Ukas ros går til Kripos og kampanjen «Delbart?»

av | 5. feb, 2019 | Ukas ros

Ukas ros går til Kripos og kampanjen «Delbart?»

av feb 5, 2019

Foto: Skjermdump fra filmen på YouTube

I alderen 13-18 år har 13 prosent delt nakenbilder av seg selv på nett det siste året, ifølge Medietilsynets Barn og medier-undersøkelse 2018. Nå tar politiet grep og ønsker å forebygge deling av seksualiserte bilder og videoer med kampanjen «Delbart?». Dette ønsker vi å rose!

– Jeg er imponert over ansvaret politiet viser og håper at foresatte følger opp med å våge å være tydelige voksne som utruster unge til å ta gode valg. Unge må oppleve seg verdifulle om de skal kunne sette grenser for seg selv, sier Alexis Lundh, leder for HeltFri-arbeidet til Tro & Medier.  

Kampanjen er et interaktivt undervisningsopplegg for ungdommer i alderen 13-16 år og deres foreldre. Produksjon, oppbevaring og deling av nakenbilder og seksualisert innhold er ofte straffbart, men ikke mange ungdommer er klar over dette.  

– Det er en kjensgjerning at seksualitet utforskes på nett. Derfor er det bra at politiet tar denne trenden på alvor og jobber aktivt for en lavere andel delinger, sier Alexis Lundh.  

Vi retter en stor takk til politiet for dette arbeidet og ønsker å heie det frem.  

· Flere nettaviser har skrevet om kampanjen. 

I filmen treffer vi blant andre Kaisa som opplever ulike dilemmaer når det gjelder bildedeling. Laget av Wergeland Apenes/Ernö/Ferdi

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Kristenretten

Kristenretten

Nå er «Hendelsen som forandret Norge» lansert! Dette er en ny underholdende og opplysende miniserie med Farmen-presten, Thor Haavik!

#

Siste innlegg

$
Jesus på lerretet

Jesus på lerretet

Filmfortellingen er fantastisk som formidler av kristen tro. Men hvorfor får ofte «faith-based» filmer dårlige anmeldelser?

Nett-evangelisten

Nett-evangelisten

Han er overbevist om at internett er det beste mediet for å nå mange for Gud i vår tid. Møt mannen bak Tro & Mediers mediemisjonsarbeid.

Hvorfor ber vi for mediene?

Hvorfor ber vi for mediene?

– Om vi skal se varig endring som setter spor i mennesker, må kampen bæres frem i bønn, skriver Jarle Haugland.

Kristent kunnskapshull

Kristent kunnskapshull

– Selv om vi lever i et kunnskapssamfunn som aldri før, så er det kristne kunnskapshullet kanskje større enn noen gang tidligere, sier Daniel Sæbjørnsen.

Ny spennende bok fra Tro & Medier

Ny spennende bok fra Tro & Medier

Daniel Sæbjørnsen ønsker å gi en grundig og oversiktlig innføring i den kristne tro med boka «Hva er greien med …», som ble lansert 30. september.

Ukas ros går til Instaordet

Ukas ros går til Instaordet

Instaordet er et daglig bibelvers som står på ren bakgrunn. Kun Guds ord inn i feeden din hver dag. Les Ukas ros her.

Barnas Bibelpod lanseres 16. juni!

Barnas Bibelpod lanseres 16. juni!

Podkasten Barnas Bibelpod er et hørespill i ti episode. Det handler om to barn som kommer i kontakt med Lukas som forteller om det å være kristen etter Jesus dro til himmelen.

Hvorfor strever du sånn?

Hvorfor strever du sånn?

– Jeg vil vi skal snakke ærlig om livet, vise hvem vi er bak fasaden, snakke frem ekteskap og relasjoner og gi verktøy til å holde livet ut.

#
$