Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Har vi et balansert kroppsfokus i 2021?

Har vi et balansert kroppsfokus i 2021?

mai 5, 2021

Av Cathrine Lofnes 

Jeg sitter og skuer ned på den godt brukteslitte og humpete magen min. Den har fått seg noen skrammer her og der etter 3 svangerskap og navlepiercing. Jeg poker litt i den deigaktige konturen og takker for jobben den har gjort. Og jeg kjenner på en takknemlighet over at jeg slapp å vokse opp med det kroppspresset som jeg ser rundt meg i dag.   

Hva har skjedd de siste 15 årene? I dag “skal” en mage bli flat så fort som mulig etter at barnet er poppet ut, brystene skal helst være D-cup i en alder av 14, en gutt og mann sin mage skal ha vaskebrett mønster, og for all del skal ikke lårene til en jente møtes nedenfor skrittet. Man fjerner hår fra ryggerkjønnsorgan og brystkasser, og tilfører silikon og botox i lepper, rumper, panner og bryster.  

Hvorfor vil alle se like ut? Hvorfor ønsker så mange å endre på den naturlige kroppen sin? Hva skjedde med kroppsidealene våre? Går det an å være fornøyd med den kroppen man har? 

Personlig tror jeg det er mange ting dette heksebrygget er kokt på: Barbieidealet for jenter, pornoindustrien for gutter, film og Hollywoodog skjønnhetsindustriens griske og kyniske måte å tjene penger på.  

Er ikke individet mer enn en kropp? Hvorfor er det så vanskelig for unge i dag å kjenne seg tilfreds og fornøyd med egen kropp? 

Allerede i 2012 skrev psykolog Ole Jacob Madsen en kronikk i et tidsskrift for Norsk psykologforening at “Når man skal forklare endrede holdninger til kosmetisk kirurgi i befolkningen over et relativt kort tidsrom, er det vanlig å peke på økt «kroppsfiksering» i samfunnet. Jeg vil imidlertid vise hvordan kosmetisk kirurgi like gjerne handler om «psyken», og dermed representerer en etisk utfordring for psykologer såfremt de bryr seg med hvordan psykologi blir anvendt av andre enn dem selv.” Hvor han henviser til administrerende direktør i klinikken Ellipse, Sissel Engen som sier: «Vi selger selvfølelse, ikke noe mer enn det. Hvis du gjennom en slik behandling har fått god selvfølelse, slipper du å bruke energi på å irritere deg over utseendet» 

Jeg tror at når positive følelser som lykke og bedre selvfølelse blir koblet med kroppsendringhar vi begitt oss ut på en enormt usunn vandring. Det er så absolutt ingen garanti for at man sitter igjen med god selvfølelse etter kosmetiske inngrep. Det kan både være risikofylt og man kan få et helt annet resultat enn antatt. Likevel fremmes dette til det sykelige i medier.  

Dette er et stort og verdensvidt problem. Og jeg regner ikke med min lille kommentar skal kunne være med å endre i det store og hele. Men jeg vil bruke min lille stemme til å være med å stille spørsmål ved denne måten å fremme hvordan man kan bli fornøyd med seg selv. 

Jeg vil stille et siste spørsmål: Er det rett og slett for mye oppmerksomhet på nakenhet og kropp. Hva er et balansert kroppsfokus? 

Et svensk studie fra 2013 om ungdommers forhold til egen kropp og utseende gir noen svært interessante funn. Studien kom frem til at det var tre kjennetegn som gikk igjen hos de ungdommene som var fornøyd med kroppen sin. For det første var de mer opptatt av hvordan kroppen brukes enn hvordan den ser ut. Som til idrett og trening. For det andre hadde de ikke fått et overfokusert kroppsfokus hjemmefra. Foreldre har snakket om at man ikke skal bry seg så mye om utseende og nakenhet, men om hvordan man er som menneske. Og til sist hadde disse ungdommene et kritisk forhold til medias fremstilling av kropp.  

Så da tenker jeg: hva kan vi lære av dette? 

Jo, som mor vil jeg snakke mer om hva jeg er fornøyd med at jeg får til, enn hvordan jeg ser ut. Rette takknemlighet for den flotte kroppen vi har. Og sist men ikke minst utdanne mine barn i hvordan verne om tanker og hjerte når de bruker sosiale medier og ser og leser reklamer og artikler i blader og aviser.

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fast giver i nettVerket eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]

Be for mediene

Søndag 27.oktober 2024 inviterer vi alle kristne til å være med på en nasjonal bønnedag for mediene. Kan deres fellesskap også be for mediene denne dagen?  PDF 7 Bønner Last ned video som kan vises den 27.oktober Grunnen til at vi arrangerer dette, er todelt:  Mediene...

#

Siste innlegg

$

Smittende tro i beste sendetid

«Sekularisering; et vinn eller forsvinn for norsk misjon?» Spørsmålet ble stilt på misjonskonferansen LINK, og avslutningen av konferansen gav et befriende svar på spørsmålet.

Ukas ros til «Mobil-lappen»

Mobil-lappen er en leken øvelse laget for barn som enten har eller ønsker seg egen mobil. – Dette er et flott vektøy som legger til rette for dialog mellom foreldre og barn når de skal få sin første mobiltelefon, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Lytting i en verden med tusen stemmer

«Hør hva Ånden sier til menigheten», skriver Johannes ned – etter en åpenbaring Gud gir ham, der han sitter på øyen Patmos. Lite visste trolig han hvor aktuelt dette skulle være i vår tid, nesten to tusen år etterpå, i en verden full av skjermer.

Medierosen 2016 til Andreas Håtveit

 – Vi opplever at Andreas Håtveit representerer noe av kjernen i det vi i Familie & Medier ønsker å bidra til, et samfunn der det frigjørende og livsglade budskapet om Jesus kommer frem i mediene, sier Jarle Haugland. 

Det kommer frihet

«Når vanlige norske barn får sitt første møte med sex gjennom nettporno, har de voksne sviktet. Det er ubehagelig å tenke på», skrev Morgenbladet på lederplass 26.august. Det er på tide med handling for å bringe frihet, gjenopprettelse og helbredelse til mennesker.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Vi trenger flere e-coacher!

Vi har et stort behov for flere frivillige som kan ta på seg rollen som e-coach for mennesker som ønsker å lære mer om Jesus.

Pappa og begeistret Pokémon Go-spiller

Nå har jeg spilt Pokémon Go i et par uker. Og jeg må innrømme at jeg – med begrenset interesse for spill – er begeistret. Men hva om spillet inneholder okkulte symboler? 

Ukas ros til Ola Schrøder Røyset

 Målet med videoen til Røyset er å utvide folks perspektiv når det gjelder aktiv dødshjelp. – Dette er et sterkt innlegg i debatten, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier. 

Hjelp mennesker til frihet!

Ingenting i mediene er så destruktivt som pornografi. Den er tiltrekkende og kan i begynnelsen virke spennende og uskyldig. Sannheten er at det fanger mennesker i et kvelertak som er svært vanskelig å komme fri fra. Vil du hjelpe mennesker fri?

Hva vil regjeringen med en allmennkringkaster?

TV 2s nei til å søke på avtalen om kommersiell allmennkringasting åpner opp for å finne tilbake til forståelsen av hva det innebærer å være en allmennkringkaster. Livssyn bør være en helt naturlig del av dette oppdraget.

Ukas ros til Pokémon Go-kateket

Sist søndag åpnet kateket Sven-Ove Rostrup Olsvik kirke for Pokémon Go-spillere. – Supert at kirken holder åpent og inviterer til felleskap for folk i nærmiljøet, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Hvordan dele evangeliet på nettet?

Kan vi i F&M hjelpe kristne med å nå ut med evangeliet på internett? 1.august overtok vi Jesus.net-konseptet fra Indremisjonsforbundet. Her er ett eksempel på hvordan verktøyene i Jesus.net-konseptet kan brukes for å føre søkende mennesker fra skjermen og inn i et kristent fellesskap.

Bare en tanke..

Jeg var i Israel i helgen. Det var en kontrastfylt helg. Kvelden vi kom ble det begått et terrorangrep. To menn utkledd som ortodokse...

Bill.mrk. «Mann 40»

I vinter opplevde jeg at det begynte å komme inn venneforespørsler på Facebook fra unge, pene og gjerne lettkledde kvinner. Jeg forstod raskt at profilene var falske, men lurte på hva som hadde forårsaket denne plutselige tilstrømningen. Så gikk det opp for meg: Jeg hadde fylt 40.

Ukas ros til «Sweatshop – jakten på en levelønn»

– Det er utrolig å se hvor mange som risikerer livet for levelønnsaken. De risikerer livet, så vi må i det minste gjøre noe, sier Sarah Tjulander i den nye sesongen av «Sweatshop – jakten på en levelønn». AftenpostenTV følger opp tråden fra første sesong, som ble sett av over 8 millioner.  

Hvem skal få Medierosen 2016?

Hvem synes du fortjener ros i mediene? Medierosen er en oppmuntringspris som går til en person eller en redaksjon som har løftet frem...

Bare en tanke om «Unge lovende»

«Vi trøster hverandre med våre patetiske liv». Det er et ledetema i serien, fortalte skuespillerne under Nordiske Mediedager.

#
$