Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Veikart til en god offentlig debatt

av | 14. jun, 2020 | Nyheter

1. Hva vil du skrive om?

Hvilket tema vil du skrive om, og hva vil du oppnå med teksten? Formuler tekstens hovedbudskap i én setning og la det gi retning til hele innlegget.

2. Hvorfor vil du skrive?

Kjenn etter hvorfor temaet engasjerer deg. Er det av kjærlighet til dine medmennesker? Er det fordi du vil kjempe for det som er sant, rett og godt? La 1 Kor 1, 1-3 være målestokken for om du skal skrive eller ikke.

3. Skriv med leseren for øye

Skriv det leseren er interessert i å lese, hellerenn det du ønsker å si. Dette kan være avgjørende for at innlegget kommer på trykk. Leseren må selvsagt ikke være enig med deg, men teksten bør ha en tematikk og en aktualitet som gjør at det blir lest.

4. Fortell en bedre historie

Noen ganger er det riktig å kritisere det destruktive, påtale urett og kjempe mot undertrykkelse. Men la alltid hovedtonen i ditt budskap være et «større ja». Ikke ha hovedfokus på det som bryter ned, men på en annen virkelighet som er vakker, gir liv og setter mennesker fri.

Last ned veikart-plakat ved å klikke på bildet over. 

5. Vær saklig

Det er ofte en styrke for en tekst å begrunne sine argumenter med forskning, sitater fra fagfolk og en god, logisk oppbygging av teksten. Saklighet blir som oftest møtt med respekt, også hos dem som er sterkt uenig i det du skriver.

6. Vekk engasjement

Forsøk å unngå selvfølgeligheter, lange, omstendelige utlegninger eller gjentakelser. Vær poengtert. Og vær gjerne kreativ i din tilnærming til tematikken. La leseren se saken fra en ny side, inviter til reeksjon – og om du skal bruke provokasjon, gjør det i godhet.

7. Inviter til videre dialog

Forsøk, så langt det lar seg gjøre, å ikke la innlegget blir en monolog. Åpne opp for en samtale, imøtese svarinnlegg og bidra til å skape et rom for en god dialog – ikke minst om tematikken er vanskelig og sensitiv.

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]

Be for mediene

Søndag 27.oktober 2024 inviterer vi alle kristne til å være med på en nasjonal bønnedag for mediene. Kan deres fellesskap også be for mediene denne dagen?  PDF 7 Bønner Last ned video som kan vises den 27.oktober Grunnen til at vi arrangerer dette, er todelt:  Mediene...

#

Siste innlegg

$

Smittende tro i beste sendetid

«Sekularisering; et vinn eller forsvinn for norsk misjon?» Spørsmålet ble stilt på misjonskonferansen LINK, og avslutningen av konferansen gav et befriende svar på spørsmålet.

Ukas ros til «Mobil-lappen»

Mobil-lappen er en leken øvelse laget for barn som enten har eller ønsker seg egen mobil. – Dette er et flott vektøy som legger til rette for dialog mellom foreldre og barn når de skal få sin første mobiltelefon, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Lytting i en verden med tusen stemmer

«Hør hva Ånden sier til menigheten», skriver Johannes ned – etter en åpenbaring Gud gir ham, der han sitter på øyen Patmos. Lite visste trolig han hvor aktuelt dette skulle være i vår tid, nesten to tusen år etterpå, i en verden full av skjermer.

Medierosen 2016 til Andreas Håtveit

 – Vi opplever at Andreas Håtveit representerer noe av kjernen i det vi i Familie & Medier ønsker å bidra til, et samfunn der det frigjørende og livsglade budskapet om Jesus kommer frem i mediene, sier Jarle Haugland. 

Det kommer frihet

«Når vanlige norske barn får sitt første møte med sex gjennom nettporno, har de voksne sviktet. Det er ubehagelig å tenke på», skrev Morgenbladet på lederplass 26.august. Det er på tide med handling for å bringe frihet, gjenopprettelse og helbredelse til mennesker.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Vi trenger flere e-coacher!

Vi har et stort behov for flere frivillige som kan ta på seg rollen som e-coach for mennesker som ønsker å lære mer om Jesus.

Pappa og begeistret Pokémon Go-spiller

Nå har jeg spilt Pokémon Go i et par uker. Og jeg må innrømme at jeg – med begrenset interesse for spill – er begeistret. Men hva om spillet inneholder okkulte symboler? 

Ukas ros til Ola Schrøder Røyset

 Målet med videoen til Røyset er å utvide folks perspektiv når det gjelder aktiv dødshjelp. – Dette er et sterkt innlegg i debatten, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier. 

Hjelp mennesker til frihet!

Ingenting i mediene er så destruktivt som pornografi. Den er tiltrekkende og kan i begynnelsen virke spennende og uskyldig. Sannheten er at det fanger mennesker i et kvelertak som er svært vanskelig å komme fri fra. Vil du hjelpe mennesker fri?

Hva vil regjeringen med en allmennkringkaster?

TV 2s nei til å søke på avtalen om kommersiell allmennkringasting åpner opp for å finne tilbake til forståelsen av hva det innebærer å være en allmennkringkaster. Livssyn bør være en helt naturlig del av dette oppdraget.

Ukas ros til Pokémon Go-kateket

Sist søndag åpnet kateket Sven-Ove Rostrup Olsvik kirke for Pokémon Go-spillere. – Supert at kirken holder åpent og inviterer til felleskap for folk i nærmiljøet, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Hvordan dele evangeliet på nettet?

Kan vi i F&M hjelpe kristne med å nå ut med evangeliet på internett? 1.august overtok vi Jesus.net-konseptet fra Indremisjonsforbundet. Her er ett eksempel på hvordan verktøyene i Jesus.net-konseptet kan brukes for å føre søkende mennesker fra skjermen og inn i et kristent fellesskap.

Bare en tanke..

Jeg var i Israel i helgen. Det var en kontrastfylt helg. Kvelden vi kom ble det begått et terrorangrep. To menn utkledd som ortodokse...

Bill.mrk. «Mann 40»

I vinter opplevde jeg at det begynte å komme inn venneforespørsler på Facebook fra unge, pene og gjerne lettkledde kvinner. Jeg forstod raskt at profilene var falske, men lurte på hva som hadde forårsaket denne plutselige tilstrømningen. Så gikk det opp for meg: Jeg hadde fylt 40.

Ukas ros til «Sweatshop – jakten på en levelønn»

– Det er utrolig å se hvor mange som risikerer livet for levelønnsaken. De risikerer livet, så vi må i det minste gjøre noe, sier Sarah Tjulander i den nye sesongen av «Sweatshop – jakten på en levelønn». AftenpostenTV følger opp tråden fra første sesong, som ble sett av over 8 millioner.  

Hvem skal få Medierosen 2016?

Hvem synes du fortjener ros i mediene? Medierosen er en oppmuntringspris som går til en person eller en redaksjon som har løftet frem...

Bare en tanke om «Unge lovende»

«Vi trøster hverandre med våre patetiske liv». Det er et ledetema i serien, fortalte skuespillerne under Nordiske Mediedager.

#
$