Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

7 spørsmål alle som driver en nettside bør tenke litt på

av | 4. apr, 2018 | Nyheter

7 spørsmål alle som driver en nettside bør tenke litt på

av apr 4, 2018

Skal du starte en nettside i 2018?

Eller driver du allerede en nettside?

Her er en liten liste med ting jeg mener at de som starter eller driver en nettside i 2018 bør tenke på.

For mange vil dette være helt selvsagte ting.

Her er det ikke noe veldig nytt og revolusjonerende.

Men det er fort gjort å glemme, så derfor kan det være greit med litt repetisjon?

Dette er i alle fall spørsmål jeg grubler på litt inn i mellom, og jeg har absolutt ikke to streker under alle svarene.

Av Kjetil Fyllingen,
leder for OmGud.net

1. Fungerer nettsiden bra på mobil?

De fleste som lager nettsider gjør det via en datamaskin.

De fleste som besøker en nettside gjør det via en mobiltelefon.

Det handler ikke bare om at siden skal være responsiv.

Innholdet skal være lett å konsumere / skanne på mobilen.

  • Er fonten stor nok?
  • Er det nok mellomrom i teksten?
  • Er det nok mellomoverskrifter?

2. Har du en tydelig «Call to action»?

Hva skal de som kommer innom siden gjøre etter at de har lest / scannet seg gjennom det du har publisert?

  • Skal de respondere på det du skriver?
  • Skal de skrive seg på et nyhetsbrev?
  • Skal de følge deg i sosiale medier?
  • Skal de kjøpe noe av deg?
  • ???

Kort og godt hva er hensikten med siden?

3. Følger du med på statistikken?

Det kan være lett å henge seg for mye opp i statistikken.

Men jeg tror også mange er for lite opptatt av å se hva som gir trafikk inn til siden.

Hva på nettsiden oppleves relevant, og hva bør eventuelt endres på for å nå målsetningen med siden?

4. Benytter du Facebook-pikselen?

Annonserer du på facebook, eller skal du gjøre det en gang i fremtiden?

Da bør du absolutt ha på plass en Facebook-piksel.

Facebook-pikselen er et analyseverktøy som lar deg måle effektiviteten av annonseringen din.

Du kan benytte pikseldata til å sørge for at annonsene dine vises til de riktige personene, og du kan bygge opp annonsepublikum.

Les mer om dette her: facebook.com/business

5. Er nettsiden din rask nok?

Da er vi over på et område som ikke er like lekendelett.

For her kan kronene fort begynne å rulle, dersom målet er å få en helt optimal nettside.

For min del, og mange ideelle organisasjoner jeg kjenner til, vil økonomien og teknisk innsikt, være en bremsekloss her.

Men det er noen enkle grep som alle kan ta.

Som for eksempel å krympe bilder som skal inn på siden.

En bra start kan være å teste siden.

Det finnes mange måter å gjøre det på.

Oppdager du at nettsiden din skårer helt elendig kan det være lurt å ta noen grep.

6. Tenker du litt på SEO – «Search Engine Optimization» – Søkemotoroptimalisering?

For meg, og sikkert veldig mange andre, handler det om å bruke Yoast SEO utvidelsen til WordPress.

Det gir god hjelp til å formatere innholdet på en måte som Google (sannsynligvis) liker.

Generelt tror jeg det er viktigere å fokusere på å publisere bra innhold, enn å satse på å «hacke» algoritmene til Google…

7. Bruker du nok og lovlige bilder?

Det overrasker meg at jeg stadig kan se nettsider som tydelig benyttet bilder de bare har «funnet» på google.

Til og med bilder med vannmerke på har jeg sett på ganske seriøse nettsider.

Eller at jeg finner bilder jeg selv har tatt, frimodig publisert på andre nettsider.

Det burde ikke være vanskelig å finne gode og lovlige bilder på sider som UnsplashPixabay eller Pexels.

Utfordringen er kanskje at alt for mange bruker de samme bildene?

Vil du bruke litt penger på bilder kan du sjekke ut Lightstock.

Eller du kan ta bildene selv

Er det flere ting som bør med på listen?

Hvordan er det med deg og din nettside (viss du har en)?

Har du kontroll på alle disse tingene?

Er det andre ting du synes det er viktig å tenke på?

Send oss gjerne dine tanker og tips til kjetil@troogmedier.no

Gave Kampanje

Sammen står vi sterkere. Derfor inviterer vi deg med i Tro & Medier sitt arbeid. Gi oss gjerne en gave eller bli fast giver i Tro & Medier.

#

Siste innlegg

$

Jo, ytringsfriheten trenger et «men», Hanne!

Det er krevende å balansere mellom en uforbeholden kamp for ytringsfrihet og en diskusjon om hvordan friheten forvaltes best. Om vi tar en av disse for gitt, er veien kort til at den siden forsvinner. Og det frie samfunnet blir skadelidende.

F&M roser NRK for misjonsdokumentarer

NRK har de siste månedene servert flere gode misjonsdokumentarer på TV. – Har tar NRK ansvar for å vise en viktig del av den norske historien, sier Jarle Haugland.

Når følelsene løper løpsk

Jeg undres stadig over min evne til å la meg begeistre, frustrere og berøre. En setning eller et bilde er nok til å sette sterke følelser i sving.

Den fraværende gråten

Noen ganger har jeg bare lyst til å sitte stille i båten og vente til stormen går over. Slik har jeg det nå. Skal jeg skrive noe om 22.juli-terroren og Guds rolle i denne?

F&M roser NRK for etikkredaktør

Per Arne Kalbakk er ansatt som etikkredaktør i NRK, en nyopprettet stilling hos allmennkringkasteren. Familie & Medier roser kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen for denne endringen: – Det er et tydelig signal, både internt og eksternt, at medieetikken settes høyt i NRK, sier Jarle Haugland, daglig leder i F&M.

Er kristne feige?

Er kristne som ikke går inn i den offentlige debatten feige? Eller finnes det grunner for å holde seg borte fra den?

F&M roser webpastor Asbjørn Kvalbein

– Vi håper at hans arbeid kan være til inspirasjon for andre, uansett alder, som ønsker at evangeliet skal nå ut til nye mennesker i vår tid, sier Jarle Haugland i Familie & Medier

Hvorfor er ikke sommerstevnene i mediene?

«De skriver ikke et ord om vårt kristne sommerstevne! Men den lille musikkfestivalen i nabobyen, som bare samler en brøkdel av hva vårt stevne gjør, det får god mediedekning», uttales det i frustrasjon – og noen får bekreftet sitt inntrykk av en kristendomsfiendtlig presse. Det fører lite godt med seg. Da er det bedre å bruke energien som ligger i frustrasjonen og omskape den til klokskap og kreativitet.

F&M roser Aftenposten TV og Odvar Omland

«Hva gjør man når den man elsker begynner å glemme hvem man er?» Odvar Omland (91) deler om hvordan det er å leve med en dement kone på Facebook. – Et vakkert innslag om kjærlighet, trofasthet og gleden i sosiale medier, sier Jarle Haugland i Familie & Medier.

Et pappaopprør mot kroppspresset

«Du er ikke god nok.» Kroppspresset i mediene er enormt – ikke minst mot unge jenter. Retusjerte modeller lyser mot dem og hvisker sitt forførende budskap inn i hjertet. «Du mangler noe for å være lykkelig. Kroppen din må være tynnere. Du må være mer sexy. Pass på å ha sommerkroppen i orden! Lykken finnes i en perfekt kropp.» Og hjertet lokkes til å tro løgnen.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Alvar N. Bergendal

Kronikken «Ikke alle har ‘gjort det’» er fremhevet øverst på nettsiden til NRK. – Alvar N. Bergendal har skrevet en nyansert kronikk om seksualopplysning som henter frem viktige innspill til samfunnsdebatten, sier leder for Ungdom & Medier, Alexis Lundh.

Kampen om tiden og sjelen

«Vi er i konkurranse om menneskers tid», sa Naja Nielsen fra Danmarks Radio under Nordiske Mediedager. Og i en konkurranse er det alltid tapere. Om du ikke er våken, kan det bli deg.

Kjenner seg igjen i mørket

Under Nordiske Mediedager snakket skaperne av tv-serien Dag om de fem årene siden starten. – Det er forbausende mange som kjenner seg igjen i det mørke i den, sa skuespiller Atle Antonsen til BA etterpå.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Asker-jente (15)

Innlegget i Aftenposten fra ei jente om gruppepress beskriver utfordringer vi må ta på alvor. – Modig gjort å si fra på denne måten, og vi håper det fører til at flere tør å ta egne valg, sier leder for Ungdom & Medier, Alexis Lundh.

Livssyn – en blindsone i journalistikken

Nordiske Mediedager er over for i år, og nok engang var det et glimrende program med en vesentlig mangel. Jeg er redd konferansen gjenspeiler at tro og livssyn er et ikke-tema for Medie-Norge.

F&M roser «Djeveldansen»

«Det har nesten vært som en evig djeveldans», sier journalist og programleder Ann Söderlund om det å vokse opp med en far som drakk for mye. – Takk til NRK for at de også viser fram alkoholens mørke sider og lar oss se hvordan alkoholmisbruk kan påvirke de nærmeste, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser «Hjelp til alt mulig»

Facebook-siden har nå over 13 000 medlemmer. Målet med siden er å formidle hjelp til folk som trenger det. – Et rosverdig tiltak, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

Sårbare seksuelle grenser

Kampanjen #jegharopplevd, der jenter forteller om seksuell trakassering, har fått overveldende respons. Menn forteller at vi trenger å snakke om hvor grensene går.

#
$