Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Lederskap, ære og fall

av | 4. mai, 2022 | Mediekommentaren

Lederskap, ære og fall

mai 4, 2022

Av Jarle Haugland

Daglig leder, 

Tro & Medier

«Jeg synes synd på mange mannlige, kristne ledere», sa en venninne til meg en gang. Hun mente å se et behov for bekreftelse hos dem, grunnet i et usikkert selvbilde. Så ble lederposisjon, talerstol og et kjent navn glimrende verktøy for å få klapp på skuldrene og anerkjennelse. Det blir fort usunt lederskap når personer med usikkert, gjerne for høyt, selvbilde får en fremtredende posisjon i menighet eller organisasjon.

Jeg nikket kanskje gjenkjennende til hennes beskrivelse, men tenkte nok at det gjaldt «de andre», før jeg en dag oppdaget at jeg var en del av gjengen, jeg også. Jeg hadde sminket problemet og kalt det ansvarsfølelse og misjonsengasjement, men når jeg skrapet litt under overflaten, fant jeg en mann som ønsket å skinne. Jeg var redd for å mislykkes, ville at folk skulle oppleve meg som dyktig, anerkjenne jobben jeg gjorde – og jeg satte meg selv i sentrum av tjenesten. «Selvhevdelse» heter det, og i Bibelen står det sammen med hor, avgudsdyrkelse, trolldom og stridigheter. Det var ikke bare et psykologisk problem jeg måtte jobbe med, det var også en synd jeg måtte bekjenne.

 

I disse dager ligger det ute to ulike dokumentarer, på NRK og Discovery, om den verdensomspennende kirken Hillsong Church. I tillegg har det vært skrevet mye de siste årene om Hillsong-kulturen her i landet. Det er et tynt grunnlag for å komme med en dypere analyse, men det er vel ikke et fullstendig bomskudd å hevde at noe av persondyrkelsen man har sett – ikke minst i USA – trolig har bidratt til en usunn lederkultur.

 

Min intuitive reaksjon er å sette meg på min høye hest og vurdere, mene og bedømme – ja, dømme. Men da er jeg redd jeg bommer. Jeg håper selvsagt Hillsong lytter til kritikken og historiene og tar dem på største alvor. På sitt beste kan kritikk i mediene åpne dører til litt frisk luft og et godt, avslørende lys. Men det beste jeg – og kanskje også vi som kristen-Norge – kan gjøre, er å se om det er trekk her som treffer, utfordrer og avslører oss, og da er jeg tilbake til min venninne og hennes analyse. Jeg er redd for at jeg ikke er alene i ønsket om å skinne.

Se BBC-dokumentaren om Hillsong her. 

«Jeg er korsfestet med Kristus; jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg», skriver Paulus til menigheten i Galatia. Det verset er en viktig behandling for å forme en ny holdning i hjertet. Jeg skal ikke skinne, jeg er død. Kristus er den som skinner, og min bønn er at han også skal få skinne i og gjennom mitt liv.

 

Min påstand er at vår mediehverdag har gjort dette enda viktigere og enda vanskeligere. Nå har vi ikke bare en fysisk talerstol og en begrenset mengde mennesker som lytter til deg og potensielt bejubler deg. Sosiale medier har gitt oss en ny arena for å skinne. Her kan vi bygge image, samle følgere og likerklikk. Virkeligheten kan også redigeres med filter for at ting skal se enda bedre ut enn det er. Vi kan ta bilde av oss selv sammen med de rette folkene og dele klipp fra de kuleste konferansene. Det er mulig å pynte det og si at vi sprer et viktig budskap, men kan det være vi forer den lille, usikre inni oss når vi spent sjekker om noen har respondert på det vi har lagt ut? I dag, mer enn noensinne, må vi se etter karakter fremfor karisma hos våre ledere.

 

«La ditt navn helliges, la ditt rike komme, la din vilje skje», ber vi i Vår Far.

 

Hvis det handler om mitt navn, mitt rike og min vilje (selv om vi gjerne sminker det så godt vi kan med kristen terminologi og misjonal strategi), blir andre mennesker fort redusert til redskaper for mine planer og drømmer.

 

Les tidligere Mediekommentarer her. 

Bilde: Unsplash.com

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]
Gave Kampanje

Gave Kampanje

Sammen står vi sterkere. Derfor inviterer vi deg med i Tro & Medier sitt arbeid. Gi oss gjerne en gave eller bli fast giver i Tro & Medier.

#

Siste innlegg

$

F&M roser VG for «Nedlasterne»

– VG har avdekket et av de mørkeste områdene i samfunnet vårt og satt søkelyset på grusomhetene barn opplever. Med dette tar de sitt samfunnsansvar på alvor.

Jo, ytringsfriheten trenger et «men», Hanne!

Det er krevende å balansere mellom en uforbeholden kamp for ytringsfrihet og en diskusjon om hvordan friheten forvaltes best. Om vi tar en av disse for gitt, er veien kort til at den siden forsvinner. Og det frie samfunnet blir skadelidende.

F&M roser NRK for misjonsdokumentarer

NRK har de siste månedene servert flere gode misjonsdokumentarer på TV. – Har tar NRK ansvar for å vise en viktig del av den norske historien, sier Jarle Haugland.

Når følelsene løper løpsk

Jeg undres stadig over min evne til å la meg begeistre, frustrere og berøre. En setning eller et bilde er nok til å sette sterke følelser i sving.

Den fraværende gråten

Noen ganger har jeg bare lyst til å sitte stille i båten og vente til stormen går over. Slik har jeg det nå. Skal jeg skrive noe om 22.juli-terroren og Guds rolle i denne?

F&M roser NRK for etikkredaktør

Per Arne Kalbakk er ansatt som etikkredaktør i NRK, en nyopprettet stilling hos allmennkringkasteren. Familie & Medier roser kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen for denne endringen: – Det er et tydelig signal, både internt og eksternt, at medieetikken settes høyt i NRK, sier Jarle Haugland, daglig leder i F&M.

Er kristne feige?

Er kristne som ikke går inn i den offentlige debatten feige? Eller finnes det grunner for å holde seg borte fra den?

F&M roser webpastor Asbjørn Kvalbein

– Vi håper at hans arbeid kan være til inspirasjon for andre, uansett alder, som ønsker at evangeliet skal nå ut til nye mennesker i vår tid, sier Jarle Haugland i Familie & Medier

Hvorfor er ikke sommerstevnene i mediene?

«De skriver ikke et ord om vårt kristne sommerstevne! Men den lille musikkfestivalen i nabobyen, som bare samler en brøkdel av hva vårt stevne gjør, det får god mediedekning», uttales det i frustrasjon – og noen får bekreftet sitt inntrykk av en kristendomsfiendtlig presse. Det fører lite godt med seg. Da er det bedre å bruke energien som ligger i frustrasjonen og omskape den til klokskap og kreativitet.

F&M roser Aftenposten TV og Odvar Omland

«Hva gjør man når den man elsker begynner å glemme hvem man er?» Odvar Omland (91) deler om hvordan det er å leve med en dement kone på Facebook. – Et vakkert innslag om kjærlighet, trofasthet og gleden i sosiale medier, sier Jarle Haugland i Familie & Medier.

Et pappaopprør mot kroppspresset

«Du er ikke god nok.» Kroppspresset i mediene er enormt – ikke minst mot unge jenter. Retusjerte modeller lyser mot dem og hvisker sitt forførende budskap inn i hjertet. «Du mangler noe for å være lykkelig. Kroppen din må være tynnere. Du må være mer sexy. Pass på å ha sommerkroppen i orden! Lykken finnes i en perfekt kropp.» Og hjertet lokkes til å tro løgnen.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Alvar N. Bergendal

Kronikken «Ikke alle har ‘gjort det’» er fremhevet øverst på nettsiden til NRK. – Alvar N. Bergendal har skrevet en nyansert kronikk om seksualopplysning som henter frem viktige innspill til samfunnsdebatten, sier leder for Ungdom & Medier, Alexis Lundh.

Kampen om tiden og sjelen

«Vi er i konkurranse om menneskers tid», sa Naja Nielsen fra Danmarks Radio under Nordiske Mediedager. Og i en konkurranse er det alltid tapere. Om du ikke er våken, kan det bli deg.

Kjenner seg igjen i mørket

Under Nordiske Mediedager snakket skaperne av tv-serien Dag om de fem årene siden starten. – Det er forbausende mange som kjenner seg igjen i det mørke i den, sa skuespiller Atle Antonsen til BA etterpå.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Asker-jente (15)

Innlegget i Aftenposten fra ei jente om gruppepress beskriver utfordringer vi må ta på alvor. – Modig gjort å si fra på denne måten, og vi håper det fører til at flere tør å ta egne valg, sier leder for Ungdom & Medier, Alexis Lundh.

Livssyn – en blindsone i journalistikken

Nordiske Mediedager er over for i år, og nok engang var det et glimrende program med en vesentlig mangel. Jeg er redd konferansen gjenspeiler at tro og livssyn er et ikke-tema for Medie-Norge.

F&M roser «Djeveldansen»

«Det har nesten vært som en evig djeveldans», sier journalist og programleder Ann Söderlund om det å vokse opp med en far som drakk for mye. – Takk til NRK for at de også viser fram alkoholens mørke sider og lar oss se hvordan alkoholmisbruk kan påvirke de nærmeste, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser «Hjelp til alt mulig»

Facebook-siden har nå over 13 000 medlemmer. Målet med siden er å formidle hjelp til folk som trenger det. – Et rosverdig tiltak, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

#
$