Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Det er utrolig mange gode og sterke historier som aldri blir fortalt

av | 28. nov, 2019 | Mediekommentaren

Det er utrolig mange gode og sterke historier som aldri blir fortalt

av nov 28, 2019

Religiøst stoff utgjør kun én prosent av lokalavisenes innhold. Dette viser en stor undersøkelse som nylig ble publisert i boka «Blindsoner og mangfold – en studie av journalistikken i lokale og regionale medier». Forskere ved Nord universitet har analysert over 6500 artikler i 27 lokalaviser fra 2017, og her ble det avdekket at livssynsjournalistikk får svært lite plass i deres spalter. 

Til Dagen sier Lisbeth Morlandstø, førsteamanuensis ved Nord universitet i Bodø og redaktør for boken, at hun tror dette skyldes at feltet ikke har så høy status og at man i mange redaksjoner ikke har kunnskap om religion. Hun har trolig rett, noe som bør utfordre både pressen og religiøse aktører til å aktivt jobbe for å heve status og øke synlighet. 

Jarle Haugland
daglig leder i Tro & Medier

For det første trenger vi en oppvåkning i viktigheten av å forstå tro, livssyn og verdier om vi skal forstå samfunnet vi lever i. Dette gjelder ikke bare religiøs tro, men alle livssyn og verdensbilder som former våre holdninger og handlinger. Skal pressen ta sitt samfunnsoppdrag på alvor, trenger de i større grad enn nå å ta på alvor at dette er en blindsone i journalistikken og dermed også et hull som hindrer oss i å forstå hverandre. Og når man ikke forstår hverandre, kan fordommer, frykt og fiendebilder oppstå, og i ytterste konsekvens: hat. 

Flere redaksjoner bør følge etter Bergensavisen, som har ansatt egen journalist, MatMyredal, til å dekke tro og livssyn i en halv stilling. Sjefredaktør Sigvald Sveinbjørnsson tror at temaområdet kommer til å bli viktigere fremover, og Myredal forteller følgende til Dagen om sin erfaring med arbeidet: «Vi fant ut at det er utrolig mange gode og sterke historier i disse miljøene. Tro betyr veldig mye for enkelte.»  

Andre alternativer til å heve livssynskompetansen og -statusen kan være jevnlig kursing og temasamlinger, enten via Norsk journalistlag eller på Nordiske Mediedager. Ved å systematisk løfte opp temaet, vil man også løfte interesse og status for temafeltet. 

For det andre må religiøse på banen, og fra Tro & Mediers synsvinkel vil vi spesielt utfordre kristne miljøer om å bruke lokalavisene aktivt for å spre de gode historiene. Ta med inspirasjonen fra Myredals erfaring og la andre få lese om hvordan arbeidet berører og beriker menneskers liv. Tenk kreativt og leserorientert – ikke først og fremst tenk på hva dere vil fortelle, men hva folk vil lese. Bruk et styremøte til en workshop om hvilken strategi dere ønsker å ha mot lokalavisen. Hva vil dere fortelle om, og hvorfor skal folk velge å lese det? Ta en kopp kaffe eller tre med en journalist. Gi innsikt, og ikke frykt de vanskelige spørsmålene. Det kristne arbeidet skal tåle pressens kritiske søkelys. 

Hvis pressen tar resultatene fra undersøkelsen på alvor, og hvis menigheter våkner opp og styrker kontakten med lokalavisen, vil vi i fremtiden kunne se en lokalpresse som i mye større grad forteller alle de gode og sterke historiene som finnes i kristne miljø. 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Be for mediene

Søndag 27.oktober 2024 inviterer vi alle kristne til å være med på en nasjonal bønnedag for mediene. Kan deres fellesskap også be for mediene denne dagen?  PDF 7 Bønner Last ned video som kan vises den 27.oktober Grunnen til at vi arrangerer dette, er todelt:  Mediene...

#

Siste innlegg

$

Smittende tro i beste sendetid

«Sekularisering; et vinn eller forsvinn for norsk misjon?» Spørsmålet ble stilt på misjonskonferansen LINK, og avslutningen av konferansen gav et befriende svar på spørsmålet.

Ukas ros til «Mobil-lappen»

Mobil-lappen er en leken øvelse laget for barn som enten har eller ønsker seg egen mobil. – Dette er et flott vektøy som legger til rette for dialog mellom foreldre og barn når de skal få sin første mobiltelefon, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Lytting i en verden med tusen stemmer

«Hør hva Ånden sier til menigheten», skriver Johannes ned – etter en åpenbaring Gud gir ham, der han sitter på øyen Patmos. Lite visste trolig han hvor aktuelt dette skulle være i vår tid, nesten to tusen år etterpå, i en verden full av skjermer.

Medierosen 2016 til Andreas Håtveit

 – Vi opplever at Andreas Håtveit representerer noe av kjernen i det vi i Familie & Medier ønsker å bidra til, et samfunn der det frigjørende og livsglade budskapet om Jesus kommer frem i mediene, sier Jarle Haugland. 

Det kommer frihet

«Når vanlige norske barn får sitt første møte med sex gjennom nettporno, har de voksne sviktet. Det er ubehagelig å tenke på», skrev Morgenbladet på lederplass 26.august. Det er på tide med handling for å bringe frihet, gjenopprettelse og helbredelse til mennesker.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Vi trenger flere e-coacher!

Vi har et stort behov for flere frivillige som kan ta på seg rollen som e-coach for mennesker som ønsker å lære mer om Jesus.

Pappa og begeistret Pokémon Go-spiller

Nå har jeg spilt Pokémon Go i et par uker. Og jeg må innrømme at jeg – med begrenset interesse for spill – er begeistret. Men hva om spillet inneholder okkulte symboler? 

Ukas ros til Ola Schrøder Røyset

 Målet med videoen til Røyset er å utvide folks perspektiv når det gjelder aktiv dødshjelp. – Dette er et sterkt innlegg i debatten, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier. 

Hjelp mennesker til frihet!

Ingenting i mediene er så destruktivt som pornografi. Den er tiltrekkende og kan i begynnelsen virke spennende og uskyldig. Sannheten er at det fanger mennesker i et kvelertak som er svært vanskelig å komme fri fra. Vil du hjelpe mennesker fri?

Hva vil regjeringen med en allmennkringkaster?

TV 2s nei til å søke på avtalen om kommersiell allmennkringasting åpner opp for å finne tilbake til forståelsen av hva det innebærer å være en allmennkringkaster. Livssyn bør være en helt naturlig del av dette oppdraget.

Ukas ros til Pokémon Go-kateket

Sist søndag åpnet kateket Sven-Ove Rostrup Olsvik kirke for Pokémon Go-spillere. – Supert at kirken holder åpent og inviterer til felleskap for folk i nærmiljøet, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Hvordan dele evangeliet på nettet?

Kan vi i F&M hjelpe kristne med å nå ut med evangeliet på internett? 1.august overtok vi Jesus.net-konseptet fra Indremisjonsforbundet. Her er ett eksempel på hvordan verktøyene i Jesus.net-konseptet kan brukes for å føre søkende mennesker fra skjermen og inn i et kristent fellesskap.

Bare en tanke..

Jeg var i Israel i helgen. Det var en kontrastfylt helg. Kvelden vi kom ble det begått et terrorangrep. To menn utkledd som ortodokse...

Bill.mrk. «Mann 40»

I vinter opplevde jeg at det begynte å komme inn venneforespørsler på Facebook fra unge, pene og gjerne lettkledde kvinner. Jeg forstod raskt at profilene var falske, men lurte på hva som hadde forårsaket denne plutselige tilstrømningen. Så gikk det opp for meg: Jeg hadde fylt 40.

Ukas ros til «Sweatshop – jakten på en levelønn»

– Det er utrolig å se hvor mange som risikerer livet for levelønnsaken. De risikerer livet, så vi må i det minste gjøre noe, sier Sarah Tjulander i den nye sesongen av «Sweatshop – jakten på en levelønn». AftenpostenTV følger opp tråden fra første sesong, som ble sett av over 8 millioner.  

Hvem skal få Medierosen 2016?

Hvem synes du fortjener ros i mediene? Medierosen er en oppmuntringspris som går til en person eller en redaksjon som har løftet frem...

Bare en tanke om «Unge lovende»

«Vi trøster hverandre med våre patetiske liv». Det er et ledetema i serien, fortalte skuespillerne under Nordiske Mediedager.

#
$