Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Hode, ikke hale, i medielandskapet

av | 18. mai, 2022 | Mediekommentaren

Hode, ikke hale, i medielandskapet

mai 18, 2022

Av Jarle Haugland

Daglig leder, 

Tro & Medier

Tro & Medier ønsker å prege mediebildet med gode verdier. Les hva Jarle Haugland skriver om dette i Mediekommentaren.

I Tro & Medier har vi nylig behandlet søknader til vårt mediestipend, og fem søkere har fått beskjed om at de er tildelt midler. Her har blant annet animasjonsfilm, podkaster og forskning på digitale verktøy i trosopplæring fått viktig hjelp til å bli realisert. 

Jeg tror mediestipendet er noe av det mest strategiske Tro & Medier gjør for å påvirke mediebildet. Altfor ofte har vi en tendens til å reagere på sluttproduktet vi møter i mediene, om det er en tv-serie, en nyhetssak eller annet medieinnhold som vi mener er destruktivt. Det kan være situasjoner der det er riktig å gjøre, men i all hovedsak mener jeg vi er kalt til å være gartnere mer enn vaktbikkje. Eller som en kreativ medarbeider sa: Vi må fokusere mer på vanning enn på banning. 

Tidligere mediekommentar: Definere, ikke bare reagere

Skal vi se at mediebildet fylles av godhet, sannhet og tro, trenger vi å komme mye tidligere inn i prosessene. Vi trenger journalister som kan bidra med et kristent verdensbilde inn i redaksjonsmøtet, vi trenger kristne programskapere som lager serier som gjør Jesus synlig, og vi trenger YouTubere som bruker sin kreativitet til å ære Gud. Om dette skal skje, må vi tenke langsiktig, og vi må samarbeide. For eksempel er NLA Mediehøgskolen Gimlekollen en svært viktig aktør som utdanner fremtidens journalister. MELT-konferansen, der også Tro & Medier er medarrangør, samler ulike mediefolk til inspirasjon, utrustning og fellesskap. Og Tro & Mediers mediestipend bidrar til å finansiere forskning og produksjon. Det er også her verdt å nevne TV Inter-stiftelsen, som gir støtte til spennende prosjekter, også til andre enn produksjonsselskapet TV Inter. 

Les også: Jesus på Farmen, Beat for beat og hvem vet hvor neste gang

På sitt beste gjenspeiler kristne i mediene den Gud vi tilhører. Han som er skapende og kreativ. Han som er oppsøkende, for å hjelpe de bortkomne hjem. Han som er sannhet, som avslører løgnen og inviterer oss ut i lyset. Slik drømmer jeg om å se et kristen-Norge som fremelsker talenter til å bli journalister, programskapere, YouTubere og alt annet som bidrar til å fylle mediene med godhet, sannhet og tro. Vi må begynne å definere mediebildet, ikke bare reagere på det. Vi er kalt til å være hode, ikke hale.  

Mer nytt denne uken: Ukas ros går til Partolken 

Bilde: Unsplash.com

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]

Kjære unge jente

Jeg vil gjerne dele noen tanker med deg som jeg tror opptar deg, og som jeg er overbevist om at du trenger å bli minnet på i den tiden vi lever i. 

Den offentlige samtale + kristne = ? 

Å «stikke hodet fram» kommer selvsagt med en pris – men hver gang en gjør det, innser en at mange flere deler meningene, men ikke nødvendigvis motet til å si det selv.

#

Siste innlegg

$
Skjermbruk i koronatiden

Skjermbruk i koronatiden

Av: Jarle Haugland, daglig leder1. Vær sjef i egen skjermbruk   Første råd gjelder uansett koronavirus eller ikke: Mediene kjemper om din...

La oss bringe håp i en urolig tid

La oss bringe håp i en urolig tid

Foto: skjermdumpKirker og menigheter har de siste dagene snudd seg rundt og sett mulighetene mer enn utfordringene. La oss fortsette med dette,...

Tro i urolige tider

Tro i urolige tider

Jarle Haugland deler noen tanker om den uroen, frykten og angsten mange kan kjenne på i slike urolige tider vi er i nå.

Tusen takk, mamma

Tusen takk, mamma

Foto: Skjermdump fra TV 2 SumoMer enn noen gang tidligere trenger vi foreldre som våger å sette grenser for sine barn. Foto: Skjermdump fra TV 2...

Ukas ros til samlivsappen VI

Ukas ros til samlivsappen VI

Samlivsappen VI skal styrke parforholdet. Det ønsker vi å rose!  VI-appen er et enkelt og effektivt hverdagsverktøy som gir par faglige råd og...

I en tid som denne

I en tid som denne

Foto: Skjermdump fra TV 2 SumoHvordan skal kristne leve i en tid som denne? Kjetil Fyllingen har noen tanker om akkurat dette.Foto: Skjermdump fra...

Ukas ros går til Lydian og NRK Super

Ukas ros går til Lydian og NRK Super

«Lydian synest det er fint å vekse opp som pinseven og meiner at det å tru på Jesus er bra. Likevel synest han det kan vere kjedeleg på vaksenmøter....

Ukas ros går til Maud Angelica Behn

Ukas ros går til Maud Angelica Behn

Ukas ros går til Maud Angelica BehnNoen ganger er ukas ros enkle og en takk til det lyse og gledesfylte. Andre ganger er det en takk til dem som...

2019 – en oppsummering

2019 – en oppsummering

Nysgjerrig på hva mer vi har gjort? Gjennom året har vi også publisert artikler fra bladet vårt På Bølgelengde, som du forresten kan få tilsendt...

#
$