Ukas ros går til Kripos og kampanjen «Delbart?»
Foto: Skjermdump fra filmen på YouTube
I alderen 13-18 år har 13 prosent delt nakenbilder av seg selv på nett det siste året, ifølge Medietilsynets Barn og medier-undersøkelse 2018. Nå tar politiet grep og ønsker å forebygge deling av seksualiserte bilder og videoer med kampanjen «Delbart?». Dette ønsker vi å rose!
– Jeg er imponert over ansvaret politiet viser og håper at foresatte følger opp med å våge å være tydelige voksne som utruster unge til å ta gode valg. Unge må oppleve seg verdifulle om de skal kunne sette grenser for seg selv, sier Alexis Lundh, leder for HeltFri-arbeidet til Tro & Medier.
Kampanjen er et interaktivt undervisningsopplegg for ungdommer i alderen 13-16 år og deres foreldre. Produksjon, oppbevaring og deling av nakenbilder og seksualisert innhold er ofte straffbart, men ikke mange ungdommer er klar over dette.
– Det er en kjensgjerning at seksualitet utforskes på nett. Derfor er det bra at politiet tar denne trenden på alvor og jobber aktivt for en lavere andel delinger, sier Alexis Lundh.
Vi retter en stor takk til politiet for dette arbeidet og ønsker å heie det frem.
· Flere nettaviser har skrevet om kampanjen.
I filmen treffer vi blant andre Kaisa som opplever ulike dilemmaer når det gjelder bildedeling. Laget av Wergeland Apenes/Ernö/Ferdi
Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.
Vær en algoritmemisjonær!
Har du noen gang tenkt på at hva du liker og kommenterer på Facebook, preger andres nyhetsstrøm?
Påskebudskapet på NRK
Her er oversikten over NRKs livssynsprogrammer på TV og radio i påsken.
Fem tips til hvordan du kan spre påskebudskapet
Det nærmer seg påske. For noen betyr det at tankene går til påskeegg, påskesol (kanskje), påskeferie, påskequiz, påskeliljer eller påskekrim. Men hvorfor feirer vi egentlig påske?