Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Kjære NRK, hvilket språk ønsker dere å bruke til å fortelle barn om seksualitet?

Kjære NRK, hvilket språk ønsker dere å bruke til å fortelle barn om seksualitet?

nov 11, 2020

Av Bergitte Viste

NRK-programmet Newton var i mange år NRK Supers formidling av populærvitenskap for barn. Tidligere i år ble programmets populære YouTube-kanal omprofilert til det nye konseptet NRK Unormal. Abonnentene, først og fremst barn, ble automatisk overført til den nye kanalen. Målet med YouTube-kanalen er «å gi tenåringer en trygg arena for tema som omhandler kropp, identitet og seksualitet», sier programsjef i NRK, Kristian Karlsen, til VG. 

22. oktober kunne barn få følge med på at programleder Stian gjettet på om bilder og lyder av kvinner var hentet fra en fødsel eller en pornofilm. Han sier blant annet: «Hun blir pult i rassen». I kommentarfeltet skriver et barn selv at «jeg skal ikke se på den videoen jeg er 8 år». Voksne reagerer også: «Galskap at små barn kan se dette innholdet!!»  

En rekke scener fra flere episoder er preget av tilsvarende språkbruk om sex. I en av episodene løper programlederne rundt på gata, utkledd som kjønnsorganer. Språket er vulgært. Episoden har aldersgrensen «tillatt for alle».    

Kjære NRK, dere har et enormt ansvar overfor deres 70.000 abonnenter på NRK Unormal. Dere påstår selv å være «Norges viktigste kilde til ny forståelse». Jeg er bekymret for hvilket språk som blir brukt til å formidle «ny forståelse» av temaer knyttet til seksualitet. Spesielt i møte med barna våre.  

Kjære forelder, tilfeller som dette viser viktigheten av å følge med på hva barna dine driver med, spesielt på nettet. I tillegg tvinger det frem spørsmålet om hvem du ønsker skal være den første til å snakke med barna dine om seksualitet – og hvilket språk som brukes.  

Barn trenger et språk for å snakke om seksualitet. Spørsmålet jeg ønsker å stille, både NRK og alle oss andre, som på én eller annen måte forteller en historie om seksualitet til barn: Hvilket språk ønsker vi å bruke? 

Barna våre vokser opp i en kultur som langt på vei har overtatt pornografiens syn på seksualitet. Pornografien forteller en historie om seksualitet hvor mennesker er degradert til objekter og hvor sex verken inneholder intimitet eller samtykke, men reduseres til en teknisk prestasjon. Dersom barna ikke presenteres for et bedre alternativ, blir denne historien også barnas historie om seksualitet.  

Det er sitatene fra Redd Barnas rapport som ble lansert i mai i år, «Et skada bilde av hvordan sex er», dessverre et levende bevis på: «Har selv opplevd at mine grenser og behov ikke blir like godt ivaretatt av partnere som ser mye porno. Mildeste respons er å mase selv om man får et nei. Verste respons resulterte i en voldtekt». En jente forteller at: «De kaller oss «cunt», «slut», «jævla hore».» 

Det ligger en avgjørende forskjell i å normalisere seksualitet i stedet for å normalisere en seksualisert kultur. Ja, vi må snakke åpent om sex, kropp og identitet – og seksualitetsundervisningen må absolutt bli bedre, men vi kan ikke bruke pornografiens språk. Spesielt ikke i en YouTube-kanal rettet mot barn. 

Kjære forelder, DU kan og bør være den viktigste premissleverandøren for ditt barns forhold til seksualitet. DU kan prege språk, holdninger og verdier knyttet til dette sårbare området av livet.  

Kjære NRK, takk for at dere ønsker å starte en ny samtale om seksualitet, men vær så snill, bruk et språk som løfter frem sex som vakkert, ikke vulgært.  

Kjære alle sammen, vi sitter alle med et ansvar for å fortelle en bedre historie om seksualitet, hvor sex handler om intimitet og samtykke, respekt og verdighet. Da kan vi virkelig «gi tenåringer en trygg arena for tema som omhandler kropp, identitet og seksualitet». 

 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]

Be for mediene

Søndag 27.oktober 2024 inviterer vi alle kristne til å være med på en nasjonal bønnedag for mediene. Kan deres fellesskap også be for mediene denne dagen?  PDF 7 Bønner Last ned video som kan vises den 27.oktober Grunnen til at vi arrangerer dette, er todelt:  Mediene...

#

Siste innlegg

$

Ukas ros til «Mobil-lappen»

Mobil-lappen er en leken øvelse laget for barn som enten har eller ønsker seg egen mobil. – Dette er et flott vektøy som legger til rette for dialog mellom foreldre og barn når de skal få sin første mobiltelefon, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Smittende tro i beste sendetid

«Sekularisering; et vinn eller forsvinn for norsk misjon?» Spørsmålet ble stilt på misjonskonferansen LINK, og avslutningen av konferansen gav et befriende svar på spørsmålet.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Lytting i en verden med tusen stemmer

«Hør hva Ånden sier til menigheten», skriver Johannes ned – etter en åpenbaring Gud gir ham, der han sitter på øyen Patmos. Lite visste trolig han hvor aktuelt dette skulle være i vår tid, nesten to tusen år etterpå, i en verden full av skjermer.

Medierosen 2016 til Andreas Håtveit

 – Vi opplever at Andreas Håtveit representerer noe av kjernen i det vi i Familie & Medier ønsker å bidra til, et samfunn der det frigjørende og livsglade budskapet om Jesus kommer frem i mediene, sier Jarle Haugland. 

Det kommer frihet

«Når vanlige norske barn får sitt første møte med sex gjennom nettporno, har de voksne sviktet. Det er ubehagelig å tenke på», skrev Morgenbladet på lederplass 26.august. Det er på tide med handling for å bringe frihet, gjenopprettelse og helbredelse til mennesker.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Vi trenger flere e-coacher!

Vi har et stort behov for flere frivillige som kan ta på seg rollen som e-coach for mennesker som ønsker å lære mer om Jesus.

Pappa og begeistret Pokémon Go-spiller

Nå har jeg spilt Pokémon Go i et par uker. Og jeg må innrømme at jeg – med begrenset interesse for spill – er begeistret. Men hva om spillet inneholder okkulte symboler? 

Ukas ros til Ola Schrøder Røyset

 Målet med videoen til Røyset er å utvide folks perspektiv når det gjelder aktiv dødshjelp. – Dette er et sterkt innlegg i debatten, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier. 

Hjelp mennesker til frihet!

Ingenting i mediene er så destruktivt som pornografi. Den er tiltrekkende og kan i begynnelsen virke spennende og uskyldig. Sannheten er at det fanger mennesker i et kvelertak som er svært vanskelig å komme fri fra. Vil du hjelpe mennesker fri?

Ukas ros til Pokémon Go-kateket

Sist søndag åpnet kateket Sven-Ove Rostrup Olsvik kirke for Pokémon Go-spillere. – Supert at kirken holder åpent og inviterer til felleskap for folk i nærmiljøet, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Hva vil regjeringen med en allmennkringkaster?

TV 2s nei til å søke på avtalen om kommersiell allmennkringasting åpner opp for å finne tilbake til forståelsen av hva det innebærer å være en allmennkringkaster. Livssyn bør være en helt naturlig del av dette oppdraget.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Hvordan dele evangeliet på nettet?

Kan vi i F&M hjelpe kristne med å nå ut med evangeliet på internett? 1.august overtok vi Jesus.net-konseptet fra Indremisjonsforbundet. Her er ett eksempel på hvordan verktøyene i Jesus.net-konseptet kan brukes for å føre søkende mennesker fra skjermen og inn i et kristent fellesskap.

Bare en tanke..

Jeg var i Israel i helgen. Det var en kontrastfylt helg. Kvelden vi kom ble det begått et terrorangrep. To menn utkledd som ortodokse...

Bill.mrk. «Mann 40»

I vinter opplevde jeg at det begynte å komme inn venneforespørsler på Facebook fra unge, pene og gjerne lettkledde kvinner. Jeg forstod raskt at profilene var falske, men lurte på hva som hadde forårsaket denne plutselige tilstrømningen. Så gikk det opp for meg: Jeg hadde fylt 40.

Ukas ros til «Sweatshop – jakten på en levelønn»

– Det er utrolig å se hvor mange som risikerer livet for levelønnsaken. De risikerer livet, så vi må i det minste gjøre noe, sier Sarah Tjulander i den nye sesongen av «Sweatshop – jakten på en levelønn». AftenpostenTV følger opp tråden fra første sesong, som ble sett av over 8 millioner.  

Hvem skal få Medierosen 2016?

Hvem synes du fortjener ros i mediene? Medierosen er en oppmuntringspris som går til en person eller en redaksjon som har løftet frem...

#
$