Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Jarle oppsummerer 2024

av | 17. des, 2024 | Nyheter

Jarle oppsummerer 2024

av 17. des 2024Nyheter

Tro & Medier-sjef Jarle Haugland har i 2024 ledet en undersøkelse om pornobruk blant kristne, utviklet et eget nettkurs og arbeidet for at Tro & Medier skal dykke dypere inn i viktige temaer.

Slik oppsummerer han året som har gått:

– I år har vi møtt over 12.000 mennesker gjennom våre undervisningsopplegg – et rekordantall. HeltFri-teamet har delt en bedre historie om identitet og seksualitet, og vi har holdt foredrag om mediebruk og disippelskap i en hverdag fylt med skjermer, forteller Haugland.

Han fremhever også andre arbeid som har utmerket seg:

– Mammashjerte imponerer med kreativitet og evnen til å navigere i sosiale medier og nå mennesker i randsonen av troen, mens Kjetil Fyllingen og OmGud har utviklet nettkurs og ressurser som hjelper folk å komme til tro og leve ut troen, opplyser Haugland.

Fokus på dybde og helhet

Videre forteller Haugland at Tro & Medier dette året har dykket dypere inn i viktige temaer:

– Daniel Sæbjørnsen fra Preach! er i gang med en bok som møter noen av samtidens største utfordringer og verdisspørsmål gjennom «En bedre historie», mens HeltFri-teamet har utviklet prosjektet «Kroppens teologi», som går dypere inn på hvordan kropp og seksualitet peker mot vårt fellesskap med Gud, sier Haugland.

Han håper slike prosjekter blir et kjennemerke for Tro & Medier:

– Vi ønsker å være synlige, men også bli kjent for å hente innhold fra grundige og troverdige kilder. Uten dybde risikerer vi at budskapet vårt blir redusert til etikk og moral. Når vi graver dypt, finner vi evangeliet og den gode historien Gud vil dele gjennom oss, forklarer Haugland.

Pornobruk blant kristne

Et annet viktig prosjekt der Tro & Medier har gått i dybden, er pornoundersøkelsen som ble sendt ut i vår.

– Vi fikk svar fra over 2600 personer i undersøkelsen vår om kristnes holdning til og bruk av porno. Vi er takknemlige for at så mange har svart – det hjelper oss å forstå hvor skoen trykker, sier Haugland. Han legger til:

– Undersøkelsen viser blant annet at mange unge gutter bruker porno, og at en betydelig andel ønsker endring, sier Haugland.

Han avslører at de fullstendige resultatene vil bli offentliggjort i april under årsmøtet.

Årets høydepunkt

Tro & Medier-sjefen deler sine høydepunkt fra året:

– Å lage nettkurset Drikk var en spennende erfaring, og jeg håper det kan hjelpe mennesker som søker Gud.

 Utdelingen av Medierosen var også et viktig høydepunkt – det betyr mye å takke medieaktører for innsatsen deres.

– Tilbakemeldinger fra mennesker som finner tro eller frihet fra pornografi har vist oss hvor stor forskjell arbeidet vårt gjør, og det betyr selvfølgelig mye, forteller Jarle.

– Men det som virkelig har gjort størst inntrykk på meg, var den ene dagen på Lausanne-konferansen hvor jeg satt rundt et bord med mennesker som har blitt forfulgt for sin tro og som hadde mistet kollegaer eller familie. Det satte ting i perspektiv. Han ene av dem, Samuel fra Nigeria, sa at vi i Norge må ha en sterk tro, for det vil komme et punkt hvor de ikke orker mer. Da trenger de at vi ber for dem, og at vi står sammen i troen. Det handler ikke bare om oss selv, men om å bry seg om andre og være der for dem, forteller Tro & Medier-sjefen..

Slik ser 2025 ut for Tro & Medier

Haugland ser et styrket samarbeid med lokalmenighetene som en nøkkel for det kommende året.

– Et av de viktigste målene vi har for 2025, er å være en spesialorganisasjon som kan støtte lokalmenighetene i misjonsoppdraget. Vi er en liten organisasjon med bare tolv ansatte, så vårt fotavtrykk er begrenset. Men hvis vi kan utruste menighetene til å utruste andre til disippelskap, har vi virkelig gjort en forskjell. 2. Timoteus 2:2 er et nøkkelvers for oss – Paulus oppfordrer Timoteus til å gi videre det han har lært, til andre som kan lære videre, forteller Tro & Medier-sjefen.

Han håper å finne ut hvordan dette kan konkretiseres i løpet av første halvdel av 2025.

90-årsjubileum: Feiring og fremtidsfokus

Et annet viktig mål for 2025 er markeringen av Tro & Mediers 90-årsjubileum:

– Vi skal feire det våre forgjengere har gjort, men kanskje enda viktigere, se fremover på hvordan vi kan forme fremtiden, være en relevant ressurs for menighetene og møte de utfordringene som kommer, avslutter Haugland.

Ønsker du å støtte arbeidet i Tro & Medier? Bli Mediepartner eller gi en gave på Vipps 55256

Jarle Haugland
Jarle Haugland
Daglig leder i Tro & Medier
#

Siste innlegg

$

Smittende tro i beste sendetid

«Sekularisering; et vinn eller forsvinn for norsk misjon?» Spørsmålet ble stilt på misjonskonferansen LINK, og avslutningen av konferansen gav et befriende svar på spørsmålet.

Ukas ros til «Mobil-lappen»

Mobil-lappen er en leken øvelse laget for barn som enten har eller ønsker seg egen mobil. – Dette er et flott vektøy som legger til rette for dialog mellom foreldre og barn når de skal få sin første mobiltelefon, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Lytting i en verden med tusen stemmer

«Hør hva Ånden sier til menigheten», skriver Johannes ned – etter en åpenbaring Gud gir ham, der han sitter på øyen Patmos. Lite visste trolig han hvor aktuelt dette skulle være i vår tid, nesten to tusen år etterpå, i en verden full av skjermer.

Medierosen 2016 til Andreas Håtveit

 – Vi opplever at Andreas Håtveit representerer noe av kjernen i det vi i Familie & Medier ønsker å bidra til, et samfunn der det frigjørende og livsglade budskapet om Jesus kommer frem i mediene, sier Jarle Haugland. 

Det kommer frihet

«Når vanlige norske barn får sitt første møte med sex gjennom nettporno, har de voksne sviktet. Det er ubehagelig å tenke på», skrev Morgenbladet på lederplass 26.august. Det er på tide med handling for å bringe frihet, gjenopprettelse og helbredelse til mennesker.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Vi trenger flere e-coacher!

Vi har et stort behov for flere frivillige som kan ta på seg rollen som e-coach for mennesker som ønsker å lære mer om Jesus.

Pappa og begeistret Pokémon Go-spiller

Nå har jeg spilt Pokémon Go i et par uker. Og jeg må innrømme at jeg – med begrenset interesse for spill – er begeistret. Men hva om spillet inneholder okkulte symboler? 

Ukas ros til Ola Schrøder Røyset

 Målet med videoen til Røyset er å utvide folks perspektiv når det gjelder aktiv dødshjelp. – Dette er et sterkt innlegg i debatten, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier. 

Hjelp mennesker til frihet!

Ingenting i mediene er så destruktivt som pornografi. Den er tiltrekkende og kan i begynnelsen virke spennende og uskyldig. Sannheten er at det fanger mennesker i et kvelertak som er svært vanskelig å komme fri fra. Vil du hjelpe mennesker fri?

Hva vil regjeringen med en allmennkringkaster?

TV 2s nei til å søke på avtalen om kommersiell allmennkringasting åpner opp for å finne tilbake til forståelsen av hva det innebærer å være en allmennkringkaster. Livssyn bør være en helt naturlig del av dette oppdraget.

Ukas ros til Pokémon Go-kateket

Sist søndag åpnet kateket Sven-Ove Rostrup Olsvik kirke for Pokémon Go-spillere. – Supert at kirken holder åpent og inviterer til felleskap for folk i nærmiljøet, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Hvordan dele evangeliet på nettet?

Kan vi i F&M hjelpe kristne med å nå ut med evangeliet på internett? 1.august overtok vi Jesus.net-konseptet fra Indremisjonsforbundet. Her er ett eksempel på hvordan verktøyene i Jesus.net-konseptet kan brukes for å føre søkende mennesker fra skjermen og inn i et kristent fellesskap.

Bare en tanke..

Jeg var i Israel i helgen. Det var en kontrastfylt helg. Kvelden vi kom ble det begått et terrorangrep. To menn utkledd som ortodokse...

Ukas ros til «Sweatshop – jakten på en levelønn»

– Det er utrolig å se hvor mange som risikerer livet for levelønnsaken. De risikerer livet, så vi må i det minste gjøre noe, sier Sarah Tjulander i den nye sesongen av «Sweatshop – jakten på en levelønn». AftenpostenTV følger opp tråden fra første sesong, som ble sett av over 8 millioner.  

Bill.mrk. «Mann 40»

I vinter opplevde jeg at det begynte å komme inn venneforespørsler på Facebook fra unge, pene og gjerne lettkledde kvinner. Jeg forstod raskt at profilene var falske, men lurte på hva som hadde forårsaket denne plutselige tilstrømningen. Så gikk det opp for meg: Jeg hadde fylt 40.

Hvem skal få Medierosen 2016?

Hvem synes du fortjener ros i mediene? Medierosen er en oppmuntringspris som går til en person eller en redaksjon som har løftet frem...

Bare en tanke om «Unge lovende»

«Vi trøster hverandre med våre patetiske liv». Det er et ledetema i serien, fortalte skuespillerne under Nordiske Mediedager.

#
$