Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

– Menigheter mister medietalentene

av | 28. aug, 2018 | Nyheter

– Menigheter mister medietalentene

av aug 28, 2018

Av: Ingunn Marie Ruud, KPK
KPK

Leder for mediekonferansen MELT mener ungdom med interesse for media trenger bedre oppfølging i menighetene.

– Menighetene må se hva de har og tenke større om hva media er, sier Asbjørn Furre.

Han er leder for den kristne mediekonferansen MELT som arrangeres i Oslo i oktober.  MELT kommer ut av et felles initiativ mellom TV Inter, Filadelfiakirken Oslo og Tro & Medier. 

Av: Ingunn Marie Ruud, KPK
KPK

Furre frykter at unge medietalenter forsvinner fra menighetene fordi de ikke får den oppfølgingen han mener de fortjener.

– Det er ikke meningen å rakke ned på menighetene, men bevisstgjøre dem på hvilken kompetanse disse menneskene sitter på og kan bidra med både i menigheten og samfunnet, sier han.

Furre mener at selv menigheter som driver med medieproduksjon ofte begrenser seg til enkle informasjonsvideoer for gudstjenesten.

– Når man kun blir bedt om å gjøre enkle repetitive oppgaver får man ikke kreativ inspirasjon. Da ender man fort opp med å bli utbrent og lei eller man tar talentet sitt med et annet sted enn i menigheten, sier han.

TRENGER KRISTNE: Leder for Mediekonferansen MELT, Asbjørn Furre, mener mediebransjen trenger flere kristne stemmer og håper menighetene bedre vil følge opp unge medietalenter. FOTO: Ingunn Marie Ruud, KPK

Viktig for mediebransjen

– Media er alt fra tekst til visuelt til lyd og annen kreativitet og er noe menigheter bør ha alle forutsetninger for å være best i landet på. Da må vi tenke sammen og se hva vi har i hendene, sier Furre.

MELT-lederen tror også at menighetenes manglende oppfostring av medietalenter hindrer mange å velge en karriere innenfor mediebransjen.

– Mediebransjen trenger flere dyktige, kristne stemmer. Infovideoer er bra, men om vi skal nå denne verden så trenger vi dyktige, åndsfylte historiefortellere som er koblet på kreativitetens kilde, Gud, sier Furre.

Medieundersøkelsen som ble presentert på Nordiske mediedager i mai i år viste at kun 1 av 4 journalister bekjenner seg til en bestemt religion. Det er betydelig mindre enn generelt i befolkningen der tallet ligger på rundt 50 prosent ifølge tall fra Statistisk Sentralbyrå.

– Faren ved å være ung og dyktig er at man tenker at man klarer det alene. Jeg tror at om man får ryggdekning av mentorer og folk som har gått foran, så vil man bevare en ydmykhet, noe jeg selv har savnet i mediebransjen, sier Furre.

Visuelt språk

En som også brenner for at unge kristne skal finne sin plass i mediebransjen er Christer Dyngeland (26) som jobber som videoprodusent og fotograf.

– Å få kristne inn i mediebransjen handler om å kunne snakke et språk folk forstår. Det visuelle språket blir viktigere og viktigere for å få budskapet fram, sier han.

Han opplevde selv å få god oppfølging i pinsekirken Tabernaklet i Bergen der han vokste opp og var engasjert i media.

– For meg var det essensielt å kunne gå i fotsporene til andre og få opplæring i kirken. En skal ikke undervurdere effekten av å ha noen man kan spørre og få råd av, sier Dyngeland som nå er aktiv i Salt Bergenskirken.

Hans beste råd til menigheter er å slippe ungdommene løs.

FIKK OPPFØLGING: For Christer Dyngeland var oppfølging i menigheten avgjørende for at han i dag jobber som videoprodusent. Her er han på jobb for musikkvideoen til «Mr Big» av dePresno gjennom produksjonsselskapet Fill In Productions. FOTO: Kevin Andreas Smilden

– De må våge å la de unge få boltre seg, tilgjengeliggjøre ressurser og gi dem tillitt. Sett gjerne av et budsjett til media, slik at ungdommen føler de får noe igjen for innsatsen i form av oppfølging og utstyr.

Drømmer om mentorordning

Sammen med Furre og MELT drømmer Dyngeland om en mentorordning hvor erfarne mediearbeidere tar unge lovende under sine vinger.

– Gjennom MELT-konferansen kan man også få koblet seg på et profesjonelt nettverk og komme i kontakt med folk som har vært i bransjen lenge. Jeg tror det kan bety mye for kristen-Norge, sier Dyngeland.

Både Dyngeland og Furre tror mentoringen kan gå begge veier.

– Det kan fort være at en 50- åring skal bli mentoret av en 25-åring fordi den unge kan mer innenfor et fagfelt. Man må legge av seg stoltheten og gå ydmykt inn og tenke at dette er noe man gjør sammen, sier Furre.

– De som har vært i bransjen lenge kan mye, mens de unge kanskje kan mer om nye former for media. Selv spør jeg ofte de yngste tenåringene i kirken til råds, legger Dyngeland til.

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Jesus synlig i julen

Vi ønsker å gjøre Jesus synlig i julen! La mennesker rundt deg få glimt av Jesus gjennom dine sosiale medier denne førjulstida.

#

Siste innlegg

$

Den livsviktige ventingen

I en tid der smarttelefonen alltid er innenfor rekkevidde, klar til å underholde oss, har venting dårlige kår. Og dermed forsvinner også forventningen. Pinsehøytiden kaller oss til å gå en annen vei. 

Jesus kommer igjen!

Kristi himmelfartsdag utfordrer oss i Norge i dag til å løfte blikket, la forventningen oppstå – og misjonsengasjementet vekkes.

Ukas ros til Kari-Hilde French

– Hun har formidlet morskjærlighet, nestekjærlighet, nåde og forsoning på en forbilledlig måte, sier redaktør i Tro & Medier, Berit H. Steensen.

Vi trenger journalister som forstår kristen tro

I dag var det en ulykke i Bergens mest trafikkerte kryss. Det var en tydelig blindsone-situasjon. Når man ikke ser godt nok etter, eller kjenner til trafikkbildet, kan det oppstå farlige situasjoner. Det bør også journalister ta på alvor i møte med livssynsmangfoldet.

Jesus synlig – i 17.mai-toget i Bergen

Jesus synlig – i 17.mai-toget i Bergen

I dag gikk jeg i 17.mai-tog i Bergen sammen med Bergens Indremisjon – og andre som ønsket å være med og synge kristne sanger for de tusener som stod og så på toget. Som vanlig gikk jeg med en klump i halsen.

Derfor blir vi Tro & Medier

Hva vil det si å være en kristen medieorganisasjon i et etterkristent land? Svarene har ført til en styrket misjonsstrategi og endret navn på organisasjonen.

Ukas ros til «Beat for beat»

– Det sentrale budskapet om Jesus og frelsen ble nært og personlig under sist sending av «Beat for beat» på NRK, sier redaktør i Tro & Medier, Berit H. Steensen.

Vi har en elefant i kirken!  

Vi har en elefant i kirken!  

Pornografi som læringsarena er en katastrofe for noe av det vakreste Gud har ment skulle skje mellom mann og kvinne. Vi har et ansvar ovenfor den kommende generasjonen, vi må se skammen i øynene og snakke om det.

Ukas ros til «Menneskeverd»

– Menneskeverd har frontet Rockesokk-kampanjen på en flott måte og de har skapt engasjement for en veldig viktig sak, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Bare en tanke…

Jeg er oppvokst i et aktivt kristent hjem og ble tidlig interessert i teologi. Analyse av bibeltekster var min favorittsyssel fra ungdomsskolen,...

Ukas ros til «Anno»

– Vi har mottatt ros på programmet fra flere hold. Det har godt innhold og er nærmest er fritt for dårlig språk, sier redaktør Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Selger sjelen for komfort

Vi søker det enkle, det komfortable, til nesten hvilken som helst pris. Hva er egentlig baksiden med at alt skal være enklest mulig? 

Nytt nettkurs på kurs.omGud.net – Det ondes problem

Nytt nettkurs på kurs.omGud.net – Det ondes problem

Nå har vi åpnet opp et nytt gratis nettkurs på kurs.omGud.net som tar opp temaet «Det ondes problem». Det er et stort, vondt og vanskelig spørsmål som det er viktig å tenke gjennom både for kristne og ikke-kristne.

Trygghet i et samfunn preget av frykt

Et blikk på nyhetsbildet viser oss et ustabilt vestlig samfunn, i noens øyne på vei mot sammenbrudd. Hva gjør det med oss? Jeg er redd det fører til et samfunn styrt av frykt. For å overleve som samfunn og medmennesker trenger vi å bevege oss i en annen retning.

Fem lærdommer fra lignelsen om såmannen

Jeg var nylig i Misjonssalen Ålesund og talte. Søndagens tekst var lignelsen om såmannen, som vi finner i Luk 8. Her er fem viktige lærdommer jeg mener vi kan hente fra denne lignelsen.

Å gjøre Jesus synlig

Jeg leder en organisasjon som ønsker å gjøre Jesus synlig i mediene. Det er ikke et ufarlig oppdrag. Synligheten kan fort vise seg å være en destruktiv venn.

Ukas ros til Nåde-skilt på Ål stasjon

Konfirmantene på Ål arbeidet med temaet nåde i forbindelse med reformasjonsjubileet. De laget seks skilt som henger på ulike bygninger i sentrum. – Dette er et flott initiativ og er med på å gjøre Jesus synlig, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

#
$