Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

I begynnelsen skapte Gud – hva skaper vi?

av | 16. okt, 2019 | Mediekommentaren

I begynnelsen skapte Gud – hva skaper vi?

av okt 16, 2019

Bibelen starter med at Gud skapte himmelen og jorden. Ut av ingenting skapte han alt. Videre utover i Første Mosebok kan vi lese om Gud som en skapende Gud. Og kronen på verket var at han skapte oss, mennesker, i sitt bilde.  

«Kreativitet er en skapende evne, det vil si oppfinnsomhet, idérikdom og det å lage eller finne på noe nytt.» 

Dette er definisjonen på kreativitet, ifølge Wikipedia. 

Siden vi som mennesker er skapt i Guds bilde, må det vel bety at alle mennesker er født kreative med evnen til å skape?

Simen Søvik
kommunikasjonsleder, Tro & Medier

I Lukas kapittel 5 blir vi kjent med en kompisgjeng som ønsker å bringe sin lamme venn til Jesus. Men i det de kommer frem til huset hvor Jesus befinner seg oppdager de at det er fullt. De kommer seg ikke inn til Jesus.  

«Men fordi det var uråd å få ham inn på grunn av trengselen, gikk de opp på taket, fjernet noen takstein og firte ham ned på båren, midt foran Jesus.» (Lukas 5,19). 

Det oppstod et problem, en utfordring, men de så en løsning. De brukte sin kreativitet og skapte en ny dør inn til Jesus. Dette er en fantastisk historie som formidler mye, men la oss dvele ved starten på historien – kompisgjengen som åpnet taket og firte vennen ned. 

Kreativitet blir definert som en skapende evne – oppfinnsomhet, idérikdom og det å lage eller finne på noe nytt. Det er avgjørende for å løse problemer og utfordringer innen alle fag i alle situasjoner for å skape forandring og fornyelse.  

Som kompisgjengen på taket tror jeg på Guds kraft i det jeg gjør. Sammen med Den hellige ånd kan jeg ta det et skritt videre. Jeg kan bruke min kreativitet og la Den hellige ånd fylle mine løsninger med sin kraft. På den måten kan vi åpne nye dører, så mennesker får møte Jesus, der vi er – om det er på jobben som håndverker, sykepleier, programskaper eller journalist. Eller om det er på fritiden i ungdomsklubben, i kirken eller i sosiale medier. 

Vi er skapt til å skape og i dag har vi en utrolig mulighet gjennom digitale medier til å skape noe nytt som åpner dører inn til Jesus. Jeg vet ikke hva kompisgjengen tenkte da de sto utenfor huset, men kanskje var det en som sa: «Vi må få ham inn en annen vei». En annen svarte kanskje: «Kan vi få ham inn via taket?» og en tredje sa: «Hvis vi fjerner noen takplater kan vi fire ham ned». De sto sammen, de tenkte sammen og de skapte sammen.  

26. oktober ønsker vi å samle kristen-Norge til MELT, en kreativ mediekonferanse. Årets tema er kreativitet. Ordet kan høres svevende ut, men vi ønsker å gjøre det så håndfast som mulig for deg som kommer, slik at du kan ta i bruk de verktøyene vi gir deg i løpet av dagskonferansen.  

Tematikken er aktuell for alle, men som en mediekonferanse bærer seminarene preg av at vi ønsker å nå alle som jobber innen medier og kommunikasjon – både de profesjonelle og dem som er frivillige i organisasjoner og menigheter. 

Hvordan bruker ditt kristne fellesskap kreativiteten til å åpne dører? Legges det til rette for menneskers kreativitet eller handler det om å fylle et eksisterende program? Driver misjonsoppdraget dere til å tenke på stadig nye måter å føre mennesker til Jesus på? 

Når kompisgjengen i Lukas 5 hadde firt vennen ned gjennom hullet i taket, oppstod et møte mellom jord og himmel, mellom menneskers bønn og Guds svar, mellom menneskers kreativitet og Guds kraft. Jesus helbredet den lamme, og «straks reiste mannen seg foran øynene på dem, tok båren han hadde ligget på, og gikk hjem mens han lovpriste Gud. Alle ble helt ute av seg av undring og priste Gud. De ble grepet av frykt og sa: “I dag har vi sett det utrolige!”» (Lukas 5,25-26) 

Slik ønsker vi at mennesker også skal respondere når de møter Guds kraft i vår kreativitet. For å låne ord fra Paulus: «Kristi kjærlighet tvinger oss.» 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

#

Siste innlegg

$

Kjenner seg igjen i mørket

Under Nordiske Mediedager snakket skaperne av tv-serien Dag om de fem årene siden starten. – Det er forbausende mange som kjenner seg igjen i det mørke i den, sa skuespiller Atle Antonsen til BA etterpå.

Livssyn – en blindsone i journalistikken

Nordiske Mediedager er over for i år, og nok engang var det et glimrende program med en vesentlig mangel. Jeg er redd konferansen gjenspeiler at tro og livssyn er et ikke-tema for Medie-Norge.

F&M roser «Djeveldansen»

«Det har nesten vært som en evig djeveldans», sier journalist og programleder Ann Söderlund om det å vokse opp med en far som drakk for mye. – Takk til NRK for at de også viser fram alkoholens mørke sider og lar oss se hvordan alkoholmisbruk kan påvirke de nærmeste, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

F&M roser «Hjelp til alt mulig»

F&M roser «Hjelp til alt mulig»

Facebook-siden har nå over 13 000 medlemmer. Målet med siden er å formidle hjelp til folk som trenger det. – Et rosverdig tiltak, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

Sårbare seksuelle grenser

Kampanjen #jegharopplevd, der jenter forteller om seksuell trakassering, har fått overveldende respons. Menn forteller at vi trenger å snakke om hvor grensene går.

F&M roser «Hjelp til alt mulig»

F&M roser Bergens Tidende

Lørdag viet Bergens Tidende forsiden til Evangeliesenteret Brubakken. – Oppmuntrende å lese! Takk til Bergens Tidende for en god blanding av et personlig møte med en tidligere rusavhengig og fakta om behandlingen, sier Linda Askeland i Familie & Medier

Menneskesyn i kommentarfeltene

Tenk deg at du oppdager at det brenner i huset ditt. Familien kommer seg trygt og raskt ut, men i huset er fortsatt du, din trofaste hund og den syv år gamle venninnen til datteren din. Både hunden og jenta trenger hjelp for å komme seg ut, og du har bare mulighet til å hjelpe en av dem. Hvem velger du?

Kan du skylde på noen?

Mennesker ser ut til å være født med et behov for å skylde på noe – eller noen. For noe er grunnleggende galt når vi rolig ser på at mennesker bokstavelig talt går under. Hvorfor gjør vi det?

F&M roser «Hjelp til alt mulig»

F&M rosar Facebook-side mot menneskehandel

Etter massiv pågang vart Facebook-sida «Støttegruppen for Yasmin og andre ofre for menneskehandel» oppretta. – Det er flott når informasjon fører til handling som her, at folk støttar Yasmin i praksis, seier Linda Askeland, fungerande leiar for Familie & Medier.

F&M roser «Brennpunkt»

I «Fortell og forsvinn» møter vi Yasmin, som har vært sexslave. Hun ble fanget som 10-åring og klarte å rømme etter 15 år. Nå kan hun bli kastet ut av Norge. – Denne uken roser vi «Brennpunkt» for å sette lys på en forferdelig «bransje», sexslaveri, gjennom en konkret, hjerteskjærende enkeltsak, sier Halldis B. Volle i Familie & Medier.

Å være krenket eller ikke være krenket

«Hva er edel ferd?» spør Hamlet i Shakespeares kjente tragedie. Kunne debatten rundt «Trygdekontoret», pornosketsj og Kari Jaquesson fått en annen dybde om man hadde startet med dette spørsmålet?

F&M roser «Hjelp til alt mulig»

F&M roser Vårt Land

Gjennom flere saker belyste Vårt Land påskedagene i en aktuell og spennende form. – Vi i Familie & Medier vil takke for en engasjerende og gjennomarbeidet fremstilling av påskedramaet, sier Jarle Haugland, leder for F&M.

Internasjonal utmerkelse til Geir Magnus Nyborg

– For meg har det vært en stor glede å være med på dette eventyret. Min rolle har vært å koble ulike mennesker og tjenester, i mitt hjemland Norge, i Europa, USA og Latin-Amerika, uttrykte Nyborg i takketalen.

F&M roser «Hjelp til alt mulig»

F&M roser VG for «Ett år uten Odin»

«Det hjelper ikke å si fra, de gjør ikke noe uansett.» Dette fortalte Odin hjemme før han tok livet sitt på grunn av mobbing. – VG har lagt ned mye arbeid i å formidle Odins historie på en måte som oppfordrer til å kjempe mot mobbing, sier Halldis B. Volle i Familie & Medier.

F&M roser Dagsavisen for godt fokus

«Norge gir 32 kroner, tilsvarende én kopp kaffe, per syrer som har behov for nødhjelp», skriver Dagsavisen på forsiden i dag. – Her synliggjør Dagsavisen vår manglende hjelp til Syrias flyktninger på en treffende måte, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

Kjemper mot seg selv

Jeg gruer meg til treåringen ikke lenger bare er seg selv. Til hun ser i speilet med et misfornøyd uttrykk. Snart slipper hånda hennes taket. Hva møter hun da?

Den som lytter, fortjener å bli hørt

«Når du snakker, repeterer du bare det du allerede vet, men hvis du lytter, kan du lære noe nytt», har Dalai Lama sagt. I tillegg trenger vi å lytte for å kunne gi mennesker svarene de dypest sett trenger. Men er vi kristne for opptatt med å forsvare oss til at vi har tid til å lytte?

F&M roser «Hjelp til alt mulig»

F&M roser kronikk om kristenliv

«Det har vært taust lenge nok», skriver barne- og familiepastor i Skien Misjonskirke, Linda Andernach Johannesen. – Hun klarer å vise troen offentlig på en fruktbar måte, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

#
$