Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Mediestipend 2019

av | 14. jun, 2019 | Nyheter

Årets mottakere av Tro & Mediers Mediestipend er klare. Med det ønsker vi å bidra til dyktiggjøring av kristne mediearbeidere, og gi støtte til bruk av mediene i evangeliets tjeneste.

I år fikk vi inn mange gode søknader til vårt Mediestipend og vi har stor tro på alle prosjektene som planlegges i år. Etter noen gode runder hos oss og i styret, ble det klart at seks stykker vil motta Mediestipend fra Tro & Medier i 2019. Totalt blir det delt ut 186.000 kroner.

Vi har gjort et kort intervju med hver enkelt mottaker for å finne ut hva stipendet går til, hva det betyr å motta et stipend fra Tro & Medier og hva de ønsker å oppnå gjennom sitt prosjekt.

 

Her er årets stipendmottakere

Margunn Serigstad Dahle

Forskningsstipend

Skal forske på trosopplæring for barn og tweens i mediekulturen

Les mer

Mathias Haughom

Produksjonsstipend

Skal produsere evangeliserende kortfilmer som skal spres i sosiale medier.

Les mer

TV Inter

Produksjonsstipend

365 korte andakter med Egil Svartdahl til sosiale medier

Les mer

Markus Kvavik

Produksjonsstipend

Podkasten «Store spørsmål»

Les mer

Ingar T. Hauge

Produksjonsstipend

Podkasten «Cross Over Gaming Podcast».

Les mer

Rasmus Rimestad

Produksjonsstipend

YouTube-filmer med dukka Jakob og vennen Vegar, hvor de har en gjennomgang av evangeliet.

Les mer

Margunn Serigstad Dahle

Skal forske på trosopplæring for barn og tweens i mediekulturen

– Hva betyr det for deg å motta stipend fra Tro & Medier? 

– Det betyr svært mye, på ulike nivå! For det første, er det svært oppmuntrende og motiverende at Tro & Medier tydelig verdsetter forskningsfokuset mitt! 

– For det andre, gir det meg en sårt tiltrengt mulighet til å kunne sette av konsentrert tid til forskingen i det stimulerende miljøet rundt Oxford Centre for Mission Studies i Oxford. 

– For det tredje, bidrar stipendet til å gjøre meg enda mer ydmyk overfor det jeg får arbeide med, samtidig som jeg holdes ansvarlig for å bruke mulighetene jeg har fått på en best mulig måte. 

Margunn S. Dahle er sammen med sin mann, Lars Dahle (til høyre), en av motorene bak Damaris Norge. Hun har tidligere mottatt stipend fra Tro & Medier til andre forskningsprosjekter. Foto: Egil Sæbø

– Hvorfor ønsker du å forske på barn, tweens og medier?

– Først og fremst fordi vi må møte barn og unge der de er med det beste vi har å gi: budskapet om Jesus! Og de lever jo i en mediehverdag, der budskapene i musikk, spill, tv-serier og film har stor innvirkning også på livssynsdanningen.  

– I dette konkrete forskningsprosjektet, er jeg opptatt av hvordan trosopplæringen i hjem og menighet kan gi hjelp til barn og tweens slik at de vokser i troen, ikke ut av troen i møte med medienes livssynsmangfold. 

– Hva ønsker du å oppnå gjennom forskningsprosjektet? 

– Prosjektet er en naturlig videreføring av min tidligere forskning, der jeg har pekt på behovet for en tredelt tilnærming i trosopplæringen: Det trengs kompetanse for medie- og livssynskritikk, det er behov for en helhetlig, apologetisk tilnærming, og det må utvikles ressurser som bidrar til at barn og tweens får en trygg, kristen identitet. Målet mitt er å gjøre noe på alle disse tre områdene, slik at vi kan ha en mest mulig helhetlig trosopplæring i vår medietid.

Mathias Haughom

Skal produsere evangeliserende kortfilmer som skal spres i sosiale medier.

– Hva betyr det for deg å motta stipend fra Tro & Medier?

– Det betyr MYE å motta dette stipendet. Det frigjør meg til å slippe å gjøre det halvveis, men kunne leve (sove og spise og sånt) samtidig som jeg produserer filmer. Det tar MYE tid og nå har jeg mulighet til å bruke tid på dette.  

– Hvorfor ønsker du å lage evangeliserende kortfilmer?

– Grunn til at jeg ønsker å lage evangeliserende videoer er at jeg kjenner at Gud har lagt noe på hjertet mitt. Jeg har filmet mye natur hele livet og blitt ganske god uten å ta utdannelse. Selv om jeg ærer Gud ekstremt mye når jeg produserer filmer til vanlig, er det ekstra kjekt å kunne være med å arbeide med Guds Rike til jorda på en så direkte måte. 

– Hva ønsker du å oppnå gjennom filmene?

– Det jeg hovedsakelig ønsker å oppnå med videoene er å hjelpe forkynnere og pastorer, fra forskjellige evangeliske menigheter, til å nå ut på best mulig måte på den effektive kommnuikasjonsplattformen som sosiale medier er blitt. Jeg vil hjelpe de å pakke inn de utrolig kloke tankene deres i en tabloid og underholdene video slik at flest mulig kan høre budskapet.  

– Er det lenge til vi får se flere filmer fra deg?

– Nei, neste video er allerede tatt og redigering gjenstår. Det vil komme ca hver måned fremover med ulike pastorer og forkynnere fra ulike menigheter. 

TV Inter

365 korte andakter med Egil Svartdahl til sosiale medier

– Hva betyr det for dere å motta stipend fra Tro & Medier? 

– Vi ble veldig oppmuntret av å motta stipend fra Tro & Medier. For oss har det stor betydning både for utvikling og realisering av en stor og omfattende idè, og stipendet gir oss en mulighet til å teste og utvikle format, innhold og distribusjonsform for ”Dagens Plussord”.  Idèen er enkel: Vi ønsker å produsere daglige ”ord for dagen” eller andakter  som er så korte at de er delbare på sosiale medier. Vi har ønsket å finne en form på disse andaktene som gjør at folk flest ønsker å se hver dag. Gjennom stipendet får vi nå en mulighet til å utvikle et best mulig konsept.   

TV Inter med Egil Svartdahl (f.v), Ole Kristiansen og David Solbjørg.

– Hvorfor ønsker dere å gjennomføre et slikt videoprosjekt i sosiale medier? 

– TV Inter har som mål å holde ryktet om Jesus levende gjennom riksdekkende medier. I en mediehverdag som er i forandring leter vi stadig etter nye måter å nå vårt mål på.  Riksdekkende tv kanaler utgjør fortsatt en stor del av folks mediehverdag, men stadig flere av oss bruker mye tid på sosiale medier. Det har derfor vært viktig for oss å for å finne fram til og utvikle et konsept som kan nå bredt, og snakke til både kristne og de som sjelden går i kirker eller bedehus i sosiale medier. Gjennom små daglige andakter som er delbare og som snakker til folk flest – uten en binding til en spesiell menighet eller kirke – håper vi å oppnå dette. 

– Hva ønsker dere å oppnå med dette? 

– Vi ønsker å gi det norske folk en god start på dagen. En liten hilsen, eller andakt som kan gi inspirasjon eller ettertanke, uten noen baktanke. Så ønsker vi i tillegg å gi det norske folk det beste vi kan gi dem – Guds velsignelse! Dette vil vi gjøre hver dag – 365 dager i året!

Markus Kvavik

Podkasten «Store spørsmål»

– Hva betyr det for dere å motta stipend fra Tro & Medier? 

– Det betyr mye for oss å motta et slikt stipend. Vi har større drømmer enn budsjett, så disse pengene er en god hjelp for å kunne gjennomføre noe av det vi håper å få til.   

– Hvorfor ønsker dere å lage en slik podkast? 

– Vi ønsker å lage en podcast som kan være med å sette i gang samtaler om tro og tvil. Vi håper å nå ut til unge mennesker med ulik tro, og å kunne belyse disse store spørsmålene fra ulike vinkler. Målet vårt med podcasten er ikke nødvendigvis å fortelle folk hva de skal tro, men å kunne være med å sette i gang  tankeprosesser hos folk.

Markus Kvavik er programleder i podkasten «Store spørsmål»

– Hva ønsker dere å oppnå gjennom podkasten? 

– Jeg håper podcasten kan være med å sette igang trossamtaler mellom unge kristne og deres ikke-kristne venner. Dersom vi kan være med å utruste unge mennesker til å føre trossamtaler, og å reflektere rundt livets store spørsmål, ville det vært fantastisk. Vi håper å kunne bidra til at unge kristne blir tryggere i sin tro, samtidig som vi ønsker å skape en utvidet forståelse blant ikke-kristne om hva den kristne troen handler om.

– Når får vi høre de første episodene? 

– De første episodene kommer i august!

Ingar T. Hauge

Podkasten «Cross Over Gaming Podcast».

– Hva betyr det for dere å motta stipend fra Tro & Medier? 

– Å motta stipend betyr selvfølgelig at vi får litt sterkere økonomiske ressurser å rutte med. Vi hadde allerede startet produksjonen av podcasten da stipendet ble mottatt, så noe tilbakebetaling av utgifter vi har dekket selv er fint å få. Stipendet gir oss også muligheten for videre satsing, og gir oss blant annet muligheten for å promotere podcasten mer utad gjennom sosiale medier og lignende. Men mest av alt betyr stipendet fra Tro & Medier at vi får en anerkjennelse som en kristen spillpodcast fra en etablert kristen medieaktør. Det er en anerkjennelse vi setter svært stor pris på, og det betyr mye for oss å vite at vi driver med noe som blir heiet frem og støttet.  

– Hvorfor lager dere podkast? 

– Som kristne spillentusiaster har vi nok alle tre savnet noen forbilder som kan gå foran og snakke varmt om spill som medieform i en kristen sammenheng. I spillmiljøene er det nok også mange som ikke tenker over at også kristne mennesker kan være interessert i spill. Vi ønsker derfor å gå foran og skape en podcast som snakker varmt om begge deler, og som forhåpentligvis kan være med å gi folk ny kunnskap og innsikt. I tillegg er vi alle tre glade i å snakke om spill generelt, og synes det er moro å dele våre tanker med andre. 

Stemmene bak podkasten fra venstre: Ingar T. Hauge, Christian Bjotveit Fonneland og Mats Jakob Jebe Nesmann

– Hva ønsker dere å oppnå gjennom podkasten? 

– Vi ønsker å levere en god podcast som befinner seg i kryssfeltet mellom teologi og spill. Her kan vi gå litt i dybden på tema knyttet til spill som kanskje ikke er like lette å ta opp i mer allmenne spillmedier, for eksempel det som har med tro, livssyn og etisk-filosofiske emner. Samtidig håper vi at ikke-kristne lyttere kan få et bilde av kristne spillere som viser at vi er ikke så annerledes som man kanskje skulle tro, og at vi ofte brenner for spill av de samme grunnene som spillere flest. 

Rasmus Rimestad

YouTube-filmer med dukka Jakob og vennen Vegar, hvor de har en gjennomgang av evangeliet.

– Hva betyr det for dere å motta stipend fra Tro & Medier? 

– Det er først og fremst en skikkelig anerkjennelse og en bekreftelse på at det vi driver med er bra. Menigheten vi er en del av, har stilt seg som økonomisk garantist, så reint økonomisk gjør det kanskje egentlig ingen forskjell for oss akkurat nå, men det er klart det vil bli lettere for menigheten å gjenta en sånn garanti ved et seinere prosjekt, dersom det viser seg at økonomien denne gangen går såpass bra som det ser ut til. Budsjettet for logo blei oppjustert i forbindelse med denne søknaden. Det betyr at vi ikke bare kan utvikle en logo, men mest sannsynlig få den animert også. 

En samtale mellom Jakob og vennen Vegar spilles inn.

– Hvorfor lager dere korte filmer med kompisene Jakob og Vegar?  

– Jeg og Vegar har opptrådt med dukka Jakob ved flere anledninger, og har sett hvor effektivt dukketeater er i møte med barn. Om dukka så bare hadde lest høyt fra telefonkatalogen, tror jeg likevel at barn ville fulgt med ganske lenge. I tillegg så vi at det vi gjorde faktisk var veldig bra – at vi hadde fått noe fra Gud som på ingen måte burde gjemmes i et tørkle og graves ned i jorda. Vi hadde lyst til å ta det til offentligheten og se hvor langt vi kunne komme med det.

– Når jeg personlig ser tilbake på profetiske ord jeg har fått, har ordene «kreativ formidling» gått igjen nesten hver eneste gang. Det å stå på en scene med Jakob & Vegar har vært de gangene som jeg så langt tenker at jeg har vært mest i det jeg opplever som kallet mitt. Jeg tenkte derfor at hvis ikke akkurat det er noe jeg skal satse på og investere tid i, så kan jeg egentlig legge ned alt det andre jeg driver med.

– Hva ønsker du å oppnå gjennom disse filmene?

– Jeg vil at det skal finnes gode kristne filmer på norsk på YouTube. Det er mye kristent på Internett, men det meste er enten på engelsk eller så er det ganske dårlig (med noen unntak, selvfølgelig!). Barna mine bruker mye tid på YouTube, og jeg drømmer om at barn som sitter og surfer «målløst» rundt der, av og til skal få kristent innhold anbefalt.

– I tillegg håper jeg at serien og Jakob & Vegar skal være et verktøy for foreldre/søndagsskoler/menigheter som ønsker å formidle evangeliet til barn. Vi forteller ofte bibelhistoriene, og deler gode kristne verdier med barna, men overraskende mange foreldre synes det er vanskelig å forkynne evangeliet – og det er det som er en kraft til frelse selv om alt det andre er bra det også.

– Når kan vi se de første filmene online?

– Målet er at første av ti episoder lanseres lørdag 14. september, og at en ny episode lanseres hver lørdag i ti uker etter det.

– Hvor kan vi etter hvert finne filmene?

– Når filmene først er på YouTube, er det jo lett å legge dem ut andre steder også. Jakob kommer sikkert til å få en facebook- og instagramside når det nærmer seg lansering og der skal dette selvfølgelig ut. Jeg håper også at kristne organisasjoner som har hjemmesider, kan være med på å spre dette gjennom alle tilgjengelige kanaler.

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Vær frimodig!

Det er mange som lever i den tro at om vi underviser om seksualitet ut fra et bibelsk kristent perspektiv, pålegger vi mennesker unødig lidelse. Det finnes mange historier som bekrefter noe annet.

#

Siste innlegg

$

Når følelsene løper løpsk

Jeg undres stadig over min evne til å la meg begeistre, frustrere og berøre. En setning eller et bilde er nok til å sette sterke følelser i sving.

Den fraværende gråten

Noen ganger har jeg bare lyst til å sitte stille i båten og vente til stormen går over. Slik har jeg det nå. Skal jeg skrive noe om 22.juli-terroren og Guds rolle i denne?

F&M roser NRK for etikkredaktør

Per Arne Kalbakk er ansatt som etikkredaktør i NRK, en nyopprettet stilling hos allmennkringkasteren. Familie & Medier roser kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen for denne endringen: – Det er et tydelig signal, både internt og eksternt, at medieetikken settes høyt i NRK, sier Jarle Haugland, daglig leder i F&M.

Er kristne feige?

Er kristne som ikke går inn i den offentlige debatten feige? Eller finnes det grunner for å holde seg borte fra den?

F&M roser webpastor Asbjørn Kvalbein

– Vi håper at hans arbeid kan være til inspirasjon for andre, uansett alder, som ønsker at evangeliet skal nå ut til nye mennesker i vår tid, sier Jarle Haugland i Familie & Medier

Hvorfor er ikke sommerstevnene i mediene?

«De skriver ikke et ord om vårt kristne sommerstevne! Men den lille musikkfestivalen i nabobyen, som bare samler en brøkdel av hva vårt stevne gjør, det får god mediedekning», uttales det i frustrasjon – og noen får bekreftet sitt inntrykk av en kristendomsfiendtlig presse. Det fører lite godt med seg. Da er det bedre å bruke energien som ligger i frustrasjonen og omskape den til klokskap og kreativitet.

F&M roser Aftenposten TV og Odvar Omland

«Hva gjør man når den man elsker begynner å glemme hvem man er?» Odvar Omland (91) deler om hvordan det er å leve med en dement kone på Facebook. – Et vakkert innslag om kjærlighet, trofasthet og gleden i sosiale medier, sier Jarle Haugland i Familie & Medier.

Et pappaopprør mot kroppspresset

«Du er ikke god nok.» Kroppspresset i mediene er enormt – ikke minst mot unge jenter. Retusjerte modeller lyser mot dem og hvisker sitt forførende budskap inn i hjertet. «Du mangler noe for å være lykkelig. Kroppen din må være tynnere. Du må være mer sexy. Pass på å ha sommerkroppen i orden! Lykken finnes i en perfekt kropp.» Og hjertet lokkes til å tro løgnen.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Alvar N. Bergendal

Kronikken «Ikke alle har ‘gjort det’» er fremhevet øverst på nettsiden til NRK. – Alvar N. Bergendal har skrevet en nyansert kronikk om seksualopplysning som henter frem viktige innspill til samfunnsdebatten, sier leder for Ungdom & Medier, Alexis Lundh.

Kampen om tiden og sjelen

«Vi er i konkurranse om menneskers tid», sa Naja Nielsen fra Danmarks Radio under Nordiske Mediedager. Og i en konkurranse er det alltid tapere. Om du ikke er våken, kan det bli deg.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Asker-jente (15)

Innlegget i Aftenposten fra ei jente om gruppepress beskriver utfordringer vi må ta på alvor. – Modig gjort å si fra på denne måten, og vi håper det fører til at flere tør å ta egne valg, sier leder for Ungdom & Medier, Alexis Lundh.

Kjenner seg igjen i mørket

Under Nordiske Mediedager snakket skaperne av tv-serien Dag om de fem årene siden starten. – Det er forbausende mange som kjenner seg igjen i det mørke i den, sa skuespiller Atle Antonsen til BA etterpå.

Livssyn – en blindsone i journalistikken

Nordiske Mediedager er over for i år, og nok engang var det et glimrende program med en vesentlig mangel. Jeg er redd konferansen gjenspeiler at tro og livssyn er et ikke-tema for Medie-Norge.

F&M roser «Djeveldansen»

«Det har nesten vært som en evig djeveldans», sier journalist og programleder Ann Söderlund om det å vokse opp med en far som drakk for mye. – Takk til NRK for at de også viser fram alkoholens mørke sider og lar oss se hvordan alkoholmisbruk kan påvirke de nærmeste, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser «Hjelp til alt mulig»

Facebook-siden har nå over 13 000 medlemmer. Målet med siden er å formidle hjelp til folk som trenger det. – Et rosverdig tiltak, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

Sårbare seksuelle grenser

Kampanjen #jegharopplevd, der jenter forteller om seksuell trakassering, har fått overveldende respons. Menn forteller at vi trenger å snakke om hvor grensene går.

Menneskesyn i kommentarfeltene

Tenk deg at du oppdager at det brenner i huset ditt. Familien kommer seg trygt og raskt ut, men i huset er fortsatt du, din trofaste hund og den syv år gamle venninnen til datteren din. Både hunden og jenta trenger hjelp for å komme seg ut, og du har bare mulighet til å hjelpe en av dem. Hvem velger du?

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Bergens Tidende

Lørdag viet Bergens Tidende forsiden til Evangeliesenteret Brubakken. – Oppmuntrende å lese! Takk til Bergens Tidende for en god blanding av et personlig møte med en tidligere rusavhengig og fakta om behandlingen, sier Linda Askeland i Familie & Medier

Kan du skylde på noen?

Mennesker ser ut til å være født med et behov for å skylde på noe – eller noen. For noe er grunnleggende galt når vi rolig ser på at mennesker bokstavelig talt går under. Hvorfor gjør vi det?

#
$