Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Medierosen til Plussord!

av | 28. aug, 2020 | Nyheter

Medierosen til Plussord!

aug 28, 2020

At daglige videoer på ett minutt kan få en stor betydning i folks liv er noe av det som driver teamet bak Plussord.

Tekst og foto: Ingunn Marie Ruud, KPK

Årets vinner av Medierosen fra Tro & Medier er Plussord, daglige videoandakter på sosiale medier, produsert av TV-Inter.

Siden slutten av oktober i fjor har Plussord i skrivende stund fått over 41 800 følgere til sammen og nesten 6,2 millioner visninger totalt. Videoene har blitt delt over 71 000 ganger og vises i gjennomsnitt over 20 500 ganger per dag.

Slike høye tall er selvsagt motiverende for programleder Egil Svartdahl, produsent Ole Kristiansen og daglig leder i TV-Inter Einar Matre, men når KPK treffer dem i Barratt kaffebar i Filadelfiakirkens lokaler i Oslo forteller de at det først og fremst er enkeltmenneskers hjerterørende historier som gir dem den indre drivkraften.

– For noen er slike små ting avgjørende. At noe så lite kan bety noe så stort, det deler vi med hverandre når vi får gode tilbakemeldinger. Enkeltmennesker som blir berørt og takknemlige, det har alltid vært det som driver oss, forteller Egil Svartdahl.

TV-pastoren forteller at han ikke har noe ønske eller ambisjon om at Plussord skal erstatte noe for mennesker som tar seg tid til større rammer i Bibel og bønn.

– Min ambisjon er at alle de som skulle ønske de gjorde det, men ikke gjør det, likevel får noe som er bedre enn ingenting. Det er helt sikkert mange som ser dette som ikke trenger det, men noen har bare dette, sier han.

Nesten 40 prosent av stemmene

Plussord var nominert til Medierosen sammen med fem andre kandidater (se faktaboks). Det var en avstemming på nett som avgjorde vinneren der Plussord fikk nesten 40 prosent av stemmene.

Juryen skriver i sin begrunnelse for nominasjonen av Plussord:

«På kort tid har dette konseptet klart å nå ut til mange tusen, med over 21 000 følgere på Facebook og over 12 000 følgere på Instagram. Forkynnelsen er livsnær, Jesusforankret og i et format som er perfekt for sosiale medier.»

Prisen ble utdelt fredag 28. august i forbindelse med webinaret «Korona og digitalt kirkeliv – hva har vi lært?»

Startet med velsignelsen

Historien om Plussord starter egentlig med en annen produksjon TV-Inter gjorde for nettsiden OmGud.net. I videoserien «Velkommen hjem» holdt Egil Svartdal et slags innføringskurs i kristen tro. OmGud.net klippet ut velsignelsen fra en av disse videoene og la den på sin Facebook-side. Den fikk en mengde positive kommentarer og takk.

– Da begynte en tanke å forme seg hos meg: Tenk om vi kunne få velsigne folk hver dag og la dem få en god start på dagen med en tanke, et bibelvers og en velsignelse, sier produsent Ole Kristiansen engasjert.

Etter litt overtalelse ble han enig med Svartdahl om å prøve ut konseptet med korte videoandakter hver dag i ett år. Etter første uka med videoer hadde Plussord over 400 delinger og en mengde kommentarer og likes.

Vil holde ryktet om Jesus levende

Svartdahl selv forteller at en del av hans skepsis i starten stammer fra at han i stor grad har holdt seg unna sosiale medier tidligere.

– Jeg mener selv at jeg er rimelig oppmerksomhetssyk og tar stor plass. Jeg har hatt et slikt forhold til sosiale medier at det er fint for dem som håndterer det, men at jeg kanskje ikke skal behøve å fore den oppmerksomhetssyken min inn der, sier han.

TV-pastoren lot seg likevel overtale til å bli programleder i den nye satsingen.

– Vi i TV-Inter har en visjon om at vi skal holde ryktet om Jesus levende. Det er en drivkraft. Når vi snakket om hvem som kunne nå både kirkefremmede og kirkevante og de andre ble enige om at det var meg, da gjorde vi det sånn, sier Svartdahl.

Mulig å dele

Kristiansen, som har vært primus motor for Plussord fra starten, forteller at de ble enige om at videoene skulle ha en tematikk som gjorde det enkelt å dele.

– Vi ville at det ikke skulle bli så internt, eller så kristelig, at en ikke kunne dele det på sosiale medier. Det er mange som synes det er vanskelig å skulle dele en andakt, sier han.

Produsenten forklarer at TV-Inter ikke har brukt en eneste krone på å kjøpe seg seere eller visninger.

– Alt er organisk. Alt har skjedd gjennom delinger, at folk har villet dele dette med sine venner.

– Krevende å være kort

Plussord har valgt formatet med videoer på maks ett minutt fordi det er grensen for videoer på Instagram uten at du må klikke deg videre for å se hele.

Svartdahl, som er kjent fra programmer som «Pastor på prøve» og «Reisen hjem», der han har lengre og dypere samtaler med folk, innrømmer at det ikke har vært lett å skrive tekster på under ett minutt.

– Det er krevende å være så kortfattet og samtidig prøve å levere et innhold som gjør at det er verdt å høre på. Det er ikke noe problem i seg selv å være kort, men innholdet skal jo gi folk noe.

– KPK

Plussord

  • Små daglige ord for dagen på Facebook og Instagram med Egil Svartdahl.
  • Har publisert en video hver dag siden 28. oktober, 2019
  • Har i skrivende stund 41.857 følgere på sosiale medier (Instagram: 13.545 – Facebook 28.312)
  • Har over 1,6 millioner visninger totalt med et gjennomsnitt på over 20 500 per dag.
  • Har til nå over 71.000 delinger og rundt 485 000 likes totalt
  • Produsert og distribuert av TV- Inter, som bl.a. står bak produksjoner som Reisen hjem, Pastor på prøve og Velkommen hjem.

Kilde: TV-Inter

Medierosen

  • En oppmuntringspris fra Tro & Medier som går til en person, et program eller en redaksjon som har løftet frem kristen tro eller gode verdier i de allmenne mediene.
  • Prisen er en innrammet illustrasjon av Ina Sæther Berger.
  • De andre nominerte i år var: Benjamin Karlsen, «Einig?» med Ingunn Solheim (Nrk), Per Arne Dahl, Chris Duwe og Birgitte B. Larssen.
  • Juryens rolle har vært å nominere kandidater, mens folket har stemt frem vinneren gjennom sommeren.
  • Juryen har i år bestått av: Siv Ane Nerhus, kommunikasjonsrådgiver i NMS, Lars Dahle, førsteamanuensis på NLA og daglig leder i Damaris Norge, og Jarle Haugland, daglig leder i Tro & Medier.
  • Tidligere vinnere av Medierosen er bl.a. Trygve Skaug, Lisa Børud, Andreas Håtveit, NRK for «Salmeboka minutt for minutt» og «Salmer til alle tider» og Aftenposten for «Sweatshop».

Kilde: KPK og Tro & Medier

    Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

    Bli fastgiver i nettVerket eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

    Be for mediene

    Søndag 27.oktober 2024 inviterer vi alle kristne til å være med på en nasjonal bønnedag for mediene. Kan deres fellesskap også be for mediene denne dagen?  PDF 7 Bønner Last ned video som kan vises den 27.oktober Grunnen til at vi arrangerer dette, er todelt:  Mediene...

    #

    Siste innlegg

    $

    Smittende tro i beste sendetid

    «Sekularisering; et vinn eller forsvinn for norsk misjon?» Spørsmålet ble stilt på misjonskonferansen LINK, og avslutningen av konferansen gav et befriende svar på spørsmålet.

    Ukas ros til «Mobil-lappen»

    Mobil-lappen er en leken øvelse laget for barn som enten har eller ønsker seg egen mobil. – Dette er et flott vektøy som legger til rette for dialog mellom foreldre og barn når de skal få sin første mobiltelefon, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

    Lytting i en verden med tusen stemmer

    Lytting i en verden med tusen stemmer

    «Hør hva Ånden sier til menigheten», skriver Johannes ned – etter en åpenbaring Gud gir ham, der han sitter på øyen Patmos. Lite visste trolig han hvor aktuelt dette skulle være i vår tid, nesten to tusen år etterpå, i en verden full av skjermer.

    Medierosen 2016 til Andreas Håtveit

     – Vi opplever at Andreas Håtveit representerer noe av kjernen i det vi i Familie & Medier ønsker å bidra til, et samfunn der det frigjørende og livsglade budskapet om Jesus kommer frem i mediene, sier Jarle Haugland. 

    Det kommer frihet

    «Når vanlige norske barn får sitt første møte med sex gjennom nettporno, har de voksne sviktet. Det er ubehagelig å tenke på», skrev Morgenbladet på lederplass 26.august. Det er på tide med handling for å bringe frihet, gjenopprettelse og helbredelse til mennesker.

    Lytting i en verden med tusen stemmer

    Vi trenger flere e-coacher!

    Vi har et stort behov for flere frivillige som kan ta på seg rollen som e-coach for mennesker som ønsker å lære mer om Jesus.

    Pappa og begeistret Pokémon Go-spiller

    Nå har jeg spilt Pokémon Go i et par uker. Og jeg må innrømme at jeg – med begrenset interesse for spill – er begeistret. Men hva om spillet inneholder okkulte symboler? 

    Ukas ros til Ola Schrøder Røyset

     Målet med videoen til Røyset er å utvide folks perspektiv når det gjelder aktiv dødshjelp. – Dette er et sterkt innlegg i debatten, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier. 

    Hjelp mennesker til frihet!

    Ingenting i mediene er så destruktivt som pornografi. Den er tiltrekkende og kan i begynnelsen virke spennende og uskyldig. Sannheten er at det fanger mennesker i et kvelertak som er svært vanskelig å komme fri fra. Vil du hjelpe mennesker fri?

    Hva vil regjeringen med en allmennkringkaster?

    TV 2s nei til å søke på avtalen om kommersiell allmennkringasting åpner opp for å finne tilbake til forståelsen av hva det innebærer å være en allmennkringkaster. Livssyn bør være en helt naturlig del av dette oppdraget.

    Ukas ros til Pokémon Go-kateket

    Sist søndag åpnet kateket Sven-Ove Rostrup Olsvik kirke for Pokémon Go-spillere. – Supert at kirken holder åpent og inviterer til felleskap for folk i nærmiljøet, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

    Lytting i en verden med tusen stemmer

    Hvordan dele evangeliet på nettet?

    Kan vi i F&M hjelpe kristne med å nå ut med evangeliet på internett? 1.august overtok vi Jesus.net-konseptet fra Indremisjonsforbundet. Her er ett eksempel på hvordan verktøyene i Jesus.net-konseptet kan brukes for å føre søkende mennesker fra skjermen og inn i et kristent fellesskap.

    Bare en tanke..

    Jeg var i Israel i helgen. Det var en kontrastfylt helg. Kvelden vi kom ble det begått et terrorangrep. To menn utkledd som ortodokse...

    Bill.mrk. «Mann 40»

    I vinter opplevde jeg at det begynte å komme inn venneforespørsler på Facebook fra unge, pene og gjerne lettkledde kvinner. Jeg forstod raskt at profilene var falske, men lurte på hva som hadde forårsaket denne plutselige tilstrømningen. Så gikk det opp for meg: Jeg hadde fylt 40.

    Ukas ros til «Sweatshop – jakten på en levelønn»

    – Det er utrolig å se hvor mange som risikerer livet for levelønnsaken. De risikerer livet, så vi må i det minste gjøre noe, sier Sarah Tjulander i den nye sesongen av «Sweatshop – jakten på en levelønn». AftenpostenTV følger opp tråden fra første sesong, som ble sett av over 8 millioner.  

    Hvem skal få Medierosen 2016?

    Hvem synes du fortjener ros i mediene? Medierosen er en oppmuntringspris som går til en person eller en redaksjon som har løftet frem...

    Bare en tanke om «Unge lovende»

    «Vi trøster hverandre med våre patetiske liv». Det er et ledetema i serien, fortalte skuespillerne under Nordiske Mediedager.

    #
    $