Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Nett-evangelisten

av | 26. okt, 2022 | Nyheter

Nett-evangelisten

av okt 26, 2022

Han brenner for å formidle “Den Store Fortellingen” og er overbevist om at internett er det beste mediet for å nå mange for Gud i vår tid. Møt Kjetil Fyllingen, mannen bak Tro & Mediers mediemisjonsarbeid, OmGud.net. 

Denne artikkelen ble først publisert i På bølgelengde. Bestill bladet gratis her!  

“Gud, gi meg internett!” Det var bønnen Kjetil ba tidlig på 2000-tallet. Han kjente seg kallet. Han hadde nettopp hørt om den skotske misjonæren John Knox, som ba “Gud, gi meg Skottland, ellers dør jeg!”. Kjetil kjente at dette rørte ved noe i ham, og han ba altså sin egen versjon av denne bønnen. 

– Jeg var inspirert av Knox, men kanskje ikke like modig, forteller Kjetil.  

Modig eller ikke, han ante mulighetene som lå foran ham. Han hadde nemlig i en tid sett de mulighetene vi som kristne har til å evangelisere på nett, og han hadde et ønske om å få bruke mer av tiden sin på dette.  

Gud endret planene 

Vi spoler litt tilbake i tid. Det Kjetil i utgangspunktet ville bli, var politimann. Men Gud ville det annerledes. Etter bibelskole og ett år på team, begynte han som barne- og ungdomssekretær i Indremisjonsforbundet (ImF). Det var i denne tiden han ba bønnen som forandret retningen. Han jobbet med barn og unge, og ville nå flere. Internett var ikke helt nytt, men det var ganske annerledes enn i dag.  

– Jeg husker fortsatt følelsen av første gang jeg logget meg på internett, slutten av 90-tallet, tidlig 2000-tallet, på kontoret. Jeg måtte ha hjelp av en fyr som måtte koble meg til med et modem som lagde masse lyd og pip og styr. Da oppdaget jeg mulighetene som var der til å legge ut ting selv. Jeg begynte etter hvert å lage litt nettsider for å informere og fortelle om hva vi drev med på leir. Jeg prøvde også å engasjere meg i ulike fora på den tiden der. Da gikk jeg inn i åpne forum på internett og prøvde å drive litt online misjon der. Jeg hadde diskusjoner med sinte ateister, men jeg er usikker på hvor fruktbart det var, sier han.  

Han prøvde seg frem. Men Kjetil ønsket å være enda mer frempå. 

Kjetil Fyllingen leder Tro & Mediers mediemisjonsarbeid; omGud.net. 

Foto: Ingunn Olsson Mercer

Dører åpnet seg 

Så tilbake til da Kjetil hadde bedt Gud om å gi ham internett. Det begynte å skje ting. Han sier at det virker som om Gud la til rette. Kjetil beskriver det som at etter bønnen har det i større grad dreid seg mer og mer over mot arbeid på nett. Gjennom jobben i ImF var han med og startet opp preik.tv, som var et video-andaktsopplegg. I tillegg til å reise rundt og holde andakter hadde de nå ferdigproduserte andakter på video som folk kunne se på YouTube og som kunne vises på veggen.  

ImF ble etter hvert med som partner i Jesus.net, og Kjetil fikk etter hvert en rolle der med påmelding til kurs. Da Tro & Medier tok over arbeidet med Jesus.net, ble Kjetil med “på lasset” og fikk en stilling hvor han siden den gang har jobbet med å utvikle arbeidet OmGud.net.  

– Det har vokst frem på grunn av interesse og fordi dører har åpnet seg på ulike måter. Når jeg ser tilbake, ser jeg at det har skjedd ting. At Gud har lagt til rette. Jeg har ikke søkt på jobber selv, det har bare lagt seg til rette, sier Kjetil.  

På spørsmål om hvorfor det er viktig å være på nett som kristen, sier Kjetil at det er bare å se rundt seg.  

– Folk er jo limt fast til disse telefonene sine. Jeg har lest at vi gjennomsnittlig scroller 180 meter hver dag. Vi scroller rimelig mye. Vi møter mange influensene på nett, som ønsker å påvirke hvordan vi tenker og handler. Det kan være budskap som handler om helse, trening eller politikk og verdensbilde. Er det ikke da viktig at vi melder oss på her, og influerer med det kristne budskapet også? Hvis ikke vi kristne er aktivt til stede og er tydelige på hva vi står for og hvilke verdier vi har, så vil folk gå glipp av det. 

En mangfoldig tjeneste 

I dag har OmGud.net-arbeidet en rekke flotte misjonsprosjekter i forskjellige medier; Nettsiden OmGud.net med blogg og artikler, mange nettkurs med oppfølging fra e-coacher, Mystory.me – en side med vitnesbyrd på nett, Mammashjerte og Preach! som er både på podkast og i sosiale medier, Youtube kanal, den nye serien Oppstandelsen med Thor Haavik og så er OmGud.net til stede på både Instagram og Facebook.  

Og tilbakemeldingene de får er gode og viser at det nytter.  

Et eksempel er en som meldte seg på ett av omGud.net sine nettkurs. En samboer med barn i barneskolealder skriver: “Jeg er nysgjerrig på Gud og den kristne tro og ønsker først og fremst å lære mer siden religion og tro er noe som jeg synes er spennende uavhengig av hva jeg ender med å tro eller ikke. Jeg er vokst opp med kirken og kristendommen som tradisjon og ønsker å se om jeg kan finne en større mening med det”. 

– Når vi får slike kommentarer opplever jeg at vi lykkes med det som er målet vårt, sier nett-evangelisten.  

Sjekk ut omGud.net og alle nettkursene som tilbys her! 

Kjetil Fyllingen filmer Thor Haavik under opptakene til serien Oppstandelsen. Foto: Marit Mjølneset, Vårt Land. 

Den beste muligheten 

Kjetil Fyllingen poengterer at internett er ett av mange verktøy i evangelisering, men at det er der vi har mulighet til å nå flest mennesker.  

– Jeg synes Egil Svartdahl sier det fint, at han jo egentlig ikke er så glad i teknologi. Han er teknologiskeptiker. Men – han er glad i misjon. Derfor startet de TV Inter og radio, fordi de så at her var det gode muligheter. Internett har jo masse drit med seg, og sosiale medier har masse negativ innflytelse også. Så jeg tror noen har tenkt, når de har hørt meg klage på at vi er for lite aktive på nett, at det er kun det en jeg er opptatt av. Men det handler jo om at vi ønsker å nå folk. Og det er der vi har de største mulighetene til å nå flest mulig på en god måte. Men selvfølgelig må det kombineres med ansikt til ansikt kontakt. Internett er kun ett av mange verktøy, sier han.  

 

Kristent nettinnhold trengs 

Han har ikke møtt voldsom motstand i kristne kretser mot å være misjonær på nett, men noen mener at det ikke nytter, og at det er et medium vi ikke trenger å være til stede i.  

– Men jeg tenker at det blir litt som om Luther skulle sagt at vi ikke skulle bruke trykkpressen, fordi det er fjærpennen som er “the real thing” liksom. Jeg har opplevd at det har vært ulike diskusjoner internt om mediemisjon. Om det er noe som funker, eller skal det kun være til oppbyggelse for kristne? Men folk søker jo på det de er nysgjerrige på, så om de da ikke finner godt kristent innhold så er det kjempedumt, mener Kjetil Fyllingen.  

Han forteller om en dame som var i en begravelse i kirken. Hun ble nysgjerrig på kristen tro, og gikk hjem og søkte på nett.  

– Hun fant et av våre nettkurs, og meldte seg på. Hun fikk tilsendt bibel og vi fikk hjulpet henne til å finne en forsamling. Det er målet vårt, å få folk inn i forsamlinger.  

Kjetil sier at alle kristne på nett er en slags stepping stone, og viser til modellen de jobber etter i OmGud.net-gjengen, og som du også kan lese om i dette bladet.  

– Alle kristne som er på nett kan dele sitt vitnesbyrd og ta folk et steg videre på trosreisen de er på. omGud.net har noen «stepping stones» som vi har plassert ut. Nettkursene våre, de ulike nettsidene, videoene og podkastene vi publiserer. Men heldigvis finnes det mange flere slike. Både plassert ut av andre organisasjoner og kirker, og mennesker som deler evangeliet på nett på ulike måter. Sammen kan disse føre søkende mennesker steg for steg til Jesus og inn i et kristent fellesskap, forteller han. 

Sjekk ut omGud.net og alle nettkursene som tilbys her! 

Den store fortellingen 

OmGud.net har mange forskjellige bibelske tema alt etter hvilket prosjekt det er snakk om. Men personlig har Kjetil en favoritt. 

– Jeg synes den store fortellingen med skapelse, syndefall, frelse og fullendelse – er en god måte å oppsummere på. Dette er viktig å få frem for folk. Vi snakker ofte om en bedre historie i Tro & Medier, og det er den store fortellingen; Hvorfor er vi her, hva er løsningen på alle problem? Den ligger til grunn for det aller meste. Å synliggjøre den, sier han.  

– Den er viktig fordi, hvis en forstår den store historien, forstår man også sin egen historie som en del av den. For meg har den vært en nøkkel for å forstå hvorfor jeg er her og hva som gjør at ikke alltid ting fungerer som det skal. Og hva som kan gi meg håp når ting ser mørkt ut.  

Kjetil vokste opp i en kristen familie, og fikk tidlig et hjerte for misjon. Han ble i ung alder invitert inn som hjelpeleder i det kristne arbeidet på bedehuset, og fikk vokse i troen. Selv har han ikke opplevd tvil på Guds eksistens. Men det har vært tidspunkt da han ikke har vært klar over den store fortellingen. I løpet av studiet Kommunikasjon og Livssyn på NLA Gimlekollen ble han undervist om dette, og om det som kalles dobbel lytting. 

– Dette med dobbel lytting er superrelevant inn mot nettevangelisering. Det betyr å prøve å lytte seg inn til hva folk i dag er opptatt av og interessert i og så knytte det an til kristen tro. Jeg håper det ligger der i underbevisstheten, eller bevisstheten min, hele tiden, smiler Kjetil.  

Han tror Gud ønsker å bruke alle kanaler som er tilgjengelig for å nå mennesker. 

 – Gud vil at alle skal bli frelst, han ønsker å nå ut til folk. Det hadde vært kjekt om vi så en aldri så liten vekkelse i det norske folk. At de ble kjempeinteressert i å finne ut mer om Gud, og at vi står klar til å møte dem. Ellers er det viktigere enn noen gang å produsere godt innhold som folk er interessert å se. I dag er vi vant til høy kvalitet på alt vi prioriterer å bruke tid på. Derfor må vi også levere ting med godt innhold og som er godt produsert. Serien Oppstandelsen med Thor Haavik er et eksempel på det; Den er på et helt nytt nivå, sier Kjetil, som håper å kunne produsere mer av samme kvalitet. 

 

Begynn å produser!  

Dersom dette er noe som rører ved hjertet til deg som leser, vil Kjetil gjerne at du først og fremst bare skal sette i gang.  

– Det er bare å “Just do it”, ler Kjetil. Daniel Sæbjørnsen (som driver Preach!-podkasten), for eksempel, lagde en fantastisk bra video, og så plukket vi det opp. Man må bare begynne å produsere ting. Bli flink på det du vil holde på med. Alt fra å gå på Gimlekollen på journalistikk, KL, få deg kompetansen du trenger, men mest av alt må man ha et brennende hjerte for misjon og formidling. Det er masse du kan gjøre, og det er fint å koble seg på andre. MELT-konferansen er også en god plass å ta turen, sier han.  

Og han poengterer at alle kan engasjere seg i egne kanaler.  

– De aller fleste har en telefon som de kan publisere ting med på sosiale medier. Og folk kan koble seg tettere på oss hvis de har lyst til det. Vi har en gjeng med e-coacher som jobber som frivillige. Vi er alltid interessert i å komme i kontakt med folk som brenner for dette. Det er veldig stas med folk som har ideer og ting de har lyst å gjøre, så kan vi prøve å spille på lag.  

Så er utfordringen gitt. Du kan være med og gå ut til alle folkeslag – på nett! Tro & Medier vil gjerne ha deg med på laget. Enten som mediemisjonær eller som støttespiller på andre måter.  

Sjekk ut omGud.net og alle nettkursene som tilbys her! 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Vær frimodig!

Det er mange som lever i den tro at om vi underviser om seksualitet ut fra et bibelsk kristent perspektiv, pålegger vi mennesker unødig lidelse. Det finnes mange historier som bekrefter noe annet.

#

Siste innlegg

$

Når følelsene løper løpsk

Jeg undres stadig over min evne til å la meg begeistre, frustrere og berøre. En setning eller et bilde er nok til å sette sterke følelser i sving.

Den fraværende gråten

Noen ganger har jeg bare lyst til å sitte stille i båten og vente til stormen går over. Slik har jeg det nå. Skal jeg skrive noe om 22.juli-terroren og Guds rolle i denne?

F&M roser NRK for etikkredaktør

Per Arne Kalbakk er ansatt som etikkredaktør i NRK, en nyopprettet stilling hos allmennkringkasteren. Familie & Medier roser kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen for denne endringen: – Det er et tydelig signal, både internt og eksternt, at medieetikken settes høyt i NRK, sier Jarle Haugland, daglig leder i F&M.

Er kristne feige?

Er kristne som ikke går inn i den offentlige debatten feige? Eller finnes det grunner for å holde seg borte fra den?

F&M roser webpastor Asbjørn Kvalbein

– Vi håper at hans arbeid kan være til inspirasjon for andre, uansett alder, som ønsker at evangeliet skal nå ut til nye mennesker i vår tid, sier Jarle Haugland i Familie & Medier

Hvorfor er ikke sommerstevnene i mediene?

«De skriver ikke et ord om vårt kristne sommerstevne! Men den lille musikkfestivalen i nabobyen, som bare samler en brøkdel av hva vårt stevne gjør, det får god mediedekning», uttales det i frustrasjon – og noen får bekreftet sitt inntrykk av en kristendomsfiendtlig presse. Det fører lite godt med seg. Da er det bedre å bruke energien som ligger i frustrasjonen og omskape den til klokskap og kreativitet.

F&M roser Aftenposten TV og Odvar Omland

«Hva gjør man når den man elsker begynner å glemme hvem man er?» Odvar Omland (91) deler om hvordan det er å leve med en dement kone på Facebook. – Et vakkert innslag om kjærlighet, trofasthet og gleden i sosiale medier, sier Jarle Haugland i Familie & Medier.

Et pappaopprør mot kroppspresset

«Du er ikke god nok.» Kroppspresset i mediene er enormt – ikke minst mot unge jenter. Retusjerte modeller lyser mot dem og hvisker sitt forførende budskap inn i hjertet. «Du mangler noe for å være lykkelig. Kroppen din må være tynnere. Du må være mer sexy. Pass på å ha sommerkroppen i orden! Lykken finnes i en perfekt kropp.» Og hjertet lokkes til å tro løgnen.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Alvar N. Bergendal

Kronikken «Ikke alle har ‘gjort det’» er fremhevet øverst på nettsiden til NRK. – Alvar N. Bergendal har skrevet en nyansert kronikk om seksualopplysning som henter frem viktige innspill til samfunnsdebatten, sier leder for Ungdom & Medier, Alexis Lundh.

Kampen om tiden og sjelen

«Vi er i konkurranse om menneskers tid», sa Naja Nielsen fra Danmarks Radio under Nordiske Mediedager. Og i en konkurranse er det alltid tapere. Om du ikke er våken, kan det bli deg.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Asker-jente (15)

Innlegget i Aftenposten fra ei jente om gruppepress beskriver utfordringer vi må ta på alvor. – Modig gjort å si fra på denne måten, og vi håper det fører til at flere tør å ta egne valg, sier leder for Ungdom & Medier, Alexis Lundh.

Kjenner seg igjen i mørket

Under Nordiske Mediedager snakket skaperne av tv-serien Dag om de fem årene siden starten. – Det er forbausende mange som kjenner seg igjen i det mørke i den, sa skuespiller Atle Antonsen til BA etterpå.

Livssyn – en blindsone i journalistikken

Nordiske Mediedager er over for i år, og nok engang var det et glimrende program med en vesentlig mangel. Jeg er redd konferansen gjenspeiler at tro og livssyn er et ikke-tema for Medie-Norge.

F&M roser «Djeveldansen»

«Det har nesten vært som en evig djeveldans», sier journalist og programleder Ann Söderlund om det å vokse opp med en far som drakk for mye. – Takk til NRK for at de også viser fram alkoholens mørke sider og lar oss se hvordan alkoholmisbruk kan påvirke de nærmeste, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser «Hjelp til alt mulig»

Facebook-siden har nå over 13 000 medlemmer. Målet med siden er å formidle hjelp til folk som trenger det. – Et rosverdig tiltak, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

Sårbare seksuelle grenser

Kampanjen #jegharopplevd, der jenter forteller om seksuell trakassering, har fått overveldende respons. Menn forteller at vi trenger å snakke om hvor grensene går.

Menneskesyn i kommentarfeltene

Tenk deg at du oppdager at det brenner i huset ditt. Familien kommer seg trygt og raskt ut, men i huset er fortsatt du, din trofaste hund og den syv år gamle venninnen til datteren din. Både hunden og jenta trenger hjelp for å komme seg ut, og du har bare mulighet til å hjelpe en av dem. Hvem velger du?

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Bergens Tidende

Lørdag viet Bergens Tidende forsiden til Evangeliesenteret Brubakken. – Oppmuntrende å lese! Takk til Bergens Tidende for en god blanding av et personlig møte med en tidligere rusavhengig og fakta om behandlingen, sier Linda Askeland i Familie & Medier

Kan du skylde på noen?

Mennesker ser ut til å være født med et behov for å skylde på noe – eller noen. For noe er grunnleggende galt når vi rolig ser på at mennesker bokstavelig talt går under. Hvorfor gjør vi det?

#
$