Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Bygger bro mellom tro og samtid

av | 6. nov, 2019 | Nyheter

Bygger bro mellom tro og samtid

av nov 6, 2019

Tekst: Simen Søvik
Foto: Egil Sæbø

Illustrasjon: Ragnhild Alise Apelthun Emblem

I snart 30 år har Margunn S. Dahle og Lars Dahle hatt en brann for mediene og den påvirkningskraften mediene har på oss mennesker i tiden vi lever i. 

– Det henger fullt og helt sammen med det å leve som en Jesus disippel. Det å være kristen. Da Jesus ba for sine disipler, ba han også for oss som skulle komme til tro på ham senere. Han ba konkret om at Gud måtte bevare oss i verden, fordi vi er sendt til den, men vi er ikke av verden. Verden i vår tid er så til de grader en medieverden.

Ordene kommer fra Margunn Serigstad Dahle, som ser medievirkeligheten i lys av Johannes 17.

Sammen med sin ektemann Lars Dahle har hun tatt plass hjemme i stuen i Kristiansand. Her har de bodd i snart 30 år etter at de fikk en utfordring om å komme til Gimlekollen. Begge har en lang og imponerende CV, men vi prøver å gi en kort og relevant beskrivelse.

Margunn er førstelektor ved NLA Mediehøgskolen Gimlekollen, primært knyttet til studiet kommunikasjon og livssyn. I tillegg er hun utleid fra høgskolen til Damaris Norge hvor hun er team- og produksjonsleder, samt at hun er førstelektor II ved Fjellhaug Internasjonale Høgskole.

Lars er kollega med sin kone, som førsteamanuensis i systematisk teologi og daglig leder for Damaris Norge. I tillegg har han flere internasjonale tillitsverv innenfor Lausannebevegelsen, blant annet som «Catalyst for Media Engagement».

De har helt fra ungdomstiden vært opptatt av det å være kristen i møte med samtiden, og dermed av medienes sentrale rolle som påvirker og trendsetter.

– «Populærkulturen speiler det samfunnet den er med på å forme», påpeker Margunn.

– Vi bør derfor alltid spørre oss hva som formidles, og vurdere budskapet ut fra kristen tro, sier hun. 

Lever et digitalt liv

– Den digitale plattformen går på tvers av alt i dag. Internett preger vår tid på en helt ny måte og det er et økende behov for å reflektere over dette og stille spørsmål, sier Lars.

Hverdagen vår er nærmest heldigital. Plattformene som er tilgjengelig gjør at vi beveger oss sømløst mellom budskapene vi blir servert. Det er korte avstander mellom nyheter, banktjenester, kart og sosiale medier.

– Helt fra vi først kom til Gimlekollen har vi vært opptatt av mediebudskapene. Hva gjør de med oss, synet på oss selv og på hverandre? Hva gjør de med vårt syn på Gud? sier Margunn, som mener disse spørsmålene bare har blitt viktigere med årene. 

Gi hjelp til å ta valg

Hun tar oss med tilbake til sin egen tenåringstid på 70-tallet.

– Da var skillet ganske tydelig og tilsynelatende enkelt for kristen ungdom, for eksempel i forhold til å gå på kino. Det var godt ment, men dessverre veldig misforstått. Vi burde fått hjelp til å skjelne, vurdere og velge bort, sier Margunn.

Hun er opptatt av at nettopp dette er veien å gå i møte med dagens barn og unge.

Margunn Serigstad Dahle og Lars Dahle er gift og kollegaer ved NLA Mediehøgskolen Gimlekollen og i Damaris Norge.

– Derfor tror jeg ikke vi kan være nok opptatt av medienes rolle som danningsagent og sosialiseringsagent. Mediefortellingene er en svært viktig kilde, om ikke den viktigste, for barn og unges livssynsdanning.

Vi har vekket et sterkt engasjement hos Margunn.

– Foreldre må vite hvilke fortellinger barnet på fire år møter på NRK Super og nettbrettet, for så å snakke om det. Ja, bygge en bro fra medieverdenen til Bibelens verden.

Dobbel lytting

Siden Dahle-parets første skritt på Gimlekollen har ulike muligheter åpnet seg, både inn mot undervisning og formidling ellers. I arbeidet med sin doktorgrad i England ble Lars kjent med det som tidligere var det engelske Damaris. Ikke lenge etter stod Margunn og Lars i spissen for Damaris Norge.

Noen år tidligere hadde de sammen hatt et studieopphold i England hvor de ble kjent med den engelske teologen John Stott. Det de tok med seg fra Stott, ble sentralt i deres eget møte med samtiden, og er kjernepunktet i Damaristilnærmingen.

– Fra John Stott lærte vi å ha fokus på den doble lyttingen. Lytte til samtiden og populærkulturen, og lytte til Bibelen, men i motsatt rekkefølge. Vi må starte med Bibelen og lytte nøye til bibeltekstene. Vi må kjenne Bibelen for å kunne bygge bro fra kristen tro til budskapene vi møter i medietekstene, sier Margunn.

Gressklipperen

Mens Margunn jobber mest med religionspedagogikk, livssynsspørsmål og medieanalyse, har Lars fokus på misjonsstrategi og apologetikk. For ham har den ene døren etter den andre åpnet seg internasjonalt og til slutt satt han med hovedansvaret for mediene som misjonstema under den store Lausannekongressen i 2010.

Men i forkant var Lars usikker på hvordan han skulle løse utfordringen han hadde fått. Heldigvis har han en grønn og frodig plen, som ble avgjørende for Cape Town-erklæringens mediekapittel, noe som også har satt kursen for Tro & Medier.

– Det var en stor utfordring, jeg var i villrede og visste simpelthen ikke hvordan jeg skulle legge det opp.

Lars tok turen ut i hagen i Kristiansand. Her fikk han start på gressklipperen og satt i gang med å korte gresslengden.

– Fra å ikke vite noe før jeg startet, sto jeg igjen med tre stikkordord i tankene da jeg var ferdig med plenen. Awareness, presence og ministries, forteller Lars.

– Siden har det aldri vært noe problem å få Lars til å klippe plenen, smetter Margunn inn. 

Mediemisjon

På norsk blir de tre ordene til mediebevissthet, medienærver og mediemisjon. Det første punktet tar Margunn seg av. De to andre jobber Lars mest med. De utfyller hverandre på en veldig god måte.

Lars er opptatt av medienes betydning og rolle i kirke og misjon for å spre det kristne budskapet.

– Det trengs oppmuntring og opplæring. Når en kristen formidler skal forkynne en søndag formiddag, er det naturlig å spørre seg om det har skjedd noe i mediene den siste uka som er særlig aktuelt. Kan bibelteksten tale direkte eller indirekte til oss slik at det bygges en bro mellom Skriften og samtiden? spør Lars. 

Mediebevisstgjøring har ikke vært et sentralt tema i misjonsstrategi tidligere.

– Altfor mange unge kristne lærer ikke å stille kritiske spørsmål til mediebudskapene, mediebruken og faglitteraturen, sier han og peker på at apologetikk er nødvendig for å møte dette behovet.

– Det gir mening å tro på Gud. Vi kan gi gode grunner for troen på Bibelen og på Bibelens Jesus.

Mediestipend til Margunn

Gjennom Damaris har både Margunn og Lars fått en arena hvor de kan formidle kristen tro i samtiden. Her er både det apologetiske og det medieanalytiske i fokus. Men de har også fått muligheten til å ta med seg sitt sterke medieengasjement ut i verden via Lausanne, og da særlig i Øst-Afrika.

I april mottok Margunn stipend fra Tro & Medier for tredje gang. Det gir henne en unik mulighet til å fortsette å forske på barn og medier. Denne gangen skal hun arbeide særlig med trosopplæring for barn og tweens i en mediekultur.

Vi har med andre ord ikke sett det siste til verken Margunn Serigstad Dahle eller Lars Dahle inn mot det å leve som en kristen i vår medietid.

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Be for mediene

Søndag 27.oktober 2024 inviterer vi alle kristne til å være med på en nasjonal bønnedag for mediene. Kan deres fellesskap også be for mediene denne dagen?  PDF 7 Bønner Last ned video som kan vises den 27.oktober Grunnen til at vi arrangerer dette, er todelt:  Mediene...

#

Siste innlegg

$

Smittende tro i beste sendetid

«Sekularisering; et vinn eller forsvinn for norsk misjon?» Spørsmålet ble stilt på misjonskonferansen LINK, og avslutningen av konferansen gav et befriende svar på spørsmålet.

Ukas ros til «Mobil-lappen»

Mobil-lappen er en leken øvelse laget for barn som enten har eller ønsker seg egen mobil. – Dette er et flott vektøy som legger til rette for dialog mellom foreldre og barn når de skal få sin første mobiltelefon, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Lytting i en verden med tusen stemmer

«Hør hva Ånden sier til menigheten», skriver Johannes ned – etter en åpenbaring Gud gir ham, der han sitter på øyen Patmos. Lite visste trolig han hvor aktuelt dette skulle være i vår tid, nesten to tusen år etterpå, i en verden full av skjermer.

Medierosen 2016 til Andreas Håtveit

 – Vi opplever at Andreas Håtveit representerer noe av kjernen i det vi i Familie & Medier ønsker å bidra til, et samfunn der det frigjørende og livsglade budskapet om Jesus kommer frem i mediene, sier Jarle Haugland. 

Det kommer frihet

«Når vanlige norske barn får sitt første møte med sex gjennom nettporno, har de voksne sviktet. Det er ubehagelig å tenke på», skrev Morgenbladet på lederplass 26.august. Det er på tide med handling for å bringe frihet, gjenopprettelse og helbredelse til mennesker.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Vi trenger flere e-coacher!

Vi har et stort behov for flere frivillige som kan ta på seg rollen som e-coach for mennesker som ønsker å lære mer om Jesus.

Pappa og begeistret Pokémon Go-spiller

Nå har jeg spilt Pokémon Go i et par uker. Og jeg må innrømme at jeg – med begrenset interesse for spill – er begeistret. Men hva om spillet inneholder okkulte symboler? 

Ukas ros til Ola Schrøder Røyset

 Målet med videoen til Røyset er å utvide folks perspektiv når det gjelder aktiv dødshjelp. – Dette er et sterkt innlegg i debatten, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier. 

Hjelp mennesker til frihet!

Ingenting i mediene er så destruktivt som pornografi. Den er tiltrekkende og kan i begynnelsen virke spennende og uskyldig. Sannheten er at det fanger mennesker i et kvelertak som er svært vanskelig å komme fri fra. Vil du hjelpe mennesker fri?

Hva vil regjeringen med en allmennkringkaster?

TV 2s nei til å søke på avtalen om kommersiell allmennkringasting åpner opp for å finne tilbake til forståelsen av hva det innebærer å være en allmennkringkaster. Livssyn bør være en helt naturlig del av dette oppdraget.

Ukas ros til Pokémon Go-kateket

Sist søndag åpnet kateket Sven-Ove Rostrup Olsvik kirke for Pokémon Go-spillere. – Supert at kirken holder åpent og inviterer til felleskap for folk i nærmiljøet, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Hvordan dele evangeliet på nettet?

Kan vi i F&M hjelpe kristne med å nå ut med evangeliet på internett? 1.august overtok vi Jesus.net-konseptet fra Indremisjonsforbundet. Her er ett eksempel på hvordan verktøyene i Jesus.net-konseptet kan brukes for å føre søkende mennesker fra skjermen og inn i et kristent fellesskap.

Bare en tanke..

Jeg var i Israel i helgen. Det var en kontrastfylt helg. Kvelden vi kom ble det begått et terrorangrep. To menn utkledd som ortodokse...

Bill.mrk. «Mann 40»

I vinter opplevde jeg at det begynte å komme inn venneforespørsler på Facebook fra unge, pene og gjerne lettkledde kvinner. Jeg forstod raskt at profilene var falske, men lurte på hva som hadde forårsaket denne plutselige tilstrømningen. Så gikk det opp for meg: Jeg hadde fylt 40.

Ukas ros til «Sweatshop – jakten på en levelønn»

– Det er utrolig å se hvor mange som risikerer livet for levelønnsaken. De risikerer livet, så vi må i det minste gjøre noe, sier Sarah Tjulander i den nye sesongen av «Sweatshop – jakten på en levelønn». AftenpostenTV følger opp tråden fra første sesong, som ble sett av over 8 millioner.  

Hvem skal få Medierosen 2016?

Hvem synes du fortjener ros i mediene? Medierosen er en oppmuntringspris som går til en person eller en redaksjon som har løftet frem...

Bare en tanke om «Unge lovende»

«Vi trøster hverandre med våre patetiske liv». Det er et ledetema i serien, fortalte skuespillerne under Nordiske Mediedager.

#
$