Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Ukas ros går til Senter for undersøkende journalistikk

av | 4. okt, 2018 | Ukas ros

Ukas ros går til Senter for undersøkende journalistikk

av okt 4, 2018

Foto: Universitetet i Bergen

For to uker siden åpnet Senter for undersøkende journalistikk i Media City Bergen. Senteret vil være åpent for alle journalister til å søke stipend og realisere graveprosjekter enten av mangel på ressurser eller kompetanse. Dette er et spennende prosjekt som vi ønsker å rose.

Nyhetsmediene har de siste årene fått færre journalister som må gjøre mer jobb. Dette vil trolig gå ut over den viktige journalistikken som går i dybden på saker. I møte med dette, er Senter for undersøkende journalistikk et viktig initiativ.

– Dette er en spennende satsing som vi i Tro & Medier ønsker å løfte frem. Forhåpentligvis kan dette bidra til å styrke undersøkende journalistikk – både i de allmenne mediene, men også i de kristne mediene, sier Simen Søvik, kommunikasjonsleder i Tro & Medier.

Initiativtaker og ildsjel for prosjektet, Per Christian Magnus fortjener også ros for å ha fått på plass denne muligheten. Han kommer til å lede prosjektet.

– Vi har sett en oppblomstring av gravejournalistikk, slik som i Kommunal Rapport, Morgenbladet og Dagbladet, der de ansetter gravejournalister. Men jeg frykter at boomen som er nå er kortvarig. Redaktørene sier de selger abonnenter på den gode og grundige journalistikken, men det store økonomiske bildet er at pengene renner ut til aktører som Facebook og Google, sier han til Journalisten.

Stipendene kan varier fra få uker til flere måneder og kan også gis til reiser.

– Kanskje kan dette åpne dører for kristne medieaktører som jobber med meningsfulle og verdibaserte prosjekter. Det er ikke lett å få støtte til noe som har Jesus sitt navn med i en prosjektsøknad, inn i det sekulære finansieringssystemet, sier Søvik.

Initiativtaker og ildsjel for prosjektet, Per Christian Magnus forlater nå NRK for å bli leder for senteret. Han har jobbet som journalist og dokumentarfilmskaper i en årrekke, blant annet i TV 2, og mottok Den store journalistprisen i 2009. Foto: Universitetet i Bergen

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

#

Siste innlegg

$

Smittende tro i beste sendetid

«Sekularisering; et vinn eller forsvinn for norsk misjon?» Spørsmålet ble stilt på misjonskonferansen LINK, og avslutningen av konferansen gav et befriende svar på spørsmålet.

Ukas ros til «Mobil-lappen»

Mobil-lappen er en leken øvelse laget for barn som enten har eller ønsker seg egen mobil. – Dette er et flott vektøy som legger til rette for dialog mellom foreldre og barn når de skal få sin første mobiltelefon, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Lytting i en verden med tusen stemmer

«Hør hva Ånden sier til menigheten», skriver Johannes ned – etter en åpenbaring Gud gir ham, der han sitter på øyen Patmos. Lite visste trolig han hvor aktuelt dette skulle være i vår tid, nesten to tusen år etterpå, i en verden full av skjermer.

Medierosen 2016 til Andreas Håtveit

 – Vi opplever at Andreas Håtveit representerer noe av kjernen i det vi i Familie & Medier ønsker å bidra til, et samfunn der det frigjørende og livsglade budskapet om Jesus kommer frem i mediene, sier Jarle Haugland. 

Det kommer frihet

«Når vanlige norske barn får sitt første møte med sex gjennom nettporno, har de voksne sviktet. Det er ubehagelig å tenke på», skrev Morgenbladet på lederplass 26.august. Det er på tide med handling for å bringe frihet, gjenopprettelse og helbredelse til mennesker.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Vi trenger flere e-coacher!

Vi har et stort behov for flere frivillige som kan ta på seg rollen som e-coach for mennesker som ønsker å lære mer om Jesus.

Pappa og begeistret Pokémon Go-spiller

Nå har jeg spilt Pokémon Go i et par uker. Og jeg må innrømme at jeg – med begrenset interesse for spill – er begeistret. Men hva om spillet inneholder okkulte symboler? 

Ukas ros til Ola Schrøder Røyset

 Målet med videoen til Røyset er å utvide folks perspektiv når det gjelder aktiv dødshjelp. – Dette er et sterkt innlegg i debatten, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier. 

Hjelp mennesker til frihet!

Ingenting i mediene er så destruktivt som pornografi. Den er tiltrekkende og kan i begynnelsen virke spennende og uskyldig. Sannheten er at det fanger mennesker i et kvelertak som er svært vanskelig å komme fri fra. Vil du hjelpe mennesker fri?

Ukas ros til Pokémon Go-kateket

Sist søndag åpnet kateket Sven-Ove Rostrup Olsvik kirke for Pokémon Go-spillere. – Supert at kirken holder åpent og inviterer til felleskap for folk i nærmiljøet, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Hva vil regjeringen med en allmennkringkaster?

TV 2s nei til å søke på avtalen om kommersiell allmennkringasting åpner opp for å finne tilbake til forståelsen av hva det innebærer å være en allmennkringkaster. Livssyn bør være en helt naturlig del av dette oppdraget.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Hvordan dele evangeliet på nettet?

Kan vi i F&M hjelpe kristne med å nå ut med evangeliet på internett? 1.august overtok vi Jesus.net-konseptet fra Indremisjonsforbundet. Her er ett eksempel på hvordan verktøyene i Jesus.net-konseptet kan brukes for å føre søkende mennesker fra skjermen og inn i et kristent fellesskap.

Bare en tanke..

Jeg var i Israel i helgen. Det var en kontrastfylt helg. Kvelden vi kom ble det begått et terrorangrep. To menn utkledd som ortodokse...

Bill.mrk. «Mann 40»

I vinter opplevde jeg at det begynte å komme inn venneforespørsler på Facebook fra unge, pene og gjerne lettkledde kvinner. Jeg forstod raskt at profilene var falske, men lurte på hva som hadde forårsaket denne plutselige tilstrømningen. Så gikk det opp for meg: Jeg hadde fylt 40.

Ukas ros til «Sweatshop – jakten på en levelønn»

– Det er utrolig å se hvor mange som risikerer livet for levelønnsaken. De risikerer livet, så vi må i det minste gjøre noe, sier Sarah Tjulander i den nye sesongen av «Sweatshop – jakten på en levelønn». AftenpostenTV følger opp tråden fra første sesong, som ble sett av over 8 millioner.  

#
$