Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Hva er problemet vi forsøker å løse?

av | 31. mai, 2018 | Mediekommentaren

Hva er problemet vi forsøker å løse?

av mai 31, 2018

«Hva er problemet dere forsøker å løse?» Spørsmålet ble stilt på et kurs der en rekke frivillige organisasjoner var representert. Spørsmålet er uendelig viktig og bør stilles med jevne mellomrom av alle som driver et kristent arbeid.
I Tro & Medier arbeider vi for å gi mennesker et møte med Jesus i mediene. Men hvorfor det? Hva er problemet vi dypest sett ønsker å løse? Hva er konsekvensen av at mennesker ikke får møte Jesus?

«… for at hver den som tror på̊ ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv», sier Jesus i Joh 3,16. Ikke gå fortapt. Men ha evig liv.

Det kristne misjonsoppdraget er alltid å frelse mennesker fra noe og til noe. Fra fortapelsen, fra djevelens makt, fra en evighet bundet av mørket. Og til et liv i Guds nåde, frihet og kjærlighet, til et liv og en evighet i lyset.

Jeg skal være varsom med å komme med diagnoser. Likevel er jeg redd for at alvoret og drivkraften i misjonsoppdraget altfor ofte forsvinner i budsjetter, strategier, opprettholdelse av arbeid og hverdagens utfordringer – i menigheter og organisasjoner. Vi står i fare for å bygge en organisasjon eller en menighet, mer enn å drive – eller leve – misjon. Da har oppdraget med å vinne mennesker for Guds rike en tendens til å komme i bakgrunnen.

I boka The Forgotten Ways peker Alan Hirsh på utfordringen med å sette menighet før misjon i våre fellesskap: «Etter min mening er det absolutt nødvendig at vi får rett rekkefølge på det. Det er Kristus som fastsetter vår hensikt og misjon i verden, og det er vårt oppdrag som må drive vår leting etter hvordan vi skal være kirke i verden.» Det er altså misjonsoppdraget som former vår måte å være et kristent fellesskap på. Ikke motsatt, noe som kan være livsfarlig for kirkens redningsaksjon, hevder Hirsh, og siterer den anglikanske biskopen Graham Cray: «De som starter med spørsmålene omkring relasjonene til den eksisterende kirke, har allerede gjort den vanligste og farligste feilen. Start med kirken, og oppdraget vil trolig gå tapt. Start med oppdraget, og det er sannsynlig at kirken blir funnet.»

«Hva er problemet vi forsøker å løse?» Jeg håper spørsmålet kan bli stilt i styrerom på bedehus, i ledersamlinger for kirkesamfunn og på møter i menighetsrådet. Og jeg håper vi våger å la Bibelens alvor og glede få lov til å gi svaret. Syndens og fortapelsens alvor og frelsens glede.

Jarle Haugland
daglig leder

«Vær kompromissløse», sa foredragsholderen, for øvrig en ateist, på kurset jeg deltok på og trakk frem Jesus som et eksempel på en person med et kompromissløst budskap. Den oppfordringen må vi ta! Også vi i Tro & Medier. Ikke for å skremme folk med helvete for å føre dem til Jesus. Men for at alvoret, nøden og Guds hjerte for menneskene kan styre oss i våre valg og i vår arbeidshverdag.

For vår del fører det blant annet til at vi nå lager nettkurset «Velkommen hjem!» med Egil Svartdahl. Gjennom seks videoer skal vi dele evangeliet på nett og lede mennesker på veien hjem til Gud. Vi vil ha såkalte e-coacher som er tilgjengelig for deltakerne på nettkurset, for spørsmål og samtale. I tillegg håper vi å utvikle en ressurspakke som kristne fellesskap kan bruke for å dele evangeliet i sitt nærmiljø.

Jesus var der mennesker var. Og i dag er nordmenn flere timer på nett. Her kan vi nå dem som aldri vil oppsøke et kristent fellesskap, men som likevel søker og lengter. Etter mening og håp. Etter en Gud som elsker og ønsker dem velkommen hjem.

Problemet vi forsøker å løse er dypest sett løst på Golgata for 2000 år siden. Så er det vårt oppdrag å fortelle folk om det.

en gave til kurset

63676

eller gi en gave til kontonr.: 3000.14.66824

Du kan også støtte dette
arbeidet gjennom å bli
Mediepartner i Tro & Medier
med en fast giveravtale.

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Be for mediene

Søndag 27.oktober 2024 inviterer vi alle kristne til å være med på en nasjonal bønnedag for mediene. Kan deres fellesskap også be for mediene denne dagen?  PDF 7 Bønner Last ned video som kan vises den 27.oktober Grunnen til at vi arrangerer dette, er todelt:  Mediene...

#

Siste innlegg

$

Smittende tro i beste sendetid

«Sekularisering; et vinn eller forsvinn for norsk misjon?» Spørsmålet ble stilt på misjonskonferansen LINK, og avslutningen av konferansen gav et befriende svar på spørsmålet.

Ukas ros til «Mobil-lappen»

Mobil-lappen er en leken øvelse laget for barn som enten har eller ønsker seg egen mobil. – Dette er et flott vektøy som legger til rette for dialog mellom foreldre og barn når de skal få sin første mobiltelefon, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Lytting i en verden med tusen stemmer

«Hør hva Ånden sier til menigheten», skriver Johannes ned – etter en åpenbaring Gud gir ham, der han sitter på øyen Patmos. Lite visste trolig han hvor aktuelt dette skulle være i vår tid, nesten to tusen år etterpå, i en verden full av skjermer.

Medierosen 2016 til Andreas Håtveit

 – Vi opplever at Andreas Håtveit representerer noe av kjernen i det vi i Familie & Medier ønsker å bidra til, et samfunn der det frigjørende og livsglade budskapet om Jesus kommer frem i mediene, sier Jarle Haugland. 

Det kommer frihet

«Når vanlige norske barn får sitt første møte med sex gjennom nettporno, har de voksne sviktet. Det er ubehagelig å tenke på», skrev Morgenbladet på lederplass 26.august. Det er på tide med handling for å bringe frihet, gjenopprettelse og helbredelse til mennesker.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Vi trenger flere e-coacher!

Vi har et stort behov for flere frivillige som kan ta på seg rollen som e-coach for mennesker som ønsker å lære mer om Jesus.

Pappa og begeistret Pokémon Go-spiller

Nå har jeg spilt Pokémon Go i et par uker. Og jeg må innrømme at jeg – med begrenset interesse for spill – er begeistret. Men hva om spillet inneholder okkulte symboler? 

Ukas ros til Ola Schrøder Røyset

 Målet med videoen til Røyset er å utvide folks perspektiv når det gjelder aktiv dødshjelp. – Dette er et sterkt innlegg i debatten, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier. 

Hjelp mennesker til frihet!

Ingenting i mediene er så destruktivt som pornografi. Den er tiltrekkende og kan i begynnelsen virke spennende og uskyldig. Sannheten er at det fanger mennesker i et kvelertak som er svært vanskelig å komme fri fra. Vil du hjelpe mennesker fri?

Hva vil regjeringen med en allmennkringkaster?

TV 2s nei til å søke på avtalen om kommersiell allmennkringasting åpner opp for å finne tilbake til forståelsen av hva det innebærer å være en allmennkringkaster. Livssyn bør være en helt naturlig del av dette oppdraget.

Ukas ros til Pokémon Go-kateket

Sist søndag åpnet kateket Sven-Ove Rostrup Olsvik kirke for Pokémon Go-spillere. – Supert at kirken holder åpent og inviterer til felleskap for folk i nærmiljøet, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Hvordan dele evangeliet på nettet?

Kan vi i F&M hjelpe kristne med å nå ut med evangeliet på internett? 1.august overtok vi Jesus.net-konseptet fra Indremisjonsforbundet. Her er ett eksempel på hvordan verktøyene i Jesus.net-konseptet kan brukes for å føre søkende mennesker fra skjermen og inn i et kristent fellesskap.

Bare en tanke..

Jeg var i Israel i helgen. Det var en kontrastfylt helg. Kvelden vi kom ble det begått et terrorangrep. To menn utkledd som ortodokse...

Bill.mrk. «Mann 40»

I vinter opplevde jeg at det begynte å komme inn venneforespørsler på Facebook fra unge, pene og gjerne lettkledde kvinner. Jeg forstod raskt at profilene var falske, men lurte på hva som hadde forårsaket denne plutselige tilstrømningen. Så gikk det opp for meg: Jeg hadde fylt 40.

Ukas ros til «Sweatshop – jakten på en levelønn»

– Det er utrolig å se hvor mange som risikerer livet for levelønnsaken. De risikerer livet, så vi må i det minste gjøre noe, sier Sarah Tjulander i den nye sesongen av «Sweatshop – jakten på en levelønn». AftenpostenTV følger opp tråden fra første sesong, som ble sett av over 8 millioner.  

Hvem skal få Medierosen 2016?

Hvem synes du fortjener ros i mediene? Medierosen er en oppmuntringspris som går til en person eller en redaksjon som har løftet frem...

Bare en tanke om «Unge lovende»

«Vi trøster hverandre med våre patetiske liv». Det er et ledetema i serien, fortalte skuespillerne under Nordiske Mediedager.

#
$