Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

– Menigheter mister medietalentene

av | 28. aug, 2018 | Nyheter

– Menigheter mister medietalentene

av aug 28, 2018

Av: Ingunn Marie Ruud, KPK
KPK

Leder for mediekonferansen MELT mener ungdom med interesse for media trenger bedre oppfølging i menighetene.

– Menighetene må se hva de har og tenke større om hva media er, sier Asbjørn Furre.

Han er leder for den kristne mediekonferansen MELT som arrangeres i Oslo i oktober.  MELT kommer ut av et felles initiativ mellom TV Inter, Filadelfiakirken Oslo og Tro & Medier. 

Av: Ingunn Marie Ruud, KPK
KPK

Furre frykter at unge medietalenter forsvinner fra menighetene fordi de ikke får den oppfølgingen han mener de fortjener.

– Det er ikke meningen å rakke ned på menighetene, men bevisstgjøre dem på hvilken kompetanse disse menneskene sitter på og kan bidra med både i menigheten og samfunnet, sier han.

Furre mener at selv menigheter som driver med medieproduksjon ofte begrenser seg til enkle informasjonsvideoer for gudstjenesten.

– Når man kun blir bedt om å gjøre enkle repetitive oppgaver får man ikke kreativ inspirasjon. Da ender man fort opp med å bli utbrent og lei eller man tar talentet sitt med et annet sted enn i menigheten, sier han.

TRENGER KRISTNE: Leder for Mediekonferansen MELT, Asbjørn Furre, mener mediebransjen trenger flere kristne stemmer og håper menighetene bedre vil følge opp unge medietalenter. FOTO: Ingunn Marie Ruud, KPK

Viktig for mediebransjen

– Media er alt fra tekst til visuelt til lyd og annen kreativitet og er noe menigheter bør ha alle forutsetninger for å være best i landet på. Da må vi tenke sammen og se hva vi har i hendene, sier Furre.

MELT-lederen tror også at menighetenes manglende oppfostring av medietalenter hindrer mange å velge en karriere innenfor mediebransjen.

– Mediebransjen trenger flere dyktige, kristne stemmer. Infovideoer er bra, men om vi skal nå denne verden så trenger vi dyktige, åndsfylte historiefortellere som er koblet på kreativitetens kilde, Gud, sier Furre.

Medieundersøkelsen som ble presentert på Nordiske mediedager i mai i år viste at kun 1 av 4 journalister bekjenner seg til en bestemt religion. Det er betydelig mindre enn generelt i befolkningen der tallet ligger på rundt 50 prosent ifølge tall fra Statistisk Sentralbyrå.

– Faren ved å være ung og dyktig er at man tenker at man klarer det alene. Jeg tror at om man får ryggdekning av mentorer og folk som har gått foran, så vil man bevare en ydmykhet, noe jeg selv har savnet i mediebransjen, sier Furre.

Visuelt språk

En som også brenner for at unge kristne skal finne sin plass i mediebransjen er Christer Dyngeland (26) som jobber som videoprodusent og fotograf.

– Å få kristne inn i mediebransjen handler om å kunne snakke et språk folk forstår. Det visuelle språket blir viktigere og viktigere for å få budskapet fram, sier han.

Han opplevde selv å få god oppfølging i pinsekirken Tabernaklet i Bergen der han vokste opp og var engasjert i media.

– For meg var det essensielt å kunne gå i fotsporene til andre og få opplæring i kirken. En skal ikke undervurdere effekten av å ha noen man kan spørre og få råd av, sier Dyngeland som nå er aktiv i Salt Bergenskirken.

Hans beste råd til menigheter er å slippe ungdommene løs.

FIKK OPPFØLGING: For Christer Dyngeland var oppfølging i menigheten avgjørende for at han i dag jobber som videoprodusent. Her er han på jobb for musikkvideoen til «Mr Big» av dePresno gjennom produksjonsselskapet Fill In Productions. FOTO: Kevin Andreas Smilden

– De må våge å la de unge få boltre seg, tilgjengeliggjøre ressurser og gi dem tillitt. Sett gjerne av et budsjett til media, slik at ungdommen føler de får noe igjen for innsatsen i form av oppfølging og utstyr.

Drømmer om mentorordning

Sammen med Furre og MELT drømmer Dyngeland om en mentorordning hvor erfarne mediearbeidere tar unge lovende under sine vinger.

– Gjennom MELT-konferansen kan man også få koblet seg på et profesjonelt nettverk og komme i kontakt med folk som har vært i bransjen lenge. Jeg tror det kan bety mye for kristen-Norge, sier Dyngeland.

Både Dyngeland og Furre tror mentoringen kan gå begge veier.

– Det kan fort være at en 50- åring skal bli mentoret av en 25-åring fordi den unge kan mer innenfor et fagfelt. Man må legge av seg stoltheten og gå ydmykt inn og tenke at dette er noe man gjør sammen, sier Furre.

– De som har vært i bransjen lenge kan mye, mens de unge kanskje kan mer om nye former for media. Selv spør jeg ofte de yngste tenåringene i kirken til råds, legger Dyngeland til.

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

#

Siste innlegg

$
Seksuelle grenser er elefanten i rommet

Seksuelle grenser er elefanten i rommet

Alkoholen kalles for elefanten i rommet i #metoo-debatten. Det er delvis sant, samtidig som samfunnet vårt har tøyd de seksuelle grensene så langt...

Jakten på det gode innholdet

Jakten på det gode innholdet

  Trosopplæringen starter i hjemmet, mener firebarnsfar Magne Eriksen. Han etterlyser innhold med gode verdier, på alle plattformer, til sine...

Alexis hos Betlehem

Alexis hos Betlehem

Tirsdag kveld 16. januar arrangerte Bergens Indremisjon, Betlehem temakveld med overskriften «Hvordan snakke med barn om nettbruk og porno».  ...

Den gamle damen og Trump

Den gamle damen og Trump

  President Donald Trump har annonsert at han 17.januar vil dele ut «The Fake News Award», en pris til de mest forutinntatte og korrupte...

Trosliv nesten mer privat enn sexliv

Trosliv nesten mer privat enn sexliv

– Noen blir veldig ubekvemme når jeg spør om de tror på Gud, sier politisk redaktør i VG, Hanne Skartveit. Hun mener det er mye som er privat som...

Jarle oppsummerer 2017

Jarle oppsummerer 2017

Jarle Haugland har i 2017 ledet Tro & Medier gjennom et navnebytte. Han har fått tettere kontakt med NRK og han har opplevd at mennesker møter Jesus.

Jarle oppsummerer 2017

Simen oppsummerer 2017

Simen startet som kommunikasjonsleder i august. Selv om han bare har vært i staben i et halvt år har han hatt nok å gjøre. Slik oppsummerer han året.

Jarle oppsummerer 2017

Alexis oppsummerer 2017

Alexis leder Tro & Mediers Heltfri-arbeid og er nok den som har vært mest på tur i 2017. I sommer holdt han SKAM-seminar på Skjærgårds Music & Mission Festival og i høst har han holdt det første Heltfri-seminaret.

Jarle oppsummerer 2017

Halldis oppsummerer 2017

Halldis Bjerkvik Volle har i 2017 hatt ansvaret for Skjermfri uke og vikarierte som redaktør for På Bølgelengde i bladets første nummer i ny drakt. Som redaktør fikk hun flere møter med spennende personer. Det har preget hennes høydepunkter fra 2017.

Jarle oppsummerer 2017

Kjetil oppsummerer 2017

Kjetil Fyllingen har ledet omGud.net siden august 2016. I 2017 har Tro & Mediers nettevangeliseringsarbeid hatt over 75 000 visninger. Slik oppsummerer Kjetil året vi nå legger bak oss.

Filmregissøren som ber

Filmregissøren som ber

– Vi må gjere den beste boka i heile verda kjent, seier regissør og manusforfatter Ingrid Ese Folkestad. Ho meiner samtidig at kristne bør lære om andre syn på livet.

Fire tips til barna

Fire tips til barna

TV eller internett? Mobilen eller videospill? Medieuniverset er fullt av spennende innhold for både barn og voksne. Men er alt innhold godt innhold?

Fra medlem til Mediepartner

Fra medlem til Mediepartner

I løpet av desember har vi sendt ut et brev til alle våre medlemmer om at de blir Mediepartner. Vi kommer til å starte 2018 uten medlemmer, men det betyr ikke at vi kommer til å være svekket når det nye året starter.

Ukas ros til Hanne Skartveit

Ukas ros til Hanne Skartveit

Ukas ros går til Hanne Skartveit for måten hun belyser situasjonen i Israel og fra kommentatorplass i VG sier at en boikott av Israel er på ville...

En mediebrukers guide til julen

En mediebrukers guide til julen

Når du har vaska golvet, børi ved og hengt opp fuggelband, da er det ofte godt å synke ned i lenestolen og la skjermene tilby deg litt kjærkommen avkobling. Jeg har lyst til å dele noen refleksjoner om mediebruk, en slags «mediebrukers guide til julen», som du kan ta med deg i lenestolen.

Stygt overtramp av Torp

Stygt overtramp av Torp

I Dagen 28.november sammenligner Jan-Aage Torp meg med en overgriper som «smilende denger opp et menneske».

#
$