
Medietilsynet presenterte denne uka nye tall og fakta over hvor mange unge som bruker porno (fra Barn og Medier 2020 undersøkelsen), mens Redd Barna presenterte sin rapport: «Et skada bilde av hvordan sex er», som handler om ungdoms egne perspektiver på porno.
– Tematikken er alvorlig og rapportene viser at konsekvenser av pornografi er svært negative for unge sitt syn på seksualitet, sier Alexis Lundh, leder for HeltFri.net-arbeidet til Tro & Medier.
Her er noen tall fra Medietilsynets rapport:
- 49 prosent av 13 – 18-åringene har sett porno på nett. Andelen øker med alder og er betydelig større blant gutter enn jenter (75 mot 25 prosent). 31 prosent av 13-14-åringene, 52 prosent av 15-16-åringene og 64 prosent av 17-18-åringene har sett porno.
- Andelen som har sett porno på nett har økt fra 2018 til 2020 (fra 42 til 49 prosent).
- 57 prosent av dem som har sett porno på nett, så dette for første gang før fylte 13 år.
- Fire av ti 13 – 18-åringer har fått reklame for porno på nett. Andelen øker med alder og er størst blant guttene. Dobbelt så mange gutter som jenter i alderen 13-16 år har fått reklame for porno på nett (41-49 mot 20-24 prosent).
– I Tro & Medier jobber vi i dette mørke landskapet med vårt HeltFri.net-arbeid. Vi kjenner godt igjen det som beskrives, sier Lundh.
Vi roser både Redd Barna og Medietilsynet for deres engasjement for barn og unge, og for at de taler der så mange andre er tause. Rapportene skaper et godt fundament for ansvarliggjøring av både foreldre og myndigheter.
Sammen kan vi bidra til en mediehverdag uten porno for barn.
Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fast giver i nettVerket eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.
Høringssvar på Representantforslag om å innføra nettpornofilter på offentlege og kommunalt eigde nettverk, Dokument 8:111 S (2023-2024)
Tro & Medier er takknemlige for muligheten til å komme med et høringssvar på Representantforslag om å innføra nettpornofilter på offentlege og kommunalt eigde nettverk, Dokument 8:111 S (2023-2024). Tro & Medier er en tverrkirkelig organisasjon med 36...
Ukas ros til Aftenposten Junior!
Aftenposten Junior bidrar til at barn får se at religion og tro er en vanlig og viktig del av mange andre barns liv.
Vær en algoritmemisjonær!
Har du noen gang tenkt på at hva du liker og kommenterer på Facebook, preger andres nyhetsstrøm?