Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

7 spørsmål alle som driver en nettside bør tenke litt på

av | 4. apr, 2018 | Nyheter

7 spørsmål alle som driver en nettside bør tenke litt på

av apr 4, 2018

Skal du starte en nettside i 2018?

Eller driver du allerede en nettside?

Her er en liten liste med ting jeg mener at de som starter eller driver en nettside i 2018 bør tenke på.

For mange vil dette være helt selvsagte ting.

Her er det ikke noe veldig nytt og revolusjonerende.

Men det er fort gjort å glemme, så derfor kan det være greit med litt repetisjon?

Dette er i alle fall spørsmål jeg grubler på litt inn i mellom, og jeg har absolutt ikke to streker under alle svarene.

Av Kjetil Fyllingen,
leder for OmGud.net

1. Fungerer nettsiden bra på mobil?

De fleste som lager nettsider gjør det via en datamaskin.

De fleste som besøker en nettside gjør det via en mobiltelefon.

Det handler ikke bare om at siden skal være responsiv.

Innholdet skal være lett å konsumere / skanne på mobilen.

  • Er fonten stor nok?
  • Er det nok mellomrom i teksten?
  • Er det nok mellomoverskrifter?

2. Har du en tydelig «Call to action»?

Hva skal de som kommer innom siden gjøre etter at de har lest / scannet seg gjennom det du har publisert?

  • Skal de respondere på det du skriver?
  • Skal de skrive seg på et nyhetsbrev?
  • Skal de følge deg i sosiale medier?
  • Skal de kjøpe noe av deg?
  • ???

Kort og godt hva er hensikten med siden?

3. Følger du med på statistikken?

Det kan være lett å henge seg for mye opp i statistikken.

Men jeg tror også mange er for lite opptatt av å se hva som gir trafikk inn til siden.

Hva på nettsiden oppleves relevant, og hva bør eventuelt endres på for å nå målsetningen med siden?

4. Benytter du Facebook-pikselen?

Annonserer du på facebook, eller skal du gjøre det en gang i fremtiden?

Da bør du absolutt ha på plass en Facebook-piksel.

Facebook-pikselen er et analyseverktøy som lar deg måle effektiviteten av annonseringen din.

Du kan benytte pikseldata til å sørge for at annonsene dine vises til de riktige personene, og du kan bygge opp annonsepublikum.

Les mer om dette her: facebook.com/business

5. Er nettsiden din rask nok?

Da er vi over på et område som ikke er like lekendelett.

For her kan kronene fort begynne å rulle, dersom målet er å få en helt optimal nettside.

For min del, og mange ideelle organisasjoner jeg kjenner til, vil økonomien og teknisk innsikt, være en bremsekloss her.

Men det er noen enkle grep som alle kan ta.

Som for eksempel å krympe bilder som skal inn på siden.

En bra start kan være å teste siden.

Det finnes mange måter å gjøre det på.

Oppdager du at nettsiden din skårer helt elendig kan det være lurt å ta noen grep.

6. Tenker du litt på SEO – «Search Engine Optimization» – Søkemotoroptimalisering?

For meg, og sikkert veldig mange andre, handler det om å bruke Yoast SEO utvidelsen til WordPress.

Det gir god hjelp til å formatere innholdet på en måte som Google (sannsynligvis) liker.

Generelt tror jeg det er viktigere å fokusere på å publisere bra innhold, enn å satse på å «hacke» algoritmene til Google…

7. Bruker du nok og lovlige bilder?

Det overrasker meg at jeg stadig kan se nettsider som tydelig benyttet bilder de bare har «funnet» på google.

Til og med bilder med vannmerke på har jeg sett på ganske seriøse nettsider.

Eller at jeg finner bilder jeg selv har tatt, frimodig publisert på andre nettsider.

Det burde ikke være vanskelig å finne gode og lovlige bilder på sider som UnsplashPixabay eller Pexels.

Utfordringen er kanskje at alt for mange bruker de samme bildene?

Vil du bruke litt penger på bilder kan du sjekke ut Lightstock.

Eller du kan ta bildene selv

Er det flere ting som bør med på listen?

Hvordan er det med deg og din nettside (viss du har en)?

Har du kontroll på alle disse tingene?

Er det andre ting du synes det er viktig å tenke på?

Send oss gjerne dine tanker og tips til kjetil@troogmedier.no

#

Siste innlegg

$
Stygt overtramp av Torp

Stygt overtramp av Torp

I Dagen 28.november sammenligner Jan-Aage Torp meg med en overgriper som «smilende denger opp et menneske».

Ukas ros til «Reisen hjem»

Ukas ros til «Reisen hjem»

Denne uka fikk vi en programreaksjon fra en av våre mediepartnere som ønsket å takke for serien «Reisen hjem». Takken ble først sendt til TV 2 og vi...

Er du en digital disippel?

Er du en digital disippel?

Vi lever i en mer og mer digitalisert hverdag. Hvordan lar vi dette prege oss? Hvilke utfordringer og muligheter ligger og venter bak neste skjerm? Her kommer noen tips om hvordan du kan leve som en digital disippel i 2017.

NRKs rolle for mediemangfoldet

NRKs rolle for mediemangfoldet

  Som et allmennkringkastertilbud er det både naturlig og viktig at NRKs tilbud gjenspeiler at «Norges religiøse arv» har den kristne tro som...

Ukas ros til 15 år gammel jente

Ukas ros til 15 år gammel jente

Hvorfor skal kristne bli hånet for sin tro? Det spørsmålet stiller en 15 år gammel jente i et debattinnlegg i Aftenposten. Slike innlegg ønsker vi...

Leder mennesker til Jesus på nettet

Leder mennesker til Jesus på nettet

– Det er mange steder man kan dele tro, sier Camilla Blokhus Svensson, som er e-coach. Hun svarer på spørsmål fra anonyme personer om kristen tro....

Tro på TV 2

Tro på TV 2

Tro går ikke så lett av moten. Derfor er det gledelig å se at TV 2 har valgt religion, livssyn og livsfilosofi som et av sine fem satsingsområder.

– Vil være et trofast vitne for Jesus der jeg er

– Vil være et trofast vitne for Jesus der jeg er

– Jeg er glad jeg ikke er kalt til å være suksessfull, men til å være trofast, sa en glad Andreas Håtveit da han i 2016 mottok Medie­rosen fra Tro & Medier. Han fikk medierosen for sitt tydelige kristne vitnesbyrd i flere tv­program.

3 ting å tenke på til barne-tv

3 ting å tenke på til barne-tv

Hva husker barna best? Det de lærer på søndagsskolen en liten time i uka eller det de får innprentet gjennom timesvis med tv­-titting?

Når taushet snakker

Når taushet snakker

Barn og pornografi bør vekke en form for respons. Men tausheten knyttet til dette er skremmende. Jeg tror ikke det er med viten og vilje vi unngår å snakke, men skammen knyttet til pornografi er så sterk at den knebler oss.

#
$