Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Hvordan kan sommerstevnene få mer mediedekning?

av | 27. jun, 2023 | Mediekommentaren

Hvordan kan sommerstevnene få mer mediedekning?

jun 27, 2023

Av Jarle Haugland

Med ujevne mellomrom dukker frustrasjonen opp: «De skriver ikke et ord om vårt kristne sommerstevne! Men den lille musikkfestivalen i nabobyen, som bare samler en brøkdel av hva vårt stevne gjør, det får god mediedekning.» Og man får bekreftet sitt inntrykk av en kristendomsfiendtlig presse.  

Spørsmålet er om en slik frustrasjon er tjenlig. Kan vi heller bruke energien som ligger i frustrasjonen og omskape den til klokskap og kreativitet? 

Selv om bildet er mer nyansert enn påstanden over, vil jeg hevde at kristen aktivitet er underrepresentert i mediebildet, både på sommeren og i året ellers. Men på sommeren blir det så mye tydeligere, for til tross for nyhetstørke og uvesentlige saker med høy solkremfaktor, forbigås ofte de kristne sommerstevnene i stillhet. Og det er noe underlig, med tanke på den fargerike floraen av uttrykk, aktiviteter, spennende historier og sterke meninger som man kan møte disse stedene. 

Er det bevisst motvilje blant journalister mot å omtale kristen aktivitet? Nei, det tror jeg ikke. Jeg tror den viktigste årsaken er manglende kunnskap. Så avler manglende kunnskap fordommer, noe som gjør at utgangspunktet for et kristent sommerstevne er vanskeligere enn for den allment anerkjente, lille musikkfestivalen i nabobyen. 

Hva kan menigheten, kirken, stevneledelsen gjøre, da? 

For det første: Forstå leseren. 

En journalist er ute etter å lage en sak som er interessant nok til at den blir lest. Det er med andre ord viktig å forstå journalisten, men enda viktigere å forstå leseren. Hva er det på vårt sommerstevne som er verdt å lese om for en person som i utgangspunktet er likegyldig til hva vi driver på med? 

Antall mennesker som samles på et sted, betyr ikke automatisk at det er interessant å skrive om det. Men grunnen til at de samles, og alle de ulike historiene som dermed befinner seg på ett sted, de kan være spennende å få tak i for journalisten. Det vil være nyttig å være seg bevisst de klassiske nyhetskriteriene: Vesentlighet, identifikasjon, sensasjon, aktualitet, konflikt. 

Kan sommerstevnet knyttes an til disse på noen måte? Det er med andre ord enda viktigere å være opptatt av hva folk vil lese, enn hva dere vil fortelle. 

For det andre: Vær kreativ. 

Er det noe hos dere som kan overraske? Som kan få leserne til å stoppe opp, heve øyenbrynene og med nysgjerrighet lese videre om arbeidet deres? Finn de kreative hodene som kan tenke høyt sammen med dere. Lag gjerne noen ulike forslag til saker og vinklinger, og spør naboen om han kunne tenkt seg å lese noen av disse. Forsøk å gjøre noe uventet. 

For det tredje: Fortell historier. 

Hvert år arrangerer vi i Tro & Medier Skjermfri uke. Vi synes konseptet i seg selv fortjener medienes oppmerksomhet, men merker tydelig at det blir mye mer interessant for mediene når vi finner personer i deres lokalområde som skal gjennomføre dette selv. Da kan disse dele sine tanker på forhånd eller erfaringer i etterkant og skape identifikasjon hos leserne. Den gode historien er fortsatt kraftfull – og det kristne vitnesbyrdet er ikke noe unntak. Det er bare å se til vekkelsen i Asbury i USA eller på Vigeland her i landet, som begge har fått mediedekning i allmenne medier.  

Guds historie skrives fortsatt gjennom mennesker, med spennende, vakre, livgivende, sjokkerende, provoserende, utfordrende og nydelige historier.  

Likevel: Jeg tror faktisk at håpet for Guds menighet til syvende og sist ikke er en mer synlig kirke.  

Jo, frukten vokser frem i det synlige. De gode historiene blir fortalt i det åpne og skal frimodig deles der de blir hørt. Men kraften, næringen og livet hentes gjennom røtter som drikker av kilder som finnes i det skjulte. 
Derfor: Søk Guds rike, drikk av Guds levende vann, ha blikket festet på Jesus. Så skal disse dype røttene gjøre at frukten vokser frem i det synlige. Også for sommerstevnene i mediebildet. 

Dette er en oppdatert versjon av en mediekommentar fra juni 2015. 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]

Jeg tror Gud gråter og er sint!

«Finnes det gutter som ikke er avhengig av porno?», spurte en ung kvinne oss en dag da hun delte om sine erfaringer med gutter i Norge i dag.

#

Siste innlegg

$
– Ser på det som et kall

– Ser på det som et kall

Kjetil Fyllingen har ledet omGud.net i to år og lanserte nylig et nytt nettkurs med Egil Svartdahl. Nettmisjonæren lever livet for å finne søkende...

2018 – et år å feire

2018 – et år å feire

Vi ser fremover og gleder oss. 2019 blir et nytt år hvor mennesker skal få møte Jesus, hvor ungdommer skal bli trygg på sin egen identitet og hvor...

Ideologi på villspor

Ideologi på villspor

Pride blir omtalt som en hyllest til kjærligheten og kalles også sommerens vakreste eventyr. Jeg anerkjenner så inderlig den drømmen, men ikke...

Makt, privilegier og julens budskap

Makt, privilegier og julens budskap

I et etterkristent land trenger kirken å gjenoppdage julens budskap for å finne sin sjel.  Den kristne tro har mistet sitt fotfeste som rådende tro...

Ukas ros går til Oppfinneren på NRK

Ukas ros går til Oppfinneren på NRK

Foto: Thomas Kvitvik, NRK Gjennom tre sesonger har man kunnet følge «Oppfinneren» Erik Alfred Tesaker på NRK. Sammen med familien viser han frem en...

Adventskalendere

Adventskalendere

Adventstid = ventetid. Vi skal minnes Jesu ankomst! At han kom en dag, at han daglig kommer til den som vil leve i Hans nærhet, og at han en dag...

Er abort noe å tulle med?

Er abort noe å tulle med?

I ukas mediekommentar skriver Kjetil Fyllingen et åpent brev til Bård Tufte Johansen og redaksjonen i NRK-programmet Nytt på Nytt.  Jeg har lenge...

Ukas ros går Debatten på NRK

Ukas ros går Debatten på NRK

Forrige ukes debatt på NRK (06.11.18) handlet om abortsaken. Et tema med høy temperatur og steile fronter. Denne uka ønsker vi å rose Debatten på...

«Velkommen hjem» – oppdatering

«Velkommen hjem» – oppdatering

En liten oppdatering fra meg om hvordan det går med «Velkommen hjem» Siden vi lanserte «Velkommen hjem» har: 7,276 personer besøkt omGud.net....

Bruker Facebook til å oppmuntre

Bruker Facebook til å oppmuntre

Annbjørg Barane er snart 80 år og har nesten 800 venner på Facebook. – Jeg ber gjerne når jeg legger ut noe på nettet, forteller hun. – Teknologien...

#
$