Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Veikart til en god offentlig debatt

av | 14. jun, 2020 | Nyheter

1. Hva vil du skrive om?

Hvilket tema vil du skrive om, og hva vil du oppnå med teksten? Formuler tekstens hovedbudskap i én setning og la det gi retning til hele innlegget.

2. Hvorfor vil du skrive?

Kjenn etter hvorfor temaet engasjerer deg. Er det av kjærlighet til dine medmennesker? Er det fordi du vil kjempe for det som er sant, rett og godt? La 1 Kor 1, 1-3 være målestokken for om du skal skrive eller ikke.

3. Skriv med leseren for øye

Skriv det leseren er interessert i å lese, hellerenn det du ønsker å si. Dette kan være avgjørende for at innlegget kommer på trykk. Leseren må selvsagt ikke være enig med deg, men teksten bør ha en tematikk og en aktualitet som gjør at det blir lest.

4. Fortell en bedre historie

Noen ganger er det riktig å kritisere det destruktive, påtale urett og kjempe mot undertrykkelse. Men la alltid hovedtonen i ditt budskap være et «større ja». Ikke ha hovedfokus på det som bryter ned, men på en annen virkelighet som er vakker, gir liv og setter mennesker fri.

Last ned veikart-plakat ved å klikke på bildet over. 

5. Vær saklig

Det er ofte en styrke for en tekst å begrunne sine argumenter med forskning, sitater fra fagfolk og en god, logisk oppbygging av teksten. Saklighet blir som oftest møtt med respekt, også hos dem som er sterkt uenig i det du skriver.

6. Vekk engasjement

Forsøk å unngå selvfølgeligheter, lange, omstendelige utlegninger eller gjentakelser. Vær poengtert. Og vær gjerne kreativ i din tilnærming til tematikken. La leseren se saken fra en ny side, inviter til reeksjon – og om du skal bruke provokasjon, gjør det i godhet.

7. Inviter til videre dialog

Forsøk, så langt det lar seg gjøre, å ikke la innlegget blir en monolog. Åpne opp for en samtale, imøtese svarinnlegg og bidra til å skape et rom for en god dialog – ikke minst om tematikken er vanskelig og sensitiv.

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]
#

Siste innlegg

$
Jeg tror på Tro & Medier

Jeg tror på Tro & Medier

Jeg ønsker å synliggjøre Jesus og det han har gjort for oss. I mediene. I alle kanaler. Som styreleder i Tro & Medier opplever jeg at jeg får...

Barna skal være stolt av troen sin

Barna skal være stolt av troen sin

  Av Simen Søvik, 2019 I Filadelfiakirken Oslo har en liten gjeng med dukker tatt ansvar for trosformidlingen til barn. Der produseres det...

Mediestipend 2019

Mediestipend 2019

Årets mottakere av Tro & Mediers Mediestipend er klare. Med det ønsker vi å bidra til dyktiggjøring av kristne mediearbeidere, og gi støtte til...

En historie verdt å kjempe for

En historie verdt å kjempe for

Hvilke historier lytter vi til og hvilke historier forteller vi? Vi omgis av historier, små og store fortellinger som utgjør livet. Noen historier...

Vil nå unge med evangeliet på nett

Vil nå unge med evangeliet på nett

Tekst: Ingunn Marie Ruud, KPK Med korte, profesjonelle videoer på sosiale medier vil Tro & Medier nå yngre målgrupper med evangeliet på nett. De...

– Det handler om de gode ideene

– Det handler om de gode ideene

  Av Simen Søvik, 8.mai 2019 Time etter time sendes det ut innhold gjennom tv-boksen din, eller DAB-radioen. Hele døgnet på utallige kanaler....

Bygger relasjoner over nett

Bygger relasjoner over nett

Mads har en stor lidenskap for dataspill og kirke. Han er ingen online misjonær, men trygg i troen. Det åpner for spennende relasjoner på...

Analyse av Lovleg

Analyse av Lovleg

Analyser skal styrke kontakten med kanalene i Norge Tro & Medier ønsker å styrke kontakten med kanalene og gi dem analyser som på et høyt faglig...

#
$