Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

– Ser på det som et kall

av | 7. jan, 2019 | Nyheter

– Ser på det som et kall

av jan 7, 2019

Kjetil Fyllingen har ledet omGud.net i to år og lanserte nylig et nytt nettkurs med Egil Svartdahl. Nettmisjonæren lever livet for å finne søkende mennesker på nett.

Den store glassdøren er skjøvet til side og den friske morgenluften slipper inn. Kjetil har tatt med seg laptopen opp på spisebordet og kan la seg inspirere av friske grønntoner fra trær og gress på utsiden.

Til vanlig jobber han i kjelleren, på sitt eget hjemmekontor. Kjetil Fyllingen er misjonær på hjemmebane, eller ikke på, men fra. Fra stolen sin, i kjelleren på Stord, driver han nettevangeliseringsarbeidet til Tro & Medier, omGud.net.

– Det fungerer egentlig på samme måte som offline evangelisering, sier Kjetil.

Han nevner både gateevangelisering og dør-til-dør-aksjoner som lignende eksempler.

– Vi søker aktivt etter mennesker og prøver å få oppmerksomheten. Det gjør vi på nett, gjennom Facebook og Instagram. Vi prøver å treffe folk der de er med annonser og ønsker å skape interesse og få en dialog.

Samtidig som han oppsøker folk gjennom annonser, prøver Kjetil å finne de som er søkende. Gjennom annonser på Google, leder han folk som søker etter blant annet påske, pinse, bønn og universets start inn på omGud.net og videre til nettkurs.

Diskuterte med sinte ateister

Men la oss spole litt tilbake – før Kjetil sjonglerte mellom tre jobber for Tro & Medier, Damaris og Preik.tv.

Bli bedre kjent med Kjetil og bli en fast lytter av hans Lekendelett Bibelpod

– Jeg startet tidlig på diverse internettforum. Jeg var ungdomsarbeider i Midthordland Indremisjon på slutten av 90-tallet. Det var på den tiden vi måtte koble oss på nett via analogt modem, mimrer Kjetil.

– På forumet diskuterte jeg og delte bibelvers, men det var mest sinte ateister som var der, ler Kjetil.

Det var ikke dette som var jobben hans, men han mener det var naturlig.

– Kristne har alltid vært på hugget. Vi har lagd filmer, produsert radio og kommet raskt i gang med nye medier. Samtidig var ikke de første forsøkene på nettevangelisering så gode. Det ble en del krangling og lite produktivt, men vi lagde også nettsider hvor vi la ut bilder og prøvde å rekruttere og informere ungdommene.

Et kall

Årene gikk og nye medier dukket opp. I 2009 ba Kjetil en bønn om at Gud måtte gi ham internett.

– Etter det har det snudd fra å være barne- og ungdomsarbeider til å bli internett på fulltid. Det ser jeg på som et kall, forteller han.

Bare de siste 20 årene har det vært enorme endringer på nett. Mange muligheter, men også mange feller. Det skremmer ikke Kjetil.

– Dette gir mening når man ser at folk er søkende. Vi har verdens beste og viktigste budskap.

– Legger det aldri helt fra meg

Kjetil Fyllingen styrer nettevangeliseringsarbeidet til Tro & Medier fra sitt hjemmekontor på Stord. Foto: Simen Søvik

På spørsmålet om dette blir mer enn en jobb svarer han raskt og kontant.

– Det er mer en livsstil, sier han med et smil.

Han har stått med tannkosten i den ene hånden og mobilen i den andre og svart på ekteskapsspørsmål. En annen gang var han strandet i skogen utenfor Brønnøysund og prøvde desperat å laste opp en Preik.tv- andakt ved hjelp av veldig tregt nett på mobilen.

Kjetil er på jobb nesten døgnet rundt.

– Vi prøver å ha skjermfrie perioder hjemme, gjerne mellom tre og åtte. Som familie har vi en del fokus på det, men jeg legger det aldri helt fra meg. Jeg følger med på mailen hele dagen.

– Vi er på rett vei

Vi rusler ned trappen og tar en svipptur innom husets hjemmekino.

– Det blir alt for lite tid her inne, dessverre. Eldstejenten har av og til med seg noen venninner, men jeg skulle gjerne sett flere filmer, forteller han i det vi rusler videre.

En liten gang og noen dører lenger borte ligger hjemmekontoret. Det er ikke mange kvadratmeter, men på den ene veggen har han fått opp et stort lerret og de resterende veggene er dekket med lydisolerende skumplater.

Nye nettkurs

Vi jobber med nye nettkurs for en yngre målgruppe og en eldre. Vi setter pris på alle gaver som kan realisere kursene.

Vipps en gave til kurset på 63676.

Her følger han opp kursdeltakere, e-coacher og produserer filmer og podkaster. De siste månedene har det vært det fokus på det nye nettkurset med Egil Svartdahl som ble lansert på høsten i 2018. Manusskriving, logistikk, planlegging av nye nettsider og opplæring av nye e-coacher. Det har vært stille før stormen, men nå håper han stormen kommer.

– Gjennom hele historien til omGud.net har vi hatt en god visjon og et ønske om å nå ut med evangeliet på nett. Verktøy og innhold har ikke vært optimalt, men mennesker har likevel kommet til tro. Nå mener jeg vi er der vi skal være.

Verktøyet er godt. Mulighetene for annonsering er tilstede og innholdet er perfekt til den målgruppen omGud.net har sett seg ut.

– Vi er på rett vei. Det blir spennende å se om det nye nettkurset kan lede mennesker fra mørket til lyset, fra døden til livet.

Bli bedre kjent med Kjetil og bli en fast lytter av hans Lekendelett Bibelpod

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Be for mediene

Søndag 27.oktober 2024 inviterer vi alle kristne til å være med på en nasjonal bønnedag for mediene. Kan deres fellesskap også be for mediene denne dagen?  PDF 7 Bønner Last ned video som kan vises den 27.oktober Grunnen til at vi arrangerer dette, er todelt:  Mediene...

#

Siste innlegg

$

Ukas ros til «Mobil-lappen»

Mobil-lappen er en leken øvelse laget for barn som enten har eller ønsker seg egen mobil. – Dette er et flott vektøy som legger til rette for dialog mellom foreldre og barn når de skal få sin første mobiltelefon, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Smittende tro i beste sendetid

«Sekularisering; et vinn eller forsvinn for norsk misjon?» Spørsmålet ble stilt på misjonskonferansen LINK, og avslutningen av konferansen gav et befriende svar på spørsmålet.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Lytting i en verden med tusen stemmer

«Hør hva Ånden sier til menigheten», skriver Johannes ned – etter en åpenbaring Gud gir ham, der han sitter på øyen Patmos. Lite visste trolig han hvor aktuelt dette skulle være i vår tid, nesten to tusen år etterpå, i en verden full av skjermer.

Medierosen 2016 til Andreas Håtveit

 – Vi opplever at Andreas Håtveit representerer noe av kjernen i det vi i Familie & Medier ønsker å bidra til, et samfunn der det frigjørende og livsglade budskapet om Jesus kommer frem i mediene, sier Jarle Haugland. 

Det kommer frihet

«Når vanlige norske barn får sitt første møte med sex gjennom nettporno, har de voksne sviktet. Det er ubehagelig å tenke på», skrev Morgenbladet på lederplass 26.august. Det er på tide med handling for å bringe frihet, gjenopprettelse og helbredelse til mennesker.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Vi trenger flere e-coacher!

Vi har et stort behov for flere frivillige som kan ta på seg rollen som e-coach for mennesker som ønsker å lære mer om Jesus.

Pappa og begeistret Pokémon Go-spiller

Nå har jeg spilt Pokémon Go i et par uker. Og jeg må innrømme at jeg – med begrenset interesse for spill – er begeistret. Men hva om spillet inneholder okkulte symboler? 

Ukas ros til Ola Schrøder Røyset

 Målet med videoen til Røyset er å utvide folks perspektiv når det gjelder aktiv dødshjelp. – Dette er et sterkt innlegg i debatten, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier. 

Hjelp mennesker til frihet!

Ingenting i mediene er så destruktivt som pornografi. Den er tiltrekkende og kan i begynnelsen virke spennende og uskyldig. Sannheten er at det fanger mennesker i et kvelertak som er svært vanskelig å komme fri fra. Vil du hjelpe mennesker fri?

Ukas ros til Pokémon Go-kateket

Sist søndag åpnet kateket Sven-Ove Rostrup Olsvik kirke for Pokémon Go-spillere. – Supert at kirken holder åpent og inviterer til felleskap for folk i nærmiljøet, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Hva vil regjeringen med en allmennkringkaster?

TV 2s nei til å søke på avtalen om kommersiell allmennkringasting åpner opp for å finne tilbake til forståelsen av hva det innebærer å være en allmennkringkaster. Livssyn bør være en helt naturlig del av dette oppdraget.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Hvordan dele evangeliet på nettet?

Kan vi i F&M hjelpe kristne med å nå ut med evangeliet på internett? 1.august overtok vi Jesus.net-konseptet fra Indremisjonsforbundet. Her er ett eksempel på hvordan verktøyene i Jesus.net-konseptet kan brukes for å føre søkende mennesker fra skjermen og inn i et kristent fellesskap.

Bare en tanke..

Jeg var i Israel i helgen. Det var en kontrastfylt helg. Kvelden vi kom ble det begått et terrorangrep. To menn utkledd som ortodokse...

Bill.mrk. «Mann 40»

I vinter opplevde jeg at det begynte å komme inn venneforespørsler på Facebook fra unge, pene og gjerne lettkledde kvinner. Jeg forstod raskt at profilene var falske, men lurte på hva som hadde forårsaket denne plutselige tilstrømningen. Så gikk det opp for meg: Jeg hadde fylt 40.

Ukas ros til «Sweatshop – jakten på en levelønn»

– Det er utrolig å se hvor mange som risikerer livet for levelønnsaken. De risikerer livet, så vi må i det minste gjøre noe, sier Sarah Tjulander i den nye sesongen av «Sweatshop – jakten på en levelønn». AftenpostenTV følger opp tråden fra første sesong, som ble sett av over 8 millioner.  

Hvem skal få Medierosen 2016?

Hvem synes du fortjener ros i mediene? Medierosen er en oppmuntringspris som går til en person eller en redaksjon som har løftet frem...

#
$