Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

– Ser på det som et kall

av | 7. jan, 2019 | Nyheter

– Ser på det som et kall

av jan 7, 2019

Kjetil Fyllingen har ledet omGud.net i to år og lanserte nylig et nytt nettkurs med Egil Svartdahl. Nettmisjonæren lever livet for å finne søkende mennesker på nett.

Den store glassdøren er skjøvet til side og den friske morgenluften slipper inn. Kjetil har tatt med seg laptopen opp på spisebordet og kan la seg inspirere av friske grønntoner fra trær og gress på utsiden.

Til vanlig jobber han i kjelleren, på sitt eget hjemmekontor. Kjetil Fyllingen er misjonær på hjemmebane, eller ikke på, men fra. Fra stolen sin, i kjelleren på Stord, driver han nettevangeliseringsarbeidet til Tro & Medier, omGud.net.

– Det fungerer egentlig på samme måte som offline evangelisering, sier Kjetil.

Han nevner både gateevangelisering og dør-til-dør-aksjoner som lignende eksempler.

– Vi søker aktivt etter mennesker og prøver å få oppmerksomheten. Det gjør vi på nett, gjennom Facebook og Instagram. Vi prøver å treffe folk der de er med annonser og ønsker å skape interesse og få en dialog.

Samtidig som han oppsøker folk gjennom annonser, prøver Kjetil å finne de som er søkende. Gjennom annonser på Google, leder han folk som søker etter blant annet påske, pinse, bønn og universets start inn på omGud.net og videre til nettkurs.

Diskuterte med sinte ateister

Men la oss spole litt tilbake – før Kjetil sjonglerte mellom tre jobber for Tro & Medier, Damaris og Preik.tv.

Bli bedre kjent med Kjetil og bli en fast lytter av hans Lekendelett Bibelpod

– Jeg startet tidlig på diverse internettforum. Jeg var ungdomsarbeider i Midthordland Indremisjon på slutten av 90-tallet. Det var på den tiden vi måtte koble oss på nett via analogt modem, mimrer Kjetil.

– På forumet diskuterte jeg og delte bibelvers, men det var mest sinte ateister som var der, ler Kjetil.

Det var ikke dette som var jobben hans, men han mener det var naturlig.

– Kristne har alltid vært på hugget. Vi har lagd filmer, produsert radio og kommet raskt i gang med nye medier. Samtidig var ikke de første forsøkene på nettevangelisering så gode. Det ble en del krangling og lite produktivt, men vi lagde også nettsider hvor vi la ut bilder og prøvde å rekruttere og informere ungdommene.

Et kall

Årene gikk og nye medier dukket opp. I 2009 ba Kjetil en bønn om at Gud måtte gi ham internett.

– Etter det har det snudd fra å være barne- og ungdomsarbeider til å bli internett på fulltid. Det ser jeg på som et kall, forteller han.

Bare de siste 20 årene har det vært enorme endringer på nett. Mange muligheter, men også mange feller. Det skremmer ikke Kjetil.

– Dette gir mening når man ser at folk er søkende. Vi har verdens beste og viktigste budskap.

– Legger det aldri helt fra meg

Kjetil Fyllingen styrer nettevangeliseringsarbeidet til Tro & Medier fra sitt hjemmekontor på Stord. Foto: Simen Søvik

På spørsmålet om dette blir mer enn en jobb svarer han raskt og kontant.

– Det er mer en livsstil, sier han med et smil.

Han har stått med tannkosten i den ene hånden og mobilen i den andre og svart på ekteskapsspørsmål. En annen gang var han strandet i skogen utenfor Brønnøysund og prøvde desperat å laste opp en Preik.tv- andakt ved hjelp av veldig tregt nett på mobilen.

Kjetil er på jobb nesten døgnet rundt.

– Vi prøver å ha skjermfrie perioder hjemme, gjerne mellom tre og åtte. Som familie har vi en del fokus på det, men jeg legger det aldri helt fra meg. Jeg følger med på mailen hele dagen.

– Vi er på rett vei

Vi rusler ned trappen og tar en svipptur innom husets hjemmekino.

– Det blir alt for lite tid her inne, dessverre. Eldstejenten har av og til med seg noen venninner, men jeg skulle gjerne sett flere filmer, forteller han i det vi rusler videre.

En liten gang og noen dører lenger borte ligger hjemmekontoret. Det er ikke mange kvadratmeter, men på den ene veggen har han fått opp et stort lerret og de resterende veggene er dekket med lydisolerende skumplater.

Nye nettkurs

Vi jobber med nye nettkurs for en yngre målgruppe og en eldre. Vi setter pris på alle gaver som kan realisere kursene.

Vipps en gave til kurset på 63676.

Her følger han opp kursdeltakere, e-coacher og produserer filmer og podkaster. De siste månedene har det vært det fokus på det nye nettkurset med Egil Svartdahl som ble lansert på høsten i 2018. Manusskriving, logistikk, planlegging av nye nettsider og opplæring av nye e-coacher. Det har vært stille før stormen, men nå håper han stormen kommer.

– Gjennom hele historien til omGud.net har vi hatt en god visjon og et ønske om å nå ut med evangeliet på nett. Verktøy og innhold har ikke vært optimalt, men mennesker har likevel kommet til tro. Nå mener jeg vi er der vi skal være.

Verktøyet er godt. Mulighetene for annonsering er tilstede og innholdet er perfekt til den målgruppen omGud.net har sett seg ut.

– Vi er på rett vei. Det blir spennende å se om det nye nettkurset kan lede mennesker fra mørket til lyset, fra døden til livet.

Bli bedre kjent med Kjetil og bli en fast lytter av hans Lekendelett Bibelpod

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Gud kan gjøre tøffe ting til noe bra!

Allerede før de giftet seg, visste Elisabeth og Alexis at Gud hadde en spesiell plan for dem som ektepar. Nå reiser Alexis landet rundt og snakker til unge om identitet, seksualitet, kjønn og porno.   

#

Siste innlegg

$
Gi barna Jesus på skjermen!

Gi barna Jesus på skjermen!

De siste 15 årene har gitt oss en medierevolusjon uten sidestykke. Midt i dette står barna. Les ukas Mediekommentar.

Hvor ble Kristi himmelfartsdag av?

Hvor ble Kristi himmelfartsdag av?

I år var både muslimenes id-feiring og Kristi himmelfartsdag på samme dag. På Dagsrevyen var det kun reportasje fra førstnevnte. Les ukas Mediekommentar av Jarle Haugland her!

«Jeg hater deg»: Her har det sviktet i mange ledd

«Jeg hater deg»: Her har det sviktet i mange ledd

Refrenget skrevet i starten av mediekommentaren blir sunget av et barnekor. Et ekte barnekor. I musikkvideoen vil du kunne telle 14 jenter og gutter som med et smil om munnen synger «Jeg håper du dør i natt».

Jakter ekte frihet

Jakter ekte frihet

– Det skal være en bedre opplevelse å møte meg enn å følge meg, sier pastor og influenser Thomas Neteland.

Har vi et balansert kroppsfokus i 2021?

Har vi et balansert kroppsfokus i 2021?

Hvorfor vil alle se like ut? Hvorfor ønsker så mange å endre på den naturlige kroppen sin? Hva skjedde med kroppsidealene våre? Går det an å være fornøyd med den kroppen man har? Les ukas Mediekommentar!

Den viktige dialogen

Den viktige dialogen

«Noe av det viktigste vi kan gjøre, er å snakke med barna om det de ser på skjermen. Alt har jo med verdier og tro å gjøre.»

Hvorfor heier du ikke på meg?

Hvorfor heier du ikke på meg?

Kan heiaropene i altfor stor grad bli det som definerer verdien av det arbeidet eller den aktiviteten man utfører? Hør hva Alexis sier.

Hvor langt ut skal man zoome?

Hvor langt ut skal man zoome?

Tekst: Jarle HauglandI Vårt Land 9.april oppfordrer Erik Andreassen oss til å zoome ut i møte med teologiske spørsmål. Årsaken er at jeg har...

Fortell Kari og Ola at Jesus lever!

Fortell Kari og Ola at Jesus lever!

Påskens budskap er essensen i troen vår! Men hvorfor er det så viktig for oss å dele dette med Kari og Ola? Les eller hør hva Jarle sier i ukas mediekommentar.

Skjermfri uke i koronatid

Skjermfri uke i koronatid

Et år etter korona kom til Norge, ønsker Tro & Medier å hjelpe folk til å bli mer bevisst sin skjermbruk. Skjermfri uke avholdes fra fredag.

Kritisk sans og snute

Kritisk sans og snute

Hva tror du på og hva lar du være sannheter i ditt liv? Dette, og mer til, diskuterer Cathrine om i ukas Mediekommentar!

#
$