– Støtten fra Tro & Medier var avgjørende
“Den magiske boka” er en kortfilm om to tenåringer som oppdager Bibelen for første gang. En spennende og actionfylt animasjonsfilm. Joakim Skavern fra Verdiverkstedet kaller det “en slags filmtrailer for Bibelen”.
– Målgruppa vår er 10-12-åringer. Og vi har lagd noen heftige scener og mye humor, sier han.
Brødrene Shaun og Andrew Higton er manusforfattere. De har skrevet og regissert zombieserien Dead of the Night på Snapchat. De er de eneste i Norge som har laget en såkalt Snap Original. Dette er høyt tempo og mye action laget for en ung målgruppe. Tvillingbrødrene Markus Vad Flaaten og Tommy Vad-Funderud er animasjonsregissører for filmen.
– Kortfilmen blir ferdig i løpet av januar. Og vi jobber nå med å få til en tradisjonell festivaldistribusjon av filmen, før den lanseres på ulike skoletjenester som Cappelen Damm. Etter det blir det mulig for andre organisasjoner og kirker å ta i bruk filmen, forteller Skavern, som tror og håper at dette prosjektet vil treffe unge folk og skape en begeistring for Bibelen.
Helt avgjørende
– Støtten fra Tro & Medier var helt avgjørende for prosjektet, fortsetter Skavern, som sier at de i tillegg har fått støtte fra Bibelselskapet, Stiftelsen TV Inter Norge og Frelsesarmeen.
– Dette blir noe av det mest ambisiøse animasjonsprosjektet om Bibelen som har blitt laget i Norge. Kortfilmen har store kunstneriske ambisjoner. Her er det masse som skjer på kort tid og det krever mye animasjon, rikt illustrerte bakgrunner og høyt produksjonsnivå. Selv om filmen bare er tre minutter lang så snakker vi om 60 forskjellige bakgrunnstegninger, en haug av ulike karakterer som skal animeres og masse effekter som lyn, vann og glødestreker. Dette er dyrt å lage og helt umulig for oss å få til uten sponsorer som ser potensialet og støtter visjonen vår, forteller han.
Ellers har Verdiverkstedet masse annet på gang. De jobber fortsatt med filmer for The Bible Project, snart lanseres en miniserie om følelser på TV2 og gjennom året skal de lage en ny sesong av Reventyr for NRK Super.
Og Joakim Skavern er ikke i tvil om viktigheten av å få stipendmidler tidlig i prosjektene.
– Å støtte prosjekter tidlig er kjempeviktig. På den måten kan gode ideer få bein å gå på. Vi trenger mer av dette for å kunne lage godt innhold som når ut til bredden av det norske folk. Kvalitet er dyrt, men helt nødvendig for å bryte igjennom lydmuren og skille seg ut i markedet. Jeg har selv veldig troen på å heller lage mindre innhold med høyere kvalitet enn mye innhold med lavere kvalitet. Mitt innspill til Mediestipendet fremover er derfor: Større beløp til færre prosjekter, sier han.
Det koster oss 500 kr pr dag å lage podkastserien Bibelen på ett år. Kan du være med i et spleiselag for å få dette til? Kanskje du kan gi en spesiell dato i gave til noen? Gi din gave på Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824 og merk gaven med datoen eller datoene du ønsker å gi. Lytt til Bibelen på ett år her!
Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.
Fikk du med deg dette? Uke 40
I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro & Medier mener det er viktig å være bevisst på hva som rører seg i medielandskapet, og derfor har vi lagd en oversikt over...
– Vi trenger dere!
Vi er samlet i Incheon utenfor Seoul – over 5000 kristne fra over 200 land til historiens fjerde kongress i Lausannebevegelsen. Dette er en misjonsbevegelse for den evangeliske delen av kirkelandskapet. Biskoper, økonomistudenter, pastorer, gründere, generalsekretærer...
Ukas ros til Irene Ølberg og klikk.no
Vi i Tro & Medier ønsker å gi Ukas ros til Klikk.no for deres gripende artikkel om Irene Ølberg. Hennes utrolige historie om møtet med Jesus og overlevelse er både hjerteskjærende og inspirerende. Den 5. juni 1963 overlevde Irene Ølberg en tragisk russebussulykke...