Bli med og ta en uke fri fra skjermene
Uka før påske arrangerer vi Skjermfri uke. Vi ønsker å stoppe opp og tenke over hva som er viktigst. Driver jeg bare med i strømmen av oppdateringer og underholdning? Går jeg glipp av noe virkelig viktig?
Antall nyhetsoppslag om skjermbruk blant barn har økt de siste årene. Da Tro & Medier startet med Skjermfri uke i 2012 var det få som snakket om skjermfrie soner og perioder. Åtte år senere har mobilen en helt annen rolle i våre liv.
80 prosent av dagens ungdomsskoleelever bruker mer enn to timer foran skjermen hver dag (ungdata). Vi ruller oss gjennom 90 meter med Facebook-vegg daglig og åpner mobilen i snitt 150 ganger fra vekkerklokken ringer til man legger seg (tall fra 2015).
Nå oppfordrer Tro & Medier alle til å ta fri fra skjermene uka før påskeferien, 5.april – 12.april.
– Det er helt umulig å legge bort alle skjermer, da får vi ikke jobbet noe. Heller ikke er det mulig å legge vekk telefonen fullstendig, vi trenger jo den til å organisere hverdagen. Målet er å kutte den unødvendige skjermbruken. Det er så altfor enkelt å trykke på tre knapper og slå på barne-tv i stedet for å gjøre noe sammen, sier Simen Søvik, kommunikasjonsleder i Tro & Medier.
Les mer om Skjermfri uke
Målet med Skjermfri uke er å inspirere til en livsstil som i større grad har skjermfrie soner og perioder.
– Vi håper at Skjermfri uke kan være en kickstart til å bruke mediene bevisst. Derfor oppfordrer vi også til å lage skjermfri soner og perioder i hverdagen ellers, det vil si tidspunkt der skjermene legges vekk, for eksempel under middagen. En skjermfri sone kan for eksempel være en lesekrok, sier Jarle Haugland og forklarer godene ved Skjermfri uke:
– Blikkontakt gjenopprettes, relasjoner styrkes, tanken klarnes og refleksjon og modning får bedre kår. Du er mer til stede i de viktige relasjonene, med deg selv, andre og Gud. Valget er ditt, det kan gjøre vondt, men resultatet er vakkert!
Velkommen til å bli med på Skjermfri uke 5.april – 12.april!
Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.
Tro & Mediers nyttårskavalkade 2024
Nå nærmer det seg slutten på året, og vi har samlet noen av de mest populære innleggene fra Facebook-siden vår – innlegg som har inspirert, fått dere til å reflektere og kanskje dele videre. Klikk på overskriftene for hver måned og bli med på en reise gjennom årets...
2024 – en oppsummering
Nysgjerrig på hva vi har gjort i 2024? Her er en oppsummering av noen av våre høydepunkter! Gjennom året har vi publisert både nettartikler og spennende artikler fra bladet vårt På Bølgelengde, som du forresten kan få tilsendt gratis i posten – bare trykk her. Ca....
Jarle oppsummerer 2024
Tro & Medier-sjef Jarle Haugland har i 2024 ledet en undersøkelse om pornobruk blant kristne, utviklet et eget nettkurs og arbeidet for at Tro & Medier skal dykke dypere inn i viktige temaer.