Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Vil at Arven etter Adam skal få norske stemmer 

av | 26. jan, 2024 | Nyheter

Den animerte miniserien Arven etter Adam har en primær målgruppe på 50 millioner swahili-talende barn og unge. Nå jobbes det med å oversette den også til norsk.

Av Stein Gudvangen, KPK – stein@kpk.no

Bak serien står den norske filmskaperen og misjonæren Roger Gihlemoen som i en årrekke har jobbet i Afrika tilknyttet Norsk Luthersk Misjonssamband.

Selv har han spøkefullt titulert seg «misjonærkone» fordi det var kona Anne som formelt var ansatt som misjonær under familiens opphold i Tanzania fra 2015 til -22.

«Misjonærkone»

Han var midt i «misjonærkone»-livet da han i 2016 gikk i gang med animasjonsprosjektet.

Ideen oppsto da Gihlemoen innså hvor lite godt TV-innhold som fantes på swahili for barn og unge på skjermer i Øst-Afrika. Arbeidet med serien har krevd masse av ham, og det har tatt mye mer tid enn planlagt å fullføre. I april 2021 snakket Kristelig Pressekontor med Gihlemoen om arbeidet og framdriften:

– Vi har en pilotepisode som snurrer på YouTube allerede, og de andre vil bli lagt ut så snart de blir klare. Så kommer de på TV så fort vi har 15 episoder ferdig, sa han den gangen.

42-åringen regnet da med å være helt i havn med prosjektet tre år senere, altså i år. Helt der er han ennå ikke, men framdriften har likevel vært god. Fire episoder er helt klare, og sammen med dyktige partnere jobber han nå jevnt og trutt med resten. Derfor tror Gihlemoen at slutten av 2025 blir tidspunktet da hele Arven etter Adam er ferdigprodusert.

Den som googler, vil se at antallet omtalte episoder er både 26 og 27. Gihlemoen forklarer til KPK at han ennå ikke vet helt selv hvilket antall de vil ender med. Det kommer an på redigeringsprosessen på de gjenstående episodene som han nå jobber med på heltid hjemme i Askim.

Foto av Roger: privat.

Millioner av seere

Versjonen som lages på swahili for det øst-afrikanske TV-markedet, kan potensielt nå ut til rundt 50 millioner barn og unge i et område der 45 prosent av befolkningen er under 15 år.
Planen er å dubbe talen til en rekke andre språk i tillegg, blant dem somali, farsi, arabisk og tyrkisk. Da kan de animerte bibelhistoriene nå ut til mange hundre millioner barn, ikke bare i Afrika, men i Midtøsten.

Dessuten er det altså sterk interesse for gi serien norske stemmer. Dette prosjektet er allerede i gang, og det er organisasjonen Tro & Medier som står bak. De har akkurat startet en innsamling for å finansiere dubbingen av Arven etter Adam på norsk.

Daglig leder Jarle Haugland mener at Norea Mediemisjon, som står bak Gihlemoens prosjekt, «har gjort en gigantjobb» med serien.

– Vi vil støtte dette fantastiske prosjektet fordi barn trenger å høre bibelhistoriene, og her blir de presentert på en engasjerende og kreativ måte, sier Haugland i en nylig utsendt e-post til mulige givere.

– Tro & Medier ønsker spesielt å nå barn og unge og nye mennesker med evangeliet, og dette prosjektet gjør begge deler, står det videre.
Haugland sier i en verve-mail til personer i sitt personlige nettverk at serien forteller «historiene om flere bibelske personer, hele tiden med Jesus og frelseshistorien som bakteppe».

Foto av Lisa: Stein Gudvangen

Kjendishjelp

– For å få oversatt og spilt inn 27 episoder med norske stemmer, trenger vi å samle inn 270.000 kroner, skriver Tro & Medier til sine givere.

For å få til et best mulig resultat, får prosjektet profesjonell hjelp, og Roger Gihlemoen opplyser til KPK at han har hyrt inn tre kjente skuespillere som allerede har bidratt.

Stig Henrik Hoff er fortellerstemmen, Anders Hatlo gir stemme til Abraham, mens Line Verndal låner bort stemmen sin til Sara. Disse tre er allerede ferdige i studio. Til høsten stiller Lisa Børud opp med sin stemmeprakt som Maria i den norske versjonen, og Maria Engås Halsne, kjent fra The Voice på TV 2, synger på en av seriens sanger og gir Eva norsk stemme.

 

Dette er et samarbeidsprosjekt vi trenger mange med på for å få til. Vil du bidra til at barn og unge kan få se kreative og spennende bibelfortellinger på Youtube?

Takk for din gave!

Raskere produksjon

Gihlemoen opplyser at en ny produksjonsmetode har økt farten i prosjektet vesentlig.

  – Da KPK intervjuet meg sist, kunne vi bruke 40 minutter på å fullføre ett av de 25 bildene som fyller ett sekund med film. For et år siden gikk vi over til en såkalt spillmotor som produserer ett sekund av serien på 2-3 sekunder, sier han.

  Roger Gihlemoen kan kalles filmseriens regissør. Han lager skisser for hver episode som han så sender videre så det kan bli ferdig film av det. Han er nå kommet til episode 20.

  – Når jeg har laget skissen som gjør det mulig å forstå handlingen, har jeg et team som lager klær, hår, kjepper, stokker og geiter eller hva det måtte være før jeg får det tilbake, forklarer han.

  I etterkant er det mye fram og tilbake for å justere, rette opp feil og fylle ut hull. Jobben er detaljert og omstendelig.

  – Det er masse tekniske justeringer, og noen kunstneriske også, sier Gihlemoen.

  I tillegg må han gjøre teologiske avveininger. Han finner det utfordrende å gjøre alle til lags.

  – Det er veldig vanskelig å navigere når du skal framstille bibelhistorie, for hvordan skal alle kunne være enige? Jeg ønsker at alt skal være så riktig som mulig, men du vil alltid tråkke noen på tærne, sier han?

  – Har du utfordringer som ligner på dem bibeloversettere har?

  – Ja, det er helt likt bibeloversettelsesarbeid.

  Gihlemoen er åpen med at prosjektet er forsinket og innser at det har tatt lang tid.

  – Hele prosjektet har vært flytende, for hvordan produserer man en sånn film? Jeg har lært på den vanskelige måten, sier han og opplyser at mens Norea sponser og drifter prosjektet, er det Misjonssambandet som har ham på lønningslista, som misjonær. Han roser dem begge for deres tålmodighet gjennom den ni år lange prosjekttiden som nå ser ut til å nærme seg slutten.

KPK

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Be for mediene

Søndag 27.oktober 2024 inviterer vi alle kristne til å være med på en nasjonal bønnedag for mediene. Kan deres fellesskap også be for mediene denne dagen?  PDF 7 Bønner Last ned video som kan vises den 27.oktober Grunnen til at vi arrangerer dette, er todelt:  Mediene...

#

Siste innlegg

$

Smittende tro i beste sendetid

«Sekularisering; et vinn eller forsvinn for norsk misjon?» Spørsmålet ble stilt på misjonskonferansen LINK, og avslutningen av konferansen gav et befriende svar på spørsmålet.

Ukas ros til «Mobil-lappen»

Mobil-lappen er en leken øvelse laget for barn som enten har eller ønsker seg egen mobil. – Dette er et flott vektøy som legger til rette for dialog mellom foreldre og barn når de skal få sin første mobiltelefon, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Lytting i en verden med tusen stemmer

«Hør hva Ånden sier til menigheten», skriver Johannes ned – etter en åpenbaring Gud gir ham, der han sitter på øyen Patmos. Lite visste trolig han hvor aktuelt dette skulle være i vår tid, nesten to tusen år etterpå, i en verden full av skjermer.

Medierosen 2016 til Andreas Håtveit

 – Vi opplever at Andreas Håtveit representerer noe av kjernen i det vi i Familie & Medier ønsker å bidra til, et samfunn der det frigjørende og livsglade budskapet om Jesus kommer frem i mediene, sier Jarle Haugland. 

Det kommer frihet

«Når vanlige norske barn får sitt første møte med sex gjennom nettporno, har de voksne sviktet. Det er ubehagelig å tenke på», skrev Morgenbladet på lederplass 26.august. Det er på tide med handling for å bringe frihet, gjenopprettelse og helbredelse til mennesker.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Vi trenger flere e-coacher!

Vi har et stort behov for flere frivillige som kan ta på seg rollen som e-coach for mennesker som ønsker å lære mer om Jesus.

Pappa og begeistret Pokémon Go-spiller

Nå har jeg spilt Pokémon Go i et par uker. Og jeg må innrømme at jeg – med begrenset interesse for spill – er begeistret. Men hva om spillet inneholder okkulte symboler? 

Ukas ros til Ola Schrøder Røyset

 Målet med videoen til Røyset er å utvide folks perspektiv når det gjelder aktiv dødshjelp. – Dette er et sterkt innlegg i debatten, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier. 

Hjelp mennesker til frihet!

Ingenting i mediene er så destruktivt som pornografi. Den er tiltrekkende og kan i begynnelsen virke spennende og uskyldig. Sannheten er at det fanger mennesker i et kvelertak som er svært vanskelig å komme fri fra. Vil du hjelpe mennesker fri?

Hva vil regjeringen med en allmennkringkaster?

TV 2s nei til å søke på avtalen om kommersiell allmennkringasting åpner opp for å finne tilbake til forståelsen av hva det innebærer å være en allmennkringkaster. Livssyn bør være en helt naturlig del av dette oppdraget.

Ukas ros til Pokémon Go-kateket

Sist søndag åpnet kateket Sven-Ove Rostrup Olsvik kirke for Pokémon Go-spillere. – Supert at kirken holder åpent og inviterer til felleskap for folk i nærmiljøet, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Hvordan dele evangeliet på nettet?

Kan vi i F&M hjelpe kristne med å nå ut med evangeliet på internett? 1.august overtok vi Jesus.net-konseptet fra Indremisjonsforbundet. Her er ett eksempel på hvordan verktøyene i Jesus.net-konseptet kan brukes for å føre søkende mennesker fra skjermen og inn i et kristent fellesskap.

Bare en tanke..

Jeg var i Israel i helgen. Det var en kontrastfylt helg. Kvelden vi kom ble det begått et terrorangrep. To menn utkledd som ortodokse...

Bill.mrk. «Mann 40»

I vinter opplevde jeg at det begynte å komme inn venneforespørsler på Facebook fra unge, pene og gjerne lettkledde kvinner. Jeg forstod raskt at profilene var falske, men lurte på hva som hadde forårsaket denne plutselige tilstrømningen. Så gikk det opp for meg: Jeg hadde fylt 40.

Ukas ros til «Sweatshop – jakten på en levelønn»

– Det er utrolig å se hvor mange som risikerer livet for levelønnsaken. De risikerer livet, så vi må i det minste gjøre noe, sier Sarah Tjulander i den nye sesongen av «Sweatshop – jakten på en levelønn». AftenpostenTV følger opp tråden fra første sesong, som ble sett av over 8 millioner.  

Hvem skal få Medierosen 2016?

Hvem synes du fortjener ros i mediene? Medierosen er en oppmuntringspris som går til en person eller en redaksjon som har løftet frem...

Bare en tanke om «Unge lovende»

«Vi trøster hverandre med våre patetiske liv». Det er et ledetema i serien, fortalte skuespillerne under Nordiske Mediedager.

#
$