Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

– Det har blitt min rolle, og da tar jeg den

av | 28. jun, 2020 | Nyheter

Tekst/foto: Simen Søvik

– Jeg er overrasket over hvor mange som baretar for gitt at en politisk korrekt måte å tenke på er riktig. Man trenger nesten ikke å tenke etter hva som er grunnene for det man står for. Folk mener at dersom tanken er moderne, er den bra.

Espen Ottosen har representert Bibelen, troen og kristne i den offentlige debatten i over 25 år. Han var nærmest en fast deltaker da TV 2 sendte Holmgang og Tabloid, han har vært spaltist i Aftenposten og bidratt til en god debatt i de store, kjente mediene i Norge.

Mye har skjedd på de 25 årene – kanskje mest de siste ti, hvor smarttelefonen og sosiale medier har tatt over menneskers liv og hvor lineær-tv ligger for døden.

– Det er to ting jeg har opplevd selv. Debattarenaene har blitt mange flere på grunn av sosiale medier. Samtidig har det blitt færre debattflater i allmenne medier. Mens NRK fortsatt holder stand, er det få andre programmer hvor det legges til rette for en god debatt. Ottosen har selv tatt med seg tastaturet inn på Facebook.

– Jeg var sikkert med i 15 programmer av Holmgang på TV 2 og stilte opp i P4 og Kanal 24 sine debatt-programmer. I dag kan Facebook og Twitter ta mye tid om man engasjerer seg der i debatt. Selv har jeg valgt Facebook, for i de allmenne mediene er det færre «arrangerte» debatter nå enn tidligere, sier han.

Samlivsetikk

Vi treffer den kjente samfunnsdebattanten på hovedkontoret til Norsk Luthersk Misjonssamband (NLM). Høsten som ligger bak oss, tok mye tid for NLMs informasjonsleder. Espen Ottosen ble utpekt av VG som den som skulle forsvare såkalt konversjonsterapi i deres dokumentarserie «Homoterapi».

Men det er ikke første gang han har blitt ansiktet og representanten for det klassiske, kristne synet på samlivsetikk. Den rollen har han hatt i mange år – og for mange er det gjerne det de forbinder personen Espen Ottosen med.

– Det er faren, og innimellom er jeg redd for at folk som kun ser meg gjennom mediene skal tro at jeg er mer opptatt av samlivsetikk enn Jesus.

NLM er en av verdens største misjonsorganisasjoner, med arbeid i over 15 land. Espen er glad for at organisasjonen ikke ser på hans rolle i verdidebatter som en motsetning til NLMs arbeid, selv om han ofte får spørsmål som «vil du virkelig ikke ha frem andre ting i offentligheten enn kontroversiell samlivsetikk?» og «er det ikke viktigere for deg og NLM å nå ut med evangeliet?»

– Vi ønsker å være en organisasjon som når ut med evangeliet til mennesker, samtidig som vi er en organisasjon som er tydelige på vår bibelske forankring.

– Pest eller kolera

Personlig er han skeptisk til en mediestrategi som innebærer at man ligger altfor lavt i offentligheten.

– Jeg mener ikke at homofilt samliv er en stor synd eller et særlig viktig samlivstema, men jeg er ikke komfortabel med at vi er helt tause om hva vi står for når kritikken kommer og mediene spør.

Det oppleves som et dilemma for samfunnsdebattanten.

– Det er litt pest eller kolera. Velger man taushet kan vi se feige ut og det oppleves som at vi gir opp ståstedet vårt i det offentlige rom. Velger vi å gjøre som jeg gjør, å være offentlig, kan det se ut som vi overdimensjonerer et lite saksfelt.

Ikke bedre med taushet

Debattene har også de siste årene hardnet til, men Espen står like støtt nå som han gjorde på 90-tallet. Han har aldri angret og det er heller ikke aktuelt å trekke seg tilbake.

– Hadde jeg valgt å være taus og alle andre kristne ledere hadde valgt å være taus, så tror jeg ikke kristne hadde fått noe bedre rykte, sier Espen.

Selv om kristne hadde forholdt seg tause, kunne VG fortsatt lagd sin dokumentar om homoterapi, mener han.

– Hvis ingen kristne hadde uttalt seg ville deres fortelling vært enerådende, sier han.

– Jeg tror ikke det hadde vært bedre.

Espen Ottosen jobber til daglig som informasjonsleder hos NLM. 

Ble tidlig engasjert

Han setter seg godt til rette ved møtebordet på kontoret sitt. Noen minutter tidligere kom han ruslende over parkeringsplassen som skiller NLM-kontoret og Fjellhaug Bibelskole, hvor han deler lunsjfellesskap med elever og ansatte.

Det var her det startet for snart 30 år siden.

– Som student på misjonshøgskolen leste jeg Dagen og Vårt Land nøye og lot meg engasjere. Jeg skrev ting til begge de kristne dagsavisene. Det må ha vært tilbake i 92 eller 93, sier Ottosen, som allerede hadde studert journalistikk på Mediehøgskolen Gimlekollen.

Han begynte å skrive for tidsskriftet Fast Grunn, og som 24-åring ble han redaktør for NLMs ungdomsblad, Ungdom og Tiden.

– Det ble mye skriving, veldig tidlig.

Ikke lenge etter var Ottosen sine meninger tilgjengelig i både de store avisene og på de allmenne tv-kanalene.

– Jeg husker ikke nøyaktig når, men jeg skrev i VG og Aftenposten før jeg reiste til Peru i 1998. Og da jeg var redaktør for Ungdom og Tiden var jeg med i en NRKdebatt med temaet «er det greit at et voldtektsoffer tar saken i egne hender når politiet ikke gjør det?»

– Hvis jeg har lest og opplevd at noen har bommet veldig i sin kritikk av kristne, har jeg blitt engasjert og fått lyst å kommunisere det.

– Jeg har tro på debatt og orker ikke miste den.

Savner gode motargumenter

Gjennom årene som skribent og debattant har Espen opplevd lignende debatter som preget mediebildet i fjor høst.

– Over flere år har jeg møtt debatten som handler om at man må frata statsstøtte til kristne som mener sånn og sånn. Men jeg opplever at avkristningen har ført til at det er mer akseptabelt å mene det nå enn før. De stemmene som roper etter forbud og kutt i statsstøtte har blitt sterkere og flere, mener han.

Det gjør at han må tåle flere «angrep» med påstander.

– Det syns jeg er det vanskeligste med vår tids debattkultur – at det er veldig mange, særlig i kommentarfeltene, som ikke nøyer seg med annet enn karakteristikker og merkelapper.

«Dette er bare dumt».

«Vi lever tross alt ikke i 1950 eller middelalderen».

«Du er en moralist».

Merkelapper uten argumenter. Ottosen er ikke imponert.

– Jeg har tro på debatt og orker ikke miste den, men jeg innser at det er store forskjeller på å stemple andre og det å argumentere. Det tar plass og tid å argumentere for sitt ståsted, i motsetning til å karakterisere en annen som middelaldersk.

Selv prøver han å gjøre det skikkelig. Skal han først mene noe, legger han tid og innsats i det han skriver. Hvis ikke lar han det være.

– Jesus tilgir all synd

I boka Jomfrumark skriver Peter Halldorf at det er en fare for at kirkens kamp for den kristne etikken kan kommunisere et skjebnesvangert budskap: kirkens viktigste oppgave er samfunnets moralske opprustning.

«Umerkelig og uten noen egentlig hensikt skjer det en glidning fra moral til moralisme, som fjerner oss fra evangeliet.»

Halldorf peker på at kristendommens egentlige og unike bidrag til menneskene ikke er moralsk, men befrielsens evangelium.

– Hva tenker du om kristen deltakelse i offentlig verdidebatt, sett i lys av det Halldorf skriver?

– Jeg er redd for, sier han og legger inn en tenkepause.

– Redd for at kristne kan oppfattes som moralister. Derfor ønsker jeg å få frem, og prøver å gjøre det i de aktuelle debattene, at kristendommen ikke handler om å leve på en spesiell måte. Det handler om å tro at Jesus tilgir all synd.

Moralisme er blitt et utvannet begrep

Også her opplever han et dilemma.

– Når spørsmålet om jeg mener at homofilt samliv er synd kommer, da kan det høres ut som et «Goddag mann økseskaft», hvis alt jeg har på hjertet er at Jesus tilgir alle synder.

Samtidig er han opptatt av det og mener at vi unngår moralisme hvis vi bare får frem at alle mennesker er syndere – både stort og smått – og at vi alle trenger Jesu tilgivelse.

– Det frustrerer meg innimellom. For jeg opplever at begrepet moralisme sjeldent blir godt definert. Noen ganger blir det brukt om mennesker som mener noe om etikk og moral. Det er svært problematisk.

Moralisme er blitt et utvannet begrep, mener Espen. Et begrep som brukes mer som en merkelapp enn et opplysende begrep.

– Men jeg beskylder ikke Haldorf for det, altså. Han har nok et mer balansert syn på hva moralisme er. Men jeg tror at i resten av samfunnet brukes ikke begrepet på noe annen måte enn som et skjellsord.

– Som en heterofil familiemann har jeg ikke troverdighet i en slik sammenheng.»

Homoterapi

Moralist-merkelappen fikk han også i høst da VGTV lanserte serien «Homoterapi». Mange debattinnlegg ble skrevet og han deltok i flere direkte debatter, blant annet på God Morgen Norge på TV 2.

– Det var veldig vanskelig. VG hadde bestemt seg for at jeg skulle være positiv til homoterapi og tenkte at hvis man mener at seksuell orientering for noen mennesker kan endres, da er man positiv til homoterapi. Jeg har møtt mange mennesker som har opplevd endring i sin seksuelle orientering og jeg vil ikke mistro dem. Men for meg er det noe annet enn å støtte homoterapi som en slags behandlingsform som kan endre seksuell orientering.

Espen Ottosen deltok i mange tv- og radiodebatter da VGs dokumentarserie Homoterapi ble publisert høsten 2019.
Foto: Skjermdump fra TV 2

Det ble vanskelig å frem at det faktisk er mulig å ha flere tanker i hodet på en gang.

– Savnet du flere stemmer som støttet deg i mediene?

– Nei, i utgangspunktet gjorde jeg ikke det. Totalt sett ble det en del stemmer av kristne homofile som var fremme med sine meninger.

Flere av disse var personer som man møter i boken til Espen, Mine homofile venner.

Motstanden mot homoterapi kommer ofte fra homofile som mener det er en selvfølge å leve i et homofilt forhold, og at det må likestilles med et heterofilt forhold. Derfor mener Espen at akkurat disse historiene ble viktig å få frem.

– Som en heterofil familiemann har jeg ikke troverdighet i en slik sammenheng. Men det har mennesker som har kjent på homofile følelser. Jeg er glad for de stemmene som kom fram, sier han.

– Det har blitt min rolle

Han er også takknemlig for støtten han fikk fra hele kristen-Norge både under og etter homoterapi-debatten. Og han forstår godt at det ikke er flere kristne ledere som tar steget ut i de store avisene.

– De aller fleste kristne ledere ønsker ikke å bli forbundet med homoterapi eller en beslektet debatt. Jeg forstår godt frykten for å få et stempel når man deltar i en slik debatt. Det er ikke alle som skal kjenne på et ansvar for å stå i en offentlig debatt, mener Espen.

Han trekker frem personer som står i et lokalt arbeid som et eksempel.

– Hvis man møter en gjeng med ungdommer hver fredag, har jeg stor forståelse for at det kan skurre for deres kommunikasjon hvis de blir et offentlig ansikt i kontroversielle spørsmål.

Selv har han aldri klaget over at det ikke finnes flere kristne stemmer.

– Av og til tenker jeg at det har blitt min rolle, og da tar jeg den.

Teksten ble først publisert i På Bølgelengde, februar 2020

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]

Vær frimodig!

Det er mange som lever i den tro at om vi underviser om seksualitet ut fra et bibelsk kristent perspektiv, pålegger vi mennesker unødig lidelse. Det finnes mange historier som bekrefter noe annet.

#

Siste innlegg

$

Når følelsene løper løpsk

Jeg undres stadig over min evne til å la meg begeistre, frustrere og berøre. En setning eller et bilde er nok til å sette sterke følelser i sving.

Den fraværende gråten

Noen ganger har jeg bare lyst til å sitte stille i båten og vente til stormen går over. Slik har jeg det nå. Skal jeg skrive noe om 22.juli-terroren og Guds rolle i denne?

F&M roser NRK for etikkredaktør

Per Arne Kalbakk er ansatt som etikkredaktør i NRK, en nyopprettet stilling hos allmennkringkasteren. Familie & Medier roser kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen for denne endringen: – Det er et tydelig signal, både internt og eksternt, at medieetikken settes høyt i NRK, sier Jarle Haugland, daglig leder i F&M.

Er kristne feige?

Er kristne som ikke går inn i den offentlige debatten feige? Eller finnes det grunner for å holde seg borte fra den?

F&M roser webpastor Asbjørn Kvalbein

– Vi håper at hans arbeid kan være til inspirasjon for andre, uansett alder, som ønsker at evangeliet skal nå ut til nye mennesker i vår tid, sier Jarle Haugland i Familie & Medier

Hvorfor er ikke sommerstevnene i mediene?

«De skriver ikke et ord om vårt kristne sommerstevne! Men den lille musikkfestivalen i nabobyen, som bare samler en brøkdel av hva vårt stevne gjør, det får god mediedekning», uttales det i frustrasjon – og noen får bekreftet sitt inntrykk av en kristendomsfiendtlig presse. Det fører lite godt med seg. Da er det bedre å bruke energien som ligger i frustrasjonen og omskape den til klokskap og kreativitet.

F&M roser Aftenposten TV og Odvar Omland

«Hva gjør man når den man elsker begynner å glemme hvem man er?» Odvar Omland (91) deler om hvordan det er å leve med en dement kone på Facebook. – Et vakkert innslag om kjærlighet, trofasthet og gleden i sosiale medier, sier Jarle Haugland i Familie & Medier.

Et pappaopprør mot kroppspresset

«Du er ikke god nok.» Kroppspresset i mediene er enormt – ikke minst mot unge jenter. Retusjerte modeller lyser mot dem og hvisker sitt forførende budskap inn i hjertet. «Du mangler noe for å være lykkelig. Kroppen din må være tynnere. Du må være mer sexy. Pass på å ha sommerkroppen i orden! Lykken finnes i en perfekt kropp.» Og hjertet lokkes til å tro løgnen.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Alvar N. Bergendal

Kronikken «Ikke alle har ‘gjort det’» er fremhevet øverst på nettsiden til NRK. – Alvar N. Bergendal har skrevet en nyansert kronikk om seksualopplysning som henter frem viktige innspill til samfunnsdebatten, sier leder for Ungdom & Medier, Alexis Lundh.

Kampen om tiden og sjelen

«Vi er i konkurranse om menneskers tid», sa Naja Nielsen fra Danmarks Radio under Nordiske Mediedager. Og i en konkurranse er det alltid tapere. Om du ikke er våken, kan det bli deg.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Asker-jente (15)

Innlegget i Aftenposten fra ei jente om gruppepress beskriver utfordringer vi må ta på alvor. – Modig gjort å si fra på denne måten, og vi håper det fører til at flere tør å ta egne valg, sier leder for Ungdom & Medier, Alexis Lundh.

Kjenner seg igjen i mørket

Under Nordiske Mediedager snakket skaperne av tv-serien Dag om de fem årene siden starten. – Det er forbausende mange som kjenner seg igjen i det mørke i den, sa skuespiller Atle Antonsen til BA etterpå.

Livssyn – en blindsone i journalistikken

Nordiske Mediedager er over for i år, og nok engang var det et glimrende program med en vesentlig mangel. Jeg er redd konferansen gjenspeiler at tro og livssyn er et ikke-tema for Medie-Norge.

F&M roser «Djeveldansen»

«Det har nesten vært som en evig djeveldans», sier journalist og programleder Ann Söderlund om det å vokse opp med en far som drakk for mye. – Takk til NRK for at de også viser fram alkoholens mørke sider og lar oss se hvordan alkoholmisbruk kan påvirke de nærmeste, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser «Hjelp til alt mulig»

Facebook-siden har nå over 13 000 medlemmer. Målet med siden er å formidle hjelp til folk som trenger det. – Et rosverdig tiltak, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

Sårbare seksuelle grenser

Kampanjen #jegharopplevd, der jenter forteller om seksuell trakassering, har fått overveldende respons. Menn forteller at vi trenger å snakke om hvor grensene går.

Menneskesyn i kommentarfeltene

Tenk deg at du oppdager at det brenner i huset ditt. Familien kommer seg trygt og raskt ut, men i huset er fortsatt du, din trofaste hund og den syv år gamle venninnen til datteren din. Både hunden og jenta trenger hjelp for å komme seg ut, og du har bare mulighet til å hjelpe en av dem. Hvem velger du?

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Bergens Tidende

Lørdag viet Bergens Tidende forsiden til Evangeliesenteret Brubakken. – Oppmuntrende å lese! Takk til Bergens Tidende for en god blanding av et personlig møte med en tidligere rusavhengig og fakta om behandlingen, sier Linda Askeland i Familie & Medier

Kan du skylde på noen?

Mennesker ser ut til å være født med et behov for å skylde på noe – eller noen. For noe er grunnleggende galt når vi rolig ser på at mennesker bokstavelig talt går under. Hvorfor gjør vi det?

#
$