Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

I begynnelsen skapte Gud – hva skaper vi?

av | 16. okt, 2019 | Mediekommentaren

I begynnelsen skapte Gud – hva skaper vi?

av okt 16, 2019

Bibelen starter med at Gud skapte himmelen og jorden. Ut av ingenting skapte han alt. Videre utover i Første Mosebok kan vi lese om Gud som en skapende Gud. Og kronen på verket var at han skapte oss, mennesker, i sitt bilde.  

«Kreativitet er en skapende evne, det vil si oppfinnsomhet, idérikdom og det å lage eller finne på noe nytt.» 

Dette er definisjonen på kreativitet, ifølge Wikipedia. 

Siden vi som mennesker er skapt i Guds bilde, må det vel bety at alle mennesker er født kreative med evnen til å skape?

Simen Søvik
kommunikasjonsleder, Tro & Medier

I Lukas kapittel 5 blir vi kjent med en kompisgjeng som ønsker å bringe sin lamme venn til Jesus. Men i det de kommer frem til huset hvor Jesus befinner seg oppdager de at det er fullt. De kommer seg ikke inn til Jesus.  

«Men fordi det var uråd å få ham inn på grunn av trengselen, gikk de opp på taket, fjernet noen takstein og firte ham ned på båren, midt foran Jesus.» (Lukas 5,19). 

Det oppstod et problem, en utfordring, men de så en løsning. De brukte sin kreativitet og skapte en ny dør inn til Jesus. Dette er en fantastisk historie som formidler mye, men la oss dvele ved starten på historien – kompisgjengen som åpnet taket og firte vennen ned. 

Kreativitet blir definert som en skapende evne – oppfinnsomhet, idérikdom og det å lage eller finne på noe nytt. Det er avgjørende for å løse problemer og utfordringer innen alle fag i alle situasjoner for å skape forandring og fornyelse.  

Som kompisgjengen på taket tror jeg på Guds kraft i det jeg gjør. Sammen med Den hellige ånd kan jeg ta det et skritt videre. Jeg kan bruke min kreativitet og la Den hellige ånd fylle mine løsninger med sin kraft. På den måten kan vi åpne nye dører, så mennesker får møte Jesus, der vi er – om det er på jobben som håndverker, sykepleier, programskaper eller journalist. Eller om det er på fritiden i ungdomsklubben, i kirken eller i sosiale medier. 

Vi er skapt til å skape og i dag har vi en utrolig mulighet gjennom digitale medier til å skape noe nytt som åpner dører inn til Jesus. Jeg vet ikke hva kompisgjengen tenkte da de sto utenfor huset, men kanskje var det en som sa: «Vi må få ham inn en annen vei». En annen svarte kanskje: «Kan vi få ham inn via taket?» og en tredje sa: «Hvis vi fjerner noen takplater kan vi fire ham ned». De sto sammen, de tenkte sammen og de skapte sammen.  

26. oktober ønsker vi å samle kristen-Norge til MELT, en kreativ mediekonferanse. Årets tema er kreativitet. Ordet kan høres svevende ut, men vi ønsker å gjøre det så håndfast som mulig for deg som kommer, slik at du kan ta i bruk de verktøyene vi gir deg i løpet av dagskonferansen.  

Tematikken er aktuell for alle, men som en mediekonferanse bærer seminarene preg av at vi ønsker å nå alle som jobber innen medier og kommunikasjon – både de profesjonelle og dem som er frivillige i organisasjoner og menigheter. 

Hvordan bruker ditt kristne fellesskap kreativiteten til å åpne dører? Legges det til rette for menneskers kreativitet eller handler det om å fylle et eksisterende program? Driver misjonsoppdraget dere til å tenke på stadig nye måter å føre mennesker til Jesus på? 

Når kompisgjengen i Lukas 5 hadde firt vennen ned gjennom hullet i taket, oppstod et møte mellom jord og himmel, mellom menneskers bønn og Guds svar, mellom menneskers kreativitet og Guds kraft. Jesus helbredet den lamme, og «straks reiste mannen seg foran øynene på dem, tok båren han hadde ligget på, og gikk hjem mens han lovpriste Gud. Alle ble helt ute av seg av undring og priste Gud. De ble grepet av frykt og sa: “I dag har vi sett det utrolige!”» (Lukas 5,25-26) 

Slik ønsker vi at mennesker også skal respondere når de møter Guds kraft i vår kreativitet. For å låne ord fra Paulus: «Kristi kjærlighet tvinger oss.» 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

#

Siste innlegg

$

F&M roser VG+/VG Helg for «gift på nytt»

– Det er prisverdig at VG velger å vie så stor plass til tre nære, vonde, ærlige og samtidig vakre historier om ekteskap som gikk i stykker – og veien tilbake til helbredelse og fornyet kjærlighet.

F&M roser Aftenposten for Eksmuslimene

– God, åpen og saklig religionskritikk er viktig. Vi som tror skal våge – ja, vi skal også være takknemlig for – at pressens kritiske søkelys rettes mot oss, sier Jarle Haugland.

Blikkene som forsvant

Noen har stjålet blikkene våre. Uten at vi har merket det. Den ene dagen så vi inn i hverandres øyne. Den neste dagen var både blikk og tanker rettet mot skjermen. Bort fra hverandre.

F&M roser VG for «Nedlasterne»

– VG har avdekket et av de mørkeste områdene i samfunnet vårt og satt søkelyset på grusomhetene barn opplever. Med dette tar de sitt samfunnsansvar på alvor.

Jo, ytringsfriheten trenger et «men», Hanne!

Det er krevende å balansere mellom en uforbeholden kamp for ytringsfrihet og en diskusjon om hvordan friheten forvaltes best. Om vi tar en av disse for gitt, er veien kort til at den siden forsvinner. Og det frie samfunnet blir skadelidende.

F&M roser NRK for misjonsdokumentarer

NRK har de siste månedene servert flere gode misjonsdokumentarer på TV. – Har tar NRK ansvar for å vise en viktig del av den norske historien, sier Jarle Haugland.

Når følelsene løper løpsk

Jeg undres stadig over min evne til å la meg begeistre, frustrere og berøre. En setning eller et bilde er nok til å sette sterke følelser i sving.

Den fraværende gråten

Noen ganger har jeg bare lyst til å sitte stille i båten og vente til stormen går over. Slik har jeg det nå. Skal jeg skrive noe om 22.juli-terroren og Guds rolle i denne?

F&M roser NRK for etikkredaktør

Per Arne Kalbakk er ansatt som etikkredaktør i NRK, en nyopprettet stilling hos allmennkringkasteren. Familie & Medier roser kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen for denne endringen: – Det er et tydelig signal, både internt og eksternt, at medieetikken settes høyt i NRK, sier Jarle Haugland, daglig leder i F&M.

Er kristne feige?

Er kristne som ikke går inn i den offentlige debatten feige? Eller finnes det grunner for å holde seg borte fra den?

F&M roser webpastor Asbjørn Kvalbein

– Vi håper at hans arbeid kan være til inspirasjon for andre, uansett alder, som ønsker at evangeliet skal nå ut til nye mennesker i vår tid, sier Jarle Haugland i Familie & Medier

Hvorfor er ikke sommerstevnene i mediene?

«De skriver ikke et ord om vårt kristne sommerstevne! Men den lille musikkfestivalen i nabobyen, som bare samler en brøkdel av hva vårt stevne gjør, det får god mediedekning», uttales det i frustrasjon – og noen får bekreftet sitt inntrykk av en kristendomsfiendtlig presse. Det fører lite godt med seg. Da er det bedre å bruke energien som ligger i frustrasjonen og omskape den til klokskap og kreativitet.

F&M roser Aftenposten TV og Odvar Omland

«Hva gjør man når den man elsker begynner å glemme hvem man er?» Odvar Omland (91) deler om hvordan det er å leve med en dement kone på Facebook. – Et vakkert innslag om kjærlighet, trofasthet og gleden i sosiale medier, sier Jarle Haugland i Familie & Medier.

Et pappaopprør mot kroppspresset

«Du er ikke god nok.» Kroppspresset i mediene er enormt – ikke minst mot unge jenter. Retusjerte modeller lyser mot dem og hvisker sitt forførende budskap inn i hjertet. «Du mangler noe for å være lykkelig. Kroppen din må være tynnere. Du må være mer sexy. Pass på å ha sommerkroppen i orden! Lykken finnes i en perfekt kropp.» Og hjertet lokkes til å tro løgnen.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Alvar N. Bergendal

Kronikken «Ikke alle har ‘gjort det’» er fremhevet øverst på nettsiden til NRK. – Alvar N. Bergendal har skrevet en nyansert kronikk om seksualopplysning som henter frem viktige innspill til samfunnsdebatten, sier leder for Ungdom & Medier, Alexis Lundh.

Kampen om tiden og sjelen

«Vi er i konkurranse om menneskers tid», sa Naja Nielsen fra Danmarks Radio under Nordiske Mediedager. Og i en konkurranse er det alltid tapere. Om du ikke er våken, kan det bli deg.

Kjenner seg igjen i mørket

Under Nordiske Mediedager snakket skaperne av tv-serien Dag om de fem årene siden starten. – Det er forbausende mange som kjenner seg igjen i det mørke i den, sa skuespiller Atle Antonsen til BA etterpå.

#
$