Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Kjære NRK, hvilket språk ønsker dere å bruke til å fortelle barn om seksualitet?

Kjære NRK, hvilket språk ønsker dere å bruke til å fortelle barn om seksualitet?

nov 11, 2020

Av Bergitte Viste

NRK-programmet Newton var i mange år NRK Supers formidling av populærvitenskap for barn. Tidligere i år ble programmets populære YouTube-kanal omprofilert til det nye konseptet NRK Unormal. Abonnentene, først og fremst barn, ble automatisk overført til den nye kanalen. Målet med YouTube-kanalen er «å gi tenåringer en trygg arena for tema som omhandler kropp, identitet og seksualitet», sier programsjef i NRK, Kristian Karlsen, til VG. 

22. oktober kunne barn få følge med på at programleder Stian gjettet på om bilder og lyder av kvinner var hentet fra en fødsel eller en pornofilm. Han sier blant annet: «Hun blir pult i rassen». I kommentarfeltet skriver et barn selv at «jeg skal ikke se på den videoen jeg er 8 år». Voksne reagerer også: «Galskap at små barn kan se dette innholdet!!»  

En rekke scener fra flere episoder er preget av tilsvarende språkbruk om sex. I en av episodene løper programlederne rundt på gata, utkledd som kjønnsorganer. Språket er vulgært. Episoden har aldersgrensen «tillatt for alle».    

Kjære NRK, dere har et enormt ansvar overfor deres 70.000 abonnenter på NRK Unormal. Dere påstår selv å være «Norges viktigste kilde til ny forståelse». Jeg er bekymret for hvilket språk som blir brukt til å formidle «ny forståelse» av temaer knyttet til seksualitet. Spesielt i møte med barna våre.  

Kjære forelder, tilfeller som dette viser viktigheten av å følge med på hva barna dine driver med, spesielt på nettet. I tillegg tvinger det frem spørsmålet om hvem du ønsker skal være den første til å snakke med barna dine om seksualitet – og hvilket språk som brukes.  

Barn trenger et språk for å snakke om seksualitet. Spørsmålet jeg ønsker å stille, både NRK og alle oss andre, som på én eller annen måte forteller en historie om seksualitet til barn: Hvilket språk ønsker vi å bruke? 

Barna våre vokser opp i en kultur som langt på vei har overtatt pornografiens syn på seksualitet. Pornografien forteller en historie om seksualitet hvor mennesker er degradert til objekter og hvor sex verken inneholder intimitet eller samtykke, men reduseres til en teknisk prestasjon. Dersom barna ikke presenteres for et bedre alternativ, blir denne historien også barnas historie om seksualitet.  

Det er sitatene fra Redd Barnas rapport som ble lansert i mai i år, «Et skada bilde av hvordan sex er», dessverre et levende bevis på: «Har selv opplevd at mine grenser og behov ikke blir like godt ivaretatt av partnere som ser mye porno. Mildeste respons er å mase selv om man får et nei. Verste respons resulterte i en voldtekt». En jente forteller at: «De kaller oss «cunt», «slut», «jævla hore».» 

Det ligger en avgjørende forskjell i å normalisere seksualitet i stedet for å normalisere en seksualisert kultur. Ja, vi må snakke åpent om sex, kropp og identitet – og seksualitetsundervisningen må absolutt bli bedre, men vi kan ikke bruke pornografiens språk. Spesielt ikke i en YouTube-kanal rettet mot barn. 

Kjære forelder, DU kan og bør være den viktigste premissleverandøren for ditt barns forhold til seksualitet. DU kan prege språk, holdninger og verdier knyttet til dette sårbare området av livet.  

Kjære NRK, takk for at dere ønsker å starte en ny samtale om seksualitet, men vær så snill, bruk et språk som løfter frem sex som vakkert, ikke vulgært.  

Kjære alle sammen, vi sitter alle med et ansvar for å fortelle en bedre historie om seksualitet, hvor sex handler om intimitet og samtykke, respekt og verdighet. Da kan vi virkelig «gi tenåringer en trygg arena for tema som omhandler kropp, identitet og seksualitet». 

 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]

Vær frimodig!

Det er mange som lever i den tro at om vi underviser om seksualitet ut fra et bibelsk kristent perspektiv, pålegger vi mennesker unødig lidelse. Det finnes mange historier som bekrefter noe annet.

#

Siste innlegg

$

Når følelsene løper løpsk

Jeg undres stadig over min evne til å la meg begeistre, frustrere og berøre. En setning eller et bilde er nok til å sette sterke følelser i sving.

F&M roser NRK for etikkredaktør

Per Arne Kalbakk er ansatt som etikkredaktør i NRK, en nyopprettet stilling hos allmennkringkasteren. Familie & Medier roser kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen for denne endringen: – Det er et tydelig signal, både internt og eksternt, at medieetikken settes høyt i NRK, sier Jarle Haugland, daglig leder i F&M.

Den fraværende gråten

Noen ganger har jeg bare lyst til å sitte stille i båten og vente til stormen går over. Slik har jeg det nå. Skal jeg skrive noe om 22.juli-terroren og Guds rolle i denne?

Er kristne feige?

Er kristne som ikke går inn i den offentlige debatten feige? Eller finnes det grunner for å holde seg borte fra den?

F&M roser webpastor Asbjørn Kvalbein

– Vi håper at hans arbeid kan være til inspirasjon for andre, uansett alder, som ønsker at evangeliet skal nå ut til nye mennesker i vår tid, sier Jarle Haugland i Familie & Medier

Hvorfor er ikke sommerstevnene i mediene?

«De skriver ikke et ord om vårt kristne sommerstevne! Men den lille musikkfestivalen i nabobyen, som bare samler en brøkdel av hva vårt stevne gjør, det får god mediedekning», uttales det i frustrasjon – og noen får bekreftet sitt inntrykk av en kristendomsfiendtlig presse. Det fører lite godt med seg. Da er det bedre å bruke energien som ligger i frustrasjonen og omskape den til klokskap og kreativitet.

F&M roser Aftenposten TV og Odvar Omland

«Hva gjør man når den man elsker begynner å glemme hvem man er?» Odvar Omland (91) deler om hvordan det er å leve med en dement kone på Facebook. – Et vakkert innslag om kjærlighet, trofasthet og gleden i sosiale medier, sier Jarle Haugland i Familie & Medier.

Et pappaopprør mot kroppspresset

«Du er ikke god nok.» Kroppspresset i mediene er enormt – ikke minst mot unge jenter. Retusjerte modeller lyser mot dem og hvisker sitt forførende budskap inn i hjertet. «Du mangler noe for å være lykkelig. Kroppen din må være tynnere. Du må være mer sexy. Pass på å ha sommerkroppen i orden! Lykken finnes i en perfekt kropp.» Og hjertet lokkes til å tro løgnen.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Alvar N. Bergendal

Kronikken «Ikke alle har ‘gjort det’» er fremhevet øverst på nettsiden til NRK. – Alvar N. Bergendal har skrevet en nyansert kronikk om seksualopplysning som henter frem viktige innspill til samfunnsdebatten, sier leder for Ungdom & Medier, Alexis Lundh.

Kampen om tiden og sjelen

«Vi er i konkurranse om menneskers tid», sa Naja Nielsen fra Danmarks Radio under Nordiske Mediedager. Og i en konkurranse er det alltid tapere. Om du ikke er våken, kan det bli deg.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Asker-jente (15)

Innlegget i Aftenposten fra ei jente om gruppepress beskriver utfordringer vi må ta på alvor. – Modig gjort å si fra på denne måten, og vi håper det fører til at flere tør å ta egne valg, sier leder for Ungdom & Medier, Alexis Lundh.

Kjenner seg igjen i mørket

Under Nordiske Mediedager snakket skaperne av tv-serien Dag om de fem årene siden starten. – Det er forbausende mange som kjenner seg igjen i det mørke i den, sa skuespiller Atle Antonsen til BA etterpå.

Livssyn – en blindsone i journalistikken

Nordiske Mediedager er over for i år, og nok engang var det et glimrende program med en vesentlig mangel. Jeg er redd konferansen gjenspeiler at tro og livssyn er et ikke-tema for Medie-Norge.

F&M roser «Djeveldansen»

«Det har nesten vært som en evig djeveldans», sier journalist og programleder Ann Söderlund om det å vokse opp med en far som drakk for mye. – Takk til NRK for at de også viser fram alkoholens mørke sider og lar oss se hvordan alkoholmisbruk kan påvirke de nærmeste, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser «Hjelp til alt mulig»

Facebook-siden har nå over 13 000 medlemmer. Målet med siden er å formidle hjelp til folk som trenger det. – Et rosverdig tiltak, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

Sårbare seksuelle grenser

Kampanjen #jegharopplevd, der jenter forteller om seksuell trakassering, har fått overveldende respons. Menn forteller at vi trenger å snakke om hvor grensene går.

Menneskesyn i kommentarfeltene

Tenk deg at du oppdager at det brenner i huset ditt. Familien kommer seg trygt og raskt ut, men i huset er fortsatt du, din trofaste hund og den syv år gamle venninnen til datteren din. Både hunden og jenta trenger hjelp for å komme seg ut, og du har bare mulighet til å hjelpe en av dem. Hvem velger du?

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Bergens Tidende

Lørdag viet Bergens Tidende forsiden til Evangeliesenteret Brubakken. – Oppmuntrende å lese! Takk til Bergens Tidende for en god blanding av et personlig møte med en tidligere rusavhengig og fakta om behandlingen, sier Linda Askeland i Familie & Medier

#
$