Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Hvordan kan sommerstevnene få mer mediedekning?

av | 27. jun, 2023 | Mediekommentaren

Hvordan kan sommerstevnene få mer mediedekning?

jun 27, 2023

Av Jarle Haugland

Med ujevne mellomrom dukker frustrasjonen opp: «De skriver ikke et ord om vårt kristne sommerstevne! Men den lille musikkfestivalen i nabobyen, som bare samler en brøkdel av hva vårt stevne gjør, det får god mediedekning.» Og man får bekreftet sitt inntrykk av en kristendomsfiendtlig presse.  

Spørsmålet er om en slik frustrasjon er tjenlig. Kan vi heller bruke energien som ligger i frustrasjonen og omskape den til klokskap og kreativitet? 

Selv om bildet er mer nyansert enn påstanden over, vil jeg hevde at kristen aktivitet er underrepresentert i mediebildet, både på sommeren og i året ellers. Men på sommeren blir det så mye tydeligere, for til tross for nyhetstørke og uvesentlige saker med høy solkremfaktor, forbigås ofte de kristne sommerstevnene i stillhet. Og det er noe underlig, med tanke på den fargerike floraen av uttrykk, aktiviteter, spennende historier og sterke meninger som man kan møte disse stedene. 

Er det bevisst motvilje blant journalister mot å omtale kristen aktivitet? Nei, det tror jeg ikke. Jeg tror den viktigste årsaken er manglende kunnskap. Så avler manglende kunnskap fordommer, noe som gjør at utgangspunktet for et kristent sommerstevne er vanskeligere enn for den allment anerkjente, lille musikkfestivalen i nabobyen. 

Hva kan menigheten, kirken, stevneledelsen gjøre, da? 

For det første: Forstå leseren. 

En journalist er ute etter å lage en sak som er interessant nok til at den blir lest. Det er med andre ord viktig å forstå journalisten, men enda viktigere å forstå leseren. Hva er det på vårt sommerstevne som er verdt å lese om for en person som i utgangspunktet er likegyldig til hva vi driver på med? 

Antall mennesker som samles på et sted, betyr ikke automatisk at det er interessant å skrive om det. Men grunnen til at de samles, og alle de ulike historiene som dermed befinner seg på ett sted, de kan være spennende å få tak i for journalisten. Det vil være nyttig å være seg bevisst de klassiske nyhetskriteriene: Vesentlighet, identifikasjon, sensasjon, aktualitet, konflikt. 

Kan sommerstevnet knyttes an til disse på noen måte? Det er med andre ord enda viktigere å være opptatt av hva folk vil lese, enn hva dere vil fortelle. 

For det andre: Vær kreativ. 

Er det noe hos dere som kan overraske? Som kan få leserne til å stoppe opp, heve øyenbrynene og med nysgjerrighet lese videre om arbeidet deres? Finn de kreative hodene som kan tenke høyt sammen med dere. Lag gjerne noen ulike forslag til saker og vinklinger, og spør naboen om han kunne tenkt seg å lese noen av disse. Forsøk å gjøre noe uventet. 

For det tredje: Fortell historier. 

Hvert år arrangerer vi i Tro & Medier Skjermfri uke. Vi synes konseptet i seg selv fortjener medienes oppmerksomhet, men merker tydelig at det blir mye mer interessant for mediene når vi finner personer i deres lokalområde som skal gjennomføre dette selv. Da kan disse dele sine tanker på forhånd eller erfaringer i etterkant og skape identifikasjon hos leserne. Den gode historien er fortsatt kraftfull – og det kristne vitnesbyrdet er ikke noe unntak. Det er bare å se til vekkelsen i Asbury i USA eller på Vigeland her i landet, som begge har fått mediedekning i allmenne medier.  

Guds historie skrives fortsatt gjennom mennesker, med spennende, vakre, livgivende, sjokkerende, provoserende, utfordrende og nydelige historier.  

Likevel: Jeg tror faktisk at håpet for Guds menighet til syvende og sist ikke er en mer synlig kirke.  

Jo, frukten vokser frem i det synlige. De gode historiene blir fortalt i det åpne og skal frimodig deles der de blir hørt. Men kraften, næringen og livet hentes gjennom røtter som drikker av kilder som finnes i det skjulte. 
Derfor: Søk Guds rike, drikk av Guds levende vann, ha blikket festet på Jesus. Så skal disse dype røttene gjøre at frukten vokser frem i det synlige. Også for sommerstevnene i mediebildet. 

Dette er en oppdatert versjon av en mediekommentar fra juni 2015. 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]
#

Siste innlegg

$
Ukas ros går til Norge nå på NRK

Ukas ros går til Norge nå på NRK

Foto: Skjermdump fra NRK nett-tv 1.april blir vi invitert inn i Fosen bedehus på Karmøy, et bedehus som også var sentralt da NRK sendte dokumentaren...

Nå logger jeg av

Nå logger jeg av

På fredag, fra 5.april, logger jeg av, kaster bort mobilen og lukker skjermen. I en uke tar jeg en pause fra skjermen etter jobb. Jeg ønsker å ta...

Bli med og ta en uke fri fra skjermene

Bli med og ta en uke fri fra skjermene

Uka før påske arrangerer vi Skjermfri uke. Vi ønsker å stoppe opp og tenke over hva som er viktigst. Driver jeg bare med i strømmen av oppdateringer...

En verktøykasse for karakterbygging

En verktøykasse for karakterbygging

Kjære sønn,  I dag vil jeg gi deg to verktøy jeg vil at du skal lære deg å bruke. Ikke sånt verktøy som du kan bygge hus med. Nei, dette er verktøy...

Er det verdt å kjempe den gode kamp?

Er det verdt å kjempe den gode kamp?

De første ukene i dette medieåret har vært tankevekkende. I forbindelse med at KrF ble en del av regjeringen, var det tre saker som fikk betydelig...

Analyse av Ex on the Beach

Analyse av Ex on the Beach

Analyser skal styrke kontakten med kanalene i Norge Tro & Medier ønsker å styrke kontakten med kanalene og gi dem analyser som på et høyt faglig...

Analyse av Morgenandakten

Analyse av Morgenandakten

Analyser skal styrke kontakten med kanalene i Norge Tro & Medier ønsker å styrke kontakten med kanalene og gi dem analyser som på et høyt faglig...

Ukas ros går til Unik på NRK Super

Ukas ros går til Unik på NRK Super

Foto: Skjermdump fra NRK nett-tv Unik er en dokumentarserie for barn hvor vi møter barn med ulike historier. NRK Super viser på en god måte at selv...

– Frykt ikke pressen!

– Frykt ikke pressen!

Av: Ingunn Marie Ruud, KPK Politisk redaktør i VG, Hanne Skartveit, oppfordrer kristne til å engasjere seg i media. – Kristenfolk har en viktig...

Ukas ros til Uro på NRK

Ukas ros til Uro på NRK

Foto: NRK Igjen er Leo Ajkic ute og treffer mennesker. Forrige gang ga Leo oss et innblikk i hverdagen til noen av dem som flykter i...

#
$