Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Medierosen 2017 til den kristne salmeskatten

av | 6. sep, 2017 | Nyheter

Medierosen 2017 til den kristne salmeskatten

av sep 6, 2017

Årets vinner av Medierosen fra Tro & Medier er «Salmer til alle tider» på NRK P1 og P1+.

Av: KPK

Juryen er imponert over at programmet har klart å bevare sin sterke posisjon i et radiolandskap i stadig endring. Programmet har hatt stor betydning for mange i mange år, noe en markedsandel på nesten 50 prosent viser.

De mener at slike programmer, som gir et varmt og nært møte med enkeltmennesker og salmeskatten, skal kunne bidra til økt forståelse på tvers av livssyn.

– Salmeskatten er en viktig del av vår nasjons historie, og den er en viktig del av menneskers troshistorie. Dette er noe vi i Tro & Medier mener er viktig. Slike programmer har sin rettmessige plass på NRK også i fremtiden, i et radioformat som passer nåtidens lyttere, sier daglig leder i Tro & Medier Jarle Haugland.

Kjært program

Salmer til alle tider har vært et kjært program for mange i flere år, og har klart den krevende oppgaven å fornye et program som mange har et nært forhold til.

Juryen mener videre at programleder Kjetil Lillesæter og Produsent Gudbjørn Bondhus har gjort en svært god jobb med å utvikle programmet, der Lillesæter sammen med ulike gjester lar oss få møte dybden og rikdommen i salmer og kristne sanger til alle tider.

– Det var inspirerende å bli nominert, men vi ble overrasket over å få prisen – i konkurranse med Petter Uteligger, «På flukt» og flere andre gode TV-programmer, sier Kjetil Lillesæter, programleder for «Salmer til alle tider»

Lillesæter opplever at NRK satser på livssynsstoff.

– Å speile Norges religiøse arv er en viktig del av samfunnsoppdraget vårt som allmennkringkaster. To timer med «Salmer til alle tider» hver søndag på radioen utgjør bare en liten del av NRKs livssynstilbud, sier han.

Oppmuntringspris

Medierosen er en oppmuntringspris som går til en person, et program eller en redaksjon som har løftet frem kristen tro eller gode verdier i de allmenne mediene.

Tidligere vinnere har blant annet vært Andreas Håtveit, NRK for «Salmeboka minutt for minutt», Aftenposten for «Sweatshop» og TV Inter.

Medierosen 2017 ble delt ut under LINK-konferansen til NORME på Fjellhaug internasjonale høgskole i Oslo.

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Be for mediene

Søndag 27.oktober 2024 inviterer vi alle kristne til å være med på en nasjonal bønnedag for mediene. Kan deres fellesskap også be for mediene denne dagen?  PDF 7 Bønner Last ned video som kan vises den 27.oktober Grunnen til at vi arrangerer dette, er todelt:  Mediene...

#

Siste innlegg

$

Ukas ros til «Mobil-lappen»

Mobil-lappen er en leken øvelse laget for barn som enten har eller ønsker seg egen mobil. – Dette er et flott vektøy som legger til rette for dialog mellom foreldre og barn når de skal få sin første mobiltelefon, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Smittende tro i beste sendetid

«Sekularisering; et vinn eller forsvinn for norsk misjon?» Spørsmålet ble stilt på misjonskonferansen LINK, og avslutningen av konferansen gav et befriende svar på spørsmålet.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Lytting i en verden med tusen stemmer

«Hør hva Ånden sier til menigheten», skriver Johannes ned – etter en åpenbaring Gud gir ham, der han sitter på øyen Patmos. Lite visste trolig han hvor aktuelt dette skulle være i vår tid, nesten to tusen år etterpå, i en verden full av skjermer.

Medierosen 2016 til Andreas Håtveit

 – Vi opplever at Andreas Håtveit representerer noe av kjernen i det vi i Familie & Medier ønsker å bidra til, et samfunn der det frigjørende og livsglade budskapet om Jesus kommer frem i mediene, sier Jarle Haugland. 

Det kommer frihet

«Når vanlige norske barn får sitt første møte med sex gjennom nettporno, har de voksne sviktet. Det er ubehagelig å tenke på», skrev Morgenbladet på lederplass 26.august. Det er på tide med handling for å bringe frihet, gjenopprettelse og helbredelse til mennesker.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Vi trenger flere e-coacher!

Vi har et stort behov for flere frivillige som kan ta på seg rollen som e-coach for mennesker som ønsker å lære mer om Jesus.

Pappa og begeistret Pokémon Go-spiller

Nå har jeg spilt Pokémon Go i et par uker. Og jeg må innrømme at jeg – med begrenset interesse for spill – er begeistret. Men hva om spillet inneholder okkulte symboler? 

Ukas ros til Ola Schrøder Røyset

 Målet med videoen til Røyset er å utvide folks perspektiv når det gjelder aktiv dødshjelp. – Dette er et sterkt innlegg i debatten, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier. 

Hjelp mennesker til frihet!

Ingenting i mediene er så destruktivt som pornografi. Den er tiltrekkende og kan i begynnelsen virke spennende og uskyldig. Sannheten er at det fanger mennesker i et kvelertak som er svært vanskelig å komme fri fra. Vil du hjelpe mennesker fri?

Ukas ros til Pokémon Go-kateket

Sist søndag åpnet kateket Sven-Ove Rostrup Olsvik kirke for Pokémon Go-spillere. – Supert at kirken holder åpent og inviterer til felleskap for folk i nærmiljøet, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Hva vil regjeringen med en allmennkringkaster?

TV 2s nei til å søke på avtalen om kommersiell allmennkringasting åpner opp for å finne tilbake til forståelsen av hva det innebærer å være en allmennkringkaster. Livssyn bør være en helt naturlig del av dette oppdraget.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Hvordan dele evangeliet på nettet?

Kan vi i F&M hjelpe kristne med å nå ut med evangeliet på internett? 1.august overtok vi Jesus.net-konseptet fra Indremisjonsforbundet. Her er ett eksempel på hvordan verktøyene i Jesus.net-konseptet kan brukes for å føre søkende mennesker fra skjermen og inn i et kristent fellesskap.

Bare en tanke..

Jeg var i Israel i helgen. Det var en kontrastfylt helg. Kvelden vi kom ble det begått et terrorangrep. To menn utkledd som ortodokse...

Bill.mrk. «Mann 40»

I vinter opplevde jeg at det begynte å komme inn venneforespørsler på Facebook fra unge, pene og gjerne lettkledde kvinner. Jeg forstod raskt at profilene var falske, men lurte på hva som hadde forårsaket denne plutselige tilstrømningen. Så gikk det opp for meg: Jeg hadde fylt 40.

Ukas ros til «Sweatshop – jakten på en levelønn»

– Det er utrolig å se hvor mange som risikerer livet for levelønnsaken. De risikerer livet, så vi må i det minste gjøre noe, sier Sarah Tjulander i den nye sesongen av «Sweatshop – jakten på en levelønn». AftenpostenTV følger opp tråden fra første sesong, som ble sett av over 8 millioner.  

Hvem skal få Medierosen 2016?

Hvem synes du fortjener ros i mediene? Medierosen er en oppmuntringspris som går til en person eller en redaksjon som har løftet frem...

#
$