Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Vurdere, velge, vitne – en høst med gode medievalg

av | 22. aug, 2019 | Mediekommentaren

Vurdere, velge, vitne – en høst med gode medievalg

av aug 22, 2019

Tenk deg at du en dag kommer inn i en matbutikk der butikksjefen møter deg og leder deg bort til hyllene med smågodt. «Værsågod, spis så mye du vil!» sier han – og du står der storøyd og er overbevist om at dette er en drøm. Sure bananer, gelekrokodiller og sjokoladefamilien i lange baner! «Det er forresten et lite ‘men’ her», sier butikksjefen. «I natt har det vært noen inne osprøytet skadelig væske i noen av eskene. Derfor kan vi ikke selge godteriet. Men du kan få spise så mye du vil!» 

Jarle Haugland
Daglig leder, Tro & Medier

Hva gjør du? Lar du være å spise? Tar du sjansen på at det går bra? Eller finnes det en tredje mulighet? Jeg er såpass glad i godteri at jeg ikke hadde gitt opp med en gang. Jeg hadde snakket med butikksjefen om han visste noe mer. Var det noe tegn på hvilke godterier som var farlige å spise? Kunne man for eksempel lukte eller se det på dem, om man studerte dem nærmere? 

Situasjonen er ikke så ulik den vi – og ikke minst barn og unge – utsettes for daglig i møte med mediene. «Værsågod», sier appene, nettsidene, spillene, seriene og filmene. «Konsumer så mye du vil!» Og sjelden følger det med en advarsel om at noe av innholdet er skadelig 

Løsningen noen få velger, er å nesten helt la være å bruke mediene. Andre konsumerer ukritisk, uten å tenke på hvilke verdier som formidles og hvordan både teknologi og budskap påvirker oss. I Tro & Medier ønsker vi å utfordre til gode medievalg, til å gå litt nærmere «mediehyllene». Lukt, se, analyser. Snakk sammen, foreldre og barn, i vennegjenger og i menighetens smågrupper. Hent gode ressurser fra Damaris Norge. Vurder medienes godtehyller kritisk – både teknologiens og budskapenes påvirkning på deg. 

Og når du har vurdert: Ta valg som gjenspeiler hvem du vil være i lengden, ikke bare ut fra umiddelbar tilfredsstillelse. Hva vil det si å følge Jesus i denne mediehverdagen? Hvordan møte ethvert mediebudskap med hans blikk?  

August er for mange tiden for en ny start. En tid for endring, fornyet motivasjon og viktige beslutninger. Jeg vil oppfordre deg til et «nytt-semester-forsett»: Vurder, velg og vitne 

Vurder mediene – teknologien og budskapene.  

Velg «alt som er sant og edelt, rett og rent, alt som er verdt å elske og akte, alt som er til glede og alt som fortjener ros», for å låne ord fra Paulus.  

Og når du gjentar de gode medievalgene, blir de til slutt en del av din karakter – og du er, enten du vet det eller ikke, et vitne om godhet, sannhet og tro. 

Tro & Medier ønsker deg en god mediehøst! 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Vær frimodig!

Det er mange som lever i den tro at om vi underviser om seksualitet ut fra et bibelsk kristent perspektiv, pålegger vi mennesker unødig lidelse. Det finnes mange historier som bekrefter noe annet.

#

Siste innlegg

$

Når følelsene løper løpsk

Jeg undres stadig over min evne til å la meg begeistre, frustrere og berøre. En setning eller et bilde er nok til å sette sterke følelser i sving.

F&M roser NRK for etikkredaktør

Per Arne Kalbakk er ansatt som etikkredaktør i NRK, en nyopprettet stilling hos allmennkringkasteren. Familie & Medier roser kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen for denne endringen: – Det er et tydelig signal, både internt og eksternt, at medieetikken settes høyt i NRK, sier Jarle Haugland, daglig leder i F&M.

Den fraværende gråten

Noen ganger har jeg bare lyst til å sitte stille i båten og vente til stormen går over. Slik har jeg det nå. Skal jeg skrive noe om 22.juli-terroren og Guds rolle i denne?

Er kristne feige?

Er kristne som ikke går inn i den offentlige debatten feige? Eller finnes det grunner for å holde seg borte fra den?

F&M roser webpastor Asbjørn Kvalbein

– Vi håper at hans arbeid kan være til inspirasjon for andre, uansett alder, som ønsker at evangeliet skal nå ut til nye mennesker i vår tid, sier Jarle Haugland i Familie & Medier

Hvorfor er ikke sommerstevnene i mediene?

«De skriver ikke et ord om vårt kristne sommerstevne! Men den lille musikkfestivalen i nabobyen, som bare samler en brøkdel av hva vårt stevne gjør, det får god mediedekning», uttales det i frustrasjon – og noen får bekreftet sitt inntrykk av en kristendomsfiendtlig presse. Det fører lite godt med seg. Da er det bedre å bruke energien som ligger i frustrasjonen og omskape den til klokskap og kreativitet.

F&M roser Aftenposten TV og Odvar Omland

«Hva gjør man når den man elsker begynner å glemme hvem man er?» Odvar Omland (91) deler om hvordan det er å leve med en dement kone på Facebook. – Et vakkert innslag om kjærlighet, trofasthet og gleden i sosiale medier, sier Jarle Haugland i Familie & Medier.

Et pappaopprør mot kroppspresset

«Du er ikke god nok.» Kroppspresset i mediene er enormt – ikke minst mot unge jenter. Retusjerte modeller lyser mot dem og hvisker sitt forførende budskap inn i hjertet. «Du mangler noe for å være lykkelig. Kroppen din må være tynnere. Du må være mer sexy. Pass på å ha sommerkroppen i orden! Lykken finnes i en perfekt kropp.» Og hjertet lokkes til å tro løgnen.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Alvar N. Bergendal

Kronikken «Ikke alle har ‘gjort det’» er fremhevet øverst på nettsiden til NRK. – Alvar N. Bergendal har skrevet en nyansert kronikk om seksualopplysning som henter frem viktige innspill til samfunnsdebatten, sier leder for Ungdom & Medier, Alexis Lundh.

Kampen om tiden og sjelen

«Vi er i konkurranse om menneskers tid», sa Naja Nielsen fra Danmarks Radio under Nordiske Mediedager. Og i en konkurranse er det alltid tapere. Om du ikke er våken, kan det bli deg.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Asker-jente (15)

Innlegget i Aftenposten fra ei jente om gruppepress beskriver utfordringer vi må ta på alvor. – Modig gjort å si fra på denne måten, og vi håper det fører til at flere tør å ta egne valg, sier leder for Ungdom & Medier, Alexis Lundh.

Kjenner seg igjen i mørket

Under Nordiske Mediedager snakket skaperne av tv-serien Dag om de fem årene siden starten. – Det er forbausende mange som kjenner seg igjen i det mørke i den, sa skuespiller Atle Antonsen til BA etterpå.

Livssyn – en blindsone i journalistikken

Nordiske Mediedager er over for i år, og nok engang var det et glimrende program med en vesentlig mangel. Jeg er redd konferansen gjenspeiler at tro og livssyn er et ikke-tema for Medie-Norge.

F&M roser «Djeveldansen»

«Det har nesten vært som en evig djeveldans», sier journalist og programleder Ann Söderlund om det å vokse opp med en far som drakk for mye. – Takk til NRK for at de også viser fram alkoholens mørke sider og lar oss se hvordan alkoholmisbruk kan påvirke de nærmeste, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser «Hjelp til alt mulig»

Facebook-siden har nå over 13 000 medlemmer. Målet med siden er å formidle hjelp til folk som trenger det. – Et rosverdig tiltak, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

Sårbare seksuelle grenser

Kampanjen #jegharopplevd, der jenter forteller om seksuell trakassering, har fått overveldende respons. Menn forteller at vi trenger å snakke om hvor grensene går.

Menneskesyn i kommentarfeltene

Tenk deg at du oppdager at det brenner i huset ditt. Familien kommer seg trygt og raskt ut, men i huset er fortsatt du, din trofaste hund og den syv år gamle venninnen til datteren din. Både hunden og jenta trenger hjelp for å komme seg ut, og du har bare mulighet til å hjelpe en av dem. Hvem velger du?

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Bergens Tidende

Lørdag viet Bergens Tidende forsiden til Evangeliesenteret Brubakken. – Oppmuntrende å lese! Takk til Bergens Tidende for en god blanding av et personlig møte med en tidligere rusavhengig og fakta om behandlingen, sier Linda Askeland i Familie & Medier

#
$