Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Fem tips: Gjør Jesus synlig i mediene 

av | 22. feb, 2018 | Mediekommentaren

Fem tips: Gjør Jesus synlig i mediene 

22. feb 2018

Hvordan gjør man Jesus synlig i sosiale medier? Det er ikke enkelt og vi er avhengig av at alle bidrar – her er fem tips til menigheter og organisasjoner som kanskje kan gjøre det enklere.

Jesus er pålogget, det vet vi. Han er på Instagram, på Facebook og på Snapchat. Men Han kan bli enda mer synlig – det er vi overbevist om.

1. Inviter dine venner 

Inviter alle du kjenner til å like Facebook-siden. Det sier seg kanskje selv, men uten følgere på siden når man ikke ut med det man ønsker. Få folk til å invitere sine venner.

2. Del godhet

Jesus er synlig i sosiale medier gjennom bibelvers og troshistorier, men ikke bare der! Alt som er godt er fylt av Jesus. En Facebook-side kan ofte bli fylt av formelle ting, informasjon og kanskje bibelvers. Men innimellom kan det være fint å dele noe fra andre, noe dere mener er godt og som er med på å bygge opp og gjøre Jesus synlig. Vær gjerne aktiv i kommentarfelt og på andre sine sider. Kommenter og lik, ikke bare som privatperson, men som menighet eller organisasjon.

3. Bli mer synlig

Oppfordre medlemmer til å gjøre siden enda mer synlig. Facebook forandrer seg fra dag til dag og de ønsker at du skal ha et tettere forhold til dine venner og din familie. Det synes vi er bra og viktig! Samtidig er det en stor sjanse for at siden deres forsvinner fra de mange  nyhetsstrømmene på Facebook og viktig og godt innholdet blir borte. Du mister muligheten til å like, dele eller kommentere. Det igjen betyr at innholdet forblir usett av de menneskene som enda ikke har møtt Jesus eller som burde få med seg informasjonen. Men det finnes en løsning! Oppfordre alle som liker og følger dere til å gjøre siden synlig. Helt øverst på siden, under forsidebildet, kan man klikke på fanen «Følger» og velge «Se først». Da vil innleggene fra siden dukke opp øverst i nyhetsstrømmen og man kan dele, like og kommentere. Dette gjelder selvsagt andre sider du liker og som deler inspirerende innhold.

Simen Søvik Kommunikasjonsleder

4. Vær en nettengel – ikke et nettroll

Å kommentere har aldri vært enklere. Man kan sitte hjemme i sofaen og skrive akkurat hva man tenker – ofte før man har tenkt gjennom det man tenker. Vi ønsker å oppfordre deg til å tenke gjennom før du kommenterer.

Her er en huskeliste:

  • Les hele saken før du kommenterer.
  • Hva var bra med denne saken eller dette innlegget?
  • Hva var ikke bra og hvorfor mener jeg det?
  • Har jeg Guds kjærlighet til dem kommentaren angår? Be om å være preget av den.
  • Har jeg lyttet til Gud for å søke hans ledelse? Du er en representant for Jesus der du er, også i sosiale medier.
  • Hvis du er uenig bør du har et godt argument. Er du uenig i deler av teksten, men enig i resten? Da fortjener forfatteren å høre begge deler.

5. Lag en plan

Skal man være synlig på sosiale medier bør man være der jevnlig og ikke bare i rykk og napp. Det kan høres ut som mye arbeid, men det trenger det ikke å være. Lag en plan og bruk løsninger som kan planlegge innleggene. Dette kan du gjøre direkte på Facebook, og Instagram har nylig åpnet opp for å planlegge innlegg. Da kan man sette av litt tid i starten eller slutten av uken og forberede de neste syv dagene (eller hele sommeren om man skal på ferie). Har dere faste bønnemøter hver uke? Gudstjeneste hver søndag? Få det inn i planen. På Facebook er det slik at jo mer man publiserer, desto færre ser innleggene. Ofte holder det med ett innlegg hver dag. Faktisk kan det holde med 4-5 publiseringer i uka. Det er ikke mye som skal til for å heve kvaliteten, forenkle oppgavene og samtidig gjøre Jesus enda mer synlig i sosiale medier. Det trengs mange nettengler som sprer godhet. Blir du med?

Gave Kampanje

Sammen står vi sterkere. Derfor inviterer vi deg med i Tro & Medier sitt arbeid. Gi oss gjerne en gave eller bli fast giver i Tro & Medier.

#

Siste innlegg

$

Jo, ytringsfriheten trenger et «men», Hanne!

Det er krevende å balansere mellom en uforbeholden kamp for ytringsfrihet og en diskusjon om hvordan friheten forvaltes best. Om vi tar en av disse for gitt, er veien kort til at den siden forsvinner. Og det frie samfunnet blir skadelidende.

F&M roser NRK for misjonsdokumentarer

NRK har de siste månedene servert flere gode misjonsdokumentarer på TV. – Har tar NRK ansvar for å vise en viktig del av den norske historien, sier Jarle Haugland.

Når følelsene løper løpsk

Jeg undres stadig over min evne til å la meg begeistre, frustrere og berøre. En setning eller et bilde er nok til å sette sterke følelser i sving.

Den fraværende gråten

Noen ganger har jeg bare lyst til å sitte stille i båten og vente til stormen går over. Slik har jeg det nå. Skal jeg skrive noe om 22.juli-terroren og Guds rolle i denne?

F&M roser NRK for etikkredaktør

Per Arne Kalbakk er ansatt som etikkredaktør i NRK, en nyopprettet stilling hos allmennkringkasteren. Familie & Medier roser kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen for denne endringen: – Det er et tydelig signal, både internt og eksternt, at medieetikken settes høyt i NRK, sier Jarle Haugland, daglig leder i F&M.

Er kristne feige?

Er kristne som ikke går inn i den offentlige debatten feige? Eller finnes det grunner for å holde seg borte fra den?

F&M roser webpastor Asbjørn Kvalbein

– Vi håper at hans arbeid kan være til inspirasjon for andre, uansett alder, som ønsker at evangeliet skal nå ut til nye mennesker i vår tid, sier Jarle Haugland i Familie & Medier

Hvorfor er ikke sommerstevnene i mediene?

«De skriver ikke et ord om vårt kristne sommerstevne! Men den lille musikkfestivalen i nabobyen, som bare samler en brøkdel av hva vårt stevne gjør, det får god mediedekning», uttales det i frustrasjon – og noen får bekreftet sitt inntrykk av en kristendomsfiendtlig presse. Det fører lite godt med seg. Da er det bedre å bruke energien som ligger i frustrasjonen og omskape den til klokskap og kreativitet.

F&M roser Aftenposten TV og Odvar Omland

«Hva gjør man når den man elsker begynner å glemme hvem man er?» Odvar Omland (91) deler om hvordan det er å leve med en dement kone på Facebook. – Et vakkert innslag om kjærlighet, trofasthet og gleden i sosiale medier, sier Jarle Haugland i Familie & Medier.

Et pappaopprør mot kroppspresset

«Du er ikke god nok.» Kroppspresset i mediene er enormt – ikke minst mot unge jenter. Retusjerte modeller lyser mot dem og hvisker sitt forførende budskap inn i hjertet. «Du mangler noe for å være lykkelig. Kroppen din må være tynnere. Du må være mer sexy. Pass på å ha sommerkroppen i orden! Lykken finnes i en perfekt kropp.» Og hjertet lokkes til å tro løgnen.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Alvar N. Bergendal

Kronikken «Ikke alle har ‘gjort det’» er fremhevet øverst på nettsiden til NRK. – Alvar N. Bergendal har skrevet en nyansert kronikk om seksualopplysning som henter frem viktige innspill til samfunnsdebatten, sier leder for Ungdom & Medier, Alexis Lundh.

Kampen om tiden og sjelen

«Vi er i konkurranse om menneskers tid», sa Naja Nielsen fra Danmarks Radio under Nordiske Mediedager. Og i en konkurranse er det alltid tapere. Om du ikke er våken, kan det bli deg.

Kjenner seg igjen i mørket

Under Nordiske Mediedager snakket skaperne av tv-serien Dag om de fem årene siden starten. – Det er forbausende mange som kjenner seg igjen i det mørke i den, sa skuespiller Atle Antonsen til BA etterpå.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Asker-jente (15)

Innlegget i Aftenposten fra ei jente om gruppepress beskriver utfordringer vi må ta på alvor. – Modig gjort å si fra på denne måten, og vi håper det fører til at flere tør å ta egne valg, sier leder for Ungdom & Medier, Alexis Lundh.

Livssyn – en blindsone i journalistikken

Nordiske Mediedager er over for i år, og nok engang var det et glimrende program med en vesentlig mangel. Jeg er redd konferansen gjenspeiler at tro og livssyn er et ikke-tema for Medie-Norge.

F&M roser «Djeveldansen»

«Det har nesten vært som en evig djeveldans», sier journalist og programleder Ann Söderlund om det å vokse opp med en far som drakk for mye. – Takk til NRK for at de også viser fram alkoholens mørke sider og lar oss se hvordan alkoholmisbruk kan påvirke de nærmeste, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser «Hjelp til alt mulig»

Facebook-siden har nå over 13 000 medlemmer. Målet med siden er å formidle hjelp til folk som trenger det. – Et rosverdig tiltak, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

Sårbare seksuelle grenser

Kampanjen #jegharopplevd, der jenter forteller om seksuell trakassering, har fått overveldende respons. Menn forteller at vi trenger å snakke om hvor grensene går.

#
$