Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Vil at Arven etter Adam skal få norske stemmer 

av | 26. jan, 2024 | Nyheter

Den animerte miniserien Arven etter Adam har en primær målgruppe på 50 millioner swahili-talende barn og unge. Nå jobbes det med å oversette den også til norsk.

Av Stein Gudvangen, KPK – stein@kpk.no

Bak serien står den norske filmskaperen og misjonæren Roger Gihlemoen som i en årrekke har jobbet i Afrika tilknyttet Norsk Luthersk Misjonssamband.

Selv har han spøkefullt titulert seg «misjonærkone» fordi det var kona Anne som formelt var ansatt som misjonær under familiens opphold i Tanzania fra 2015 til -22.

«Misjonærkone»

Han var midt i «misjonærkone»-livet da han i 2016 gikk i gang med animasjonsprosjektet.

Ideen oppsto da Gihlemoen innså hvor lite godt TV-innhold som fantes på swahili for barn og unge på skjermer i Øst-Afrika. Arbeidet med serien har krevd masse av ham, og det har tatt mye mer tid enn planlagt å fullføre. I april 2021 snakket Kristelig Pressekontor med Gihlemoen om arbeidet og framdriften:

– Vi har en pilotepisode som snurrer på YouTube allerede, og de andre vil bli lagt ut så snart de blir klare. Så kommer de på TV så fort vi har 15 episoder ferdig, sa han den gangen.

42-åringen regnet da med å være helt i havn med prosjektet tre år senere, altså i år. Helt der er han ennå ikke, men framdriften har likevel vært god. Fire episoder er helt klare, og sammen med dyktige partnere jobber han nå jevnt og trutt med resten. Derfor tror Gihlemoen at slutten av 2025 blir tidspunktet da hele Arven etter Adam er ferdigprodusert.

Den som googler, vil se at antallet omtalte episoder er både 26 og 27. Gihlemoen forklarer til KPK at han ennå ikke vet helt selv hvilket antall de vil ender med. Det kommer an på redigeringsprosessen på de gjenstående episodene som han nå jobber med på heltid hjemme i Askim.

Foto av Roger: privat.

Millioner av seere

Versjonen som lages på swahili for det øst-afrikanske TV-markedet, kan potensielt nå ut til rundt 50 millioner barn og unge i et område der 45 prosent av befolkningen er under 15 år.
Planen er å dubbe talen til en rekke andre språk i tillegg, blant dem somali, farsi, arabisk og tyrkisk. Da kan de animerte bibelhistoriene nå ut til mange hundre millioner barn, ikke bare i Afrika, men i Midtøsten.

Dessuten er det altså sterk interesse for gi serien norske stemmer. Dette prosjektet er allerede i gang, og det er organisasjonen Tro & Medier som står bak. De har akkurat startet en innsamling for å finansiere dubbingen av Arven etter Adam på norsk.

Daglig leder Jarle Haugland mener at Norea Mediemisjon, som står bak Gihlemoens prosjekt, «har gjort en gigantjobb» med serien.

– Vi vil støtte dette fantastiske prosjektet fordi barn trenger å høre bibelhistoriene, og her blir de presentert på en engasjerende og kreativ måte, sier Haugland i en nylig utsendt e-post til mulige givere.

– Tro & Medier ønsker spesielt å nå barn og unge og nye mennesker med evangeliet, og dette prosjektet gjør begge deler, står det videre.
Haugland sier i en verve-mail til personer i sitt personlige nettverk at serien forteller «historiene om flere bibelske personer, hele tiden med Jesus og frelseshistorien som bakteppe».

Foto av Lisa: Stein Gudvangen

Kjendishjelp

– For å få oversatt og spilt inn 27 episoder med norske stemmer, trenger vi å samle inn 270.000 kroner, skriver Tro & Medier til sine givere.

For å få til et best mulig resultat, får prosjektet profesjonell hjelp, og Roger Gihlemoen opplyser til KPK at han har hyrt inn tre kjente skuespillere som allerede har bidratt.

Stig Henrik Hoff er fortellerstemmen, Anders Hatlo gir stemme til Abraham, mens Line Verndal låner bort stemmen sin til Sara. Disse tre er allerede ferdige i studio. Til høsten stiller Lisa Børud opp med sin stemmeprakt som Maria i den norske versjonen, og Maria Engås Halsne, kjent fra The Voice på TV 2, synger på en av seriens sanger og gir Eva norsk stemme.

 

Dette er et samarbeidsprosjekt vi trenger mange med på for å få til. Vil du bidra til at barn og unge kan få se kreative og spennende bibelfortellinger på Youtube?

Takk for din gave!

Raskere produksjon

Gihlemoen opplyser at en ny produksjonsmetode har økt farten i prosjektet vesentlig.

  – Da KPK intervjuet meg sist, kunne vi bruke 40 minutter på å fullføre ett av de 25 bildene som fyller ett sekund med film. For et år siden gikk vi over til en såkalt spillmotor som produserer ett sekund av serien på 2-3 sekunder, sier han.

  Roger Gihlemoen kan kalles filmseriens regissør. Han lager skisser for hver episode som han så sender videre så det kan bli ferdig film av det. Han er nå kommet til episode 20.

  – Når jeg har laget skissen som gjør det mulig å forstå handlingen, har jeg et team som lager klær, hår, kjepper, stokker og geiter eller hva det måtte være før jeg får det tilbake, forklarer han.

  I etterkant er det mye fram og tilbake for å justere, rette opp feil og fylle ut hull. Jobben er detaljert og omstendelig.

  – Det er masse tekniske justeringer, og noen kunstneriske også, sier Gihlemoen.

  I tillegg må han gjøre teologiske avveininger. Han finner det utfordrende å gjøre alle til lags.

  – Det er veldig vanskelig å navigere når du skal framstille bibelhistorie, for hvordan skal alle kunne være enige? Jeg ønsker at alt skal være så riktig som mulig, men du vil alltid tråkke noen på tærne, sier han?

  – Har du utfordringer som ligner på dem bibeloversettere har?

  – Ja, det er helt likt bibeloversettelsesarbeid.

  Gihlemoen er åpen med at prosjektet er forsinket og innser at det har tatt lang tid.

  – Hele prosjektet har vært flytende, for hvordan produserer man en sånn film? Jeg har lært på den vanskelige måten, sier han og opplyser at mens Norea sponser og drifter prosjektet, er det Misjonssambandet som har ham på lønningslista, som misjonær. Han roser dem begge for deres tålmodighet gjennom den ni år lange prosjekttiden som nå ser ut til å nærme seg slutten.

KPK

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

#

Siste innlegg

$

Når følelsene løper løpsk

Jeg undres stadig over min evne til å la meg begeistre, frustrere og berøre. En setning eller et bilde er nok til å sette sterke følelser i sving.

Den fraværende gråten

Noen ganger har jeg bare lyst til å sitte stille i båten og vente til stormen går over. Slik har jeg det nå. Skal jeg skrive noe om 22.juli-terroren og Guds rolle i denne?

F&M roser NRK for etikkredaktør

Per Arne Kalbakk er ansatt som etikkredaktør i NRK, en nyopprettet stilling hos allmennkringkasteren. Familie & Medier roser kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen for denne endringen: – Det er et tydelig signal, både internt og eksternt, at medieetikken settes høyt i NRK, sier Jarle Haugland, daglig leder i F&M.

Er kristne feige?

Er kristne som ikke går inn i den offentlige debatten feige? Eller finnes det grunner for å holde seg borte fra den?

F&M roser webpastor Asbjørn Kvalbein

– Vi håper at hans arbeid kan være til inspirasjon for andre, uansett alder, som ønsker at evangeliet skal nå ut til nye mennesker i vår tid, sier Jarle Haugland i Familie & Medier

Hvorfor er ikke sommerstevnene i mediene?

«De skriver ikke et ord om vårt kristne sommerstevne! Men den lille musikkfestivalen i nabobyen, som bare samler en brøkdel av hva vårt stevne gjør, det får god mediedekning», uttales det i frustrasjon – og noen får bekreftet sitt inntrykk av en kristendomsfiendtlig presse. Det fører lite godt med seg. Da er det bedre å bruke energien som ligger i frustrasjonen og omskape den til klokskap og kreativitet.

F&M roser Aftenposten TV og Odvar Omland

«Hva gjør man når den man elsker begynner å glemme hvem man er?» Odvar Omland (91) deler om hvordan det er å leve med en dement kone på Facebook. – Et vakkert innslag om kjærlighet, trofasthet og gleden i sosiale medier, sier Jarle Haugland i Familie & Medier.

Et pappaopprør mot kroppspresset

«Du er ikke god nok.» Kroppspresset i mediene er enormt – ikke minst mot unge jenter. Retusjerte modeller lyser mot dem og hvisker sitt forførende budskap inn i hjertet. «Du mangler noe for å være lykkelig. Kroppen din må være tynnere. Du må være mer sexy. Pass på å ha sommerkroppen i orden! Lykken finnes i en perfekt kropp.» Og hjertet lokkes til å tro løgnen.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Alvar N. Bergendal

Kronikken «Ikke alle har ‘gjort det’» er fremhevet øverst på nettsiden til NRK. – Alvar N. Bergendal har skrevet en nyansert kronikk om seksualopplysning som henter frem viktige innspill til samfunnsdebatten, sier leder for Ungdom & Medier, Alexis Lundh.

Kampen om tiden og sjelen

«Vi er i konkurranse om menneskers tid», sa Naja Nielsen fra Danmarks Radio under Nordiske Mediedager. Og i en konkurranse er det alltid tapere. Om du ikke er våken, kan det bli deg.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Asker-jente (15)

Innlegget i Aftenposten fra ei jente om gruppepress beskriver utfordringer vi må ta på alvor. – Modig gjort å si fra på denne måten, og vi håper det fører til at flere tør å ta egne valg, sier leder for Ungdom & Medier, Alexis Lundh.

Kjenner seg igjen i mørket

Under Nordiske Mediedager snakket skaperne av tv-serien Dag om de fem årene siden starten. – Det er forbausende mange som kjenner seg igjen i det mørke i den, sa skuespiller Atle Antonsen til BA etterpå.

Livssyn – en blindsone i journalistikken

Nordiske Mediedager er over for i år, og nok engang var det et glimrende program med en vesentlig mangel. Jeg er redd konferansen gjenspeiler at tro og livssyn er et ikke-tema for Medie-Norge.

F&M roser «Djeveldansen»

«Det har nesten vært som en evig djeveldans», sier journalist og programleder Ann Söderlund om det å vokse opp med en far som drakk for mye. – Takk til NRK for at de også viser fram alkoholens mørke sider og lar oss se hvordan alkoholmisbruk kan påvirke de nærmeste, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser «Hjelp til alt mulig»

Facebook-siden har nå over 13 000 medlemmer. Målet med siden er å formidle hjelp til folk som trenger det. – Et rosverdig tiltak, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

Sårbare seksuelle grenser

Kampanjen #jegharopplevd, der jenter forteller om seksuell trakassering, har fått overveldende respons. Menn forteller at vi trenger å snakke om hvor grensene går.

Menneskesyn i kommentarfeltene

Tenk deg at du oppdager at det brenner i huset ditt. Familien kommer seg trygt og raskt ut, men i huset er fortsatt du, din trofaste hund og den syv år gamle venninnen til datteren din. Både hunden og jenta trenger hjelp for å komme seg ut, og du har bare mulighet til å hjelpe en av dem. Hvem velger du?

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Bergens Tidende

Lørdag viet Bergens Tidende forsiden til Evangeliesenteret Brubakken. – Oppmuntrende å lese! Takk til Bergens Tidende for en god blanding av et personlig møte med en tidligere rusavhengig og fakta om behandlingen, sier Linda Askeland i Familie & Medier

Kan du skylde på noen?

Mennesker ser ut til å være født med et behov for å skylde på noe – eller noen. For noe er grunnleggende galt når vi rolig ser på at mennesker bokstavelig talt går under. Hvorfor gjør vi det?

#
$