?

    Er det verdt å kjempe den gode kamp?

    De første ukene i dette medieåret har vært tankevekkende. I forbindelse med at KrF ble en del av regjeringen, var det tre saker som fikk betydelig...

    Analyse av Ex on the Beach

    Analyse av Ex on the Beach

    Analyser skal styrke kontakten med kanalene i Norge Tro & Medier ønsker å styrke kontakten med kanalene og gi dem analyser som på et høyt faglig...

    Analyse av Morgenandakten

    Analyse av Morgenandakten

    Analyser skal styrke kontakten med kanalene i Norge Tro & Medier ønsker å styrke kontakten med kanalene og gi dem analyser som på et høyt faglig...

    Ukas ros går til Unik på NRK Super

    Ukas ros går til Unik på NRK Super

    Foto: Skjermdump fra NRK nett-tv Unik er en dokumentarserie for barn hvor vi møter barn med ulike historier. NRK Super viser på en god måte at selv...

    – Frykt ikke pressen!

    – Frykt ikke pressen!

    Av: Ingunn Marie Ruud, KPK Politisk redaktør i VG, Hanne Skartveit, oppfordrer kristne til å engasjere seg i media. – Kristenfolk har en viktig...

    Ukas ros til Uro på NRK

    Ukas ros til Uro på NRK

    Foto: NRK Igjen er Leo Ajkic ute og treffer mennesker. Forrige gang ga Leo oss et innblikk i hverdagen til noen av dem som flykter i...

    #
    $