Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Vil nå unge med evangeliet på nett

av | 7. jun, 2019 | Nyheter

Vil nå unge med evangeliet på nett

av jun 7, 2019

Med korte, profesjonelle videoer på sosiale medier vil Tro & Medier nå yngre målgrupper med evangeliet på nett.

De siste årene har Tro & Medier fått god respons på sine nettkurs rettet mot folk i alderen 40 pluss og 60 pluss. På omGud.net har de blant annet brukt videoserien «Velkommen hjem» med Egil Svartdahl og «Veien» med Johnn Hardang for å formidle troen.

– Nå ønsker vi å fokusere på en yngre målgruppe på 18 pluss og nå denne generasjonen med evangeliet. Vi ønsker å bruke sosiale medier og ulike plattformer, sier leder for omGud.net Kjetil Fyllingen til Kristelig Pressekontor.

Tro & Medier har ansatt Daniel Sæbjørnsen i en deltidsstilling for å jobbe spesielt med denne målgruppen. Han trekker blant annet fram NRK-serien Skam som et forbilde i hvordan man kan nå ungdommen på nett.

Daniel Sæbjørnsen blir en del av Tro & Medier og skal jobbe som prosjektleder for 18+-arbeidet til omGud.net.

– Skam ble populært mye takket være en induktiv tilnærming der man er der ungdommene er, lytter til dem og skaper gjenkjennelse. Vi må ta utgangspunkt i de unges opplevde behov og derfra lede dem inn til evangeliet, sier Sæbjørnsen, som også skal jobbe som menighetsplanter og forkynner ved siden av jobben i omGud.net.

Video tok av

Sæbjørnsen er ikke uerfaren når det gjelder å kommunisere på nett. En video han laget sammen med Mathias Haughom i vinter er vist over 36 000 ganger på Facebook og delt nesten 400 ganger.

– Videoen tok av mer enn vi hadde sett for oss. Det gjorde at jeg fikk øynene opp for at det her finnes muligheter for å nå mennesker i Norge og at vi trenger å komme på banen, sier 26-åringen til KPK.

Det var også denne videoen som gjorde at Tro & Medier fikk øynene opp for den unge forkynneren.

– Daniel er en ekstremt dyktig og relativt ung kommunikator. Vi fant ut det var en god klaff mellom det han ønsker å jobbe med og det vi prøver å få til, sier Fyllingen.

Avhengig av at kristne deler

I første omgang ønsker Sæbjørnsen å produsere flere korte videoer som kan treffe målgruppen han skal jobbe med. Den store utfordringen blir å nå ut til andre enn bare de kristne.

– Det er nok uunngåelig at videoene i begynnelsen særlig vil ha en appell for ungdommer som alt er troende, men det fantastiske med sosiale medier er at når noen liker eller deler så vekker det nysgjerrighet. Vi er avhengige av at det har en katalyserende effekt at kristne ungdommer liker og deler med sine nettverk av skolekamerater og -venninner, sier han.

Sæbjørnsen er opptatt av at videoene skal presenteres profesjonelt og ta ungdommen på alvor.

– Vi vil tenne et håp i dem som de ikke finner andre steder, først og fremst gjennom sosiale medier. Deretter vil vi skape nettkurs som kan ta dem mer i dybden og lede dem videre i en prosess fra søkende og nysgjerrige til å bli disipler, sier han.

Fyllingen bekrefter det finnes mye bra stoff for denne målgruppen på nett allerede, men mener det meste er rettet mot ungdom som allerede er en del av en kristen sammenheng.

– Vi ønsker å lage noe som kan treffe dem som ikke tror enda. Kanskje vi om et år kan se en godt etablert Insta- eller Snapchat-pastor, sier han. 

KPK

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

#

Siste innlegg

$

F&M roser VG+/VG Helg for «gift på nytt»

– Det er prisverdig at VG velger å vie så stor plass til tre nære, vonde, ærlige og samtidig vakre historier om ekteskap som gikk i stykker – og veien tilbake til helbredelse og fornyet kjærlighet.

F&M roser Aftenposten for Eksmuslimene

– God, åpen og saklig religionskritikk er viktig. Vi som tror skal våge – ja, vi skal også være takknemlig for – at pressens kritiske søkelys rettes mot oss, sier Jarle Haugland.

Blikkene som forsvant

Noen har stjålet blikkene våre. Uten at vi har merket det. Den ene dagen så vi inn i hverandres øyne. Den neste dagen var både blikk og tanker rettet mot skjermen. Bort fra hverandre.

F&M roser VG for «Nedlasterne»

– VG har avdekket et av de mørkeste områdene i samfunnet vårt og satt søkelyset på grusomhetene barn opplever. Med dette tar de sitt samfunnsansvar på alvor.

Jo, ytringsfriheten trenger et «men», Hanne!

Det er krevende å balansere mellom en uforbeholden kamp for ytringsfrihet og en diskusjon om hvordan friheten forvaltes best. Om vi tar en av disse for gitt, er veien kort til at den siden forsvinner. Og det frie samfunnet blir skadelidende.

F&M roser NRK for misjonsdokumentarer

NRK har de siste månedene servert flere gode misjonsdokumentarer på TV. – Har tar NRK ansvar for å vise en viktig del av den norske historien, sier Jarle Haugland.

Når følelsene løper løpsk

Jeg undres stadig over min evne til å la meg begeistre, frustrere og berøre. En setning eller et bilde er nok til å sette sterke følelser i sving.

Den fraværende gråten

Noen ganger har jeg bare lyst til å sitte stille i båten og vente til stormen går over. Slik har jeg det nå. Skal jeg skrive noe om 22.juli-terroren og Guds rolle i denne?

F&M roser NRK for etikkredaktør

Per Arne Kalbakk er ansatt som etikkredaktør i NRK, en nyopprettet stilling hos allmennkringkasteren. Familie & Medier roser kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen for denne endringen: – Det er et tydelig signal, både internt og eksternt, at medieetikken settes høyt i NRK, sier Jarle Haugland, daglig leder i F&M.

Er kristne feige?

Er kristne som ikke går inn i den offentlige debatten feige? Eller finnes det grunner for å holde seg borte fra den?

F&M roser webpastor Asbjørn Kvalbein

– Vi håper at hans arbeid kan være til inspirasjon for andre, uansett alder, som ønsker at evangeliet skal nå ut til nye mennesker i vår tid, sier Jarle Haugland i Familie & Medier

Hvorfor er ikke sommerstevnene i mediene?

«De skriver ikke et ord om vårt kristne sommerstevne! Men den lille musikkfestivalen i nabobyen, som bare samler en brøkdel av hva vårt stevne gjør, det får god mediedekning», uttales det i frustrasjon – og noen får bekreftet sitt inntrykk av en kristendomsfiendtlig presse. Det fører lite godt med seg. Da er det bedre å bruke energien som ligger i frustrasjonen og omskape den til klokskap og kreativitet.

F&M roser Aftenposten TV og Odvar Omland

«Hva gjør man når den man elsker begynner å glemme hvem man er?» Odvar Omland (91) deler om hvordan det er å leve med en dement kone på Facebook. – Et vakkert innslag om kjærlighet, trofasthet og gleden i sosiale medier, sier Jarle Haugland i Familie & Medier.

Et pappaopprør mot kroppspresset

«Du er ikke god nok.» Kroppspresset i mediene er enormt – ikke minst mot unge jenter. Retusjerte modeller lyser mot dem og hvisker sitt forførende budskap inn i hjertet. «Du mangler noe for å være lykkelig. Kroppen din må være tynnere. Du må være mer sexy. Pass på å ha sommerkroppen i orden! Lykken finnes i en perfekt kropp.» Og hjertet lokkes til å tro løgnen.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Alvar N. Bergendal

Kronikken «Ikke alle har ‘gjort det’» er fremhevet øverst på nettsiden til NRK. – Alvar N. Bergendal har skrevet en nyansert kronikk om seksualopplysning som henter frem viktige innspill til samfunnsdebatten, sier leder for Ungdom & Medier, Alexis Lundh.

Kampen om tiden og sjelen

«Vi er i konkurranse om menneskers tid», sa Naja Nielsen fra Danmarks Radio under Nordiske Mediedager. Og i en konkurranse er det alltid tapere. Om du ikke er våken, kan det bli deg.

Kjenner seg igjen i mørket

Under Nordiske Mediedager snakket skaperne av tv-serien Dag om de fem årene siden starten. – Det er forbausende mange som kjenner seg igjen i det mørke i den, sa skuespiller Atle Antonsen til BA etterpå.

#
$