Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Fem tips: Gjør Jesus synlig i mediene 

av | 22. feb, 2018 | Mediekommentaren

Fem tips: Gjør Jesus synlig i mediene 

22. feb 2018

Hvordan gjør man Jesus synlig i sosiale medier? Det er ikke enkelt og vi er avhengig av at alle bidrar – her er fem tips til menigheter og organisasjoner som kanskje kan gjøre det enklere.

Jesus er pålogget, det vet vi. Han er på Instagram, på Facebook og på Snapchat. Men Han kan bli enda mer synlig – det er vi overbevist om.

1. Inviter dine venner 

Inviter alle du kjenner til å like Facebook-siden. Det sier seg kanskje selv, men uten følgere på siden når man ikke ut med det man ønsker. Få folk til å invitere sine venner.

2. Del godhet

Jesus er synlig i sosiale medier gjennom bibelvers og troshistorier, men ikke bare der! Alt som er godt er fylt av Jesus. En Facebook-side kan ofte bli fylt av formelle ting, informasjon og kanskje bibelvers. Men innimellom kan det være fint å dele noe fra andre, noe dere mener er godt og som er med på å bygge opp og gjøre Jesus synlig. Vær gjerne aktiv i kommentarfelt og på andre sine sider. Kommenter og lik, ikke bare som privatperson, men som menighet eller organisasjon.

3. Bli mer synlig

Oppfordre medlemmer til å gjøre siden enda mer synlig. Facebook forandrer seg fra dag til dag og de ønsker at du skal ha et tettere forhold til dine venner og din familie. Det synes vi er bra og viktig! Samtidig er det en stor sjanse for at siden deres forsvinner fra de mange  nyhetsstrømmene på Facebook og viktig og godt innholdet blir borte. Du mister muligheten til å like, dele eller kommentere. Det igjen betyr at innholdet forblir usett av de menneskene som enda ikke har møtt Jesus eller som burde få med seg informasjonen. Men det finnes en løsning! Oppfordre alle som liker og følger dere til å gjøre siden synlig. Helt øverst på siden, under forsidebildet, kan man klikke på fanen «Følger» og velge «Se først». Da vil innleggene fra siden dukke opp øverst i nyhetsstrømmen og man kan dele, like og kommentere. Dette gjelder selvsagt andre sider du liker og som deler inspirerende innhold.

Simen Søvik Kommunikasjonsleder

4. Vær en nettengel – ikke et nettroll

Å kommentere har aldri vært enklere. Man kan sitte hjemme i sofaen og skrive akkurat hva man tenker – ofte før man har tenkt gjennom det man tenker. Vi ønsker å oppfordre deg til å tenke gjennom før du kommenterer.

Her er en huskeliste:

  • Les hele saken før du kommenterer.
  • Hva var bra med denne saken eller dette innlegget?
  • Hva var ikke bra og hvorfor mener jeg det?
  • Har jeg Guds kjærlighet til dem kommentaren angår? Be om å være preget av den.
  • Har jeg lyttet til Gud for å søke hans ledelse? Du er en representant for Jesus der du er, også i sosiale medier.
  • Hvis du er uenig bør du har et godt argument. Er du uenig i deler av teksten, men enig i resten? Da fortjener forfatteren å høre begge deler.

5. Lag en plan

Skal man være synlig på sosiale medier bør man være der jevnlig og ikke bare i rykk og napp. Det kan høres ut som mye arbeid, men det trenger det ikke å være. Lag en plan og bruk løsninger som kan planlegge innleggene. Dette kan du gjøre direkte på Facebook, og Instagram har nylig åpnet opp for å planlegge innlegg. Da kan man sette av litt tid i starten eller slutten av uken og forberede de neste syv dagene (eller hele sommeren om man skal på ferie). Har dere faste bønnemøter hver uke? Gudstjeneste hver søndag? Få det inn i planen. På Facebook er det slik at jo mer man publiserer, desto færre ser innleggene. Ofte holder det med ett innlegg hver dag. Faktisk kan det holde med 4-5 publiseringer i uka. Det er ikke mye som skal til for å heve kvaliteten, forenkle oppgavene og samtidig gjøre Jesus enda mer synlig i sosiale medier. Det trengs mange nettengler som sprer godhet. Blir du med?

#

Siste innlegg

$
Analyse av Lovleg

Analyse av Lovleg

Analyser skal styrke kontakten med kanalene i Norge Tro & Medier ønsker å styrke kontakten med kanalene og gi dem analyser som på et høyt faglig...

Ukas ros går til Norge nå på NRK

Ukas ros går til Norge nå på NRK

Foto: Skjermdump fra NRK nett-tv 1.april blir vi invitert inn i Fosen bedehus på Karmøy, et bedehus som også var sentralt da NRK sendte dokumentaren...

Nå logger jeg av

Nå logger jeg av

På fredag, fra 5.april, logger jeg av, kaster bort mobilen og lukker skjermen. I en uke tar jeg en pause fra skjermen etter jobb. Jeg ønsker å ta...

Bli med og ta en uke fri fra skjermene

Bli med og ta en uke fri fra skjermene

Uka før påske arrangerer vi Skjermfri uke. Vi ønsker å stoppe opp og tenke over hva som er viktigst. Driver jeg bare med i strømmen av oppdateringer...

En verktøykasse for karakterbygging

En verktøykasse for karakterbygging

Kjære sønn,  I dag vil jeg gi deg to verktøy jeg vil at du skal lære deg å bruke. Ikke sånt verktøy som du kan bygge hus med. Nei, dette er verktøy...

Er det verdt å kjempe den gode kamp?

Er det verdt å kjempe den gode kamp?

De første ukene i dette medieåret har vært tankevekkende. I forbindelse med at KrF ble en del av regjeringen, var det tre saker som fikk betydelig...

Analyse av Ex on the Beach

Analyse av Ex on the Beach

Analyser skal styrke kontakten med kanalene i Norge Tro & Medier ønsker å styrke kontakten med kanalene og gi dem analyser som på et høyt faglig...

Analyse av Morgenandakten

Analyse av Morgenandakten

Analyser skal styrke kontakten med kanalene i Norge Tro & Medier ønsker å styrke kontakten med kanalene og gi dem analyser som på et høyt faglig...

Ukas ros går til Unik på NRK Super

Ukas ros går til Unik på NRK Super

Foto: Skjermdump fra NRK nett-tv Unik er en dokumentarserie for barn hvor vi møter barn med ulike historier. NRK Super viser på en god måte at selv...

– Frykt ikke pressen!

– Frykt ikke pressen!

Av: Ingunn Marie Ruud, KPK Politisk redaktør i VG, Hanne Skartveit, oppfordrer kristne til å engasjere seg i media. – Kristenfolk har en viktig...

#
$