Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Generasjon prestasjon trenger å ledes til liv

av | 13. nov, 2019 | Mediekommentaren

Generasjon prestasjon trenger å ledes til liv

av nov 13, 2019

For en tid tilbake leste jeg evangelisten Matteus sin skildring av Jesus i møte med en stor folkemengde, hvor han skriver: «Men da Han (Jesus) så folkeskarene, ble Han grepet av dyp medlidenhet med dem, for de var utslitte, motløse og spredd omkring, som sauer uten hyrde» (9:36).  

Umiddelbart etter å ha lest versene, tenkte jeg med meg selv: «Dette beskriver også̊ dagens mennesker, og kanskje særlig ungdomsgenerasjonen». Ja, for er det ikke treffende å si at denne generasjonen med ungdommer også̊ virker å være utslitt av alle krav som bli lagt på̊ dem? At de er motløse over at man ikke når opp til idealene? Og at de er spredt omkring i et samfunn hvor vi i større grad går «hver våre veier» og nye skillevegger oppstår mellom oss?  

Daniel Sæbjørnsen
prosjektansvarlig, Preach!

Årsaksforklaringen som Jesus gir på deres lidelse, er at de mangler hyrder, med dagens ord, ledere som kan lede dem til liv! Jesu respons er ikke å slå seg til ro med tingenes tilstand og forsone seg med nederlaget. Tvert imot peker han på sine disipler i de påfølgende versene og sender dem ut til folkemengden, som hyrder og ledere som kan vokte og veilede folket.  

Selv om kultur og kontekst er annerledes i dag, så har dagens ungdommer like stort behov for hyrder og ledere. De trenger voksne som kan være en stemme av sannhet som leder dem til liv, og ikke enda mer støy som lar de forbli utslitte, motløse og spredt omkring. Dette er hjertet bak vår nysatsing «Preach!». I vår visjonsformulering sier vi: «Vi ønsker å møte ungdommers spørsmål med sannheten om Jesus på̊ en spennende måte!».  

Spørsmålene som de unge stiller er høyst reelle og skal bli tatt på alvor. Så er det hvilke svar man får på̊ sine spørsmålstegn som vil avgjøre om man blir mer fanget eller fri. Her tror vi med stor frimodighet, at sannheten om Jesus er sannhet med stor «S», og som Jesus selv sier: «Dere skal kjenne sannheten og sannheten skal frigjøre dere» (Joh. 8:32).  

For hva ser Jesus når han ser på dagens ungdomsgenerasjon?   

Han ser uendelig dyrebare mennesker, jenter og gutter skapt i Guds bilde og elsket med en evig kjærlighet. En kjærlighet som ikke er avhengig av prestasjon, men som er forankret hos Gud selv.   

Han ser en generasjon der mange er «utslitte, motløse og spredd omkring». De kalles for Generasjon Prestasjon og en rekke av dem opplever stress, frykt for fremtiden og ensomhet.    

Han ser en generasjon som er «som sauer uten hyrde». Det er en rekke stemmer i en digital hverdag som vil fortelle at lykken finnes hos dem – og altfor ofte drar det ungdommer bort fra Jesus, «kilden med det levende vann».   

Han blir «grepet av dyp medlidenhet» med dem. Gud har et farshjerte som banker i kjærlighet til sine barn – en kjærlighet som er så dyp at han gav sin sønn til å dø for de unge, for alle oss. Og han lengter etter å være hyrden som får ta dem på skuldrene og bære dem hjem (Luk 15). 

Når Jesus sender ut sine disipler, sender han dem til den konkrete folkemengden og møter dem der hvor de er. Den samme utfordringen møter oss i dag, nemlig at vi må̊ møte ungdommer der hvor de er. Mens de tidligere satt på̊ torget og var ute i gatene, er dagens unge stadig mer på̊ skjerm og sosiale medier.  

Dette presenterer en brennende utfordring til alle oss som arbeider med formidling av tro til neste generasjon, alt fra foreldre til ungdomsledere og pastorer. Nemlig at vi må «sende på en kanal dagens ungdommer lytter». For et godt innhold i en dårlig innpakning når ikke ut, men et dårlig innhold med en god innpakning når ikke inn. Fortellingen om Jesus er verdens beste innhold og det fortjener den beste innpakning, som både kan nå ut og nå inn til dagens unge og lede dem til liv! 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Be for mediene

Søndag 27.oktober 2024 inviterer vi alle kristne til å være med på en nasjonal bønnedag for mediene. Kan deres fellesskap også be for mediene denne dagen?  PDF 7 Bønner Last ned video som kan vises den 27.oktober Grunnen til at vi arrangerer dette, er todelt:  Mediene...

#

Siste innlegg

$

Smittende tro i beste sendetid

«Sekularisering; et vinn eller forsvinn for norsk misjon?» Spørsmålet ble stilt på misjonskonferansen LINK, og avslutningen av konferansen gav et befriende svar på spørsmålet.

Ukas ros til «Mobil-lappen»

Mobil-lappen er en leken øvelse laget for barn som enten har eller ønsker seg egen mobil. – Dette er et flott vektøy som legger til rette for dialog mellom foreldre og barn når de skal få sin første mobiltelefon, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Lytting i en verden med tusen stemmer

«Hør hva Ånden sier til menigheten», skriver Johannes ned – etter en åpenbaring Gud gir ham, der han sitter på øyen Patmos. Lite visste trolig han hvor aktuelt dette skulle være i vår tid, nesten to tusen år etterpå, i en verden full av skjermer.

Medierosen 2016 til Andreas Håtveit

 – Vi opplever at Andreas Håtveit representerer noe av kjernen i det vi i Familie & Medier ønsker å bidra til, et samfunn der det frigjørende og livsglade budskapet om Jesus kommer frem i mediene, sier Jarle Haugland. 

Det kommer frihet

«Når vanlige norske barn får sitt første møte med sex gjennom nettporno, har de voksne sviktet. Det er ubehagelig å tenke på», skrev Morgenbladet på lederplass 26.august. Det er på tide med handling for å bringe frihet, gjenopprettelse og helbredelse til mennesker.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Vi trenger flere e-coacher!

Vi har et stort behov for flere frivillige som kan ta på seg rollen som e-coach for mennesker som ønsker å lære mer om Jesus.

Pappa og begeistret Pokémon Go-spiller

Nå har jeg spilt Pokémon Go i et par uker. Og jeg må innrømme at jeg – med begrenset interesse for spill – er begeistret. Men hva om spillet inneholder okkulte symboler? 

Ukas ros til Ola Schrøder Røyset

 Målet med videoen til Røyset er å utvide folks perspektiv når det gjelder aktiv dødshjelp. – Dette er et sterkt innlegg i debatten, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier. 

Hjelp mennesker til frihet!

Ingenting i mediene er så destruktivt som pornografi. Den er tiltrekkende og kan i begynnelsen virke spennende og uskyldig. Sannheten er at det fanger mennesker i et kvelertak som er svært vanskelig å komme fri fra. Vil du hjelpe mennesker fri?

Hva vil regjeringen med en allmennkringkaster?

TV 2s nei til å søke på avtalen om kommersiell allmennkringasting åpner opp for å finne tilbake til forståelsen av hva det innebærer å være en allmennkringkaster. Livssyn bør være en helt naturlig del av dette oppdraget.

Ukas ros til Pokémon Go-kateket

Sist søndag åpnet kateket Sven-Ove Rostrup Olsvik kirke for Pokémon Go-spillere. – Supert at kirken holder åpent og inviterer til felleskap for folk i nærmiljøet, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Hvordan dele evangeliet på nettet?

Kan vi i F&M hjelpe kristne med å nå ut med evangeliet på internett? 1.august overtok vi Jesus.net-konseptet fra Indremisjonsforbundet. Her er ett eksempel på hvordan verktøyene i Jesus.net-konseptet kan brukes for å føre søkende mennesker fra skjermen og inn i et kristent fellesskap.

Bare en tanke..

Jeg var i Israel i helgen. Det var en kontrastfylt helg. Kvelden vi kom ble det begått et terrorangrep. To menn utkledd som ortodokse...

Bill.mrk. «Mann 40»

I vinter opplevde jeg at det begynte å komme inn venneforespørsler på Facebook fra unge, pene og gjerne lettkledde kvinner. Jeg forstod raskt at profilene var falske, men lurte på hva som hadde forårsaket denne plutselige tilstrømningen. Så gikk det opp for meg: Jeg hadde fylt 40.

Ukas ros til «Sweatshop – jakten på en levelønn»

– Det er utrolig å se hvor mange som risikerer livet for levelønnsaken. De risikerer livet, så vi må i det minste gjøre noe, sier Sarah Tjulander i den nye sesongen av «Sweatshop – jakten på en levelønn». AftenpostenTV følger opp tråden fra første sesong, som ble sett av over 8 millioner.  

Hvem skal få Medierosen 2016?

Hvem synes du fortjener ros i mediene? Medierosen er en oppmuntringspris som går til en person eller en redaksjon som har løftet frem...

Bare en tanke om «Unge lovende»

«Vi trøster hverandre med våre patetiske liv». Det er et ledetema i serien, fortalte skuespillerne under Nordiske Mediedager.

#
$