Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Når Leo lytter, er det verdt høre etter

av | 10. jan, 2019 | Mediekommentaren

Når Leo lytter, er det verdt høre etter

av jan 10, 2019

Foto: NRK
Programleder Leo Ajkic har reist rundt i landet og snakket med mennesker om hva som uroer dem. Resultatet har blitt programserien «Uro» på NRK, der Ajkic tar opp uroen for innvandring, velferdsstatens kollaps, sosiale medier og ensomhet, terror og klimaendringer. 

Serien kunne knapt ha kommet på et bedre tidspunkt. På mange områder har den offentlige debatten hardnet til, ikke minst i kommentarfelt og sosiale medier. Dette bidrar til en opplevelse av økt polarisering i samfunnet. Nettroll sprekker ikke i offentlighetens lys, det virker mer som om oppmerksomheten gir dem næring. Og man trenger bare si Trump, Listhaug, innvandring, Pridenorske verdier, islam eller Støre, før trollene våkner til live og på ulike måter lar eder og galle få utløp. Uavhengig av hvor de befinner seg i det politiske landskapet.  

Det er på tide å stoppe opp og spørre oss om dette er en vei vi ønsker å fortsette å gå på. Hvilket samfunn overlater vi til neste generasjon om disse trendene får grobunn? 

«Jeg vil høre hva som uroer det norske folk. For kanskje kan uro bli til håp», sier Ajkic i introen til programserien. Og i programomtalen skriver NRK: «Uro skal Leo lytte til bekymringer. Han tror at hvis vi lytter til hverandre, kan vi unngå at uroen vokser seg stor og blir til frykt og splittelse.» 

Det kan virke naivt. Er det slik at bare vi snakker sammen, blir alt bra? Nei, det mener verken Leo Ajkic eller jeg. Ondskap må konfronteres, urett bekjempes og vi må få en slutt på undertrykkelse i alle former. Forakten, og dens storebror: hatet, må vi ikke ta lett på og tro at forsvinner bare vi snakker sammen. Det finnes faktisk uro og frykt som er sunn. 

Samtidig tror jeg vi trenger mer naivitet. En forventning om at broer kan bygges over de dypeste kløfter og forståelse oppstå på de mest uventede steder. Et samfunn der man elsker sine meningsmotstandere, ja, til og med sine fiender. 

«Det å leve sammen kan være vanskelig,» sier Ajkic. «Det nytter ikke å late som om det alltid er lett. Så lytt til uroen til dem du er uenig med. Kanskje finner dere løsningen. Sammen.» 

Den bibelske forfatteren Jakob skriver i sitt brev: «Dette må dere vite, mine kjære søsken: Enhver skal være rask til å høre, men sen til å tale og sen til å bli sint.» Leo og Jakob kunne blitt gode venner. Begge to er lyttingens apostler. Og jeg heier på dem. For i lyttingen tar vi den andre på alvor. Vi skaper en arena for forståelse – og i beste konsekvens, forsoning. Trolig blir vi ikke alltid enige. Men uenighet er ikke farlig.  

Jeg tror også lyttingen må starte i det virkelige liv, ikke på nett eller i debattspalter, der kommunikasjonen er svært mangelfull. 80 prosent av vår kommunikasjon er non-verbal. I sosiale medier er stort sett alt dette tatt bort, som tonefall og kroppsspråk – i tillegg til at vi mister evnen til å justere oss fortløpende i møte med den andres reaksjoner på hva vi sier. Det er et dårlig klima for forståelse og forsoning. Nei, la oss heller ta en kopp kaffe sammen. Eller kakao, for oss som liker det bedre. 

«All frykt kommer av at vi elsker noe», skal den katolske helgenen og dominikanermunken Thomas Aquinas ha sagt. Kanskje det er et godt sted å begynne når vi skal forstå hverandres uro og bekymringer. I stedet for å karikere en meningsmotstander, start med å anerkjenne at drivkraften sjeldent er ondskap, men et ønske om å beskytte noe vedkommende holder for dyrebart. Hvis dere lytter godt, vil dere kanskje finne ut at dere kan starte på et felles sted der dere anerkjenner det den andre elsker.  

Og når du har lyttet godt nok til å forstå den andre, kan du selv tale. For bare den som lytter, fortjener å bli hørt. 

Jarle Haugland
daglig leder

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Be for mediene

Søndag 27.oktober 2024 inviterer vi alle kristne til å være med på en nasjonal bønnedag for mediene. Kan deres fellesskap også be for mediene denne dagen?  PDF 7 Bønner Last ned video som kan vises den 27.oktober Grunnen til at vi arrangerer dette, er todelt:  Mediene...

#

Siste innlegg

$

Ukas ros til «Mobil-lappen»

Mobil-lappen er en leken øvelse laget for barn som enten har eller ønsker seg egen mobil. – Dette er et flott vektøy som legger til rette for dialog mellom foreldre og barn når de skal få sin første mobiltelefon, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Smittende tro i beste sendetid

«Sekularisering; et vinn eller forsvinn for norsk misjon?» Spørsmålet ble stilt på misjonskonferansen LINK, og avslutningen av konferansen gav et befriende svar på spørsmålet.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Lytting i en verden med tusen stemmer

«Hør hva Ånden sier til menigheten», skriver Johannes ned – etter en åpenbaring Gud gir ham, der han sitter på øyen Patmos. Lite visste trolig han hvor aktuelt dette skulle være i vår tid, nesten to tusen år etterpå, i en verden full av skjermer.

Medierosen 2016 til Andreas Håtveit

 – Vi opplever at Andreas Håtveit representerer noe av kjernen i det vi i Familie & Medier ønsker å bidra til, et samfunn der det frigjørende og livsglade budskapet om Jesus kommer frem i mediene, sier Jarle Haugland. 

Det kommer frihet

«Når vanlige norske barn får sitt første møte med sex gjennom nettporno, har de voksne sviktet. Det er ubehagelig å tenke på», skrev Morgenbladet på lederplass 26.august. Det er på tide med handling for å bringe frihet, gjenopprettelse og helbredelse til mennesker.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Vi trenger flere e-coacher!

Vi har et stort behov for flere frivillige som kan ta på seg rollen som e-coach for mennesker som ønsker å lære mer om Jesus.

Pappa og begeistret Pokémon Go-spiller

Nå har jeg spilt Pokémon Go i et par uker. Og jeg må innrømme at jeg – med begrenset interesse for spill – er begeistret. Men hva om spillet inneholder okkulte symboler? 

Ukas ros til Ola Schrøder Røyset

 Målet med videoen til Røyset er å utvide folks perspektiv når det gjelder aktiv dødshjelp. – Dette er et sterkt innlegg i debatten, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier. 

Hjelp mennesker til frihet!

Ingenting i mediene er så destruktivt som pornografi. Den er tiltrekkende og kan i begynnelsen virke spennende og uskyldig. Sannheten er at det fanger mennesker i et kvelertak som er svært vanskelig å komme fri fra. Vil du hjelpe mennesker fri?

Ukas ros til Pokémon Go-kateket

Sist søndag åpnet kateket Sven-Ove Rostrup Olsvik kirke for Pokémon Go-spillere. – Supert at kirken holder åpent og inviterer til felleskap for folk i nærmiljøet, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Hva vil regjeringen med en allmennkringkaster?

TV 2s nei til å søke på avtalen om kommersiell allmennkringasting åpner opp for å finne tilbake til forståelsen av hva det innebærer å være en allmennkringkaster. Livssyn bør være en helt naturlig del av dette oppdraget.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Hvordan dele evangeliet på nettet?

Kan vi i F&M hjelpe kristne med å nå ut med evangeliet på internett? 1.august overtok vi Jesus.net-konseptet fra Indremisjonsforbundet. Her er ett eksempel på hvordan verktøyene i Jesus.net-konseptet kan brukes for å føre søkende mennesker fra skjermen og inn i et kristent fellesskap.

Bare en tanke..

Jeg var i Israel i helgen. Det var en kontrastfylt helg. Kvelden vi kom ble det begått et terrorangrep. To menn utkledd som ortodokse...

Bill.mrk. «Mann 40»

I vinter opplevde jeg at det begynte å komme inn venneforespørsler på Facebook fra unge, pene og gjerne lettkledde kvinner. Jeg forstod raskt at profilene var falske, men lurte på hva som hadde forårsaket denne plutselige tilstrømningen. Så gikk det opp for meg: Jeg hadde fylt 40.

Ukas ros til «Sweatshop – jakten på en levelønn»

– Det er utrolig å se hvor mange som risikerer livet for levelønnsaken. De risikerer livet, så vi må i det minste gjøre noe, sier Sarah Tjulander i den nye sesongen av «Sweatshop – jakten på en levelønn». AftenpostenTV følger opp tråden fra første sesong, som ble sett av over 8 millioner.  

Hvem skal få Medierosen 2016?

Hvem synes du fortjener ros i mediene? Medierosen er en oppmuntringspris som går til en person eller en redaksjon som har løftet frem...

#
$