Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Den viktige dialogen

av | 3. mai, 2021 | Nyheter

Den viktige dialogen

av mai 3, 2021

Noe av det viktigste vi kan gjøre, er å snakke med barna om det de ser på skjermen. Alt har jo med verdier og tro å gjøre, sier forfatterne av den nye boka «Fokus: film. Film som ressurs i menigheten» (som også kan brukes i familien). De har konkrete tips.  

Den digitale barndommen gir både muligheter og utfordringer i hjem og menighet. Når Anne Solfrid Brennhovd og Margunn Serigstad Dahle nå i høst kommer med bok om film på Iko-forlaget i samarbeid med Damaris, er de også opptatt av barnas møte med skjermen.  

Les mer om boken eller kjøp den her. 

Anne Solfrid, som er redaktør og foredragsholder i Damaris Norge, er selv mor til tre barn. Hun sier at hennes syn på regler rundt skjermbruk og mediebruk har endret seg over tid.  

– Lenge hadde vi det slik at det ikke var noe skjermbruk før etter klokken 18, utenom helgene. Nå er barna eldre og hverdagen fylles på en annen måte, så reglene må utformes etter behovene. Det viktigste er at barna må få gjort det de skal, delta i fellesskapet i familien, prioritere vennskap og aktiviteter, sier Brennhovd 

Spares for ansvar 

Innholdet er viktigst. Dagens barnegenerasjon har mye å forholde seg til. Det emye hjelp i å vise til aldersgrenser når foreldre skal veilede i sosiale medier. Ikke minst spares barna også for mye ansvar. 

– Men det viktigste verktøyet er ikke kontroll, det er dialog. Vi har snakket mye i vår familie om å si ifra dersom man ser noe ubehagelig, og om hvilke verdier har de fått meg seg. Det er fint å ikke alltid ha svarene, men å stille spørsmål, og å ikke ha dype samtaler hele tiden, det får de litt nok av. Vi forsøker å hjelpe dem til å tenke over hva det de ser og hører sier er rett og godt, og om det passer med det kristen tro sier er rett og godt, understreker Brennhovd 

Les også Jarle Hauglands veiskilt i mediemylderet her. 

Digitalt innfødte 

Margunn Serigstad Dahle, som er team- og produksjonsleder i Damaris og førstelektor ved NLA Gimlekollen, forsker på Disney og livssyn, og er enig i viktigheten av dialogen. 

– Det er like lite ønskelig som det er mulig å skru av alle kanaler. Poenget er å lære barna noe om å velge og å vurdere fra tidlig alder, på sitt nivå. De er digitalt innfødte og møter mediefortellingene før de kan snakke og gå. Men dtrenger at vi voksne går sammen med dem inn i medieverdenen. Det gjør vi ved å vise interesse for det de bruker tid på, og å samtale med dem om det de møter der. Da får de hjelp til å oppdage at alle fortellinger vil si dem noe. Ingenting er «bare underholdning», heller ikke i småbarns mediehverdag, sier hun.  

Les også om Tro & Mediers nettkurs om nettvett for barn og unge her. 

Dahle poengterer at det her er mye å snakke sammen om og ofte er det mange verdier å bekrefte ut fra kristen tro. Men vi må også våge å utfordre det som bryter med Guds gode vilje. I vår tid har mediefortellingene en svært stor innvirkning på livssynsdanningen.  

– Ingen har mer å si for barnet enn foreldre og foresatte når det gjelder identitetsutvikling, sosialisering og livssynsdanning. Også venner, barnehage, skole og menighet er grunnleggende. Men mens det tidligere var nettopp disse arenaene som var viktigst, peker forskningen på at barn og unge i stigende grad finner svar på de store spørsmålene i mediene. De ulike fortellingene med sitt mangfold av verdier, holdning og trosperspektiver, gir mye materiale til den personlige livssynsdanningen, sier Dahle. 

Dobbel lytting for barn 

Hun forteller at livssynet er ganske forankret ved 13-års-alder og mange av de sentrale verdiene i livssynet er på plass allerede ved 6-års-alderen.  

– Dette illustrerer hvor viktig det er å snakke med barna om filmer, tv-serier og sangtekster, og hjelpe dem til å vurdere, med utgangspunkt i Bibelen. Den doble lyttingen, til Bibelens budskap og til mediebudskapene, er avgjørende også i møte med barn. Rekkefølgen er viktig her. Bare når vi har lyttet til bibeltekstene kan vi vurdere hva som er i tråd med kristen tro, og hva som er på kollisjonskurs, sier Dahle.  

Les om Tro & Mediers arbeid mot pornografi her. 

– Om vi enn så mye strever etter balanse i dette med barns bruk av medier, så er det ingen av oss som har den endelige løsningen. Barn er ulike, og når vi har landet en retning, så vokser barna og behovene endres og vi må tenke nytt igjen, sier Anne Solfrid Brennhovd, som minner om at når vi blir bekymret over alt det som barna utsettes for av påvirkning, så kan vi komme til Gud med det.  

– Vi kan si til Gud: «De er dine barn også», og legge det i Hans hender, oppfordrer hun. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli fastgiver i nettVerket eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Gave Kampanje

Gave Kampanje

Sammen står vi sterkere. Derfor inviterer vi deg med i Tro & Medier sitt arbeid. Gi oss gjerne en gave eller bli fast giver i Tro & Medier.

#

Siste innlegg

$

F&M roser VG for «Nedlasterne»

– VG har avdekket et av de mørkeste områdene i samfunnet vårt og satt søkelyset på grusomhetene barn opplever. Med dette tar de sitt samfunnsansvar på alvor.

Jo, ytringsfriheten trenger et «men», Hanne!

Det er krevende å balansere mellom en uforbeholden kamp for ytringsfrihet og en diskusjon om hvordan friheten forvaltes best. Om vi tar en av disse for gitt, er veien kort til at den siden forsvinner. Og det frie samfunnet blir skadelidende.

F&M roser NRK for misjonsdokumentarer

NRK har de siste månedene servert flere gode misjonsdokumentarer på TV. – Har tar NRK ansvar for å vise en viktig del av den norske historien, sier Jarle Haugland.

Når følelsene løper løpsk

Jeg undres stadig over min evne til å la meg begeistre, frustrere og berøre. En setning eller et bilde er nok til å sette sterke følelser i sving.

Den fraværende gråten

Noen ganger har jeg bare lyst til å sitte stille i båten og vente til stormen går over. Slik har jeg det nå. Skal jeg skrive noe om 22.juli-terroren og Guds rolle i denne?

F&M roser NRK for etikkredaktør

Per Arne Kalbakk er ansatt som etikkredaktør i NRK, en nyopprettet stilling hos allmennkringkasteren. Familie & Medier roser kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen for denne endringen: – Det er et tydelig signal, både internt og eksternt, at medieetikken settes høyt i NRK, sier Jarle Haugland, daglig leder i F&M.

Er kristne feige?

Er kristne som ikke går inn i den offentlige debatten feige? Eller finnes det grunner for å holde seg borte fra den?

F&M roser webpastor Asbjørn Kvalbein

– Vi håper at hans arbeid kan være til inspirasjon for andre, uansett alder, som ønsker at evangeliet skal nå ut til nye mennesker i vår tid, sier Jarle Haugland i Familie & Medier

Hvorfor er ikke sommerstevnene i mediene?

«De skriver ikke et ord om vårt kristne sommerstevne! Men den lille musikkfestivalen i nabobyen, som bare samler en brøkdel av hva vårt stevne gjør, det får god mediedekning», uttales det i frustrasjon – og noen får bekreftet sitt inntrykk av en kristendomsfiendtlig presse. Det fører lite godt med seg. Da er det bedre å bruke energien som ligger i frustrasjonen og omskape den til klokskap og kreativitet.

F&M roser Aftenposten TV og Odvar Omland

«Hva gjør man når den man elsker begynner å glemme hvem man er?» Odvar Omland (91) deler om hvordan det er å leve med en dement kone på Facebook. – Et vakkert innslag om kjærlighet, trofasthet og gleden i sosiale medier, sier Jarle Haugland i Familie & Medier.

Et pappaopprør mot kroppspresset

«Du er ikke god nok.» Kroppspresset i mediene er enormt – ikke minst mot unge jenter. Retusjerte modeller lyser mot dem og hvisker sitt forførende budskap inn i hjertet. «Du mangler noe for å være lykkelig. Kroppen din må være tynnere. Du må være mer sexy. Pass på å ha sommerkroppen i orden! Lykken finnes i en perfekt kropp.» Og hjertet lokkes til å tro løgnen.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Alvar N. Bergendal

Kronikken «Ikke alle har ‘gjort det’» er fremhevet øverst på nettsiden til NRK. – Alvar N. Bergendal har skrevet en nyansert kronikk om seksualopplysning som henter frem viktige innspill til samfunnsdebatten, sier leder for Ungdom & Medier, Alexis Lundh.

Kampen om tiden og sjelen

«Vi er i konkurranse om menneskers tid», sa Naja Nielsen fra Danmarks Radio under Nordiske Mediedager. Og i en konkurranse er det alltid tapere. Om du ikke er våken, kan det bli deg.

Kjenner seg igjen i mørket

Under Nordiske Mediedager snakket skaperne av tv-serien Dag om de fem årene siden starten. – Det er forbausende mange som kjenner seg igjen i det mørke i den, sa skuespiller Atle Antonsen til BA etterpå.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Asker-jente (15)

Innlegget i Aftenposten fra ei jente om gruppepress beskriver utfordringer vi må ta på alvor. – Modig gjort å si fra på denne måten, og vi håper det fører til at flere tør å ta egne valg, sier leder for Ungdom & Medier, Alexis Lundh.

Livssyn – en blindsone i journalistikken

Nordiske Mediedager er over for i år, og nok engang var det et glimrende program med en vesentlig mangel. Jeg er redd konferansen gjenspeiler at tro og livssyn er et ikke-tema for Medie-Norge.

F&M roser «Djeveldansen»

«Det har nesten vært som en evig djeveldans», sier journalist og programleder Ann Söderlund om det å vokse opp med en far som drakk for mye. – Takk til NRK for at de også viser fram alkoholens mørke sider og lar oss se hvordan alkoholmisbruk kan påvirke de nærmeste, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser «Hjelp til alt mulig»

Facebook-siden har nå over 13 000 medlemmer. Målet med siden er å formidle hjelp til folk som trenger det. – Et rosverdig tiltak, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

#
$