Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Tre grunner til at The Bible Project på norsk er viktig

av | 17. sep, 2020 | Mediekommentaren

Tre grunner til at The Bible Project på norsk er viktig

sep 17, 2020

Av Jarle Haugland

I disse dager arbeides det med å oversette The Bible Project til norsk utgave. Dette er animerte filmer som presenterer Bibelens fortelling med høy teologisk, pedagogisk og kunstnerisk kvalitet. Om første del av prosjektet blir fullfinansiert, vil de 73 filmene i «Les skriften»-serien lanseres på norsk i løpet av 2021. 

Det er noen svært oppmuntrende moment som er verdt å legge merke til ved dette prosjektet. 

For det første står en stor bredde av Guds folk sammen om dette. Karl-Johan Kjøde, generalsekretær i Laget og initiativtaker til prosjektet, kaller det for «Tidenes digitale dugnad for å gjøre Bibelens store fortelling kjent i Norge». En rekke kirkesamfunn og organisasjoner, inkludert Tro & Medier, bidrar til å finansiere oversettelsen. Jeg mener dette har i seg glimt av det Jesus ba om i Joh 17: «Må de alle være ett, slik du, Far, er i meg og jeg i deg. Slik skal også de være i oss, for at verden skal tro at du har sendt meg». Er det noe verden trenger i dag, så er det å tro på Jesus som Guds utsendte frelser. Og Jesus sier at denne troen vekkes når Guds folk er ett. 

Denne ukas ros går til Karl-Johan Kjøde! Les den her!

Så er ikke denne enheten grenseløs. Det finnes fortsatt rett og galt, falskt og sant. Vi skal være «sannheten tro i kjærlighet». Men finnes det bedre måter å bidra til enhet på, enn å ha Guds ord som sentrum for arbeidet, slik The Bible Project er? 

For det andre viser responsen og tilbakemeldingene at det er behov og engasjement for gode verktøy til å spre Guds ord. Jeg opplever at folk er begeistret for The Bible Project og dens evne til å formidle Bibelens store fortelling på en svært god måte. Det forteller meg at vi har et kristenfolk som fortsatt brenner for å nå mennesker med Bibelens budskap. Det uttrykkes fra tid til annen bekymring for bibelkunnskapen hos den oppvoksende generasjon. Og vi kan ikke se bort fra at den er dramatisk endret på bare noen tiår. Men når vi ser hvordan kristenledere fra en rekke ulike sammenhenger brenner for å nå ut med Guds ord, vekker det håp om en fremtid der Bibelen igjen kan være en kilde til liv for mennesker. 

For det tredje er jeg overbevist om at filmene har i seg potensialet til å nå nye generasjoner, og enda mer: å nå utenfor kristne kretser med verdens viktigste budskap. Helt fra starten av har evangeliet blitt formidlet på menneskers eget språk, på deres hjemmebane. Nå lever vi i en visuell og digital tid, der skjermene er helt sentrale i å forme tanke og sinn, holdninger og handlinger. Derfor er det midt i kjernen av arbeidet i Tro & Medier å bidra til at det kristne budskapet er til stede på de digitale arenaene – med et språk som mennesker kjenner seg hjemme i. Og The Bible Project møter det behovet på en utmerket måte. 

Så håper vi at dette ikke blir et verktøy som blir liggende i en verktøykasse, men at det aktivt brukes, slik at nye generasjoner kan få et møte med Gud i det ordet som er levende og virkekraftig. 

Ønsker du å gi en øremerket gave til prosjektet kan du klikke deg inn her!

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]
#

Siste innlegg

$
Bygger relasjoner over nett

Bygger relasjoner over nett

Mads har en stor lidenskap for dataspill og kirke. Han er ingen online misjonær, men trygg i troen. Det åpner for spennende relasjoner på...

Analyse av Lovleg

Analyse av Lovleg

Analyser skal styrke kontakten med kanalene i Norge Tro & Medier ønsker å styrke kontakten med kanalene og gi dem analyser som på et høyt faglig...

Ukas ros går til Norge nå på NRK

Ukas ros går til Norge nå på NRK

Foto: Skjermdump fra NRK nett-tv 1.april blir vi invitert inn i Fosen bedehus på Karmøy, et bedehus som også var sentralt da NRK sendte dokumentaren...

Nå logger jeg av

Nå logger jeg av

På fredag, fra 5.april, logger jeg av, kaster bort mobilen og lukker skjermen. I en uke tar jeg en pause fra skjermen etter jobb. Jeg ønsker å ta...

Bli med og ta en uke fri fra skjermene

Bli med og ta en uke fri fra skjermene

Uka før påske arrangerer vi Skjermfri uke. Vi ønsker å stoppe opp og tenke over hva som er viktigst. Driver jeg bare med i strømmen av oppdateringer...

En verktøykasse for karakterbygging

En verktøykasse for karakterbygging

Kjære sønn,  I dag vil jeg gi deg to verktøy jeg vil at du skal lære deg å bruke. Ikke sånt verktøy som du kan bygge hus med. Nei, dette er verktøy...

Er det verdt å kjempe den gode kamp?

Er det verdt å kjempe den gode kamp?

De første ukene i dette medieåret har vært tankevekkende. I forbindelse med at KrF ble en del av regjeringen, var det tre saker som fikk betydelig...

Analyse av Ex on the Beach

Analyse av Ex on the Beach

Analyser skal styrke kontakten med kanalene i Norge Tro & Medier ønsker å styrke kontakten med kanalene og gi dem analyser som på et høyt faglig...

Analyse av Morgenandakten

Analyse av Morgenandakten

Analyser skal styrke kontakten med kanalene i Norge Tro & Medier ønsker å styrke kontakten med kanalene og gi dem analyser som på et høyt faglig...

Ukas ros går til Unik på NRK Super

Ukas ros går til Unik på NRK Super

Foto: Skjermdump fra NRK nett-tv Unik er en dokumentarserie for barn hvor vi møter barn med ulike historier. NRK Super viser på en god måte at selv...

#
$