Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Hva har kirken lært av pandemien?

av | 26. apr, 2021 | Nyheter

Hva har kirken lært av pandemien?

av apr 26, 2021

Vil vite hvilken rolle små trosfellesskap har betydd gjennom pandemien.

Covid tvang oss vekk fra kirkerommet og inn i hjemmene. Nå er samfunnet forhåpentlig på vei til å åpne opp igjen, men vi har mange nye erfaringer med oss videre.

Tro & Medier vil i mai gjennomføre en spørreundersøkelse som gir kristne kirker og organisasjoner kunnskap om hva det betyr for kristne å møtes i små trosfellesskap. Her vil organisasjonen se på situasjonbildet både før og under pandemien.

Undersøkelsen vil se på hvordan deltakelse i små grupper bidrar i menneskers trosreise og hverdag og hva det siste året har lært oss. Den vil også bidra med kunnskap om hva vi bør ta med oss videre av erfaringene fra det siste året og hva vi ønsker å legge fra oss.

– Vi tror det er to store feil vi kan gjøre som kirke når samfunnet åpner igjen, sier Jarle Haugland, daglig leder i Tro & Medier.

– Det ene er å ukritisk gå tilbake til «slik det var før pandemien», uten å reflektere om denne tiden har lært oss noe viktig, både om hva det vil si å være kirke og hvilke arbeidsmetoder vi bruker. Det andre er å ukritisk fortsette med digital aktivitet, uten å reflektere over hva vi vil oppnå og hvordan det preger det analoge fellesskapet av troende.

Det har også vært noe annen forskning på området som vil supplere denne undersøkelsen, men ingen har til nå gått så bredt ut til kristen-Norge som denne undersøkelsen. Undersøkelsen vil derfor gi et godt grunnlag for videre arbeid med hvordan fremtidens kirke kan kombinere digitale verktøy med analoge fellesskap.

– Vi tror at mediene og teknologien, når den blir brukt rett, kan være en velsignelse for kirken, ikke minst i vårt misjonsoppdrag. Derfor ser vi på dette som vårt ansvar å komme med denne rapporten. Forhåpentlig vil kirke-Norge oppleve dette som en gave inn i deres arbeid, sier Haugland.

Tro & Medier har et håp om at svarene som gis, kan føre til konkrete strategier eller produkter som gjør at man i framtiden kan bruke digitale verktøy til misjon og disippelgjøring på nye måter.

Jo flere som bidrar i spørreundersøkelsen, jo mer lærdom kan undersøkelsen gi. Håpet er å mobilisere bredt, slik at det blir samlet inn et bredt kunnskapsgrunnlag. Organisasjonen håper også å få bred deltakelse blant mennesker på ulike steder i landet i ulike aldere og livssituasjoner. De samlede læringspunktene fra undersøkelsen vil i etterkant være åpne for alle som har ønske og behov.

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli fastgiver i nettVerket eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Be for mediene

Søndag 27.oktober 2024 inviterer vi alle kristne til å være med på en nasjonal bønnedag for mediene. Kan deres fellesskap også be for mediene denne dagen?  PDF 7 Bønner Last ned video som kan vises den 27.oktober Grunnen til at vi arrangerer dette, er todelt:  Mediene...

#

Siste innlegg

$

Smittende tro i beste sendetid

«Sekularisering; et vinn eller forsvinn for norsk misjon?» Spørsmålet ble stilt på misjonskonferansen LINK, og avslutningen av konferansen gav et befriende svar på spørsmålet.

Ukas ros til «Mobil-lappen»

Mobil-lappen er en leken øvelse laget for barn som enten har eller ønsker seg egen mobil. – Dette er et flott vektøy som legger til rette for dialog mellom foreldre og barn når de skal få sin første mobiltelefon, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Lytting i en verden med tusen stemmer

«Hør hva Ånden sier til menigheten», skriver Johannes ned – etter en åpenbaring Gud gir ham, der han sitter på øyen Patmos. Lite visste trolig han hvor aktuelt dette skulle være i vår tid, nesten to tusen år etterpå, i en verden full av skjermer.

Medierosen 2016 til Andreas Håtveit

 – Vi opplever at Andreas Håtveit representerer noe av kjernen i det vi i Familie & Medier ønsker å bidra til, et samfunn der det frigjørende og livsglade budskapet om Jesus kommer frem i mediene, sier Jarle Haugland. 

Det kommer frihet

«Når vanlige norske barn får sitt første møte med sex gjennom nettporno, har de voksne sviktet. Det er ubehagelig å tenke på», skrev Morgenbladet på lederplass 26.august. Det er på tide med handling for å bringe frihet, gjenopprettelse og helbredelse til mennesker.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Vi trenger flere e-coacher!

Vi har et stort behov for flere frivillige som kan ta på seg rollen som e-coach for mennesker som ønsker å lære mer om Jesus.

Pappa og begeistret Pokémon Go-spiller

Nå har jeg spilt Pokémon Go i et par uker. Og jeg må innrømme at jeg – med begrenset interesse for spill – er begeistret. Men hva om spillet inneholder okkulte symboler? 

Ukas ros til Ola Schrøder Røyset

 Målet med videoen til Røyset er å utvide folks perspektiv når det gjelder aktiv dødshjelp. – Dette er et sterkt innlegg i debatten, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier. 

Hjelp mennesker til frihet!

Ingenting i mediene er så destruktivt som pornografi. Den er tiltrekkende og kan i begynnelsen virke spennende og uskyldig. Sannheten er at det fanger mennesker i et kvelertak som er svært vanskelig å komme fri fra. Vil du hjelpe mennesker fri?

Hva vil regjeringen med en allmennkringkaster?

TV 2s nei til å søke på avtalen om kommersiell allmennkringasting åpner opp for å finne tilbake til forståelsen av hva det innebærer å være en allmennkringkaster. Livssyn bør være en helt naturlig del av dette oppdraget.

Ukas ros til Pokémon Go-kateket

Sist søndag åpnet kateket Sven-Ove Rostrup Olsvik kirke for Pokémon Go-spillere. – Supert at kirken holder åpent og inviterer til felleskap for folk i nærmiljøet, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Hvordan dele evangeliet på nettet?

Kan vi i F&M hjelpe kristne med å nå ut med evangeliet på internett? 1.august overtok vi Jesus.net-konseptet fra Indremisjonsforbundet. Her er ett eksempel på hvordan verktøyene i Jesus.net-konseptet kan brukes for å føre søkende mennesker fra skjermen og inn i et kristent fellesskap.

Bare en tanke..

Jeg var i Israel i helgen. Det var en kontrastfylt helg. Kvelden vi kom ble det begått et terrorangrep. To menn utkledd som ortodokse...

Bill.mrk. «Mann 40»

I vinter opplevde jeg at det begynte å komme inn venneforespørsler på Facebook fra unge, pene og gjerne lettkledde kvinner. Jeg forstod raskt at profilene var falske, men lurte på hva som hadde forårsaket denne plutselige tilstrømningen. Så gikk det opp for meg: Jeg hadde fylt 40.

Ukas ros til «Sweatshop – jakten på en levelønn»

– Det er utrolig å se hvor mange som risikerer livet for levelønnsaken. De risikerer livet, så vi må i det minste gjøre noe, sier Sarah Tjulander i den nye sesongen av «Sweatshop – jakten på en levelønn». AftenpostenTV følger opp tråden fra første sesong, som ble sett av over 8 millioner.  

Hvem skal få Medierosen 2016?

Hvem synes du fortjener ros i mediene? Medierosen er en oppmuntringspris som går til en person eller en redaksjon som har løftet frem...

Bare en tanke om «Unge lovende»

«Vi trøster hverandre med våre patetiske liv». Det er et ledetema i serien, fortalte skuespillerne under Nordiske Mediedager.

#
$