Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Hvordan kan sommerstevnene få mer mediedekning?

av | 27. jun, 2023 | Mediekommentaren

Hvordan kan sommerstevnene få mer mediedekning?

jun 27, 2023

Av Jarle Haugland

Med ujevne mellomrom dukker frustrasjonen opp: «De skriver ikke et ord om vårt kristne sommerstevne! Men den lille musikkfestivalen i nabobyen, som bare samler en brøkdel av hva vårt stevne gjør, det får god mediedekning.» Og man får bekreftet sitt inntrykk av en kristendomsfiendtlig presse.  

Spørsmålet er om en slik frustrasjon er tjenlig. Kan vi heller bruke energien som ligger i frustrasjonen og omskape den til klokskap og kreativitet? 

Selv om bildet er mer nyansert enn påstanden over, vil jeg hevde at kristen aktivitet er underrepresentert i mediebildet, både på sommeren og i året ellers. Men på sommeren blir det så mye tydeligere, for til tross for nyhetstørke og uvesentlige saker med høy solkremfaktor, forbigås ofte de kristne sommerstevnene i stillhet. Og det er noe underlig, med tanke på den fargerike floraen av uttrykk, aktiviteter, spennende historier og sterke meninger som man kan møte disse stedene. 

Er det bevisst motvilje blant journalister mot å omtale kristen aktivitet? Nei, det tror jeg ikke. Jeg tror den viktigste årsaken er manglende kunnskap. Så avler manglende kunnskap fordommer, noe som gjør at utgangspunktet for et kristent sommerstevne er vanskeligere enn for den allment anerkjente, lille musikkfestivalen i nabobyen. 

Hva kan menigheten, kirken, stevneledelsen gjøre, da? 

For det første: Forstå leseren. 

En journalist er ute etter å lage en sak som er interessant nok til at den blir lest. Det er med andre ord viktig å forstå journalisten, men enda viktigere å forstå leseren. Hva er det på vårt sommerstevne som er verdt å lese om for en person som i utgangspunktet er likegyldig til hva vi driver på med? 

Antall mennesker som samles på et sted, betyr ikke automatisk at det er interessant å skrive om det. Men grunnen til at de samles, og alle de ulike historiene som dermed befinner seg på ett sted, de kan være spennende å få tak i for journalisten. Det vil være nyttig å være seg bevisst de klassiske nyhetskriteriene: Vesentlighet, identifikasjon, sensasjon, aktualitet, konflikt. 

Kan sommerstevnet knyttes an til disse på noen måte? Det er med andre ord enda viktigere å være opptatt av hva folk vil lese, enn hva dere vil fortelle. 

For det andre: Vær kreativ. 

Er det noe hos dere som kan overraske? Som kan få leserne til å stoppe opp, heve øyenbrynene og med nysgjerrighet lese videre om arbeidet deres? Finn de kreative hodene som kan tenke høyt sammen med dere. Lag gjerne noen ulike forslag til saker og vinklinger, og spør naboen om han kunne tenkt seg å lese noen av disse. Forsøk å gjøre noe uventet. 

For det tredje: Fortell historier. 

Hvert år arrangerer vi i Tro & Medier Skjermfri uke. Vi synes konseptet i seg selv fortjener medienes oppmerksomhet, men merker tydelig at det blir mye mer interessant for mediene når vi finner personer i deres lokalområde som skal gjennomføre dette selv. Da kan disse dele sine tanker på forhånd eller erfaringer i etterkant og skape identifikasjon hos leserne. Den gode historien er fortsatt kraftfull – og det kristne vitnesbyrdet er ikke noe unntak. Det er bare å se til vekkelsen i Asbury i USA eller på Vigeland her i landet, som begge har fått mediedekning i allmenne medier.  

Guds historie skrives fortsatt gjennom mennesker, med spennende, vakre, livgivende, sjokkerende, provoserende, utfordrende og nydelige historier.  

Likevel: Jeg tror faktisk at håpet for Guds menighet til syvende og sist ikke er en mer synlig kirke.  

Jo, frukten vokser frem i det synlige. De gode historiene blir fortalt i det åpne og skal frimodig deles der de blir hørt. Men kraften, næringen og livet hentes gjennom røtter som drikker av kilder som finnes i det skjulte. 
Derfor: Søk Guds rike, drikk av Guds levende vann, ha blikket festet på Jesus. Så skal disse dype røttene gjøre at frukten vokser frem i det synlige. Også for sommerstevnene i mediebildet. 

Dette er en oppdatert versjon av en mediekommentar fra juni 2015. 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]
#

Siste innlegg

$

Ukas ros til «rusuka» på NRK Super

NRK Super forteller denne uken historier om utfordringer barn opplever når foreldre drikker for mye. – De tar barn på alvor, og det fortjener de en varm ros for, sier Jarle Haugland.

Hva gjør vi med «Skam»?

Hoderisting alene fører ikke til forbedringer. Større innsikt i unges liv kan derimot føre til mer forståelse og omsorg.

En gledelig melding

En gledelig melding

Det er en glede å melde at Familie & Medier overtar Jesus.net-konseptet fra ImF. Dette blir en viktig del av en fremtidig satsing på mediemisjon i Norge.

Hva tror journalisten på?

Journalistenes storting er rødt. Slik det har vært hver gang medieundersøkelsen har blitt presentert på Nordiske Mediedager. Men hvordan ville svarene sett ut om de ble spurt om hvilket livssyn de har?

F&M roser russepresident

Josefine Rødal Tomren tar et oppgjør med holdningene til russen. – Hun fortjener ros fra oss, sier Alexis Lundh i Ungdom & Medier.

Vi er begrenset

Unge stresser og strever for å bli perfekte på alle områder. Hjelper det å snakke om at vi egentlig ikke strekker til?

En gledelig melding

Kristenkommunisme?

Om ei drøy uke skal jeg tale ut fra Apostlenes gjerninger 4,31-35. Det er en utfordrende tekst! Medierelatert? Kanskje ikke i første omgang. Men definitivt i andre omgang, for her tegnes det opp et liv og et fellesskap som skaper ringvirkninger. Og som kan være en provoserende, utfordrende og frigjørende motkultur. Slikt blir det fort medieoppslag av.

En gledelig melding

Hjernen i spagat

De siste dagene har hjernen min vært litt i spagat. Hvordan skal vi forholde oss til Facebook?

Er Facebook en fare for demokratiet?

Jeg vet jeg står i fare for å havne i konspirasjonsteorifellen nå. Men jeg må likevel si at jeg er bekymret for Facebooks innflytelse – eller potensielle innflytelse – på våre holdninger. I verste fall kan gigantselskapet være en fare for ytringsfriheten.

En gledelig melding

Sauer blant ulver

Kan en sau vinne i en nærkamp mot en ulv? Og hva har det å si for kristnes relasjon til samfunnet?

F&M roser NRK for «Guds lærlinger»

– Dette er en veldig god serie om unge mennesker som gir oss et verdifullt innblikk i et aktivt kristent miljø, sier redaktør Berit H. Steensen i Familie & Medier.

En gledelig melding

Mobil misjon

«Mobilen er like viktig som den er selvfølgelig», ble det poengtert i podcasten MediaPuls sist uke. For stadig flere mennesker verden over er internett og mobil blitt en sentral del av hverdagen. Hvilke konsekvenser har dette for vår misjonstenkning og vårt misjonsarbeid?
Av gjestespaltister Kjetil Fyllingen og Lars Dahle

Takk til VGTV for «Frelst»

Det finnes altfor mange historier om mennesker som har brent seg på troen. Ethvert forsøk på å hjelpe mennesker til å sette ord på sin historie, er viktig. Derfor fortjener Rut Helen Gjævert og VGTV takk for serien «Frelst». 

F&M roser Aftenposten for Panama Papers

– Det er prisverdig at Aftenposten bruker tid og ressurser på tidenes journalistiske dugnad. Søken etter sannhet og rettferdighet er journalistenes viktigste oppgave, sier Berit H. Steensen, redaktør i Familie & Medier.

Kristentroen står og faller på én ting

Opp igjennom historien er det gjort mange forsøk på å utrydde kristentroen. Ingen har lykkes, til tross for at det er én enkelt ting som skal til for å slå beina under hele kristendommen.

Skjermfri – fordi relasjonene mine fortjener det

Tiden er igjen inne for å ha ei skjermfri uke. Uka skal være et befriende spark bak til å lage flere skjermfrie soner og skjermfrie perioder i livet. Fordi mine tre viktigste relasjoner fortjener det. 

Detaljer om meg

«Jeg har to søsken». «Jeg er tannlege». «Jeg har spist frokost». Forslagene er mange, men «Nei», sier jeg og stopper dem. Jeg vil ikke vite jobben deres, jeg vil ha detaljer. Hvor vanskelig kan det være?

#
$