Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Ukas ros går til «Livvakten» Ingebjørg Blindheim

av | 31. okt, 2019 | Ukas ros

Ukas ros går til «Livvakten» Ingebjørg Blindheim

av okt 31, 2019

Foto: Skjermdump fra Debatten på NRK

Ingebjørg Blindheim er verken psykolog eller sykepleier, men hun redder mange liv. Gjennom dokumentarserien til NRK, om det skjulte nettverket Trigger Warning, blir vi kjent med 22-åringen. I et lukket nettverk på Instagram, er hun til stede som en slags livvakt for jenter som ønsker å ta livet sitt. Det fortjener ros.  

Ingebjørg Blindheim bøyer seg over mobilskjermen og blir stille, hun er klar til å vise medmenneskelighet. Vi har lyst til å rose henne for dette og si tusen takk! Også NRK fortjener ros for å løfte frem en livsviktig sak. 

Alexis Lundh, som jobber tett på ungdommer og har flere år arbeidet tett med barnevernet, sier at han dessverre ikke er overrasket over hva vi har sett denne uken, med lukkede grupper hvor unge i krise publiserer selvmordstanker og selvskading på ulikt vis.  

– Jeg husker godt Nettby og andre nettforum som ble brukt til dette tidlig i internetts historie. Ingeborg Blindheim viser medfølelse i dette mørket, og på mange måter representerer hun håp for mange unge som har mistet det. Ingeborg, som er ærlig om sitt eget liv, bør appellere til oss alle om å være lys i mørke, om å møte de utslåtte og om å kle den nakne. Hun er et vitne om at vi alle kan trøste, og at det å oppsøke hjelp er noe vi alle vil trenge i ulke perioder av livet.  

Ingebjørg er 22 år og sliter selv psykisk. Hun burde ikke vært ansvarlig for å ta denne jobben og følge opp andre unge jenter som sliter – det påpekte hun også selv da hun deltok i Debatten på NRK. Vi håper at denne serien fra NRK kan være en øyeåpner til Bent Høie og helse-Norge. 

Tusen takk Ingebjørg for din medmenneskelighet. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Be for mediene

Søndag 27.oktober 2024 inviterer vi alle kristne til å være med på en nasjonal bønnedag for mediene. Kan deres fellesskap også be for mediene denne dagen?  PDF 7 Bønner Last ned video som kan vises den 27.oktober Grunnen til at vi arrangerer dette, er todelt:  Mediene...

#

Siste innlegg

$

Ukas ros til «Mobil-lappen»

Mobil-lappen er en leken øvelse laget for barn som enten har eller ønsker seg egen mobil. – Dette er et flott vektøy som legger til rette for dialog mellom foreldre og barn når de skal få sin første mobiltelefon, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Smittende tro i beste sendetid

«Sekularisering; et vinn eller forsvinn for norsk misjon?» Spørsmålet ble stilt på misjonskonferansen LINK, og avslutningen av konferansen gav et befriende svar på spørsmålet.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Lytting i en verden med tusen stemmer

«Hør hva Ånden sier til menigheten», skriver Johannes ned – etter en åpenbaring Gud gir ham, der han sitter på øyen Patmos. Lite visste trolig han hvor aktuelt dette skulle være i vår tid, nesten to tusen år etterpå, i en verden full av skjermer.

Medierosen 2016 til Andreas Håtveit

 – Vi opplever at Andreas Håtveit representerer noe av kjernen i det vi i Familie & Medier ønsker å bidra til, et samfunn der det frigjørende og livsglade budskapet om Jesus kommer frem i mediene, sier Jarle Haugland. 

Det kommer frihet

«Når vanlige norske barn får sitt første møte med sex gjennom nettporno, har de voksne sviktet. Det er ubehagelig å tenke på», skrev Morgenbladet på lederplass 26.august. Det er på tide med handling for å bringe frihet, gjenopprettelse og helbredelse til mennesker.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Vi trenger flere e-coacher!

Vi har et stort behov for flere frivillige som kan ta på seg rollen som e-coach for mennesker som ønsker å lære mer om Jesus.

Pappa og begeistret Pokémon Go-spiller

Nå har jeg spilt Pokémon Go i et par uker. Og jeg må innrømme at jeg – med begrenset interesse for spill – er begeistret. Men hva om spillet inneholder okkulte symboler? 

Ukas ros til Ola Schrøder Røyset

 Målet med videoen til Røyset er å utvide folks perspektiv når det gjelder aktiv dødshjelp. – Dette er et sterkt innlegg i debatten, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier. 

Hjelp mennesker til frihet!

Ingenting i mediene er så destruktivt som pornografi. Den er tiltrekkende og kan i begynnelsen virke spennende og uskyldig. Sannheten er at det fanger mennesker i et kvelertak som er svært vanskelig å komme fri fra. Vil du hjelpe mennesker fri?

Ukas ros til Pokémon Go-kateket

Sist søndag åpnet kateket Sven-Ove Rostrup Olsvik kirke for Pokémon Go-spillere. – Supert at kirken holder åpent og inviterer til felleskap for folk i nærmiljøet, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Hva vil regjeringen med en allmennkringkaster?

TV 2s nei til å søke på avtalen om kommersiell allmennkringasting åpner opp for å finne tilbake til forståelsen av hva det innebærer å være en allmennkringkaster. Livssyn bør være en helt naturlig del av dette oppdraget.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Hvordan dele evangeliet på nettet?

Kan vi i F&M hjelpe kristne med å nå ut med evangeliet på internett? 1.august overtok vi Jesus.net-konseptet fra Indremisjonsforbundet. Her er ett eksempel på hvordan verktøyene i Jesus.net-konseptet kan brukes for å føre søkende mennesker fra skjermen og inn i et kristent fellesskap.

Bare en tanke..

Jeg var i Israel i helgen. Det var en kontrastfylt helg. Kvelden vi kom ble det begått et terrorangrep. To menn utkledd som ortodokse...

Bill.mrk. «Mann 40»

I vinter opplevde jeg at det begynte å komme inn venneforespørsler på Facebook fra unge, pene og gjerne lettkledde kvinner. Jeg forstod raskt at profilene var falske, men lurte på hva som hadde forårsaket denne plutselige tilstrømningen. Så gikk det opp for meg: Jeg hadde fylt 40.

Ukas ros til «Sweatshop – jakten på en levelønn»

– Det er utrolig å se hvor mange som risikerer livet for levelønnsaken. De risikerer livet, så vi må i det minste gjøre noe, sier Sarah Tjulander i den nye sesongen av «Sweatshop – jakten på en levelønn». AftenpostenTV følger opp tråden fra første sesong, som ble sett av over 8 millioner.  

Hvem skal få Medierosen 2016?

Hvem synes du fortjener ros i mediene? Medierosen er en oppmuntringspris som går til en person eller en redaksjon som har løftet frem...

#
$