Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

La oss sette vårt preg på mediene før andre gjør det

av | 17. okt, 2018 | Mediekommentaren

La oss sette vårt preg på mediene før andre gjør det

av okt 17, 2018

I slutten av måneden samles over hundre kreative hoder i Oslo. Til mediekonferansen MELT kommer de som arbeider med medier og kommunikasjon og de som gjør den samme jobben i kirken – både ansatte og frivillige.

Hvorfor skal vi samles til en slik konferanse?

Svaret er enkelt: det er få områder i samfunnet som har så sterk innflytelse som mediene. La oss være med å prege det som settes på dagsorden.

Grunnleggeren av Ungdom i Oppdrag, Loren Cunningham, har tidligere presentert syv områder hvor kristne bør ha innflytelse for å kunne utføre misjonsbefalingen. Den grunnleggende tanken er at kristne skal bli utrustet til tjeneste i samfunnet og representere Guds rike der de er.

De syv områdene kan oppsummeres i fa­mi­li­e, kir­ke, ut­dan­nel­se, kunst og idrett, øko­no­mi, myn­dig­het og ikke minst, medier og kom­mu­ni­ka­sjon.

Mobilen er med oss over alt. Vi ser på filmer, tv-serier, hører på podkast, sjekker Instagram og oppdaterer oss på andre gjennom Facebook og Twitter. Det er ikke tvil om at mediene har stor innflytelse på hvordan samfunnet og vi som mennesker formes.

Hvis vi kristne er fraværende og defensive her, overlater vi et viktig samfunnsområde til andre livssyn. Hvorfor skal vi gjemme oss bort og la andre livssyn forme menneskene rundt oss?

Vi har et oppdrag. Vi er sendt for å forkynne «evangeliet for alt som Gud har skapt» (Mark 16).

Vi ønsker å gjøre Jesus synlig, gjennom kristne som lager innhold som formidler det kristne gledesbudskapet, som forteller de gode nyhetene til mennesker i dag. Men mer enn det. Vi ønsker også å gjøre Jesus synlig gjennom kristne som jobber i mediene, preget av integritet, kjærlighet og sannhet.

Simen Søvik kommunikasjonsleder 

Derfor står vi samlet, sammen med TV Inter og Filadelfiakirken Oslo, og arrangerer denne måneden mediekonferansen MELT. Visjonen bak konferansen er å samle, inspirere og utruste de som jobber med medier og kommunikasjon til å spre Guds rike, der de er, med sine verktøy. Slik at vi kan bruke vår innflytelse til å prege samfunnet.

Akkurat nå tror vi det viktigste er å skape en arena for kristne mediearbeidere. Skape en plass hvor vi kan treffes, se at vi er flere og la oss inspirere av hverandre. På den måten blir det tryggere å ta troen med tilbake på arbeidsplassen, eller ta troen med oss et skritt ut i offentligheten. For hvorfor skal vi holde verdens beste budskap for oss selv når vi kan bruke mediene til å dele evangeliet om Jesus?

Mediekonferansen MELT arrangeres 27. oktober 2018. Det er en endagskonferanse som skal utruste og inspirere kristne mediearbeidere.

Når vi først er der, i medielandskapet, tror jeg det er viktig å være bevisst at vi som kristne først og fremst er kalt til å tjene, ikke til å søke makt og innflytelse. Guds rike kan noen ganger være et bakvendtland, der vi oppnår styrke gjennom svakhet, der liv kommer gjennom død, og der den siste skal bli den første. Vi skal ikke gå inn på mediearenaen for å søke makt, men for å tjene Gud og vår neste. Gjennom kjærlighet og sannhet. 

Det kan ligge en stor utfordring og fristelse i å være kristen i mediebildet. For man kan lett la seg blende av glansen og æren man potensielt kan oppnå. Mens vi som kristne er kalt til å la Gud få æren. Derfor vil begynnelsen av Vår Far være utrolig viktig å be og leve etter: Ditt navn, ditt rike, din vilje.

Med det oppfordrer jeg alle som jobber med medier og kommunikasjon, eller som er frivillig i menigheten, til å komme på MELT. La oss stå sammen som kristne. La oss prege medielandskapet med verdens beste budskap. For gjør ikke vi det, ja, det kan du være sikker på at noen andre gjør det.

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning.

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Gave Kampanje

Sammen står vi sterkere. Derfor inviterer vi deg med i Tro & Medier sitt arbeid. Gi oss gjerne en gave eller bli fast giver i Tro & Medier.

#

Siste innlegg

$

Jo, ytringsfriheten trenger et «men», Hanne!

Det er krevende å balansere mellom en uforbeholden kamp for ytringsfrihet og en diskusjon om hvordan friheten forvaltes best. Om vi tar en av disse for gitt, er veien kort til at den siden forsvinner. Og det frie samfunnet blir skadelidende.

F&M roser NRK for misjonsdokumentarer

NRK har de siste månedene servert flere gode misjonsdokumentarer på TV. – Har tar NRK ansvar for å vise en viktig del av den norske historien, sier Jarle Haugland.

Når følelsene løper løpsk

Jeg undres stadig over min evne til å la meg begeistre, frustrere og berøre. En setning eller et bilde er nok til å sette sterke følelser i sving.

Den fraværende gråten

Noen ganger har jeg bare lyst til å sitte stille i båten og vente til stormen går over. Slik har jeg det nå. Skal jeg skrive noe om 22.juli-terroren og Guds rolle i denne?

F&M roser NRK for etikkredaktør

Per Arne Kalbakk er ansatt som etikkredaktør i NRK, en nyopprettet stilling hos allmennkringkasteren. Familie & Medier roser kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen for denne endringen: – Det er et tydelig signal, både internt og eksternt, at medieetikken settes høyt i NRK, sier Jarle Haugland, daglig leder i F&M.

Er kristne feige?

Er kristne som ikke går inn i den offentlige debatten feige? Eller finnes det grunner for å holde seg borte fra den?

F&M roser webpastor Asbjørn Kvalbein

– Vi håper at hans arbeid kan være til inspirasjon for andre, uansett alder, som ønsker at evangeliet skal nå ut til nye mennesker i vår tid, sier Jarle Haugland i Familie & Medier

Hvorfor er ikke sommerstevnene i mediene?

«De skriver ikke et ord om vårt kristne sommerstevne! Men den lille musikkfestivalen i nabobyen, som bare samler en brøkdel av hva vårt stevne gjør, det får god mediedekning», uttales det i frustrasjon – og noen får bekreftet sitt inntrykk av en kristendomsfiendtlig presse. Det fører lite godt med seg. Da er det bedre å bruke energien som ligger i frustrasjonen og omskape den til klokskap og kreativitet.

F&M roser Aftenposten TV og Odvar Omland

«Hva gjør man når den man elsker begynner å glemme hvem man er?» Odvar Omland (91) deler om hvordan det er å leve med en dement kone på Facebook. – Et vakkert innslag om kjærlighet, trofasthet og gleden i sosiale medier, sier Jarle Haugland i Familie & Medier.

Et pappaopprør mot kroppspresset

«Du er ikke god nok.» Kroppspresset i mediene er enormt – ikke minst mot unge jenter. Retusjerte modeller lyser mot dem og hvisker sitt forførende budskap inn i hjertet. «Du mangler noe for å være lykkelig. Kroppen din må være tynnere. Du må være mer sexy. Pass på å ha sommerkroppen i orden! Lykken finnes i en perfekt kropp.» Og hjertet lokkes til å tro løgnen.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Alvar N. Bergendal

Kronikken «Ikke alle har ‘gjort det’» er fremhevet øverst på nettsiden til NRK. – Alvar N. Bergendal har skrevet en nyansert kronikk om seksualopplysning som henter frem viktige innspill til samfunnsdebatten, sier leder for Ungdom & Medier, Alexis Lundh.

Kampen om tiden og sjelen

«Vi er i konkurranse om menneskers tid», sa Naja Nielsen fra Danmarks Radio under Nordiske Mediedager. Og i en konkurranse er det alltid tapere. Om du ikke er våken, kan det bli deg.

Kjenner seg igjen i mørket

Under Nordiske Mediedager snakket skaperne av tv-serien Dag om de fem årene siden starten. – Det er forbausende mange som kjenner seg igjen i det mørke i den, sa skuespiller Atle Antonsen til BA etterpå.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Asker-jente (15)

Innlegget i Aftenposten fra ei jente om gruppepress beskriver utfordringer vi må ta på alvor. – Modig gjort å si fra på denne måten, og vi håper det fører til at flere tør å ta egne valg, sier leder for Ungdom & Medier, Alexis Lundh.

Livssyn – en blindsone i journalistikken

Nordiske Mediedager er over for i år, og nok engang var det et glimrende program med en vesentlig mangel. Jeg er redd konferansen gjenspeiler at tro og livssyn er et ikke-tema for Medie-Norge.

F&M roser «Djeveldansen»

«Det har nesten vært som en evig djeveldans», sier journalist og programleder Ann Söderlund om det å vokse opp med en far som drakk for mye. – Takk til NRK for at de også viser fram alkoholens mørke sider og lar oss se hvordan alkoholmisbruk kan påvirke de nærmeste, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser «Hjelp til alt mulig»

Facebook-siden har nå over 13 000 medlemmer. Målet med siden er å formidle hjelp til folk som trenger det. – Et rosverdig tiltak, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

Sårbare seksuelle grenser

Kampanjen #jegharopplevd, der jenter forteller om seksuell trakassering, har fått overveldende respons. Menn forteller at vi trenger å snakke om hvor grensene går.

#
$